3704
Sök

Bil att pendla 12mil/dag med

20 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjena. Söker tips på en klok bil att pendla med för max 30000kr! Har kikat en del på Caddy samt Skodas motsvarighet (dieslar alltså)! Kom gärna med tips på kloka bilar! Automat eller manuell låda spelar ingen roll. Kommer att köra mycket 110väg! smile

1 171 Inlägg
22 februari 2013
#2
Mycket 110-väg: diesel med lågt Cs och inte minsta motorn som gäller. Anledningen är att lådan brukar vara för lågt växlad, mera anpassad för stadskörning. Därför kanske inte caddy är det bästa valet pga luftmotståndet. En mindre sedan eller golfklass (Audi A3 6-växlad?) är nog ett bättre val.


20 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#3
zoopåse skrev:
Mycket 110-väg: diesel med lågt Cs och inte minsta motorn som gäller. Anledningen är att lådan brukar vara för lågt växlad, mera anpassad för stadskörning. Därför kanske inte caddy är det bästa valet pga luftmotståndet. En mindre sedan eller golfklass (Audi A3 6-växlad?) är nog ett bättre val.

Okej! Vad kan man acceptera för miltal på en golf / a3:a? De flesta dieslarna har ju gått 30k+ mil!

Avstängd
10 388 Inlägg
22 februari 2013
#4
Ja jag skulle -inte- rekommendera en Caddy/Skoda Pickup om det handlar om mycket motorväg iaf. Den är snål på landsväg (70-80-90) men i 110-120 är 1.9d inte någon vidare snål kärra enligt min erfarenhet (i de hastigheterna vet jag små bensinare som går billigare)

Så, som zoopåse säger, någon golf eller A3:a kanske.

Gällande milen...ptja, det beror ju på vilka årsmodeller du pratar om. Menar, 30k mil på en 97:a Diesel är ju inte vidare farligt långt (i mitt tycke)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

633 Inlägg
22 februari 2013
#5
v70 tdi lastbilsreggad eller ej , skön bil o åka i dricker inte mycket kostar inte mycket


514 Inlägg
22 februari 2013
#6
Passat tdi upp till 97 kan väl va nåt?
Kompisen har en 94 eller 95 tdi, den varvar kring 1700 varv i 90 så kan ju vara en lämplig kandidat om du ska köra mycke 110?


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
22 februari 2013
#7
Motorstorleken är inte allt. Jag har fått ner farsans diesel-jagga i 0.56 på landsväg genom att ha fastnat bakom en pensionär. Och den är på 3 liter. För motorvägskörning skulle jag säga 2.0tdi från VAG eller bmw 118d-120d (samma motor, annan inställning på ECU) Undvik motorer mindre än detta med turbo. siffrorna för bränsleförbrukningen är rätt förvrängd genom att accelerera så fruktansvärt sakta att turbon aldrig ens får chansen att ladda. Ta t.ex. fiats två cylindriga twinair med turbo. Drar kanske dubbelt så mycket om man kör normalt.
Senast redigerat av Eddy (22 februari 2013)


Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
22 februari 2013
#8
Har en Saab 9-3 från 1999 med 2.2TiD som drar mindre än 0.5l/milen på 100väg.
Edit: När man kör som folk, självklart. Med fulllast och takbox drar den 0.65 när man står på lite. smile
Senast redigerat av Noart (22 februari 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
22 februari 2013
#9
Jag säger som vanligt; kör du tolv mil om dagen kan det kanske vara värt att satsa på en lite större bil med mer komfort istället för en liten bil med surrig utväxling. Många större bilar drar mindre än man tror när det är så långa körsträckor det handlar om. Komfort är viktigt om man åker så mycket, mycket viktigare än en krona per mil vid pumpen.

Vi har ett par nästan nya Caddys på jobbet, och ljudvolymen i kupén är oerhört jobbig, inget jag skulle vilja åka tolv mil dagligen i. Jag kan inte tänka mig att de var bättre ur det hänseendet på de äldre modellerna. Och så fantastiskt snåla är de inte på dieseln heller, 0,8 på en Maxi 2,0 Tdi och lika mycket på en standard 2,0 Tdi 4x4.

