4227
Sök

SAAB9000 Rasslade sedan stendöd

175 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#1
Min 9000 -97 började rassla när jag var ute och körde i 110, 10sek senare dog motorn och jag blev stående och fick bogsera hem den.

Batteriet var urladdat, så jag laddade det och fick igång motorn, men den rasslade fortfarande, ett tickande/slamrande ljud. jag körde inte många sekunder (kanske 15) sedan tvärstannade den och nu går inte vevaxeln runt alls.

Jag har öppnat kollat under ventilkåpan och allt ser bra ut, och kedjan är hel, men jag kan inte rotera motorn genom att vrida ena kamaxeln.

Det är svårt att komma åt vevaxeln, men det blir nästa steg.


Har ni något tips på vad som kan ha hänt och var jag börjar leta? Märkligt samband med urladdat batteri, tänkte ett tag att det kunde vara generatorn som skurit, det kan det väl iofs fortfarande vara, men jag har aldrig varit med om något sådant.

[det blev kanske fel kategori, jag kan inte ta bort detta, men fortsätter i felsökningskategorn istället]
Senast redigerat av Roaster (3 mars 2013)

2 174 Inlägg
3 mars 2013
#2
Prova dra runt generatorn löst, den kan ha skurit sen att kamkedjan hoppat så du fått ventilsallad. Inte helt ovanligt att spännarn ger upp heller.


847 Inlägg
3 mars 2013
#3
Har hänt mig med. Spännarn gav upp o kedjan hoppade. Verkstaden sa att allt var i princip skrot i motorn.


2 174 Inlägg
3 mars 2013
#4
mr_green skrev:
Har hänt mig med. Spännarn gav upp o kedjan hoppade. Verkstaden sa att allt var i princip skrot i motorn.

Billigare byta motor...


847 Inlägg
3 mars 2013
#5
hangman skrev:
mr_green skrev:
Har hänt mig med. Spännarn gav upp o kedjan hoppade. Verkstaden sa att allt var i princip skrot i motorn.

Billigare byta motor...

Precis vad jag gjorde. Slutade dock på 43000kr. Detta var 8 år sen. Allt gjordes på verkstad och motorn som dom hittade hade bara gått 3300 mil. Insåg försent att det var ett överpris som hette duga.


2 174 Inlägg
3 mars 2013
#6
mr_green skrev:
hangman skrev:
mr_green skrev:
Har hänt mig med. Spännarn gav upp o kedjan hoppade. Verkstaden sa att allt var i princip skrot i motorn.

Billigare byta motor...

Precis vad jag gjorde. Slutade dock på 43000kr. Detta var 8 år sen. Allt gjordes på verkstad och motorn som dom hittade hade bara gått 3300 mil. Insåg försent att det var ett överpris som hette duga.

herregud.......dock får man ge 10 tusen för en motor med 20 tusen mil en t7a. Då renoverar jag hellre en ordentligt den gamla om det går, köper en lös topp byter tätningar ventiler, hårdare packning, nya lager i hela motorn.

Men som sagt, t5 motorn är riktigt jävla stabil den håller för 400 hk i bra skick, t7an är katastrof, drar olja från fabrik!


175 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#7
Det skulle kunna vara så att kamkedjen hoppade först en länk och sedan en till, det verkar som om 1:ans cylinder slår i ventilerna. JAg kan vrida vevaxeln 180 grader och åt ena hållet kan jag tänka mig att inloppsventilerna slår i, men inte åt båda väl? den måste väl vara på vara längst ner om man vridit vevaxeln 180 grader, eller tänker jag fel?

enkelt kollat tänkte jag, men jag hittar ingen markering för ödp på vevaxelns remskiva som det står i haynes att det ska finnas. Någon som vet var den sitter? JAg ser dock 4 hål som eventuellt skulle kunna vara en markering (den första av dem) men jag kan ju inte gissa på det.

stoppet åt ena håller kommer ca 75 grader frön ödp enligt markeringarna på kamaxlarna.

2 174 Inlägg
4 mars 2013
#8
Sluta krångla till det? Motorn går inte runt ens, då måste den isär och då är det dumt spekulera innan du kommer inte kunna lösa det på plats ändå! Bort med skiten och renovera !


175 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#9
om någon annan undrar någon gång, så ska den tydligen sitta här, http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … =21709966#
Senast redigerat av Roaster (4 mars 2013)

George
1 956 Inlägg
4 mars 2013
#10
Tar du bort remhjulet så ska styrskenan peka rakt ner..

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

175 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#11
Jag kom längre ikväll, 1:ans avgasventiler fjädrade inte upp.

Min misstanke är att detta hände,

1. kedjan kuggade över ett steg, den började rassla och la av på motorvägen
2. Jag kom hem och fick igång den, och den rullade runt på tomgång.
3. kedjan kuggade över ett snäpp till och den tvärnitade för att 1:ans avgasventiler slog i kolven.
4. avgasventilerna böjdes och fjädrar inte upp mer.


Jag minns att det var skitjobbigt att få bort toppen, mest strul med insugsgrenröret som var svårt att komma åt att lossa.

Att kedjan hoppade tror jag beror på att oljan var kass, den är nästan som smör.


Vad tror ni om chansen att det bara är att ta bort toppen och byta ventilerna, ställa vevaxlel och kamaxlar rätt byta motorolja och filter och köra vidare, utan att något annat gått sönder?
Senast redigerat av Roaster (4 mars 2013)

5 710 Inlägg
5 mars 2013
#12
Att byta kedja kanske är lämpligt oxo.....
Frågan är om denna motor är så mycket att hoppas på om den rasat som den gjort och dessutom gått med olja som är som smör.
´Behöver du byta topp, kedja/or och kanske något mer är det nästan smidigareoch kostnadseffektivt att byta hela motorn.

MVH Jonas
..............


Sök