3078
Sök

Cadillac-47

I Vinter -14-15 är det tänkt att den ska få ny lack och Vems sprut.

52 222 Visningar
Uppdaterades senast 21 januari 2016
57 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#21
Hann få ihop den till Wheels Nats norr här i Umeå  Och göra ombesiktningen..big_smile så nu är det färdigbesiktat wink

Var som sagt en insugsventil som var krokig.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/2013-06-25192907.jpg

Motorn gick riktigt fint nu med ny ventil, dock bygger den värme vid cruising så en ny helalukylare är beställd,,och kardanaxeln ska göras om så jag blir kvitt Cadillacs dubbelknut och förhoppningsvis en hel del vibrationer vid lite högre farter.

En  bild från Wheels ..

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/SAM_2537.jpg

Började ikväll att klura lite inför luftfjädringen..och nått åt det här hållet blir det.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/2013-07-04191328.jpg


57 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#22
Fick den nya kylaren idag..riktigt grann för 1800 spänn wink

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_5853.jpg

Mekade vidare med luft inst..  byggde en vägg mot ryggstödet till baksätet och klädde den i grå vinyl (samma som invändigt) och fick hyllan för pumpar o tank klar . Återstår limmning av mattan .

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_5854.jpg


2 516 Inlägg
5 juli 2013
#23
big_smile Har precis läst igenom tråden & kommer att följa detta.
Prem lagd. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

57 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#24
HG : Tackar för det big_smile

I helgen monterade jag nya kylaren  som passade riktigt bra.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_5862.jpg

I söndags började jag montera bälgar bak..är ett himla mek med alla bladfjädrar osv.
men nu står den på bälgar bak:D  och monteringen fram är på g.

Så låg den går att få med bälgen mellan bakaxelröret och  ramen.. räcker för mig iaf. big_smile

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_5865.jpg


2 516 Inlägg
9 juli 2013
#25
big_smile Trevligt låg big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

57 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#26
Har fått installationen av luftfjädringen färdig.  Fick kapa i bärarmarna fram för att få 1cm frigång till bälgarn..och sen boxade jag in dem..så de bör nästan vara starkare än origina  big_smile

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_5868.jpg

och infästningen där uppe..fick dra fast bälgen genom hålet som syns lite längre in på balken..med en härlig vinkel på handleden.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/eacc8a55-64f3-4b49-9510-75c19309fba8.jpg


Och så här blev looken i bottenläget..big_smile 18" blev precis lagom nu,,,får just in dem där bak med bälgarna helt utsträckta.   
Kom även på att jag nog aldrig gjort så här mycket "garage"timmar på så kort tid..med klart sämsta garaget jag haft någonsin..partytältet:P  Men har nytt garage på g som nog blir det bästa jag haft.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_5890.jpg


Grunden till nya 80 m2 med 30m2 loft och  3,5m min innertakhöjd ...lol klart:lol:

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_5885.jpg


57 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#27
Har mekat på och fått luftfjädringen helt klar så när som på några strypningar till sänkningen..
Gjorde en framvangsinställning idag eftersom det nya rideheightläget är ganska mycket lägre.
Och sen tänkte byta kardan men upptäckte att den som kortat axeln tidigare hade svetsat ihop den
med gafflarna fast mot rörlig..så jag skar lös den ena och svetsade ihop den fast mot fast gaffel och
vips så var vibrationerna borta:D


En bild på den färdiga luftinstallationen..ska dra dit 90gradare på sänkventilerna med strypningar så luften skjuts bakåt.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_5891.jpg


Ikväll vart det test and tune,, justering förgasare och motortemp test stillastående med stängd huv (Cruising)tongue  Med Emil (Jimpeboy)  inför Rättviks trippen till helgen...allt verkar lovande och bagagen fyllda med verktyg:)

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_5894.jpg


48 Inlägg
25 juli 2013
#28
Hoppas du slipper kokandet i rättvik! Kommer fram om jag ser den!


57 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#29
arne_moessa skrev:
Hoppas du slipper kokandet i rättvik! Kommer fram om jag ser den!

Det verkar lovande ang kokning..gick aldrig upp mer än till 82 grader på en h stillastående...Trevligt!  gör det !


718 Inlägg
26 juli 2013
#30
Riktigt roligt projekt du har där. Gillar verkligen valet av bakspeglarna.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

57 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#31
Då är man hemma efter en härlig vecka i Rättvik. Caddien gick som en klocka, blev runt 130 mil totalt.  Har  bara kommit underfund med att servostyrning bör man ha big_smile  Och att det lutar mot att montera sprut,, Gasaren som sitter på nu är en QuadraJet från en -80 Chev 454 med apt (adjustible part trottle)  vilket är kanon..men på färden ner bottnade jag den skruven utåt = mest soppa på delgas dvs. precis där man ligger o kör, men stiften går i grått ännu, fick dock bort den kritvita färgen smile  och öppnar jag andra steget så spikar den om den är genomvarm. Bränsleförbrukningen ligger på nätta 1,7 och den vill ha mer.  SÅ antigen är det bara att handla lite munstycken o börja jävlas eller,, när jag ändå har ett Vems sprut i BMW 1602 :an så kan jag ju använda den boxen. Behöver bara bygga ett insug och en kabelmatta. Skulle kanske tom. gå att köra med cylinderavstängning på långfärd.  Det tål att kluras på men servo blir det i vinter till o börja med.

