3425
Sök

S60R, vanligt att man Flyttar PEM / bränslestyrenheten som på v50 ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#1
hejsvejs!

Är de vanligt att man flytta PEM / bränslestyrenheten på s60in?
den åtgärd som var vanlig på v50 när man  satte dit en bit ny kabelmatta å flyttade styrenheten till insidan av bilen är de jag tänker på.

funderar på om man skulle göra de i rent förebyggande syfte även om jag inte tror s60ina har haft de problemet.
vet dock inte vart man lägger styrenheten på dom bilarna?

Mvh


Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 februari 2013
#2
Har den ens en styrenhet som sitter på undersidan bilen som S40N och V50 har?

Autotech

8 252 Inlägg
17 februari 2013
#3
Styrboxen i S60 sitter ju under huven bakom strålkastare som på t.ex 850. Har då aldrig hört att någon har flyttat någon styrbox i en S60 eller V70N för den delen.


One Man Clan
4 287 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#4
Busgrabb skrev:
Har den ens en styrenhet som sitter på undersidan bilen som S40N och V50 har?

Ja om jag fattat de rätt så sitter de enbart på R modellerna samt xc90 bilarna.

jag drog snabbt slutsatsen att bilarna med bränsletrycksgivarn i fuelrejlen hänger ihop med PEM styrenheterna.
men behöver inte vara så.

Jag har dock styrenheten under bilen.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 februari 2013
#5
Xuri skrev:
Busgrabb skrev:
Har den ens en styrenhet som sitter på undersidan bilen som S40N och V50 har?

Ja om jag fattat de rätt så sitter de enbart på R modellerna samt xc90 bilarna.

jag drog snabbt slutsatsen att bilarna med bränsletrycksgivarn i fuelrejlen hänger ihop med PEM styrenheterna.
men behöver inte vara så.

Jag har dock styrenheten under bilen.

Ahaa ok...där ser man.
Du har alltså sett den under din.
Senast redigerat av Busgrabb (17 februari 2013)

Autotech

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#6
Busgrabb skrev:
Xuri skrev:
Busgrabb skrev:
Har den ens en styrenhet som sitter på undersidan bilen som S40N och V50 har?

Ja om jag fattat de rätt så sitter de enbart på R modellerna samt xc90 bilarna.

jag drog snabbt slutsatsen att bilarna med bränsletrycksgivarn i fuelrejlen hänger ihop med PEM styrenheterna.
men behöver inte vara så.

Jag har dock styrenheten under bilen.

Ahaa ok...där ser man.
Du har alltså sett den under din.

Japp jag har sett den på min  å om jag inte missminner mig sitter den typ på ena sidan av tanken.
inte på samma plats som på tex v50.

jag blev riktigt förvånad för jag har aldrig sett de på nån annan bil förut än just s40/v50.
de ena jag kan komma på är skillnaden på min mot andra s60 osv är att jag har bränsletrycksgivaren i fuelrailen å jag tror dom 2 hör ihop med varandra.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 februari 2013
#7
Xuri skrev:
Busgrabb skrev:
Xuri skrev:
Ja om jag fattat de rätt så sitter de enbart på R modellerna samt xc90 bilarna.

jag drog snabbt slutsatsen att bilarna med bränsletrycksgivarn i fuelrejlen hänger ihop med PEM styrenheterna.
men behöver inte vara så.

Jag har dock styrenheten under bilen.

Ahaa ok...där ser man.
Du har alltså sett den under din.

Japp jag har sett den på min  å om jag inte missminner mig sitter den typ på ena sidan av tanken.
inte på samma plats som på tex v50.

jag blev riktigt förvånad för jag har aldrig sett de på nån annan bil förut än just s40/v50.
de ena jag kan komma på är skillnaden på min mot andra s60 osv är att jag har bränsletrycksgivaren i fuelrailen å jag tror dom 2 hör ihop med varandra.

Så kan det vara ja, var sitter givaren på dom som inte har den i fuelrailen?
Kan dock inte minnas att jag har någon givare i fuelrailen på min S40N T5....bytte nämligen spridre nyss men kan ha fel tongue
Senast redigerat av Busgrabb (17 februari 2013)

Autotech

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#8
Busgrabb skrev:
Xuri skrev:
Busgrabb skrev:

Ahaa ok...där ser man.
Du har alltså sett den under din.

