2826
Sök

Audi A4 1,8TS -04 reagerar inte på gaspådrag + laddar inte.

"Glidare"
254 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Rensade felkoderna och efter att körde från och till jobbet nån dag hade jag åter fått följande felkod:
16618/P0234/000564 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Boost Pressure too high
Reduced Power Output
Possible Causes
Hoses incorrectly connected, disconnected, blocked or leaking
Boost Pressure Control Valve (N75) faulty
Boost Pressure Sensor (G31) faulty
Turbo Charger stuck/faulty

Possible Solutions

Check Charge Pressure Control System
Perform Output Test (to check the Turbo Charger)
Perform Basic Setting (to check the Charge Pressure Control)
Perform Pressure Test to locate Leaks
Check/Replace Boost Pressure Control Valve (N75)
Check/Replace Boost Pressure Sensor (G31)
Check/Replace Turbo Charger

Några förslag på vart felet kan ligga? Laddtrycket svajar rätt ordenligt för tillfället.

Administratör
2 981 Inlägg
20 februari 2013
Har du testat köra utan LMM inkopplad än?

En kopp av den svarta såsen...

"Glidare"
254 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Goffen skrev:

Testade precis, bilen gick helt klart bättre men jag tyckte fortsatt att laddtrycket svajjade en del.
Så då bör det inte vara den?

Fler förslag?

Mr. AUDI !
642 Inlägg
20 februari 2013
mx_3_ skrev:
Goffen skrev:

Testade precis, bilen gick helt klart bättre men jag tyckte fortsatt att laddtrycket svajjade en del.

Fler förslag?

vad har du för nr på LMM? artikelnr, jag har en över du kan få testa med istället för att köpa en dyr ny.. men artnr måste stämma..

Four Rings To Rule Them All!

"Glidare"
254 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
SibbSon skrev:
mx_3_ skrev:
Goffen skrev:

Fler förslag?

vad har du för nr på LMM? artikelnr, jag har en över du kan få testa med istället för att köpa en dyr ny.. men artnr måste stämma..

Kan ju vara värt att testa, hittade på följande nummer hos skruvat:

Originalnr:  06A 906 461L
Kontakthållarform:    oval
Motorkod:    BEX
Polantal:    5

Samma?

Mr. AUDI !
642 Inlägg
21 februari 2013
mx_3_ skrev:
SibbSon skrev:
mx_3_ skrev:

Fler förslag?

Kan ju vara värt att testa, hittade på följande nummer hos skruvat:

Originalnr:  06A 906 461L
Kontakthållarform:    oval
Motorkod:    BEX
Polantal:    5

Samma?

kolla på din lmm lita aldrig på en hemsida..... står klart o tydligt på den
smile

Four Rings To Rule Them All!

10 Inlägg
22 februari 2013
Eftersom du bytt soppafilter nyss så dubbelkolla bara snabbt så du inte vändt det åt fel håll, har du inte tillräckligt med bränsletryck så faller laddtrycket med!
(finns en pil på filtret i flödesriktningen)

2 Inlägg
5 mars 2013
låter som samma fel och böt lmm idag och vart inte bättre fast saken är den att min audi bara går upp i 40km/h o böt turbo i helgen

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
3 april 2013
Om det är lmm så borde det knappt finnas någon tomgång, alternativt ingen tomgång... Svajande laddtryck och dålig gång kan tyda på dåliga stift / tändspolar eller för lite bränsletryck, kolla så den slangen är hel.
BTR ( bränsletrycksregulator ) sitter på högersidan och första cylindern ( Från torpedväggen sett ) från den går en kort slang till insuget, kolla så den är hel. Alternativt att byta tändstift.

Du kan även kontrollera weastgateklockan. Den sitter på höger sida om turbon, lite gömd under grenröret. Ta bort slangen som sitter på den, koppla dit en tillfällig och tillsätt tryckluft med tex ett blåsmunstycke, då ska "armen" på weastgateklockan röra på sig och stanna där tills DU släppt trycket.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2013
Pierrelkpg skrev:
Om det är lmm så borde det knappt finnas någon tomgång, alternativt ingen tomgång... Svajande laddtryck och dålig gång kan tyda på dåliga stift / tändspolar eller för lite bränsletryck, kolla så den slangen är hel.
BTR ( bränsletrycksregulator ) sitter på högersidan och första cylindern ( Från torpedväggen sett ) från den går en kort slang till insuget, kolla så den är hel. Alternativt att byta tändstift.

