Har precis köpt en Saab 9-3 -03:a som gått ca 31000mil. nybes i feb 2013. turbo ska vara bytt och ser så ut. Bilen är går som vanligt men efter några minuter så ökar temperaturen väldigt sanbbt upp i max och kylarvätskan kokar. en slang till den hade lossnat och sattes tillbaka men problemet kvarstår. kom även lite vit/grå aktig rök nåntansifrån under motorhuven. Jag kan ingenting om bilar, kollat runt lite efter info.. finns det någon som vet vad det kan vara?? help please
mm men anledningen till att jag frågar här är att jag köpte bilen igår kväll och bilen har totalpajat så jag vill få lite råd om vad det kan vara och om jag blivit totalt blåst vid bilköp eller om jag bara haft otur. inte kul om jag lämnar in bilen och det kommer gå på över 10000 första dagen jag äger den.
Det hade läckt kylarvätska, en metallring hade släppt så slangen hade lossnat. De fixade en bekant på macken som kan lite mer om bilar. han trodde att de skulle hjälpa att sätt tillbaka den å slå i massa kylarvätska, vi drog i några liter 50/50 blandning. jag har inte tänkt skruva själv på bilen men tänkte om ni som kan nått kan göra en kvalificerad gissning på vad det är för fel på den så jag vet vad som väntar om jag lämnar in den. kan ju hoppas de är nån skitgrej som nån man känner kan fixa billigt.
ringde verkstan... de tror på topplockspackningen iom att det bubblar i expansionskärlet. åhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Lät ju seriöst av dom, du tror inte det bubblar i expansionskärlet pga kokning oavsett orsak? Har kokat i flera gamla häckar jag haft med termostatfel, ispropp etc. I och med årstiden skulle jag fortfarande kolla termostaten först (par hundringar för en ny så värt det), om du kan så ta ur den gamla och värm i en kastrull vatten och se om den öppnar.
Vad dom tror och va det är kan skilja så häng inte läpp än, fast vid de miltalet är det inte direkt omöjligt.
Ja jag kan inte nått om bilar men av all info jag googlat mig till i 2 dagar så håller jag med dig om att han drog lite förhastade slutsatser. Tänkte att jag får lämna in den för att kolla vad som är fel på en annan verkstad å därefter se om det kanske går att få nån man känner fixa det om det visar sig att det inte är nått större. jag kan inte tillräckligt för att ge mig på att skruva på en enda grej under huven
Ja jag kan inte nått om bilar men av all info jag googlat mig till i 2 dagar så håller jag med dig om att han drog lite förhastade slutsatser. Tänkte att jag får lämna in den för att kolla vad som är fel på en annan verkstad å därefter se om det kanske går att få nån man känner fixa det om det visar sig att det inte är nått större. jag kan inte tillräckligt för att ge mig på att skruva på en enda grej under huven
Låter vettigt, felsökning på verkstad och se om nån anhörig/bekant klarar jobbet om det är större. Lycka till i alla fall och återkoppla gärna hur det gick.