Då kör vi en liten update då!
Fick förfrågan att ta åt mig en volvo S80 o de kan väl inte va några problem tänkte jag, stor bil men inget speciellt. Jag frågade aldrig vilken färg den hade, eller hur den var skött. Och det ångrar jag nu för priset blev åt helvete för lågt för allt jobb som lagts ner..
SÅ bilen visade sig vara solid SVART, 14 år gammal (1999) ALDRIG tidigare rekondad, och mestadels automattvättad. Ni kan ju gissa själva hur den såg ut..
Lägg där till att ägaren har hund i bilen och tydligen aldrig hört talas om att tjäravfettning existerar...
Jag avfettade bilen med degreaser pro och autoclean+wax TVÅ gånger (spolade av imellan såklart), och tvättade efteråt med schampo och svamp. När jag började torka bilen torr och kom till förardörren så va den som ett sandpapper..vaf*n? Kände efter o kollade noga, asfaltprickar ÖVERALLT, hade bilen inte vart svart, så hade de vart helt svart! Så fick köra vidare med mer tjäravfettning + lera. Sen började det stora jobbet..
Som väntat med svarta bilar så är det enormt med tvättrepor, och även en del grövre repor.
Har fortfarande problem med att ta bra bilder, och att få med reporna på bild då de syns som bäst i rätt ljus, klicka vidare på bilden in på mitt flickrkonto så kan ni se i full storlek, syns bättre där:
P5180783 by
djclabbe, on Flickr
P5180784 by
djclabbe, on Flickr
Självklart var inte interiören fläckfri heller , fanns en del fläckar i sätena, massa grus och en hel del hundhår. Mattorna såg ut somfan och all plast var i behov av rengöring och uppfräschning.
P5170771 by
djclabbe, on Flickr
P5170774 by
djclabbe, on Flickr
P5170775 by
djclabbe, on Flickr
P5170777 by
djclabbe, on Flickr
P5170779 by
djclabbe, on Flickr
P5170781 by
djclabbe, on Flickr
Likabra att börja med lacken! Jag körde precis som vanligt på med FG400 från menzerna tillsammans med optipad trissor, här behövde jag jobba hårt med mycket värme för att få bort så mycket repor som möjligt! Tog en 50/50 bild för att själv kunna se resultatet, inte jättelätt att se på bild men:
P5190793 by
djclabbe, on Flickr
Det blev aldrig av att ta några fler bilder under själva jobbets gång, då den var riktigt dryg att jobba med och tog lååång mycket mer tid än jag trott och hoppats på!
Jag tog de vanliga stegen hur som helst, hela bilen grovpolerad med FG400, följt av SF4000 och toppat med ett skydd ifrån Articlean. Jag blev hyffsat nöjd med lacken, om än inte 100%. Jag är alltid för självkritisk och därför tar väl allt längre tid än det borde få göra..
Interiören var rätt lättjobbad däremot!
Dammsög hela bilen precis överallt, plockade ut gummimattorna o sparade de till senare.
All plast rengjordes med Interiorclean och borste ifrån Articlean, och där det behövdes (ex ratt,armtstöd,handbroms) användes även multisvamp som är guld på att suga ur skiten!
Sätena tvättades ordentligt med kemdammsugaren och interiorclean, räckte att köra en vända med ganska mycket kem följt av efterskölj två gånger med bara vatten. In med en coupéfläkt i bilen o låt torka, då var det dags att åka hem! (mitt i natten).
Alla fönster putsades in och utvändigt, misstänker att hunden hade slickat bakre sidorutorna nogrant..
Nu börjar det bli dags för slutfinish! All plast behandlas med Vinyl & Rubber Polish, gummimattor rengörs och får lite Vinyl Protector & Restorer på sig ( då återfick de äntligen färgen igen!).
Sen började jag känna mig nöjd
De blev dessvärre 30timmar i garaget, fick småkika på 2 hockeymatcher på laptopen mitt i arbetet och knappt någon sömn på hela helgen.
Roligt blev det tillslut iallafall, damen som äger bilen strålade som en sol när jag levererade den och sa att de vart VERKLIGEN SKILLNAD, och att den aldrig hade vart så fin
Så sånt känns ju alltid bra att höra
P5200797 by
djclabbe, on Flickr
P5200798 by
djclabbe, on Flickr
P5200813 by
djclabbe, on Flickr
P5200817 by
djclabbe, on Flickr
P5200818 by
djclabbe, on Flickr
P5200819 by
djclabbe, on Flickr
P5200822 by
djclabbe, on Flickr
P5200825 by
djclabbe, on Flickr
P5200826 by
djclabbe, on Flickr