Kan ju tillägga att Maxin varvar ungefär 2000 rpm i 90, femväxlad, alltså knappast någon motorvägsutväxling, och den sexväxlade med fyrhjulsdrift varvar ungefär 2000 rpm vid 95-100, så det är inte heller någon motorvägsbil. Den senare är oerhört jobbigt tätstegad, ettan är mer en lågväxel och behövs inte ens när man kör iväg.

850/V70 diesel, som någon föreslog; 9-3 diesel, gamla merca-dieslar, men de kanske folk tror är värda guld i och för sig. Det jobbiga med en äldre dieselbil är väl om soppapumpen skulle gå sönder.
Senast redigerat av Andromeda (22 februari 2013)


20 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#10
Okej! Tack för svaren! Har hittat ett par Passater men de har gått 30-40000mil! En a3:a som har gått 38000!Känns lite mycket?

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 februari 2013
#11
Kalle-Johansson skrev:
Okej! Tack för svaren! Har hittat ett par Passater men de har gått 30-40000mil! En a3:a som har gått 38000!Känns lite mycket?

Ja, är de dessutom mer tio år gamla så är det nog ett osäkert köp. Du kanske kan hitta någon gammal taxi. De kan ju ha gått 25-30k mil på tre-fyra år och fortfarande kännas rätt fräscha. De är ju igång dygnet runt, och det sliter inte alls lika mycket på bilen som mer "normal" användning.


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
22 februari 2013
#12
Jag kör 12 mil om dagen med min grand cherokee.
Automatare och 5.2 liters v8:a.


1 418 Inlägg
22 februari 2013
#13
någon vag med deras gamla 110 hästars diesel, går ruskigt billigt. fått ner en seat toledo -98 med just den motorn på 0.34 (21 mils landsvägskörning i laglig fart)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

41 Inlägg
22 februari 2013
#14
Jag kör 11 mil om dan i min Bmw 328ia -99   Drar strax under litern med tung gasfot

Men det är det värt, riktigt skön komfort o går att finna hyfsade exemplar för under

30000!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 februari 2013
#15
Lindberg88 skrev:
någon vag med deras gamla 110 hästars diesel, går ruskigt billigt. fått ner en seat toledo -98 med just den motorn på 0.34 (21 mils landsvägskörning i laglig fart)

tråkiga är att de dricker ganska mycket i motorvägshastighet ... ca 0,7

är man aldrig över 90 och är jävligt lätt på foten går det köra på de siffrorna du snackar om , men det är inte lätt


1 418 Inlägg
22 februari 2013
#16
passat och tyngre bilar kanske, toledon var då max 0.5-0.6 om man inte körde som ett svin smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

20 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#17
Har letat mycket på blocket. Hittar inget klokt när jag kikar på Passat tdi! Minst 30k mil! Kom gärna med fler tips, både bensinare och diesel!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
26 februari 2013
#18
Kalle-Johansson skrev:
Har letat mycket på blocket. Hittar inget klokt när jag kikar på Passat tdi! Minst 30k mil! Kom gärna med fler tips, både bensinare och diesel!

30k är inte så mycket smile se bara till att få en välskött bil så är det inga problem !


Tekniker
221 Inlägg
26 februari 2013
#19
Mekar du nått på fritiden?? Vad jag vet så är passat audi inga större bekymmer att skruva med. Det som brukar ge sig är leder och drivknutar . annars tuffar dom på ganska bra. Så om den gått 30 40k så har dom troligtvis bytt det en eller två gånger redan.. om du köper en som gått 15 20 så är det dags om du förstår ..


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 februari 2013
#20
Större bil med med komfort som drar kanske lite mer men nödvändigtvis inte skulle jag satsa på om det handlar om 12 mil om dagen. Klart man vill åka skönt när det ändå är så långa sträckor hela tiden, jobbigt att sitta med en liten 1.8 motor som skriker av plåga när man kör i 110km/h. Ta i lite i storlek på bilen så slipper du vara slut av bilkörningen när du kommer till jobbet eller hem från jobbet.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök