3313
Sök

Volvo 740 -87 Problem

508 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har då en Volvo 740 -87 med en B230F med bytta spridare så den är på LH 2.4 (som jag förstått det). Den har alltid fungerat bra tills för en tag sen då bränslepumparna slår igång och går runt redan vid läge 2 på tändningslåset. Alltså då all el slås igång. Då går pumparna runt. Samma sak när man slår av motorn till läge 0 (ingen ström alls), då fortsätter pumparna gå i ca 3-4sek efter att vred till läge 0. Har inte varit så förut, men har kört så ett tag nu (inte orkat skriva här ännu om hjälp..).

Så den startar ju och det går att köra med den. Men börjar misstänka att den drar mer bensin? Känns som att jag kommer kanske 10 mil på 20 L bensin. Om man t.ex tankar i 10 l, så börjar den gå på 3 cylindrar lite då och då när man varvar upp efter ca 5 mil.

Beror det på att bensinen börjar ta slut när den börjar hoppa fram och tillbaka på 3 och 4 cylindrar när man varvar? Skulle uppskatta seriösa svar! Tack!

MVH

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

pim_pim
26 februari 2013
#2
gugge1234 skrev:
Tjenare, jag har då en Volvo 740 -87 med en B230F med bytta spridare så den är på LH 2.4 (som jag förstått det). Den har alltid fungerat bra tills för en tag sen då bränslepumparna slår igång och går runt redan vid läge 2 på tändningslåset. Alltså då all el slås igång. Då går pumparna runt. Samma sak när man slår av motorn till läge 0 (ingen ström alls), då fortsätter pumparna gå i ca 3-4sek efter att vred till läge 0. Har inte varit så förut, men har kört så ett tag nu (inte orkat skriva här ännu om hjälp..).

Så den startar ju och det går att köra med den. Men börjar misstänka att den drar mer bensin? Känns som att jag kommer kanske 10 mil på 20 L bensin. Om man t.ex tankar i 10 l, så börjar den gå på 3 cylindrar lite då och då när man varvar upp efter ca 5 mil.

Beror det på att bensinen börjar ta slut när den börjar hoppa fram och tillbaka på 3 och 4 cylindrar när man varvar? Skulle uppskatta seriösa svar! Tack!

MVH

Vänta.. va ?

pim_pim
26 februari 2013
#3
Skulle tippa på att din tankpump börjar sjunga på sin sista refräng o då får jobba hårt med att suga upp bensin när det bara är 10 liter i tanken.
Senast redigerat av pim_pim (26 februari 2013)

6 738 Inlägg
26 februari 2013
#4
vafan? tongue spridare från ett 2,4 system på ett 2,2? va e det för färg på spridarna?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#5
pim_pim skrev:
gugge1234 skrev:
Tjenare, jag har då en Volvo 740 -87 med en B230F med bytta spridare så den är på LH 2.4 (som jag förstått det). Den har alltid fungerat bra tills för en tag sen då bränslepumparna slår igång och går runt redan vid läge 2 på tändningslåset. Alltså då all el slås igång. Då går pumparna runt. Samma sak när man slår av motorn till läge 0 (ingen ström alls), då fortsätter pumparna gå i ca 3-4sek efter att vred till läge 0. Har inte varit så förut, men har kört så ett tag nu (inte orkat skriva här ännu om hjälp..).

Så den startar ju och det går att köra med den. Men börjar misstänka att den drar mer bensin? Känns som att jag kommer kanske 10 mil på 20 L bensin. Om man t.ex tankar i 10 l, så börjar den gå på 3 cylindrar lite då och då när man varvar upp efter ca 5 mil.

Beror det på att bensinen börjar ta slut när den börjar hoppa fram och tillbaka på 3 och 4 cylindrar när man varvar? Skulle uppskatta seriösa svar! Tack!

MVH

Vänta.. va ?

Alltså det är dom gula "2,4" spridarna på 2,2.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#6
pim_pim skrev:
Skulle tippa på att din tankpump börjar sjunga på sin sista refräng o då får jobba hårt med att suga upp bensin när det bara är 10 liter i tanken.

Okej hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#7
Henkix skrev:
vafan? tongue spridare från ett 2,4 system på ett 2,2? va e det för färg på spridarna?

Det är dom gula :S

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
27 februari 2013
#8
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
vafan? tongue spridare från ett 2,4 system på ett 2,2? va e det för färg på spridarna?

Det är dom gula :S

kolla va du har för sprut. 2,2 elr 2,4. kan ju vara så att nån bytt en gång i tiden? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#9
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
vafan? tongue spridare från ett 2,4 system på ett 2,2? va e det för färg på spridarna?