Japp jag har sett den på min  å om jag inte missminner mig sitter den typ på ena sidan av tanken.
inte på samma plats som på tex v50.

jag blev riktigt förvånad för jag har aldrig sett de på nån annan bil förut än just s40/v50.
de ena jag kan komma på är skillnaden på min mot andra s60 osv är att jag har bränsletrycksgivaren i fuelrailen å jag tror dom 2 hör ihop med varandra.

Så kan det vara ja, var sitter givaren på dom som inte har den i fuelrailen?
Kan dock inte minnas att jag har någon givare i fuelrailen på min S40N T5....bytte nämligen spridre nyss men kan ha fel tongue

Jag vet inte faktiskt. på min kärra sitter den vad jag hört i kortsidan på railen å brukar kunna gå sönder med åren.
bara av s60/v70 modellerna som just R har denna givaren. dom andra har ingen.
vet inte om den sitter typ i armaturen eller liknande på dom andra. känns dumt å ha 4 meter kabel te givaren från styrenheten om styrenheten sitter bak, trycket ska ju vara desamma hela vägen :p


Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 februari 2013
#9
Xuri skrev:
Busgrabb skrev:
Xuri skrev:

Japp jag har sett den på min  å om jag inte missminner mig sitter den typ på ena sidan av tanken.
inte på samma plats som på tex v50.

jag blev riktigt förvånad för jag har aldrig sett de på nån annan bil förut än just s40/v50.
de ena jag kan komma på är skillnaden på min mot andra s60 osv är att jag har bränsletrycksgivaren i fuelrailen å jag tror dom 2 hör ihop med varandra.

Så kan det vara ja, var sitter givaren på dom som inte har den i fuelrailen?
Kan dock inte minnas att jag har någon givare i fuelrailen på min S40N T5....bytte nämligen spridre nyss men kan ha fel tongue

Jag vet inte faktiskt. på min kärra sitter den vad jag hört i kortsidan på railen å brukar kunna gå sönder med åren.
bara av s60/v70 modellerna som just R har denna givaren. dom andra har ingen.
vet inte om den sitter typ i armaturen eller liknande på dom andra. känns dumt å ha 4 meter kabel te givaren från styrenheten om styrenheten sitter bak, trycket ska ju vara desamma hela vägen :p

Jo precis...aja får kolla igen nästa gång om jag kan se någon.

Autotech

3 860 Inlägg
18 februari 2013
#10
Tror T5an från 2005 har samma givare på fulerailen som ni prataar om... Osäker på det där med boxen men blev sjukt nyfiken!

Jag jämförde bilderna på min T5a mot min förra 2.5t...
Xuri, om du tittar på den första länken nedan, är det den du man ser som du menar? Ser den tydligare i filmen jag har i projekttråden.
http://www.garaget.org/?car=261995&image=2820013

Bild från min 2.5t
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1316116

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#11
spokenratt skrev:
Tror T5an från 2005 har samma givare på fulerailen som ni prataar om... Osäker på det där med boxen men blev sjukt nyfiken!

Jag jämförde bilderna på min T5a mot min förra 2.5t...
Xuri, om du tittar på den första länken nedan, är det den du man ser som du menar? Ser den tydligare i filmen jag har i projekttråden.
http://www.garaget.org/?car=261995&image=2820013

Bild från min 2.5t
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1316116

Ja du har ju R-ens luftburk också osv.

du har ju samma fuelrejl som R-en med uttaget för bränsletrycksmätaren rakt uppåt.
å du har något på sidan av Railen om som ingen annan t5a har :p

260hk t5an har väl även samma turbo som R-en har, dvs kkk24 :p

går säkert å fortsätta :p


3 860 Inlägg
18 februari 2013
#12
Xuri skrev:
spokenratt skrev:
Tror T5an från 2005 har samma givare på fulerailen som ni prataar om... Osäker på det där med boxen men blev sjukt nyfiken!

