3483
Sök

BMW 530 e34 byta till manuell låda

11 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Tjenare!
Är inte riktigt säker ifall jag la tråden på rätt ställe men gör så gott jag kan smile

Det är en BMW e34 530 V8 så ni vet.
Nu till saken, det är så att min automat låda förmodligen har rasat, så jag ska byta låda, och min fråga är ifall det lönar sig att byta till en manuell? Någon som har gjort liknande förut eller vet SÄKERT vad som måste göras? Jag har Googlat och kollat runt lite i andra trådar och kommit fram till att följande saker behövs från en manuell bil:

Kardanaxel
Svänghjul
Koppling
Pedalställ
Växellådsbalk
och självklart en manuell låda.

Någon som vet vilka lådor som passar? Är det något mera som jag kommer behöva och är det svårt att utföra detta? Ja dela med er av era kunskaper!

1 364 Inlägg
26 februari 2013
Kan inte svara på din fråga men tänk på att man får inte besikta om bilen efter 93 om man byter låda till Manuell från automat,

11 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Hmm... Har hört det någon gång, men har också hört att det inte ska stämma :S Jag har ingen aning men tydligen skulle man behöva reg besikta istället för en vanlig kontrollbesiktning. Men som sagt jag har ingen aning

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 februari 2013
Manuella lådor från v8 passar. Alltså från 530 och 540.
Du har även en heldel el jobb framför dig. Du behöver styrboxarn ifrån en manuell 530 också.
Och du måste reg besikta bilen, vilket i stort sätt är omöjligt i vårat tråkiga land.
Men du kan säkert besikta som vanligt utan att dom tänker på det.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

11 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Okej okej, men rätta mig ifall jag har fel nu men det är en ZF 5HP18 låda i min 530, och det är samma som tidiga 525 e39 och vissa e36 tex 325, 328 och 320. Då tycker jag att manuella lådorna ifrån dessa modeller också borde passa? Eller är jag ute och cyklar? bara men har svänghjul ifrån en 530 e34 manuell ? Jag har ingen aning vill jag vara noga med att tala om tongue

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
27 februari 2013
Jag vet faktiskt inte om det är samma låda på dom, det är mycket möjligt. Men det lär inte vaea samma kåpa mot motorn på lådorna.
Mellan 6orna passar de flesta lådor. Men v8an ser inte lika dan ut alls. Så dom ända lådorna som går att skruva på direkt är dom från en v8.

11 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Jaha okej, då litar jag på dig smile Men vet du ifall det måste vara en låda ifrån en e34? Kan inte en ifrån e39 passa?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
28 februari 2013
AntonotnA skrev:
Jaha okej, då litar jag på dig smile Men vet du ifall det måste vara en låda ifrån en e34? Kan inte en ifrån e39 passa?

Det törs jag tyvärr inte svara på. Men dom tidiga 540 e39 har samma motor som 540 e34.
Så det borde ju passa.

11 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Jaha okej, men ska söka lite mera på google och försöka klura ut en lösning, men tack så mycket för den hjälp jag fått! smile

Sök