Passade på att ta några bilder nere vid campingen i Vikarbyn /Rättvik

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/SAM_3017.jpg

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/SAM_3016-1.jpg
Senast redigerat av NorthSideTech (5 augusti 2013)


slappt&fint
376 Inlägg
6 augusti 2013
#32
Såg den i rättvik, riktigt fräsh bil!


57 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#34
Nu har meket återupptagits efter en himla massa snickrande. Så här såg iaf. det nya garaget ut i höst.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_6129.jpg

Sen har det jobbats invändigt..och är nästan helt klart. Jag har ingen aktuell bild innifrån,,men kommer snart.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/2013-12-26195207.jpg


Men nu jävl..ar så får man äntligen MEKA..inge mer spikning på ett tag. lol


65 Inlägg
20 mars 2014
#35
Underbar bil och riktigt sjysst garage! smile

57 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#36
Tackar! bokan

Satte igång med att flytta sumpen på oljetråget bakåt så att paralellstaget till styrningen skulle gå fritt. + att jag kunde sänka ner motorn ca6 cm i framkant så nu är den nästan vågrät.    wink
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140325_125016.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140326_131830.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140330_171520.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190723.jpg


Sen ska man ju ha dubbla pipor på en raggarbil så den enkla pipan på 1,75" byts ut mot 2st 2,5".   
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140403_223043.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140403_223110.jpg

Fick lov att ta upp större hål i ramen så några förstärkningar glittrades fast.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190712.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190657.jpg

Satte ett par förstärkningar i x et också såg så himla vekt ut när jänkarna har varit framme med plasman för att få in lådan.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190647.jpg

Sen rök reservhjulsbaljan så att man rymmer några ljuddämpare ist. Rymdes ändå inte något däck i den. + att den bestod av en o annan glasfiberbit.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190851.jpg             http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190737.jpg


57 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#37
Nu har det gjorts några garage h igen. tongue

Här har jag svetsat in en liten adapter i tanken för en ny tankgivare ala Biltema ska senare försöka få in mätaren bakom original mätartavla,,men det får bli ett senare probl. satte även in ett nytt sugrör och en anslutning till om det kommer att behövas returledning någon gång:D .
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140420_170738.jpg

När tanken ändå var nere passade jag på att svetsa fast några hylsor för stötdämparfästena som tidigare bara bultats genom plåten. Och sen underredesbehandlades allt .
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140420_170753.jpg


Blev efter många om och men klar med piporna.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140426_124359.jpg


All hemsk rost är lagad också..blev totalt 35cm x 10cm som jag blev tvungen att byta på denna 67 år gamla bil.big_smile
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140427_105817.jpg

Byggde om växellänkaget så att det blev lite längre slag mellan växlarna (tidigare ca 3mm spakrörelse mellan växlarna)mad  nu blev det betydligt mer och jag kunde göra låsta lägen på alla växlar ..dvs. att jag måste dra spaken åt mig innan jag kan byta växel.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140426_124328.jpg

den nya växelkulissen för spaken.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140427_165944.jpg

Den nya "växelindikatorn" vs. den gamla de små sträcken var de gamla växellägena.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140428_224458.jpg
Klart!
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140429_213635.jpg

Har fått lite motorprylar också..nya Stage One fjädrar från Cad Company,,så man kan vara mer än 3000vpm innan man får ventilsläpp..de som sitter på nu verkar vara helt slut. Man orkar i princip trycka ner ventilen med handen.http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140424_201707.jpg

Det som jag håller på med som värst just nu är att montera servostyrväxel..lite måttande o klurande.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140426_163344.jpg

Här har jag kapat bort original styrsnäckan och bygger stöd för rattaxelröret ,,ska sen in med ett lager mellan rör o axel samt några knutar lär väl gå åt.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140426_163328.jpg

Klart slut för den här gången.


951 Inlägg
57 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
#39
Jag har pillrat på med stryrväxeln..nu sitter den på plats. blev tvungen att bredda mellanbiten till styrstagsinfästningarna för att komma till det optimala när det gäller bumpsteer osv. Det blev ett himla smidande
,,verkar vara vinkelslip o svets och borr som gäller vid mek av raggarbilar tongue  imorgon blir det att skarva ihop styrstagen på nått bra sätt.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140505_201415.jpg


101 Inlägg
10 maj 2014
#40
Trevligt med fler rejäla 4-dörrarsbilar wink


Sök