3422
Sök

Opel Ascona B -1980 Televerk/GULF bygget

Opel Ascona B -1980 som skall byggas om med en annan motor, drivlina, chassi och utseende. Rostfritt Gotlands-exemplar med alltför tråkigt motor i nuläget. Tanken är att med en begränsad och låg budget göra en gammal klassiker... Visa mer

Smidd i rostigt stål
45 542 Visningar
Projektet avslutat 6 september 2013
Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#41
Trots jag slutade jobba runt kl1200 idag och målet var att gå igång med lite mer med bygget var jag alltför trött att påbörja något större. Men ibland kan de lilla stunder göra att man hinner mer än vad man tror.

Bröstkåpan som innan nämndes saknade hålet för bränslepumpen men gängorna fanns där(!) så det var fram med skjutmått och stållinjal får märka ut vart man skulle borra. Gängorna friskades upp med gängtapp sedan det satt rätt mycket oxid i dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-6b50d82b7fef6611491fc439ea60958d.jpg

Något som förbryllar mig är inställningarna på vevaxeln och märkningen på svänghjulet, om jag har helt rätt för mig så nollas motorn med ”nit mot nit” på svänghjulet sk TopDeadCenter (kilen rakt upp på vevaxeln) och så skall pricken på kamhjulet peka på haket i plåten.
När sedan tändningen skall justeras är märkningen  pilen mot kulan i svänghjulet (10graders förtändning)

Är jag riktigt på det?


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-425f5c6e0a9f69f5c95f6432a2477fbc.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 049 Inlägg
23 mars 2013
#42
Kommer tyvärr inte ihåg exaxt. Vid demontering är det bra att märka upp och som jag lärt mig även fotografera detaljer.

Men, du verkar att ha full koll.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#43
tommyhjortasen skrev:
Kommer tyvärr inte ihåg exaxt. Vid demontering är det bra att märka upp och som jag lärt mig även fotografera detaljer.

Men, du verkar att ha full koll.

nja, full koll hade varit bra, men nedan ser du jag kommit nästan på full koll big_smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#44
Idag har det börjar det likna mer och mer en komplett motor, bröstkåpan och oljesumpen kom på plats och går allt som det skall åker även toppen på under söndagen.

Här är lite av vad som hänt under eftermiddagen . Efter noggrannare kontroll så är det som jag misstänkte att TopDeadCenter är ”nit mot nit” dock har jag inte riktigt fått kamaxel rätt men det kan lätt justeras i efterhand.

Målade med svart färg på svänghjulet och tändinställningsmärket målades vit så man kan lätt kontrollera tändningen senare samt se när man skall ”nolla” motorn. Även ”pilen” målades vit  så man kan lätt se och ställa tändningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-bdc5bee05f82f455631019d911d096ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-63f74d0fd7d299de4e1a0065fc09eebe.jpg

Kollade lite närmare igen på remskivan om det inställningsmärket som jag hitta, det var dock en lös bit som man kunde skrapa loss med skruvmejseln.

Packningen till oljesumpen behövdes justeras så den passar samt packningarna till bröstkåpan behövdes trimmas in, bröstkåpan packningar fick en omgång av PermaTex för att säkra att man har en tätt kåpan. Lade på rikligt en LocTite packningsmassa på de klassiska ställen CIH:arna läcker big_smile nu om något skall det väl vara tätt ett bra tag framöver big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-97d18b5abb57116905cd4132945cce0f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-5260ec4f005764b176b960cbe5621d3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-c070ad1e7ec67f8eadbeda36b8a2e0b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-249b78375bca133d4cc2e371206281f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-43b62abae021191cf404e9c922790af0.jpg

Oljepumpslocket fick sig en kontroll med och reduceringsventilen plockades iär och rengjordes. Kuggflankspelet är inom toleranserna och klarar sig med godkänt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-cfa949314563851ced1a69e97c31465b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-2165ad7e3d0b93ce1e1e5d6fed41a553.jpg

Oljesumpen fick ett lager med färg vilket avslutade lördagen, toppen står på tur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-52ef3bf0e1e21278a1b882ee53e9ca39.jpg

Vet inte mer att skriva men bilderna talar sitt klara språk om lördagens arbete.
Senast redigerat av valle22 (24 mars 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#45
Helgens sista moment i motorbygget avslutades med att säkerställa att motorn är rätt innan toppen skall monteras. Efter vidare kontroll visade sig att kammen inte var riktigt i märkning som ses att pricken inte överensstämmer med hacket i plåten ovanför. Lite var mitt eget fel när motorn plockades ner inte märktes upp men nu är det löst i alla fall.



