3355
Sök

Funderar på att trimma min audi a4 1,8t lite

28 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjena när plånboken tillåter de så funderar jag på att köpa lite trim till min audi a4 1,8T b5 96:a och så undrar jag om man bara kan köpa detta utan att rasa motorn tongue "kkk k04" turbo, större "intercooler", spridare, "steg 1" chipp, 3" downpipe, racekatalysator och en hybrid dump jag kan inte så mycket om när de gäller att trimma och jag har inte en aning om hur mycket hk jag kommer få ut av detta men mitt mål e att nå ca 250hk öppet sportluftfilter och 2,5" sportavgas efter kat har jag redan


Diagnostekniker
2 709 Inlägg
28 februari 2013
#2
Ja, vad jag har hört så är dessa motorer väldigt trimvänliga.
Kan dock ej garantera detta så det är nog bättre om någon som tycker om VAG svarar på detta. smile

Mvh

Up the RA

1 365 Inlägg
28 februari 2013
#3
Det sägs """""att den ska klara upp till 300hk innan det blir dags att byta vevstakar och kolvar osv. Men det är ju som vanligt ingen garanti för att inte din bil brakar vid 250hk. Men med en bra mapp och tillräckligt med soppa ska det hålla.



Jesper328 skrev:
Ja, vad jag har hört så är dessa motorer väldigt trimvänliga.
Kan dock ej garantera detta så det är nog bättre om någon som tycker om VAG svarar på detta. smile

Mvh


28 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#4
ja man får hoppas att de håller för att lägga ner en hel förmögenhet till trim på denna bilen gör jag inte men måste man ha ic och spridare också eller jag kan hoppa över de och bara köper de andra för priserna på dom sakerna va inte så jätte roliga tongue


1 365 Inlägg
28 februari 2013
#5
Jag vet inte vad det sitter för orginalspridare i A4 men jag skulle definitivt byta dem för säkerhets skull. Soppa är A och O i det hela om man vill att skiten ska hålla. 

Det enda IC:n gör är att sänka temp på insugsluften, jag skulle säga att det är mindre viktigt förutsatt att in och utgångarna inte är för små så det stoppar upp luftflödet.

Så spridare ja, ic nej


knugen91 skrev:
ja man får hoppas att de håller för att lägga ner en hel förmögenhet till trim på denna bilen gör jag inte men måste man ha ic och spridare också eller jag kan hoppa över de och bara köper de andra för priserna på dom sakerna va inte så jätte roliga tongue


28 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#6
okej tack så mycket smile


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
1 mars 2013
#7
vilka spridare har du funderat på då?
från villken bil ?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

9 Inlägg
1 mars 2013
#8
Hej!

Jag hade tidigare en a3 med denna motor som jag trimmade. Mycket info har
http://www.nordicaudi.com/

Forumsdelen samt under faq. Finns info om vilket ordning man bör trimma etc.
Senast redigerat av mozen (1 mars 2013)


28 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#9
Spridare vet jag inte vilka jag ska ha vilka rekommenderar ni smile tack så mycket ska kolla din länk sen när jag kommer hem smile


573 Inlägg
1 mars 2013
#10
orginal ic är liten o pissdålig så köp en på KL för nån tusing o grejja lite egna rör o slangar, d tjänar du ganska mycket effekt på skulle jag tro.

MSCR

Large Cap
1 816 Inlägg
1 mars 2013
#11
knugen91 skrev:
Tjena när plånboken tillåter de så funderar jag på att köpa lite trim till min audi a4 1,8T b5 96:a och så undrar jag om man bara kan köpa detta utan att rasa motorn tongue "kkk k04" turbo, större "intercooler", spridare, "steg 1" chipp, 3" downpipe, racekatalysator och en hybrid dump jag kan inte så mycket om när de gäller att trimma och jag har inte en aning om hur mycket hk jag kommer få ut av detta men mitt mål e att nå ca 250hk öppet sportluftfilter och 2,5" sportavgas efter kat har jag redan

