16 februari 2013
Trådstartare
problemet är att bilen har ingen tomgång just efter man har beslastat motorn, mest om man drar på och sen släpper och frikopplar, men även om man varvar på tomgång och sen släpper gasen. Om man duttar till på gasen 2 - 3 gånger innan den hinner gå ner i varv då håller den sig på tomgång. i övrigt så är tomgången och allt annat bra.
för att detta inte ska hända så måste man ha en tomgång på ca 1500rpm och de som händer då är följande:
Man varvar upp den, släpper gasen helt och låter den sjunka, då går den ner till runt 500 rpm (precis så den inte dör) och sen efter 2-3 sekunder så börjar den sakta gå upp mot 1500rpm igen.
Setup:
t3/t4 turbo
gröna r spridare
3 tums lmm med slutnummer 012
Enem kam (kommer ej ihåg vad den heter)
återcirkulerande dumpventil
bsr chip
3.8 bar i bränsletryck
jag har sökt efter tjuvluft läkage, provtryckt intercoolern men hittar inga läckor
jag har testat byta till original lmm + r spridare problemet kvarstår.
har testat både lmm och spridare original och problemet kvarstår men bra mycket lindrigare.
har testat med olika bränsletryck och det blir endast marginell skillnad
har testat både med och utan dumpventil
har testat med och utan tomgångsmotor
lambda värdet är bra
har ej testat med original kammen men enem kammen har gått klockrent i en b23et tidigare så de ska väll inte vara nå problem??
har kört fast totalt med detta problem så jag är mycket tacksam för hjälp!
Senast redigerat av volvo____ (18 februari 2013)
den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)