3774
Sök

Köpråd: BMW E36 Coupé

2 656 Inlägg
5 mars 2013
#41
TylerTheCreator skrev:
Jag lånar tråden och frågar er BMW-kunniga.

Vad är det för skillnad på 323 och 325? Såg på förra sidan att hastigheten är ungefär samma bara att 325 toppar lite mer. Skulle ni rekommendera att man köper 323 då dom oftast är lite billigare?

nej vill rek 325 för att den har betydligt roligare karaktär och lite mindre gubbig gång


792 Inlägg
5 mars 2013
#42
323 är en strypt 325, den har en 2,5L som 325an men tror den är strypt i insuget? Lite osäker på den punkten. Därmot så finns det ingen e36 325 efter -96. Då kom 328an och 325 fick bli strypt och kallad 323 för att skilja dessa åt. Även den är strypt i insuget, därför har den endast ca 2hk mer. Dock ett betydligt trevligare mellanregister men ingen effektpuckel som 325 har. 323 har inte heller en effekt puckel.

Sett bromspapper på 328 med 325 insug och en mappning, tappar i mellanregister men fick istället 210hk från 193hk.
Senast redigerat av J3n5 (5 mars 2013)


2 011 Inlägg
5 mars 2013
#43
323 är törstigare också.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
5 mars 2013
#44
J3n5 skrev:
323 är en strypt 325, den har en 2,5L som 325an men tror den är strypt i insuget? Lite osäker på den punkten. Därmot så finns det ingen e36 325 efter -96. Då kom 328an och 325 fick bli strypt och kallad 323 för att skilja dessa åt. Även den är strypt i insuget, därför har den endast ca 2hk mer. Dock ett betydligt trevligare mellanregister men ingen effektpuckel som 325 har. 323 har inte heller en effekt puckel.

Sett bromspapper på 328 med 325 insug och en mappning, tappar i mellanregister men fick istället 210hk från 193hk.

323 är väl en m52b25 ? dvs alu block dubbelvanos osv ?

en modernare maskin helt enkelt, men som sagt lite tråkigare karaktär än 325 ... en att den är törstigare låter skumt
Senast redigerat av CHEEVA (5 mars 2013)


2 174 Inlägg
5 mars 2013
#45
J3n5 skrev:
323 är en strypt 325, den har en 2,5L som 325an men tror den är strypt i insuget? Lite osäker på den punkten. Därmot så finns det ingen e36 325 efter -96. Då kom 328an och 325 fick bli strypt och kallad 323 för att skilja dessa åt. Även den är strypt i insuget, därför har den endast ca 2hk mer. Dock ett betydligt trevligare mellanregister men ingen effektpuckel som 325 har. 323 har inte heller en effekt puckel.

Sett bromspapper på 328 med 325 insug och en mappning, tappar i mellanregister men fick istället 210hk från 193hk.

är inte 323 och 328 i helt aluminium, men m50b25 tex blandad med gjutjärn/aluminium? Dom ville spara vikt och sånt vad jag har för mig, var så många år sen jag ägde en sån men vet att 323 är riktigt tråkiga törstiga emot en 325 m50b25 med vanos, utan går också men inte lika härlig.


754 Inlägg
5 mars 2013
#46
Jag hade en 328 Coupe E36 som förstabil, var otroligt nöjd med den! Så att en sådan kan jag varmt rekommendera. Tack vare den bilen har man helt fastnat i E36-träsket förresten! wink Köpte mig min 3e E36 igår!

Något som jag känner när det gäller E36:or (eller bilar generellt) är jag hellre ger mer för att få ett riktigt fint exemplar, som är skött enligt konstens regler. Har en känsla av att det lönar sig i längden smile

/David

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

792 Inlägg
5 mars 2013
#47
hangman skrev:
J3n5 skrev:
323 är en strypt 325, den har en 2,5L som 325an men tror den är strypt i insuget? Lite osäker på den punkten. Därmot så finns det ingen e36 325 efter -96. Då kom 328an och 325 fick bli strypt och kallad 323 för att skilja dessa åt. Även den är strypt i insuget, därför har den endast ca 2hk mer. Dock ett betydligt trevligare mellanregister men ingen effektpuckel som 325 har. 323 har inte heller en effekt puckel.

Sett bromspapper på 328 med 325 insug och en mappning, tappar i mellanregister men fick istället 210hk från 193hk.

