18 oktober 2006
Trådstartare
Nu är det så här, efter att ha läst ett X antal trådar om folk som vill ha hjälp med slutsteg, basare och stereo så tänkte jag att någon måste ju veta vad allt står för, vad man ska välja om man vill ha mycke djup bas, snabb och hög bas osv.
Iallafall.. Skulle någon kunna ta och förklara dessa begrepp och säga vad dom är avgörande för?
Vi börjar med Watt, det vet jag. Något man mäter upp ström med, men vad är de då för skillnad mellan 2x100W och 1x1600W, förutom att det är högre Watt? Var går gränsen för 'normal bas' och 'tävlings ljud', som man har i tävlingar? Vad klarar tex ett 2-kanalssteg på 2x100W att maxa för basare?
Hz, vad är det och hur påverkar de ljudet i olika baslådor?
db, Decibell.. Stavningen vet jag väl inte om den är 100 men.. Vi mäter hur högt något låter i det (?)
Rms, vad är det?
Monoblock,
2-kanalssteg,
4-kanalssteg,
6-kanalssteg,
hoppade över 3 och 5 nu.
Ohm,
Kommer säkert på något mer, skulle bli glad om någon skulle kunna förklara dessa begrepp för mig och alla andra som dagligen gör trådar om hjälp me billjud, så vi får en större uppfattning om vad man ska kolla på och vad som är avgörande för basarna man väljer kommer att kunna spela fullt ut, eller bara puffa.
Senast redigerat av Murvald (18 oktober 2006)
William 2009-02-20