3911
Sök

Saab 9-5 2.3t -98 renovering

Nästa steg, 3" avgas! få ner bilen på vägen.. känns som man kör en lyftkran så jävla hög som den är!

85 800 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2015
589 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#141
jo men med tanke på att jag köpte bilen för 3k så känns det förjävla konstigt att köpa coilisar till den för 9k! men får man tag i beggat för rätt peng så hade det varit grymt men jag hittade fjädrar på Chassit.se för bara nån tusenlapp så blir nog sådana smile sen så har jag lite olika dämpare hos grannen som jag får ta, det finns ju några olika smile

saab turbo!

207 Inlägg
23 april 2013
#142
stojf skrev:
jo men med tanke på att jag köpte bilen för 3k så känns det förjävla konstigt att köpa coilisar till den för 9k! men får man tag i beggat för rätt peng så hade det varit grymt men jag hittade fjädrar på Chassit.se för bara nån tusenlapp så blir nog sådana smile sen så har jag lite olika dämpare hos grannen som jag får ta, det finns ju några olika smile

jo men med tanke på jobbet du lagt ner på bilen och det du får ut av coils så är det värt det kanske?
jag köpte min Aero för 20 men har byggt chassi för säkerligen 15 i den och inte färdig ännu tongue
Senast redigerat av Tchn226 (23 april 2013)


589 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#143
mjo så är det kanske.. men vet inte hur länge jag ska ha bilen.. om det blir att ha kvar den ett tag så blir det mycket seriösare med riktig märkes turbo och etanolkonvertera, slänga in helskin inredning, lacka bilen osv osv, och då är coilovers ett självklart val, men nu när jag inte riktigt vet om det blir att ha den här som bara fram och tillbaka från jobbet och sen nästa vinter köpa en bil som man verkligen kan lägga ner krut på och åka på träffar med. Men jag ska ta och fundera på hur det blir! först och främst så ska en ny soppapump inhandlas iaf! känns inge roligt att åka omkring med bilen när pumpen har börjar låta så här..

saab turbo!

589 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#144
Juste har glömt att skriva att motorkuddar och växellådsbussningar ska bytas snart med!
detta mest för att det gör sådan jävla skillnad när det sitter fräscha saker! och för att det känns allmänt bättre både för bil och för själen! smile men detta blir närmare sommaren!

saab turbo!

589 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
#145
liten update!

Imorgon blir det handbroms spänning wink lägga lite ny färg på bromsoken! och även kika lite mer på soppapumpen.

nästa vecka blir det nog att slänga iväg en beställning på en dw300 pump som ska klara etanol utan problem och ska vara bult-on i princip smile

Sen får vi se vad plånboken säger men kanske blir att montera ett 3" fullsats system med 100 cells racekisse och dubbla dämpare nästa helg. Grannen hade ett beggat liggande som han ville bli av med så får se vad han vill ha för systemet! smile vi får se vad som händer!

saab turbo!

158 Inlägg
25 april 2013
#146
låter trevlig smile

589 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
#147
joo det blir nog kanon när allt är bytt och klart smile

saab turbo!

589 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#148
fick tag i en begagnad pump till sjukt bra pris så nu slipp jag tjutandet iaf, får väl se hur länge den håller men. händer väldigt lite i helgen faktiskt så dåligt med uppdateringar

saab turbo!

589 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#149
då var de bestämt, 3" avgas från turbon och bakåt. blir att slänga på det nästa helg eller någon kväll i veckan ifall man hittar någon bra tid.

saab turbo!

550 Inlägg
1 maj 2013
#150
ser bra ut! jag går igenom samma saker som du gör här, fast att jag ska slänga i t5 kolvar, stakar, och kammar smile Men en fråga, hur fick du ner tråget ?? det tar i sub framen för mig. jag hissar motorn men kan inte lyckas vinkla ut det.


589 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#151
D-alvarsson skrev:
ser bra ut! jag går igenom samma saker som du gör här, fast att jag ska slänga i t5 kolvar, stakar, och kammar smile Men en fråga, hur fick du ner tråget ?? det tar i sub framen för mig. jag hissar motorn men kan inte lyckas vinkla ut det.