Det är dom gula :S

kolla va du har för sprut. 2,2 elr 2,4. kan ju vara så att nån bytt en gång i tiden? tongue

Hur ser jag det?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
27 februari 2013
#10
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:

Det är dom gula :S

kolla va du har för sprut. 2,2 elr 2,4. kan ju vara så att nån bytt en gång i tiden? tongue

Hur ser jag det?

bästa e att kolla nummret på data boxen till höger bakom plastkåpan nere vid fötterna på pasagerargolvet. kommer typ stå 0 280 000... och 3 siffror till. de e de 3 sista siffrorna ja vill ha reda på. sen kan du ju kolla bosch nr på luftmassemätarn också wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#11
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:

kolla va du har för sprut. 2,2 elr 2,4. kan ju vara så att nån bytt en gång i tiden? tongue

Hur ser jag det?

bästa e att kolla nummret på data boxen till höger bakom plastkåpan nere vid fötterna på pasagerargolvet. kommer typ stå 0 280 000... och 3 siffror till. de e de 3 sista siffrorna ja vill ha reda på. sen kan du ju kolla bosch nr på luftmassemätarn också wink

Okej, luftmassamätarens slutar iallafall på 016 smile ska kolla det andra smile haha förresten så tror jag det var du som hjälpte mig med när jag hade problem att varva och det var något luftmassafel kring jul wink

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
6 mars 2013
#12
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:

Hur ser jag det?

bästa e att kolla nummret på data boxen till höger bakom plastkåpan nere vid fötterna på pasagerargolvet. kommer typ stå 0 280 000... och 3 siffror till. de e de 3 sista siffrorna ja vill ha reda på. sen kan du ju kolla bosch nr på luftmassemätarn också wink

Okej, luftmassamätarens slutar iallafall på 016 smile ska kolla det andra smile haha förresten så tror jag det var du som hjälpte mig med när jag hade problem att varva och det var något luftmassafel kring jul wink

haha de kanske de var, de har jag edan hunnit glömma tongue men kolla nt på boxen så vi vet va de e för sprut du har, låter ju som ett 2,4

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#13
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:

bästa e att kolla nummret på data boxen till höger bakom plastkåpan nere vid fötterna på pasagerargolvet. kommer typ stå 0 280 000... och 3 siffror till. de e de 3 sista siffrorna ja vill ha reda på. sen kan du ju kolla bosch nr på luftmassemätarn också wink

Okej, luftmassamätarens slutar iallafall på 016 smile ska kolla det andra smile haha förresten så tror jag det var du som hjälpte mig med när jag hade problem att varva och det var något luftmassafel kring jul wink

haha de kanske de var, de har jag edan hunnit glömma tongue men kolla nt på boxen så vi vet va de e för sprut du har, låter ju som ett 2,4

Haha förstod det smile jag har haft feber, därför segt svar, ledsen för det hmm men jag ska kolla imorgon, det är ju en -87 så har inte rätt insprutare isåfall eftersom det är dom gula.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
6 mars 2013
#14
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:

Okej, luftmassamätarens slutar iallafall på 016 smile ska kolla det andra smile haha förresten så tror jag det var du som hjälpte mig med när jag hade problem att varva och det var något luftmassafel kring jul wink

haha de kanske de var, de har jag edan hunnit glömma tongue men kolla nt på boxen så vi vet va de e för sprut du har, låter ju som ett 2,4

Haha förstod det smile jag har haft feber, därför segt svar, ledsen för det hmm men jag ska kolla imorgon, det är ju en -87 så har inte rätt insprutare isåfall eftersom det är dom gula.

nån kanske har bytt till det systemet med gula tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#15
Henkix skrev:
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:

haha de kanske de var, de har jag edan hunnit glömma tongue men kolla nt på boxen så vi vet va de e för sprut du har, låter ju som ett 2,4

Haha förstod det smile jag har haft feber, därför segt svar, ledsen för det hmm men jag ska kolla imorgon, det är ju en -87 så har inte rätt insprutare isåfall eftersom det är dom gula.

nån kanske har bytt till det systemet med gula tongue

Jo, det måste dom ha gjort smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
6 mars 2013
#16
men kolla numret på boxen så märker vi de wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#17
Henkix skrev:
men kolla numret på boxen så märker vi de wink

Jo jag gör det imorgon smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#18
Nu har ett nytt fel uppstått, imorse när jag skulle starta den så hoppade den igång direkt jag startade den, men den gick på typ 2-3 cylindrar, jag varvade upp den sen dog den, och nu går den inte längre att starta :S Den verkar få soppa, och jag kan ju säga att den har gjort såhär ganska länge att den bara går på 2-3 cylindrar när man kallstartar den (även i bara -2 grader). Men då har jag bara väntat och varvat ett tag så har den hoppat upp på 4 igen.. Men idag dog den och det går inte att starta den alls.. Den vill inte ens puttra till lite, vad kan de vara? Tändstiften?
Senast redigerat av gugge1234 (7 mars 2013)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
7 mars 2013
#19
ta bort bränsle slangen som kommer fram te motorn o kolla hur mycket bensin det kommer där. kolla även dina stift, hur gnistan ser ut och hur färgen på stiften ser ut tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#20
Henkix skrev:
ta bort bränsle slangen som kommer fram te motorn o kolla hur mycket bensin det kommer där. kolla även dina stift, hur gnistan ser ut och hur färgen på stiften ser ut tongue

Menar du då slangen med en stjärnskruv slangklämma?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673


Sök