Drag byggde jag ju som sagt ett eget då jag ändå skulle regga bilen och jag är en sådan människa som använder mina bilar så jag såg det inte som något annat alternativ än att bygga en egen dragbalk det va doch svårt att få några bra kort på det vid fototilfället.
Det va ju ganska enkelt att måtta in en balk mellan ramen i bak och så gjorde jag den extra grov dels för det skulle hålla naturligtvis men även som skydd till tanken så draget tar smällen om man backar emot något och sen så va det underbart att ha något bra att lyfta i bak med domkraften.
Själv så köpte jag ett drag till Volvo 945 och skruvade dit. Passar perfekt mellan rambenen.
Du vet väl att du ska ha 1500kg på kroken när du reggar bilen. Nöj dej inte med något annat. Jag vet flera som inte har fått det för att dom inte stod på sig vid reggning. Själv så fick jag tjafsa med besiktningsmannen i en halvtimme innan jag fick 1500.
Ja det blir bra. :-) Infästningarna i rambalkarna är från en caddy mk1 och så bara en grov profil i mellan. :-) Ne här nöjd det inte med något annat än 1500kg annars kan del lika gärna kvitta. :-)
Dom är fruktansvärd styva, jag har just demonterat mina också. Men så skall du ju hålla en motor som väger långt över 300 kilogram.
Att få loss dem var ett bekymmer, men hur i hela fridens namn får jag tillbaks dem
Det va ett rent helvete att få dit mina trotts att jag hade kapat av dom. Och det värsta är att det finns ju knappt platts på bil för fjäderspännarna för dom tar ju bara i bärarmarna överallt. Jo det är ju som sagt några kilo det ska bära upp.
I bak satt det ju 3" sänkblock som jag fick plocka bort då bil blev så låg så kardan tog i tunneln. Jag gjorde distanser för jag vill ju inte kapa av bladfjäderhänkorna då sänkblocken ev ska tillbaka igen.
Dom är fruktansvärd styva, jag har just demonterat mina också. Men så skall du ju hålla en motor som väger långt över 300 kilogram.
Att få loss dem var ett bekymmer, men hur i hela fridens namn får jag tillbaks dem
Det va ett rent helvete att få dit mina trotts att jag hade kapat av dom. Och det värsta är att det finns ju knappt platts på bil för fjäderspännarna för dom tar ju bara i bärarmarna överallt. Jo det är ju som sagt några kilo det ska bära upp.
Jag fick inte alls rum för fjäderspännarna utan gjorde som det står i reparationshandboken. Jag satte domkraften under nedre länkarmen, tog loss kulleden och släppte ner länkarmen med fjädern.
Bilder kommer så småningom.
Men jag tror inte det får att få dit fjädrarna på samma sätt
Dom är fruktansvärd styva, jag har just demonterat mina också. Men så skall du ju hålla en motor som väger långt över 300 kilogram.
Att få loss dem var ett bekymmer, men hur i hela fridens namn får jag tillbaks dem
Det va ett rent helvete att få dit mina trotts att jag hade kapat av dom. Och det värsta är att det finns ju knappt platts på bil för fjäderspännarna för dom tar ju bara i bärarmarna överallt. Jo det är ju som sagt några kilo det ska bära upp.
Jag fick inte alls rum för fjäderspännarna utan gjorde som det står i reparationshandboken. Jag satte domkraften under nedre länkarmen, tog loss kulleden och släppte ner länkarmen med fjädern.
Bilder kommer så småningom.
Men jag tror inte det får att få dit fjädrarna på samma sätt
Jag testade att göra så med kapad fjäder men när jag lyfte bärarmen med domkraften så lyfte det hela bilen och tryckte inte ihop fjädern tillräckligt så jag fick dra ihop den med fjäderspännarna och sen trycka upp den med domkraften sen fick man bända loss spännarna med brytgjärn inte smidigt men det gick iaf. =/
Fick bli till att sänka ner bilen och köra ut för att se hur det blev efter höjningen fram och bak. Och satan vad hög hon blev! Ändå är det kapar 1,5 varv i fram nu och en bladfjäder bortplockad. Men det får va så tills bes är gjord.