Är ditt mål ca 250 hk behöver du inte byta turbon (k03/k03s) då det finns dom som har fått ut närmare 260hk med den. Men självklart är ju en k04 från en tt 225hk bättre, men inget måste!
Här kommer ett litet recept på ca 250 hk:
* Programvara
* 3" downpipe och racekatalysator samt 2,5"/3" catback
* Öppet filter, eller ännu bättre, CAI (cold air intake)
* Turbosnorkel
* Förstärkt koppling (te.x http://www.ecstuning.com/Audi-B5_A4-FWD … it/ES5485/ )
* Förstärkt dump (typ http://sv.bsr.se/products/52280142110/ )
* Kallare tändstift, rekommenderar NGK BKR7E knackade till .028mm
* Intercooler med tryckrör (te.x http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/audi/ … a4-b5.html )
* N75J mv (magnetventil), alt. N75"race" mv från ecstuning ihop med "diodmod" (annars får du limpmode) eller så kör du med "diodmod" och kopplar förbi mv:n och kör med pysventil, men det är inget som jag rekommenderar.

28 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#12
okej tack så mycket smile vad e Turbosnorkel och var ska den sitta ? du vet kanske inte vad de e för spridare jag ska ha på min ? smile


Large Cap
1 816 Inlägg
1 mars 2013
#13
knugen91 skrev:
okej tack så mycket smile vad e Turbosnorkel och var ska den sitta ? du vet kanske inte vad de e för spridare jag ska ha på min ? smile

Va rätt dåligt förklarat hehe, det är insugsröret till turbon så att säga. Fixar man grövre på avgassidan (3" downpipe) är det bästa att göra lika på insugssidan smile (te.x http://www.ecstuning.com/Audi-B5_A4-FWD … ES1832358/ )
Spridarna behöver du inte heller byta ut. De du kan köpa ist (men inget måste) är en btr (bränsletrycksregulator), (denna fungerar kanon till denna setup http://www.ecstuning.com/Audi-B5_A4-FWD … or/ES1073/ ) Med detta får du ut ca 16% mer sås ihop med org spridare jämfört med org btr på 3 bar
Senast redigerat av Westergren (1 mars 2013)

28 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#14
jaha så de va den slangen hehe tongue tack för listan den verkar vara bra så jag ska nog köra på den men dumpventilen blir en hybrid vill helst ha öppen men många säger att de inte funkar och många säger att de går skit bra och att dom själv har de på sina a4or jag har haft de innan på min men byta ut den till en turbo smart återcirkulerande efter en månad för alla börja gnälla om min öppna och dom säger att hybrid dump ska gå till min


Large Cap
1 816 Inlägg
1 mars 2013
#15
knugen91 skrev:
jaha så de va den slangen hehe tongue tack för listan den verkar vara bra så jag ska nog köra på den men dumpventilen blir en hybrid vill helst ha öppen men många säger att de inte funkar och många säger att de går skit bra och att dom själv har de på sina a4or jag har haft de innan på min men byta ut den till en turbo smart återcirkulerande efter en månad för alla börja gnälla om min öppna och dom säger att hybrid dump ska gå till min

Vagmotorerna trivs bäst med återcirkulerande dumpventil smile Du kommer få ett skapligt dumpljud om du kör med öppet filter. Finns ju återcirkulerande dumpventilen (utöver den från bsr) som skapar ett trevligt ljud smile

28 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#16
ja de vet jag just nu har jag öppet filter och turbo smart återcirkulerande dumpventil de dumpa ganska bra när vi gjorde en sak med bilen så den ladda 1 bar men jag vill att de ska pysa lite högre tongue så de blir en hybrid dump också måste iallafall prova och hoppas på att där blir härligt ljud i tysket med steget större turbo sportavgas från turbon o bak öppet filter och hybrid dump redan nu drar den till sej rätt mycket ögon tongue


97 Inlägg
2 mars 2013
#17
Angående spridarna så har jag hört att TT-spridarna är riktigt vassa!

Samt att man skall kunna få upp bilen till 300 pållar, oöppnad motor, sen viker sig stakarna smile

Det ska synas att en bil inte är original, men man ska inte kunna se vad som är bytt - Definitionen av clean

28 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#18
jag har sett några som har snackat om tt och s4 spridarna men vi får se om jag bytar dom de behövs kanske inte ändå smile ja men jag vill inte riskera att trycka i så pass mycket i den ändå eftersom jag typ inte kan något om motorer och jag har inte råd att lämna in bilen på verkstad tongue


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg

Sök