är inte 323 och 328 i helt aluminium, men m50b25 tex blandad med gjutjärn/aluminium? Dom ville spara vikt och sånt vad jag har för mig, var så många år sen jag ägde en sån men vet att 323 är riktigt tråkiga törstiga emot en 325 m50b25 med vanos, utan går också men inte lika härlig.

Jamen precis, glömde den punkten att den är i aluminium också!


792 Inlägg
5 mars 2013
#48
D_Nilsson skrev:
Jag hade en 328 Coupe E36 som förstabil, var otroligt nöjd med den! Så att en sådan kan jag varmt rekommendera. Tack vare den bilen har man helt fastnat i E36-träsket förresten! wink Köpte mig min 3e E36 igår!

Något som jag känner när det gäller E36:or (eller bilar generellt) är jag hellre ger mer för att få ett riktigt fint exemplar, som är skött enligt konstens regler. Har en känsla av att det lönar sig i längden smile

/David

Förstår att man lätt kan fastna i e36 träsket! Är riktigt nöjd över körglädjen i min. Nästa kanske blir en 328. Kombi-modellen kanske.


huh?
10 427 Inlägg
5 mars 2013
#49
J3n5 skrev:
323 är en strypt 325, den har en 2,5L som 325an men tror den är strypt i insuget? Lite osäker på den punkten. Därmot så finns det ingen e36 325 efter -96. Då kom 328an och 325 fick bli strypt och kallad 323 för att skilja dessa åt. Även den är strypt i insuget, därför har den endast ca 2hk mer. Dock ett betydligt trevligare mellanregister men ingen effektpuckel som 325 har. 323 har inte heller en effekt puckel.

Sett bromspapper på 328 med 325 insug och en mappning, tappar i mellanregister men fick istället 210hk från 193hk.

323 är inte strypt i insuget vad jag känner till, därför man mäter upp nästan 185-190hk trots bara "170hk" på 323/523.
Oavsett om det är M52B25 med enkelvanos (E36, tidiga E39) eller M52TUB25 (E46) med dubbelvanos vad jag
sett på lite lösa uppgifter ute på internet.

Räknar man på 15% effekt på dessa tester från RRI så får man effektsiffran efter länken:

M52(TU)B25:
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=386 323ti Compact -99 188,6hk
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=505 523 Touring -99 193,2hk
Jämfört med M52(TU)B28:
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=489 328 Coupé -99 204hk
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=434 Z3 Coupé 2,8 -98 205hk
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=402 528i Touring -98 (automat) 201hk
och jämfört med M52(TU)B20:
http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=379 320i -98 157hk

Dvs en motor verkar sticka ut lite extra (grovt +20hk) när det gäller angiven effekt mot vad de verkligen presterar.


792 Inlägg
5 mars 2013
#50
Ojdå, sedär smile heldre nerskriven på pappret än tvärsom!


618 Inlägg
5 mars 2013
#51
steifan skrev:
J3n5 skrev:
323 är en strypt 325, den har en 2,5L som 325an men tror den är strypt i insuget? Lite osäker på den punkten. Därmot så finns det ingen e36 325 efter -96. Då kom 328an och 325 fick bli strypt och kallad 323 för att skilja dessa åt. Även den är strypt i insuget, därför har den endast ca 2hk mer. Dock ett betydligt trevligare mellanregister men ingen effektpuckel som 325 har. 323 har inte heller en effekt puckel.

Sett bromspapper på 328 med 325 insug och en mappning, tappar i mellanregister men fick istället 210hk från 193hk.

323 är inte strypt i insuget vad jag känner till, därför man mäter upp nästan 185-190hk trots bara "170hk" på 323/523.
Oavsett om det är M52B25 med enkelvanos (E36, tidiga E39) eller M52TUB25 (E46) med dubbelvanos vad jag
sett på lite lösa uppgifter ute på internet.

Dubbelvanos heter väl m54tubxx?
Enkelvanos på sena m50bxx och alla m52bxx?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
5 mars 2013
#52
Kollan skrev:
steifan skrev:
J3n5 skrev:
323 är en strypt 325, den har en 2,5L som 325an men tror den är strypt i insuget? Lite osäker på den punkten. Därmot så finns det ingen e36 325 efter -96. Då kom 328an och 325 fick bli strypt och kallad 323 för att skilja dessa åt. Även den är strypt i insuget, därför har den endast ca 2hk mer. Dock ett betydligt trevligare mellanregister men ingen effektpuckel som 325 har. 323 har inte heller en effekt puckel.

