Equinox skrev:
Din PEM du har är smartare än dem tidigare. Din PEM är byggd runt samma principer som den är byggd på e.x S40T5 med ME9. Den är behovsstyrd såsom " Busgrabb" nämner.
Det är inte dem "tidigare" som sitter monterade på bilar UTAN bränsletrycksgivare. ( Vill minnas turbomodeller innan 05?).
Den är en dummare modell, som har en utstyrning ifrån ECM som är beräknad utifrån varvtal,map belastning, motortemp osv, Kort sagt PWM styrd. ( Well, på ett vis är den också behovsstyrd, men inte hälften så smart ens. )
Om vi tar min V70 99a som är första modellen med ME 7.01 så är den också väldigt trög. Saknar PEM men principen är densamma som dem äldre fast mer " primitiv"
Den har också " Point of no return" system, dem systemen jobbar med ett tryck på 4kg konstant tryck till railen. sitter en regulator på railen som förhindrar ett högre tryck. När trycket är uppnåt så öppnas överströmningsventilen i pumpen och överflödet åker ut.
Väldigt trögt system, då många "insatta" förstår vad som händer när du börjar smiska upp laddtrycket över 1 kg.
ME9 är somsagt bara en förbättring utav ME7 på betydelsefulla punkter.
Förövrigt så har ja aldrig hört talas om att man flyttar PEM på S60/V70N, men däremot V50/S40N var de som de sagts innan i tråden en återkallelse/åtgärd på det.
Ha de gött !
Mvh