Du kan även kontrollera weastgateklockan. Den sitter på höger sida om turbon, lite gömd under grenröret. Ta bort slangen som sitter på den, koppla dit en tillfällig och tillsätt tryckluft med tex ett blåsmunstycke, då ska "armen" på weastgateklockan röra på sig och stanna där tills DU släppt trycket.

LMM kan yttra sig på galet många sätt som inte alls behöver vara så uppenbara (tyvärr).

MEN, tycker däremot att du har alldeles ypperliga "relativt lätt att kolla tips" smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 Inlägg
3 april 2013
Jag tycker det är intressanta tips som kommer in. Men enligt mig inte relevanta till felkoden TS har.

Informationen du tog fram tycker jag låter vettig.

Är alla saker som kan göra att du får felkoden. Är det en VNT-ställdon på turbon? Då kan detta också vara relevant: http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/V … adjust.htm

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
4 april 2013
cartech skrev:
Jag tycker det är intressanta tips som kommer in. Men enligt mig inte relevanta till felkoden TS har.

Informationen du tog fram tycker jag låter vettig.

Är alla saker som kan göra att du får felkoden. Är det en VNT-ställdon på turbon? Då kan detta också vara relevant: http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/V … adjust.htm

Det är svårt att sätta sig in i hans sits utan att vara på plats smile
En N 75 ventil har väl något med laddtrycks styrningen att göra ? Eller har jag fått det om bakfoten ?
Jag fick höra av en vän att man kan byta ut N 75 ventilen mot en H 75 ( tror jag den hette ) Så får man bredare laddtrycksregister.

Mvh

21 Inlägg
4 april 2013
Pierrelkpg skrev:
En N 75 ventil har väl något med laddtrycks styrningen att göra ? Eller har jag fått det om bakfoten ?
Jag fick höra av en vän att man kan byta ut N 75 ventilen mot en H 75 ( tror jag den hette ) Så får man bredare laddtrycksregister.

Mvh

Självklart, då är det informationen man får som man måste försöka gå efter.

N75-ventilen är datorstyrd och reglerar helt enkelt när wastegaten ska öppnas. Om den inte öppnas blir trycket för högt. Så visst är det en styrning smile

Men, det behöver inte vara n75-ventilen bara för att den inte öppnar, det kan lika gärna vara en slang, Trycksensorn (G31) eller ett mekaniskt fel så porten inte öppnas. Som tidigare nämnt.

Det är ju så att det är så många delar som hänger ihop och om man förväntar sig ett enkelt svar som "byt det så funkar det" så är det nog lika bra att lämna in bilen. Men om man däremot kan och vill testa, kan man komma fram med lösningen själv med lite tur. tongue
Senast redigerat av cartech (4 april 2013)

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
4 april 2013
cartech skrev:
Pierrelkpg skrev:

Mvh

Självklart, då är det informationen man får som man måste försöka gå efter.

N75-ventilen är datorstyrd och reglerar helt enkelt när wastegaten ska öppnas. Om den inte öppnas blir trycket för högt. Så visst är det en styrning smile

Men, det behöver inte vara n75-ventilen bara för att den inte öppnar, det kan lika gärna vara en slang, Trycksensorn (G31) eller ett mekaniskt fel så porten inte öppnas. Som tidigare nämnt.

Det är ju så att det är så många delar som hänger ihop och om man förväntar sig ett enkelt svar som "byt det så funkar det" så är det nog lika bra att lämna in bilen. Men om man däremot kan och vill testa, kan man komma fram med lösningen själv med lite tur. tongue

Ja jo jag vet, Om han får faulty på n75 borde den vara defekt ? Jag vet inte om det blir någon skillnad om man kopplar ur n75 ventilen och provtrycker manuelt wg med tryckluft. Då går det att utesluta om wg är tät eller inte och testa byta n75 ventilen.

Mvh

Sök