Sett bromspapper på 328 med 325 insug och en mappning, tappar i mellanregister men fick istället 210hk från 193hk.

323 är inte strypt i insuget vad jag känner till, därför man mäter upp nästan 185-190hk trots bara "170hk" på 323/523.
Oavsett om det är M52B25 med enkelvanos (E36, tidiga E39) eller M52TUB25 (E46) med dubbelvanos vad jag
sett på lite lösa uppgifter ute på internet.

Dubbelvanos heter väl m54tubxx?
Enkelvanos på sena m50bxx och alla m52bxx?

m50tu är enkelvanos m52tu är dubbelvanos


618 Inlägg
5 mars 2013
#53
CHEEVA skrev:
Kollan skrev:
steifan skrev:
323 är inte strypt i insuget vad jag känner till, därför man mäter upp nästan 185-190hk trots bara "170hk" på 323/523.
Oavsett om det är M52B25 med enkelvanos (E36, tidiga E39) eller M52TUB25 (E46) med dubbelvanos vad jag
sett på lite lösa uppgifter ute på internet.

Dubbelvanos heter väl m54tubxx?
Enkelvanos på sena m50bxx och alla m52bxx?

m50tu är enkelvanos m52tu är dubbelvanos

Min heter m52b28/m52tub28 och jag har enkelvanos?
Edit: TUB28 kan nog vara en fel benämning på min motor.. Även fast det står på de flesta hemsidor. My bad wink
Senast redigerat av Kollan (5 mars 2013)

792 Inlägg
5 mars 2013
#54
TU står för Technical Update, i detta fall betyder det enkel vanos på m50 och dubbel på m52. Vetej vad TU är på nyare bmw motorer? Någon med mer koll?


618 Inlägg
5 mars 2013
#55
J3n5 skrev:
TU står för Technical Update, i detta fall betyder det enkel vanos på m50 och dubbel på m52. Vetej vad TU är på nyare bmw motorer? Någon med mer koll?

m52b28 har enkelvanos,
m52tub28 har dubbelvanos. smile

huh?
10 427 Inlägg
6 mars 2013
#56
J3n5 skrev:
TU står för Technical Update, i detta fall betyder det enkel vanos på m50 och dubbel på m52. Vetej vad TU är på nyare bmw motorer? Någon med mer koll?

Inte så relevant för tråden men:
På nyare motorer, typ N52 (ersättaren till M54 med både valvetronic och dubbelvanos), så heter uppdaterade motorer K eller något liknande. Tex N52K (ca 2007) har en massa hårdvara från N53 (insug, ev någon eldriven oljepump eller så) men är inte direktinsprutad som N53 (som har dubbelvanos men inte valvetronic).


653 Inlägg
6 mars 2013
#57
m52 har ett strypt insug, här är ett m52 och m50 bredvid varandra.

http://www.bmw-m.net/TechData/images/Intake_Port_Comparo.jpg

Smoke tires not drugs

huh?
10 427 Inlägg
6 mars 2013
#58
sk8ville skrev:
m52 har ett strypt insug, här är ett m52 och m50 bredvid varandra.

http://www.bmw-m.net/TechData/images/In … omparo.jpg

Själv insuget är ju bredare på M50 också:
http://i62.photobucket.com/albums/h94/cozy_photos/manifold-conversion1.jpg

M52TU vs M54:

http://i666.photobucket.com/albums/vv22/hippos_love_curry/P4140278.jpg
http://i666.photobucket.com/albums/vv22/hippos_love_curry/P4140277.jpg


792 Inlägg
6 mars 2013
#59
http://members.myactv.net/~philscars/dynocharts.jpg
Som ovan ser ni att man tappar lite i mellan registret (3500-4800) Och får istället en rejäl ökning på topp varven!

Trevligt att veta för dem som har en M52B28. eller planerar att köpa en.


246 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#60
Hej igen återför lite liv i tråden igen då jag har kollat på en ny bil som stämmer bra med min ekonomi just nu, det är en BMW e36 320i -97 sedan som har gått något över 21k mil han vill ha 17 500 för den och såg en annons från tidigare då han ville ha 18 500 dock följer det inte med några sommardäck.

Jag vet och har hört av er att 320in är lite slö och roligare med en 325a eller 328a men jag kommer ju inte ha i syfte att leka med bilen egentligen utan jag är mer av en putsnörd och vill ha en fin bil som man kan visa upp. dock är det ju första bilen så det återstår ju att se på vilket sätt jag kommer ta hand om den tongue



Sök