Båda skruvarna lossas var av den ena tages bort och plåten vikas undan så man får utrymme att haka av kedjan så den kan flyttas. Notera den vita märkningen som gjordes på kedja/kamdrev

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-2960b1895a246538b017287d0e0456fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-42a775381da8c152d6888dd813b8ea11.jpg



Kedjan flyttad och nu är det bättre, den lilla skillnaden som finns tar kedjesträckaren upp. Konstruktionen i sig är idiotsäker egentligen med dessa fasta punkter som finns till skillnad som idag på modernare motorer där det oftast sitter på konad axel. Här kan man förstå vikten av att ha ett justerbart kamdrev som inte är så tokigt att kanske ha trots allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-308474fa1262f13f0c1ef2cff79e7b2a.jpg



Med en hårdmetall skrapa med en supervass/plant skärblad rengjorde jag ytan på morotblocket i ett nafs. Första bilden här innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-ef15fa639aedce18a45419b8176140c0.jpg

Blockytorna rengjorda och toppen kan monteras, fruktansvärt tungt och besvärligt att flytta motorn i detta stadie och värre lär det bli när toppen kommer på. Hålen för skruvarna i toppen ursköljda med Bräkleen och skruvarna ligger i ett bad för rengörning och skall monteras torra när toppen dras åt med 100Nm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-ff05fbffe6bff778d76c0a15f6dec55b.jpg


Med detta avslutas helgens arbete till förhoppningsvis en och annan uppdatering under veckan, annars har man i kommande vecka 4dagar hemma under Påsk vilket kan ta mig vidare på mitt projekt ännu längre.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 049 Inlägg
25 mars 2013
#46
Band du upp kamkedjan mot kamdrevet? Kamkjedjan kan vara en aning sliten därav förklaringen till din diff. Gjorde själv en renovering på min 1900 topp för två år sedan (ventilslipning och tätningar) dock tog jag ej ur kammen. ställ motorn exakt tändläge för cylinder 1, då skall alla märkningar lira samt insug och avgasventiler ej belastas på minsta sätt. Märkningen i främre remskivan skall även stå mott nollpunkt på bröstkåpan. Det är svårt att få fel.

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
25 mars 2013
#47
inga nya bultar när du gjort så fint jobb i övrigt?

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
#48
BunnA skrev:
inga nya bultar när du gjort så fint jobb i övrigt?

jo kanske det, men sedan det skall hållas på en budgetnivå är det inte lika relevant. Om du tänker på toppskruvarna så är de inte sträckbultar utan kan användas på nytt. Dessa skall/kan lossas/efterdras efter ca 100mil efter rephandboken

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
#49
tommyhjortasen skrev:
Band du upp kamkedjan mot kamdrevet? Kamkjedjan kan vara en aning sliten därav förklaringen till din diff. Gjorde själv en renovering på min 1900 topp för två år sedan (ventilslipning och tätningar) dock tog jag ej ur kammen. ställ motorn exakt tändläge för cylinder 1, då skall alla märkningar lira samt insug och avgasventiler ej belastas på minsta sätt. Märkningen i främre remskivan skall även stå mott nollpunkt på bröstkåpan. Det är svårt att få fel.

Jo, kedjan bands upp och en märkning är gjord så man har nån punkt att utgå ifrån.
Vet när man kanske har planat toppen man kan få svårt att få märkningen att stämma sedan med "krympt" motorn. Jag tror när man lägger på toppackningen får man rätt höjd så då bör det stämma ytterliggare innan man spänner dit allt.

Visst lite slitage på drivande delar finns och det kan diffa en liten bit helt klart som du beskriver, dock tror jag att på så här gamla motorer är det nog inte lika känsligt och rätt bra toleranser innan man märker någon skillnad.
Men stämmer det med märkningarna och kedjan spänd på rätt ställe så skall det vara rätt, det är svårt att få inställningen fel på dessa skottsäkra spisar smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#50
Långfredagen bjöd på ett litet besök i verkstaden med att komplettera motorn genom montera toppen. Vid det här stadiet är motorn ihopa med växellådan redo att lyftas i bilen var man kan montera grenrör & insug på plats. Känns som att det är mest lämpligt att kunna lyfta ner den så än allt monterat på.

Toppackning bestod av ett lager ingjutet tätningsband(det röda) för att säkra det sluter tätt överallt och passformen var bättre än väntat tillskillnad ifrån oljetrågspackningen som fick trimmas in lite för att få bättre passform.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-a344a46203555880bcfcfc80083bea30.jpg

En sträng med tätningsmedel lägges på skarven mellan bröstkåpan och blocket samt lade jag en liten mängd där gummiringen skall sitta. Samtliga hål för toppskruvarna är rengjorda och helt torra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9a2b99ad0713ce8b86936b41c0992aea.jpg

