3250
Sök

Mondeo ST200 varvar upp när man kopplar

130 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Hej, jag har en Mondeo ST200, alltså 2,5l Duratech-motorn.

Går helt felfritt, inga missljud eller dåligt driv eller liknande. Inga modifikationer, var öppet filter när jag köpte den, men original luftburk nu.

Problemet uppstår sporadiskt, och visar sig genom att motorn helt enkelt varvar upp till 3000-3100rpm när jag kopplar för att växla upp (Ja jag har lyft bort högerfoten för att säkerställa att jag inte nuddar gasen). Det händer inte när alltid, men det är lite irriterande i vissa situationer, t.ex. i stan och man ska till tvåan eller liknande, för när man släpper upp kopplingen igen, så skjutsar bilen på pga det höga tomgångsvarvet under växlingen.

Pappa har föreslagit att det kan vara gasspjället som hänger sig, kan ju kanske vara så med tanke på kyla och så.

Tack på förhand! smile

Exterm was here m^_^m

411 Inlägg
3 mars 2013
Låter som det är samma fel på min när jag köpte den, hur är det när du står i friläge? varvar den upp då med? så var det iaf för mig och det berodde på en vakum slang som hadde spruckit som sitter under insuget, vet ej om det sitter en sådan slang på 2,5orna

Så jag rekomenderar dig till att ta en titt på alla slangar under huven

Annars så är kan det bero på att det är gasspjället som kärvar lite, så spruta på lite wd40/5-56
Hade ett liknande fel på min gamla scorpio 2,9a och där var det fjädern på gasreglaget som krånglade,

6 630 Inlägg
4 mars 2013
Näe..tänk lite nu, om bromsar ner bilen så åker ju varvet under 2k, sen stiger det igen.

Då kan inte gasspjället fastna.

Byt tomgångsmotor så är problemet borta, eventuella slangar till vevhusventilationen och luftbälg/slang (mellan luftburk och gasspjäll)

De/Dem

411 Inlägg
4 mars 2013
Nej det låter långsökt att det skulle vara fel på såjället, jag tror mest på defekt slang någonstans

130 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Tack alla för bra svar, ska ta en kik, så får vi se!

Skriver vad vi hittar smile

Exterm was here m^_^m

Sök