Det ska inte vara något problem. Börja med att släppa avgassystemet från turbon så att du kan flytta på avgasröret som är i vägen. sedan skruvar du lös alla bultar så att tråget är löst. sen hissar du upp växellådan och inte motorn!! Jag tog en domkraft under växellådan och hissade tre centimeter ungefär sen går det att lirka ur tråget. det som är jobbigt är att få tillbaka tråget! Hoppas att min förklaring var till någon slags hjälp, Känner nu att man skulle ha tagit några bilder på själva demonteringen. Jag trodde inte själv att det skulle gå men det gjorde det! smile Lycka till!

Update.
Inhandlat är Glimmare till blinkers fram, lite ledlampor till innerbelysningen, nya halvljus lampor fram. så detta ska monteras när jag har en stund över, har varit mycket nu med valborg, öl, tjejen osv osv! sen så ska bilen snart skos med några kina däck bak så att jag har nå mönster på bakdäcken och då även få framvagnsjustering. Just nu händer inte så mycket stora saker men det kommer!

saab turbo!

550 Inlägg
1 maj 2013
#152
så man ska lossa växel lådan och alla motorfästen då lr ? för mitt övre motorfäste sitter ju inte på plats heller då det inte sitter nån topp på etc. tråget är lossat men kan inte vinkla ut det för de tari  växel lådan


2 712 Inlägg
1 maj 2013
#153
D-alvarsson skrev:
så man ska lossa växel lådan och alla motorfästen då lr ? för mitt övre motorfäste sitter ju inte på plats heller då det inte sitter nån topp på etc. tråget är lossat men kan inte vinkla ut det för de tari  växel lådan

Detta kanske kan vara till din hjälp, må vara på Engelska, men bara använda google översätt om man känner för att inte läsa engelska smile

http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/oil … p?nsteps=4

Plötsliga stoppet är det som dödar..

550 Inlägg
1 maj 2013
#154
amoreex skrev:
D-alvarsson skrev:
så man ska lossa växel lådan och alla motorfästen då lr ? för mitt övre motorfäste sitter ju inte på plats heller då det inte sitter nån topp på etc. tråget är lossat men kan inte vinkla ut det för de tari  växel lådan

Detta kanske kan vara till din hjälp, må vara på Engelska, men bara använda google översätt om man känner för att inte läsa engelska smile

http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/oil … p?nsteps=4

tack så jätte mkt!


589 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#155
nej du behöver inte lossa några motorfästen över huvudtaget, downpipen måste vara lös och höj växellådan 3-5cm så går det att lirka ut

saab turbo!

550 Inlägg
1 maj 2013
#156
stojf skrev:
nej du behöver inte lossa några motorfästen över huvudtaget, downpipen måste vara lös och höj växellådan 3-5cm så går det att lirka ut

måste man lossa växel lådan innan? eller menar du bara o sätta domkraft o trycka upp den som det är ?


589 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#157
precis bara sätta domkraften under och pumpa smile

saab turbo!

550 Inlägg
1 maj 2013
#158
stojf skrev:
precis bara sätta domkraften under och pumpa smile

ska ge mig på detta efter jag slutat imorgon! tack så jätte mkt,
men vrf ska man hissa vid växel lådan och inte vid trågsidan? smile


589 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#159
eftersom att du lirkar ut det tunna sidan av oljetråget först och sedan den tjocka smile

saab turbo!

589 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#160
längesedan det hände något sist och de får jag be om ursäkt för med så är det ibland smile har nu insett efter att ha tvättat bilen grundligt några gånger att bilen är omlackad från list och neråt. det hade inte gjort något om den som nu har gjort det hade gjort det på riktigt och slipat ner och sedan lagt klarlack på färgen... så bilen ser rent utsagt förjävligare ut för varje gång man tvättar bilen. Om bilen stannar i min äga ett tag framöver så kommer bilen få någon slags färg i sommar. sen om de blir vanlig lack eller plastidip det får vi se när det bli!

saab turbo!


Sök