Toppen på plats, ganska besvärligt att lyfta själv men det gick. Åtdragningsmoment 100Nm som drogs i tre omgångar 40, 60 & 100. Motorn drogs runt för hand varvid jag ställde ventilspelet i ganska grundläggande läge, det kommer att behövas justeras senare när man fått i oljan och den nått runt i motorns alla delar. Bästa sätt är att nog veva runt oljepumpen med borrmaskin och dra runt på remskivan att man får oljan överallt innan man startar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3955fc615cbeddd222cdc68c7d07115d.jpg

Vad jag märkte när man drog runt motorn vid ventiljusteringen är kedjan som sträckes och "glappar" nu när kedjesträckaren är utan oljestryck, det är ganska markant glappmen alla märken stämmer överens.
Det som återstår nu är lite färg på blocket och kopplingen skall monteras sedan är det montering i bilen som återstår. Så man skulle kunna göra mycket men väljer att montera motorn senare efter bankörningen på Sturup 18 April.
Men(!) det finns en del andra kringutrustning som skall göras vid och oftast är de smågrejerna som tar mest tid.

Med denna uppdatering önskar jag er alla en riktig Glad Påsk smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-d31a760321c2b596e822f4a9dba84b11.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

55 Inlägg
16 april 2013
#51
Hoppas du fick hjälp av el-scheman jag skickade till dig big_smile

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#52
Pappa_Glenn skrev:
Hoppas du fick hjälp av el-scheman jag skickade till dig big_smile

blir inte riktigt klok på det 11poliga skissen, verkar som jag får plocka fram multimeter och kolla med denna. Har lite bättre känsel för mäta mig fram till de stiften smile hade faktiskt en Ascona B bok med kretsscheman såg jag nu under kvällen. Nåja det blir mer jobb under våren/sommaren med detta först skall motor i osv osv....

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

55 Inlägg
16 april 2013
#53
om du går efter färgerna så blir de lite enklare big_smile

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#54
Som läget är nu står det mestadels stilla på Ascona-bygget i väntan på en liten mekplats som jag och min arbetskollega&svåger snart flyttar in i under Maj/Juni. Knappa 100kvm men plats för de bilar vi har i nuläget.

Motorn är klar saknar en aning färg på blocket och insug/grenrör samt de övriga detaljer som skall sitta på. Dock kommer oljesumpen att plockas ner igen och få skvalpplåt för oljan så jag INTE råkar ut för det som hände med 1.2 med oljetrycket som försvann vid alltför hårda kurvtagningar på Sturup raceway lol

Var för ett litet tag sedan på Returbilen och där stod en Vauxhall Cavalier mk1 som det plockades på lite "bra-att-ha"-delar bl.a kardan,fördelare,lister,bränslepump,skärmar/innerskärmar och mm. Tändningslåset har lagt av numera och får starta den med en skruvmejsel nere på startmotorn hehehe big_smile

Finns hur mycket som helst som jag har uppskrivet men prio 1 blir att få in motorn och få den klar innan man påbörjar något annat men semestern närmar sig och något säger mig då blir det lite mer gjort då smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

55 Inlägg
11 maj 2013
#55
Tydligen har dom ju börjat med på bilprovningen att man måste ha orginal tändningslås i bilen med ratt/växel lås.. man får allså inte ha ett universal lås och startknapp :S

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731

Specialist
1 187 Inlägg
15 maj 2013
#56
Nice, jag hade inte sett din tråd smile Skall följas!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#57
Tiden går och det händer inte mycket direkt på projektet i nuläget. Dock har jag och min svåger fått en bra lokal att hålla till i med bra ljus. En 2-pelarlyft inhandlades i veckan och kommer under början Juni att vara uppe. Då skall det förhoppningsvis komma lite mer. Blev inga bilder sedan kamera i telefonen verkar ha gett upp...

Vad som mer är nytt är det kommer en projekttråd på Manta B:n dessutom, men detta kommer så fort verkstaden är iordningställd.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#58
Ett tag sedan jag posta på min Ascoan projekt-tråd lite av anledningen bilen såldes.

Och varför undrar ni nu förstås??

Asconan var ett lite impuls köp, inte det egentliga objektet jag Ville ha, Manta B kom dock lite sent men valde att bygga på denna istället.
Men som sagt inget är slut det kan ju faktiskt komma Ascona B i framtiden med smile

Tråden avslutas till förmån till projekt Manata B, det kommer som sagt inom kort en projekt tråd på denna!

Tack till er alla som peppat mig under den glamoröst korta Ascona-tiden smile

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
2 september 2013
#59
Nå det lät ju inte som nån enorm förlust det där inte tongue (Dvs att Manta är fränt det också)
Vad ska hända med Mantan då?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
#60
-Westerlund- skrev:
Nå det lät ju inte som nån enorm förlust det där inte tongue (Dvs att Manta är fränt det också)
Vad ska hända med Mantan då?

kommer info så klart inom kort smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***


Sök