3292
Sök

Saab 9-3 vector sportsedan -03 kokar kylarvatten efter några minuter, vad kan det vara?

8 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Har precis köpt en Saab 9-3 -03:a som gått ca 31000mil. nybes i feb 2013. turbo ska vara bytt och ser så ut.
Bilen är går som vanligt men efter några minuter så ökar temperaturen väldigt sanbbt upp i max och kylarvätskan kokar. en slang till den hade lossnat och sattes tillbaka men problemet kvarstår. kom även lite vit/grå aktig rök nåntansifrån under motorhuven. Jag kan ingenting om bilar, kollat runt lite efter info.. finns det någon som vet vad det kan vara??
help please smile

Of World
3 371 Inlägg
4 mars 2013
termostat? kylaren kanske läcker?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

79 Inlägg
4 mars 2013
Titta så inte strömkabeln till fläkten lossat, stäng av motorn och känn med handen vid fläkten om det hänger en lös kabel.

8 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
vart sitter den fläkten du menar?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 mars 2013
Lämna in bilen.

2slow

8 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
mm men anledningen till att jag frågar här är att jag köpte bilen igår kväll och bilen har totalpajat så jag vill få lite råd om vad det kan vara och om jag blivit totalt blåst vid bilköp eller om jag bara haft otur. inte kul om jag lämnar in bilen och det kommer gå på över 10000 första dagen jag äger den.

79 Inlägg
4 mars 2013
hannamontana skrev:
vart sitter den fläkten du menar?

Öpnna huven så ser du fläkten längst fram

8 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
När jag kollat runt lite info så får jag upp mycket om topplockspackningen.. vad tror ni?

79 Inlägg
4 mars 2013
http://forum.saabturboclub.com/index.php

Regga dig och ställ frågorna där istället så får du svar.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 mars 2013
Vilken slang hade släppt? Tömdes systemet eller läkte det bara? Har du kollat kylvätskenivån?

Om du blivit blåst eller inte vet bara du, om du betalat en massa pengar för en Saab med en massa mil och tom servicebok.

Varför jag säger att du ska lämna in den då du inte vet vart kylfläkten sitter tänker jag inte förklara, det är bara min åsikt.

2slow

8 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Det hade läckt kylarvätska, en metallring hade släppt så slangen hade lossnat. De fixade en bekant på macken som kan lite mer om bilar. han trodde att de skulle hjälpa att sätt tillbaka den å slå i massa kylarvätska, vi drog i några liter 50/50 blandning. jag har inte tänkt skruva själv på bilen men tänkte om ni som kan nått kan göra en kvalificerad gissning på vad det är för fel på den så jag vet vad som väntar om jag lämnar in den. kan ju hoppas de är nån skitgrej som nån man känner kan fixa billigt.

8 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
ringde verkstan... de tror på topplockspackningen iom att det bubblar i expansionskärlet. åhhhhhhhhhhhhhhhhhh

2 271 Inlägg
5 mars 2013
hannamontana skrev:
ringde verkstan... de tror på topplockspackningen iom att det bubblar i expansionskärlet. åhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Lät ju seriöst av dom, du tror inte det bubblar i expansionskärlet pga kokning oavsett orsak?
Har kokat i flera gamla häckar jag haft med termostatfel, ispropp etc.
I och med årstiden skulle jag fortfarande kolla termostaten först (par hundringar för en ny så värt det), om du kan så ta ur den gamla och värm i en kastrull vatten och se om den öppnar.

Vad dom tror och va det är kan skilja så häng inte läpp än, fast vid de miltalet är det inte direkt omöjligt.smile
Senast redigerat av lingua (5 mars 2013)

8 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Ja jag kan inte nått om bilar men av all info jag googlat mig till i 2 dagar så håller jag med dig om att han drog lite förhastade slutsatser. Tänkte att jag får lämna in den för att kolla vad som är fel på en annan verkstad å därefter se om det kanske går att få nån man känner fixa det om det visar sig att det inte är nått större. jag kan inte tillräckligt för att ge mig på att skruva på en enda grej under huven wink

2 271 Inlägg
5 mars 2013
hannamontana skrev:
Ja jag kan inte nått om bilar men av all info jag googlat mig till i 2 dagar så håller jag med dig om att han drog lite förhastade slutsatser. Tänkte att jag får lämna in den för att kolla vad som är fel på en annan verkstad å därefter se om det kanske går att få nån man känner fixa det om det visar sig att det inte är nått större. jag kan inte tillräckligt för att ge mig på att skruva på en enda grej under huven wink

Låter vettigt, felsökning på verkstad och se om nån anhörig/bekant klarar jobbet om det är större.
Lycka till i alla fall och återkoppla gärna hur det gick.

8 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Ja jag kommer att uppdatera om hur det går.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 mars 2013
Du har fortfarande inte sagt vilken slang som lossnat. Det är skitviktigt i felsökningen om vi aka kunna hjälpa dig.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Sök