2645
Sök

När krävs registreringsbesiktning??

847 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej! jag undrar när det krävs en registreringsbesiktning? vad får man göra utan att reggbesikta?

Tänkte om jag t.ex får sätta dit ett DNS trading kjolpaket runtom på min crx?, och en supravinge (bild finns i mitt projekt) ska oxå byta till en sånhär ratt : http://www.ridetech.se/rts-stealth-carbon-bla/7948-0


blir tacksam för alla svar som hjälper något smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Lowlife
809 Inlägg
14 februari 2013
#2
Crxkoffe skrev:
Hej! jag undrar när det krävs en registreringsbesiktning? vad får man göra utan att reggbesikta?

Tänkte om jag t.ex får sätta dit ett DNS trading kjolpaket runtom på min crx?, och en supravinge (bild finns i mitt projekt) ska oxå byta till en sånhär ratt : http://www.ridetech.se/rts-stealth-carbon-bla/7948-0


blir tacksam för alla svar som hjälper något smile

eftersom din bil inte är helbilsgodkänd (-99 och uppåt blir dem det) så får du ändra en hel del, dock airbag får du inte ta bort ifall du har sådant. och vingen måste klara av vissa krav på att knäckas osv när du kör på ngn o mög. tongue men kör på ! big_smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

5 686 Inlägg
14 februari 2013
#3
Eftersom den är äldre än -93 (har för mig det var -93 som bilarna blev helbilsgodkända istället för en och en men kan ha fel med tanke på ovanstående inlägg) så får du göra nästan vad du vill kosmetiskt sett.

De enda reglerna är typ:
Inga vassa kanter
Max 95dB avgasljud (har för mig det var 95dB men kan vara 100dB)
Väl synliga nummerplåtar
Blinkers ska blinka orange
Rött ljus bakåt
Vitt ljus framåt och ej xenon
Däcken/fälgarna får inte sticka ut utanför skärmkanterna

Så kjolpaket ska inte vara några problem så länge bilen är tillräckligt hög för att ta sig in i besiktningshallen.

Edit: stavfel
Senast redigerat av simlar (14 februari 2013)


847 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#4
grymt att ni tog er i tid att svara smile bilen har 8cm markfrigång fram med kjolpaketet på e det godkänt? och vad sägs om lambodörrar då? mvh

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

DMNDphoto
727 Inlägg
14 februari 2013
#5
Crxkoffe skrev:
grymt att ni tog er i tid att svara smile bilen har 8cm markfrigång fram med kjolpaketet på e det godkänt? och vad sägs om lambodörrar då? mvh

Markfrigången är godkänd helt klart. Lambodörrar tror jag inte godkänns. Har läst att dom måste då ha en sprängladdning som t.ex Lambo har för att sbp ska godkänna. Anledningen till detta är för att vid en voltning så går inte dörrarna att öppna om man har landat på taket och på då en Lamborghini så är det en liten sprängladdning som spränger gångjärnen på dörrarna så dom ramlar bort.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

KHRacing
14 februari 2013
#6
Crxkoffe skrev:
Hej! jag undrar när det krävs en registreringsbesiktning? vad får man göra utan att reggbesikta?

Tänkte om jag t.ex får sätta dit ett DNS trading kjolpaket runtom på min crx?, och en supravinge (bild finns i mitt projekt) ska oxå byta till en sånhär ratt : http://www.ridetech.se/rts-stealth-carbon-bla/7948-0


blir tacksam för alla svar som hjälper något smile

Efter 1976 så får man igentligen inte ändra ett skit, har inte direkt med helfordonsgodkännandet att göra
(som för övrigt kom 1994 på AUdi)

kjolpaket är aldrig några problem så länge som de är avsetta för bilmodellen så att säga.

fälgar & däck får du sätta vad du vill sålänge som du som förare kan garantera att hastighetsmätaren visar inom toleranserna, samt att däcken ej tar i vid fullt styrutslag/fjädringväg eller sticker utanför.

Vingen kan du glömma tyvärr.

Lambo-dörrgångjärn säljes i vissa fall med tyska TuV-intyg- vilket inte ger ditt skit extra för svenskt bruk.
De är inte godkända i Sverige
Lamborghini´s har INTE sprängbultar i gångjärnen.
Senast redigerat av KHRacing (14 februari 2013)

2 763 Inlägg
14 februari 2013
#7
Kan berätta för er att helbilsgodkännandet startades 1 januari 1993.

Volvo - For Life

Lowlife
809 Inlägg
14 februari 2013
#8
BOLIN_ skrev:
Kan berätta för er att helbilsgodkännandet startades 1 januari 1993.

hade för mig det va -99 ! men tackar för rättandet big_smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

2 763 Inlägg
14 februari 2013
#9
MarcusGronberg skrev:
BOLIN_ skrev:
Kan berätta för er att helbilsgodkännandet startades 1 januari 1993.

hade för mig det va -99 ! men tackar för rättandet big_smile

Ingen fara wink Dock ska man komma ihåg att inte alla bilar från 93 är helsbilsgodkända, det är nämligen generalagenten som bestämmer om de ska vara de eller inte. Det ska vad jag har hört finnas Mitsubishi EVO från runt 00 som inte är det. Det lättaste man kan göra för att kolla upp detta är att kika in på transportstyrelsens hemsida och kolla upp regnumret på just den bil man har eller kollar på.

