Långfredagen bjöd på ett litet besök i verkstaden med att komplettera motorn genom montera toppen. Vid det här stadiet är motorn ihopa med växellådan redo att lyftas i bilen var man kan montera grenrör & insug på plats. Känns som att det är mest lämpligt att kunna lyfta ner den så än allt monterat på.
Toppackning bestod av ett lager ingjutet tätningsband(det röda) för att säkra det sluter tätt överallt och passformen var bättre än väntat tillskillnad ifrån oljetrågspackningen som fick trimmas in lite för att få bättre passform.
En sträng med tätningsmedel lägges på skarven mellan bröstkåpan och blocket samt lade jag en liten mängd där gummiringen skall sitta. Samtliga hål för toppskruvarna är rengjorda och helt torra.
Toppen på plats, ganska besvärligt att lyfta själv men det gick. Åtdragningsmoment 100Nm som drogs i tre omgångar 40, 60 & 100. Motorn drogs runt för hand varvid jag ställde ventilspelet i ganska grundläggande läge, det kommer att behövas justeras senare när man fått i oljan och den nått runt i motorns alla delar. Bästa sätt är att nog veva runt oljepumpen med borrmaskin och dra runt på remskivan att man får oljan överallt innan man startar.
Vad jag märkte när man drog runt motorn vid ventiljusteringen är kedjan som sträckes och "glappar" nu när kedjesträckaren är utan oljestryck, det är ganska markant glappmen alla märken stämmer överens.
Det som återstår nu är lite färg på blocket och kopplingen skall monteras sedan är det montering i bilen som återstår. Så man skulle kunna göra mycket men väljer att montera motorn senare efter bankörningen på Sturup 18 April.
Men(!) det finns en del andra kringutrustning som skall göras vid och oftast är de smågrejerna som tar mest tid.
Med denna uppdatering önskar jag er alla en riktig Glad Påsk