Stötte på lite krångel igår kväll. Skrev ett foruminlägg om det men tänkte jag kan posta det här också ifall nån som har koll läser här.
- - -
Har haft lite prylar bortskruvade på min 350z för lite tillsnyggning. Har tagit bort insuget och insugsröret för att sätta dit polerat insug och fräscha till lite granna. Har även plockat bort mittkonsoll för lackering och då passat på att greja lite med elektroniken där under. Eller grejat och grejat, jag ska sätta dit lite nya knappar bara, inget superavancerat.
Hur som helst. Fick ihop allting igår med insuget och insugsröret igen och det ser fint ut. Like so:
Skulle sen starta upp bilen för att kolla så allting funkar. Då hände nåt "intressant". I första läget när man vrider om startnyckeln, tror det läget kallas radioläget eller nåt, så aktiveras stereon, förutsatt att jag har tryck in knappen i mittkonsollen som styr stereon, lite blinkade mätare, ljus vid slutstegen m.m. Allt frid och fröjd.
När jag vrider startnyckeln till andra läget så hör man hur pumpen går igång och surrar lite, fler saker som "hoppar igång" så att säga. Kanonbra tyckte jag. Vred tillbaka nyckeln till off-läget igen och skulle vrida hela vägen för att starta bilen.
Då hör man en ytterst kort ögonblick hur startmotorn "vill" gå igång, den är på g liksom, men det blir bara ett kort sånt ljud och sen dör hela bilen. Bokstavligt talat dör. Alla blinkande mätare dör, stereon, ljuset vid slutstegen, allting. Jag vred av nyckeln helt och provar att ställa den i radioläget samt tändningsläget igen. Ingenting funkar. Bilen har totalt stängt av liksom.
Jag tog bort kabeln från minuspolen på batteriet och satte dit den igen. Då blixtrade det till lite grann så nån kräm finns det ju kvar i batteriet. Gjorde samma procedur igen med radioläget, tändningsläget, vred av och vred sen hela vägen för att starta bilen. Samma sak igen. Bilen är helt död.
VAD kan detta bero på? Jag har ett
Optima Yellow top-batteri. Jag har läst lite om dessa, att dom ska vara så bra så, men att dom är känsliga. Grejen är den att mitt batteri har varit helt urladdat ett par gånger, vilket beror på att det är nåt i bilen som drar ur det. Har inte hunnit felsöka detta. Har hört/läst att om ett Optima YT blir helt urladdat så är det mer eller mindre värdelöst sen. Är det nån som kan verifiera detta? Har batteriet på laddning för tillfället och ska även prova i helgen att ladda upp ett Biltema-batteri som satt i bilen när jag köpte den och testa med det.
Den mest akuta frågan är dock, vad hände med bilen?? Den verkar som sagt ha hamnat i nåt "shut down"-läge och det verkar ju ha med batteriet att göra då allting verkar nollas igen bara jag tar bort minuspolen och sätter dit den igen.
Möjliga orsaker jag kan komma på själv:1. Batteriet är dött. Men det stämmer inte riktigt för tidigare i veckan, typ i måndags kväll, så startade jag upp bilen utan problem. Detta var INNAN jag hade skruvat bort insuget och insugsröret. Även efter att jag har skruvat dit allting så funkar ju första läget när man vrider om startnyckeln, och även andra. Jag kan även aktivera blinkade mätare, stroboskop och neon med knapparna i mittkonsollen även om tändningen är helt i "off"-läge. Så nån kräm finns det ju i batteriet iaf. Det är när man ska starta motorn det blir problem.
2. Batteriklämman på minuspolen måste tightas åt ordentligt. Har upplevet detta förut, att bilen inte startade när jordkabeln bara trycktes ner på batteriets minuspol med handkraft. Minns ej om det blev så förra gången, men går bilen ner i "shut down"-läge pga detta, att jordkabeln inte sitter på ordentligt på minuspolen?
3. Nån av kontakterna till spjällhuset eller luftmassemätaren har blivit lite skadad när jag har tagit bort insugsröret. Typ gamla torra kablar som är skröpliga.
Men återigen, varför går bilen ner i totaldött läge? Det känns inte som det skulle ha nåt att göra med insuget/insugsröret då det verkar vara mer nåt elektriskt fel.
All hjälp är mycket uppskattad! Ska spendera helgen åt att försöka lösa detta.