Volvo - For Life

KHRacing
14 februari 2013
#10
BOLIN_ skrev:
MarcusGronberg skrev:
BOLIN_ skrev:
Kan berätta för er att helbilsgodkännandet startades 1 januari 1993.

hade för mig det va -99 ! men tackar för rättandet big_smile

Ingen fara wink Dock ska man komma ihåg att inte alla bilar från 93 är helsbilsgodkända, det är nämligen generalagenten som bestämmer om de ska vara de eller inte. Det ska vad jag har hört finnas Mitsubishi EVO från runt 00 som inte är det. Det lättaste man kan göra för att kolla upp detta är att kika in på transportstyrelsens hemsida och kolla upp regnumret på just den bil man har eller kollar på.

Kan så va att det infördes -93 - men Audi var var först i Sverige med det -94 smile

Stämmer att helfordonsgodkännandet EJ gäller exempelvis en svensksåld EVO6 från 1999.
Men detta att få fordonen helfordonsgodkända är inte ett lagkrav, utan det är helt o hållet upp
till var o en generalagemtur/importör för respektive modell att tillåta.

2 763 Inlägg
14 februari 2013
#11
KHRacing skrev:
BOLIN_ skrev:
MarcusGronberg skrev:

hade för mig det va -99 ! men tackar för rättandet big_smile

Ingen fara wink Dock ska man komma ihåg att inte alla bilar från 93 är helsbilsgodkända, det är nämligen generalagenten som bestämmer om de ska vara de eller inte. Det ska vad jag har hört finnas Mitsubishi EVO från runt 00 som inte är det. Det lättaste man kan göra för att kolla upp detta är att kika in på transportstyrelsens hemsida och kolla upp regnumret på just den bil man har eller kollar på.

Kan så va att det infördes -93 - men Audi var var först i Sverige med det -94 smile

Stämmer att helfordonsgodkännandet EJ gäller exempelvis en svensksåld EVO6 från 1999.
Men detta att få fordonen helfordonsgodkända är inte ett lagkrav, utan det är helt o hållet upp
till var o en generalagemtur/importör för respektive modell att tillåta.

Rätta mig om jag har fel men 940 var väl ändå helbilsgodkänd redan 93?

Volvo - For Life

KHRacing
15 februari 2013
#12
BOLIN_ skrev:
Rätta mig om jag har fel men 940 var väl ändå helbilsgodkänd redan 93?

Har tyvärr aldrig hört ang detta, men det jag fått lära mig sedan många
år är att AUdi var först - men nu tycker jag vi slutar vå diskussion ang detta
då det inte tillför tråden någonting .

Trevlig kväll.

2 763 Inlägg
15 februari 2013
#13
KHRacing skrev:
BOLIN_ skrev:
Rätta mig om jag har fel men 940 var väl ändå helbilsgodkänd redan 93?

Har tyvärr aldrig hört ang detta, men det jag fått lära mig sedan många
år är att AUdi var först - men nu tycker jag vi slutar vå diskussion ang detta
då det inte tillför tråden någonting .

Trevlig kväll.

Lika bra kanske!

Detsamma! smile

Volvo - For Life

119 Inlägg
15 februari 2013
#14
Mattyyy skrev:
Crxkoffe skrev:
grymt att ni tog er i tid att svara smile bilen har 8cm markfrigång fram med kjolpaketet på e det godkänt? och vad sägs om lambodörrar då? mvh

Markfrigången är godkänd helt klart. Lambodörrar tror jag inte godkänns. Har läst att dom måste då ha en sprängladdning som t.ex Lambo har för att sbp ska godkänna. Anledningen till detta är för att vid en voltning så går inte dörrarna att öppna om man har landat på taket och på då en Lamborghini så är det en liten sprängladdning som spränger gångjärnen på dörrarna så dom ramlar bort.

Hej, jag ville ha lambodörrar på min crx förut. Dom kan öppna som valkigt dörr o sen lyfter upp dörren. så det kan gå genom om du öppna vanligt smile
http://www.youtube.com/watch?v=8JNZPwH6wdQ

Dom som sitter på riktiga lambo ser helt annorlunda ut.
http://www.youtube.com/watch?v=dLFPCBdUoWQ

som ni se..

Kolla in och rösta smile
http://www.garaget.org/?car=242292


1 758 Inlägg
15 februari 2013
#15
BOLIN_ skrev:
Rätta mig om jag har fel men 940 var väl ändå helbilsgodkänd redan 93?

Nej, 1997 är det som gäller. Möjligen en del sena -96 också, men inte tidigare än så.


Sök