3226
Sök

-tabort

15 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#1
-Löst
Senast redigerat av pow_mia (5 augusti 2014)


78 Inlägg
22 februari 2013
#2
Förstår inte vad de där ska ha med ett oljebyte att göra :S

3 235 Inlägg
22 februari 2013
#3
Min teori: din turbo kan ha varit på G, och kort efter oljebytet tackaden den för sig, och trycker ur sig stora mängder olja, som leder till rökutvecklingen.

Lossa downpipen och känn om turbon glappar onormalt mycket och om det ligger olja i avgashuset.


2 763 Inlägg
22 februari 2013
#4
Du säger själv att han sa att han tyckte att den började låta mer än vanligt, alltså var turboraset på gång redan då!

Volvo - For Life

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
22 februari 2013
#5
Dieslar går fruktansvärt bra på motorolja. Alldeles för bra faktiskt...
Taxibilar som får turbohaveri (turbon har då oftast gått väldigt länge) skjuter in en jäkla massa olja i insugningröret och intercoolern och det är inte säkert att det händer något på en gång, utan det kan ta ett tag för oljan att bygga upp lite nivå i systemet och NÄR det väl blir så pass mycket att bilen slurkar i sig oljan så skenar motorn.

Dieslar har inga tändstift utan tänder sitt bränsle genom väldigt hög kompression och på så vis självantändning.
Så det händer att dieselbilar med automatlåda skenar när när det byggt upp tillräckligt med olja i insugningsystemet och vips så kan du inte stänga av motorn eller döda den med växel då motorn driver sig själv med motoroljan och ju mer den skenar - desto mer olja får den.
11 000 varv och dimman från lützen tills motorn skär...

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

562 Inlägg
22 februari 2013
#6
Tänkte bara flika in att det inte verkar super-ovanligt med turboras på äldre DV6 motorer.. har sett ett själv och även hört det från olika peugeotverkstäder. I vissa fall sticker muttern på insugsturbinen iväg i insugsystemet, vill det sig riktigt illa kan den hamna på lite fel ställe så det gäller att man hittar den!

Turbon är hur som helst bara oljesmord/kyld vilket om bilen gått på dålig olja självklart försämrar livslängden på turbon. Sen så kan ju även en igensatt oljeretur i prinicp diagnostiseras som ett turboras, så det gäller att man rengör den i samband med reparation. Turbon på denna motortyp har alltså ingen förbindelse med motorns kylsystem som på de flesta andra moderna bilar.

Om jag ska tro något så tror jag att turbon har rasat på grund av dålig olja. Självklart kan det även vara dålig kvalité på aggregatet också.
Senast redigerat av micke-opel (22 februari 2013)

9-5 Aero Sedan -05

5 111 Inlägg
22 februari 2013
#7
Förra chefens 307 fick de byta turbo på vid runt 8000 mil och det var visst någon sjuka de hade...



Sök