Jag jämförde bilderna på min T5a mot min förra 2.5t...
Xuri, om du tittar på den första länken nedan, är det den du man ser som du menar? Ser den tydligare i filmen jag har i projekttråden.
http://www.garaget.org/?car=261995&image=2820013

Bild från min 2.5t
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1316116

Ja du har ju R-ens luftburk också osv.

du har ju samma fuelrejl som R-en med uttaget för bränsletrycksmätaren rakt uppåt.
å du har något på sidan av Railen om som ingen annan t5a har :p

260hk t5an har väl även samma turbo som R-en har, dvs kkk24 :p

går säkert å fortsätta :p

Ja precis, dom är väldigt lika R modellen men jag var mer nyfiken på vilken givare ni snacka om och vilken box.. du menar alltså att jag också möjligen har någon box under bilen då eller, separat från ECU'n??

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#13
spokenratt skrev:
Xuri skrev:
spokenratt skrev:
Tror T5an från 2005 har samma givare på fulerailen som ni prataar om... Osäker på det där med boxen men blev sjukt nyfiken!

Jag jämförde bilderna på min T5a mot min förra 2.5t...
Xuri, om du tittar på den första länken nedan, är det den du man ser som du menar? Ser den tydligare i filmen jag har i projekttråden.
http://www.garaget.org/?car=261995&image=2820013

Bild från min 2.5t
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1316116

Ja du har ju R-ens luftburk också osv.

du har ju samma fuelrejl som R-en med uttaget för bränsletrycksmätaren rakt uppåt.
å du har något på sidan av Railen om som ingen annan t5a har :p

260hk t5an har väl även samma turbo som R-en har, dvs kkk24 :p

går säkert å fortsätta :p

Ja precis, dom är väldigt lika R modellen men jag var mer nyfiken på vilken givare ni snacka om och vilken box.. du menar alltså att jag också möjligen har någon box under bilen då eller, separat från ECU'n??

mm, faktiskt första gången jag glor under huven på den typen av t5an tongue
Ja en liten jävla box på 80*80*20mm  som enbart styr soppapumpen.
denna är monterad på utsidan med risk för väderskador å kostar typ 3000kr.

är väl ett par hundra eller tusen sånna på första generationens v50 som har kastats.
man stoppade dit en kabelskarv å la styrenheten på insidan av bilen senare istället under baksätet, istället för typ framför bakhjulet.

har aldrig hört något om att dom flyttades på nån annan modell än just s40/v50in.
Men går styrenheten sönder så blir de totalstopp. å jag undviker gärna just ett sådant stopp.
för de är inget jag löser lite fort med silvertejp å lödkolv längs med vägen tongue


Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2013
#14
Boxen som för början sitter under på de första S40N/V50 är ju som sagt en styrenhet till bränslepumpen som man mappar och lägger om trycket samtidigt som omprogramering av motorstyrningen.
Detta är ju på Bosch ME9 styrsystemet, S60 och V70 har ju ME7 styrsystem. Dom har väl ingen separat box till pumpen tror jag så frågan är om den lilla boxen under på era bilar är samma pryl?

Autotech

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#15
Busgrabb skrev:
Boxen som för början sitter under på de första S40N/V50 är ju som sagt en styrenhet till bränslepumpen som man mappar och lägger om trycket samtidigt som omprogramering av motorstyrningen.
Detta är ju på Bosch ME9 styrsystemet, S60 och V70 har ju ME7 styrsystem. Dom har väl ingen separat box till pumpen tror jag så frågan är om den lilla boxen under på era bilar är samma pryl?

Min box ser utvändigt ideniskt ut med PEM boxarna som hänger under v50 i alla fall.
samma kontakter osv. en gammal kollega som fortfarande jobbar som volvomek sa att de var samma å bara R modellerna samt xc90 hade dessa.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=15499805

där tex är en box från en 03a med sugismotorn :S


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#16
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40446/40446-619a042c9021557bd1170fff552913bf.jpg

var ute å knäppte ett kort på min kärra, there it is !


Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2013
#17
Xuri skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2913bf.jpg

var ute å knäppte ett kort på min kärra, there it is !

Då är det nog så tongue

Autotech

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
18 februari 2013
#18
Din PEM du har är smartare än dem tidigare. Din PEM är byggd runt samma principer som den är byggd på e.x S40T5 med ME9. Den är behovsstyrd såsom " Busgrabb" nämner.
Det är inte dem "tidigare" som sitter monterade på bilar UTAN bränsletrycksgivare. ( Vill minnas turbomodeller innan 05?).
Den är en dummare modell, som har en utstyrning ifrån ECM som är beräknad utifrån varvtal,map belastning, motortemp osv, Kort sagt PWM styrd. ( Well, på ett vis är den också behovsstyrd, men inte hälften så smart ens. )

Om vi tar min V70 99a som är första modellen med ME 7.01 så är den också väldigt trög. Saknar PEM men principen är densamma som dem äldre fast mer " primitiv"

Den har också " Point of no return" system, dem systemen jobbar med ett tryck på 4kg konstant tryck till railen. sitter en regulator på railen som förhindrar ett högre tryck. När trycket är uppnåt så öppnas överströmningsventilen i pumpen och överflödet åker ut.
Väldigt trögt system, då många "insatta" förstår vad som händer när du börjar smiska upp laddtrycket över 1 kg.


ME9 är somsagt bara en förbättring utav ME7 på  betydelsefulla punkter.

Förövrigt så har ja aldrig hört talas om att man flyttar PEM på S60/V70N, men däremot V50/S40N var de som de sagts innan i tråden en återkallelse/åtgärd på det.

Ha de gött !

Mvh
Senast redigerat av Equinox (18 februari 2013)


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#19
Equinox skrev:
Din PEM du har är smartare än dem tidigare. Din PEM är byggd runt samma principer som den är byggd på e.x S40T5 med ME9. Den är behovsstyrd såsom " Busgrabb" nämner.
Det är inte dem "tidigare" som sitter monterade på bilar UTAN bränsletrycksgivare. ( Vill minnas turbomodeller innan 05?).
Den är en dummare modell, som har en utstyrning ifrån ECM som är beräknad utifrån varvtal,map belastning, motortemp osv, Kort sagt PWM styrd. ( Well, på ett vis är den också behovsstyrd, men inte hälften så smart ens. )

Om vi tar min V70 99a som är första modellen med ME 7.01 så är den också väldigt trög. Saknar PEM men principen är densamma som dem äldre fast mer " primitiv"

Den har också " Point of no return" system, dem systemen jobbar med ett tryck på 4kg konstant tryck till railen. sitter en regulator på railen som förhindrar ett högre tryck. När trycket är uppnåt så öppnas överströmningsventilen i pumpen och överflödet åker ut.
Väldigt trögt system, då många "insatta" förstår vad som händer när du börjar smiska upp laddtrycket över 1 kg.


ME9 är somsagt bara en förbättring utav ME7 på  betydelsefulla punkter.

Förövrigt så har ja aldrig hört talas om att man flyttar PEM på S60/V70N, men däremot V50/S40N var de som de sagts innan i tråden en återkallelse/åtgärd på det.

Ha de gött !

Mvh

bra info!

Nej den sitter ju mer skyddad för stänk på min kärra än på tex v50.
men höljet är fortfarande gjort av obehandlat aluminium så saltet kommer ju att ta den med tiden :p

Ja flytta den eller demontera den, lite fin blästring å lägga på nån skyddsfärg ska jag göra i alla fall.
vet hur många PEM som har bytts ut på v50 å kan jag hindra att behöva lägga 3k på ny styrenhet om några år för de  har ärjat hål i den så kommer jag göra de smile

ska se om jag kan luska lite om de finns nån förlängsningmatta som te v50.

du som verkar insatt, tror du de går å skarva med v50ins kabelsats eller är de även annan kabeldragning till boxarna?

Mvh!


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
18 februari 2013
#20
Låter som en vettig idé faktiskt. smile

Det är väl antagligen en tidsfråga innan dem kommer in på löpande band. wink


Hmm, låt mig tänka här. Tekniskt sett bör íalf kontakten vara densamma. (osäker på stiftningen bara)
Vågar inte säga för mycket då jag faktiskt aldrig gjort en sådan modd förr. Men är man lite finurlig och kan hantera en löddkolv,krympslang och inte har tummen mitt i näven kan man utan problem flytta den med lite hjälp av V50ins kabelsats. Åtminstone använda delar ifrån den. smile 

Ha de gutt !

Mvh!
Senast redigerat av Equinox (18 februari 2013)



Sök