3385
Sök

BMW 525 -93 startar inte!

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej
Har en bmw 525 -93 e34. 35k mil
de senaste 2 dagarna har han varit lite konstig. han har dött för mig under körning och gått ryckigt. Nu startar han inte alls. har kollat säkringar, och batteri.
Kan det vara bensinpumpen som har gett sig? har hört att dom är känsliga på e34

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 365 Inlägg
6 mars 2013
#2
Ryck ut soppaslangen vid motorn och dra på tändningen så märker du om det kommer soppa från pumpen. Det kan vara ett igensatt soppafilter också (du kan naturligtvis passa på att se om det kommer soppa vid bränslefiltret om du ändå tänker byta)

Tändstift brukar göra att bilen går ryckigt, men de ska vara bra slut om den inte ska starta.

4-stroke skrev:
Hej
Har en bmw 525 -93 e34. 35k mil
de senaste 2 dagarna har han varit lite konstig. han har dött för mig under körning och gått ryckigt. Nu startar han inte alls. har kollat säkringar, och batteri.
Kan det vara bensinpumpen som har gett sig? har hört att dom är känsliga på e34


Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#3
Har kollat nu och har 2 bensinslangar till motorn. en av dom kommer det soppa ur när jag vrider om tändningen. den andra händer inget med.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 365 Inlägg
6 mars 2013
#4
Är du säker på att den andra inte är returen, dvs retursystemet till tanken?

Kolla statusen på tändstiften


4-stroke skrev:
Har kollat nu och har 2 bensinslangar till motorn. en av dom kommer det soppa ur när jag vrider om tändningen. den andra händer inget med.


Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#5
Richtenb skrev:
Är du säker på att den andra inte är returen, dvs retursystemet till tanken?

Kolla statusen på tändstiften


4-stroke skrev:
Har kollat nu och har 2 bensinslangar till motorn. en av dom kommer det soppa ur när jag vrider om tändningen. den andra händer inget med.


Jo det är returen fick jag reda på nu! pumpen går och skickar fram bränsle
Har pratat med  en verkstad som skruvar mycket med BMW. dom trodde på kamaxelgivare och vevaxelgivare. så ska kolla vidare på detta.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 365 Inlägg
6 mars 2013
#6
Det är inte omöjligt men börja med stiften.... man börjar alltid med de billigaste delarna innan man ger sig på givare OM det inte finns felkoder

Men verkstaden kanske har fått fram felkoder....


4-stroke skrev:
Richtenb skrev:
Är du säker på att den andra inte är returen, dvs retursystemet till tanken?

Kolla statusen på tändstiften


4-stroke skrev:
Har kollat nu och har 2 bensinslangar till motorn. en av dom kommer det soppa ur när jag vrider om tändningen. den andra händer inget med.


Jo det är returen fick jag reda på nu! pumpen går och skickar fram bränsle
Har pratat med  en verkstad som skruvar mycket med BMW. dom trodde på kamaxelgivare och vevaxelgivare. så ska kolla vidare på detta.


Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#7
Richtenb skrev:
Det är inte omöjligt men börja med stiften.... man börjar alltid med de billigaste delarna innan man ger sig på givare OM det inte finns felkoder

Men verkstaden kanske har fått fram felkoder....


4-stroke skrev:
Richtenb skrev:
Är du säker på att den andra inte är returen, dvs retursystemet till tanken?

Kolla statusen på tändstiften




Jo det är returen fick jag reda på nu! pumpen går och skickar fram bränsle
Har pratat med  en verkstad som skruvar mycket med BMW. dom trodde på kamaxelgivare och vevaxelgivare. så ska kolla vidare på detta.


bara pratat på telefon med verkstan. givarna köper jag på skroten, då kan jag ju lämna tillbaka dom om det inte är trasigt.
får kolla stiften med

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 365 Inlägg
6 mars 2013
#8
Att köpa givare på skroten är som att köpa trisslotter. DVS du kan ha fått en nitlott och bilen fortsätter att gå dåligt och felet är den kamaxelgivare du nyss bytt. pratar av egna erfarenheter. BMW givare är sjukt känsliga


4-stroke skrev:
Richtenb skrev:
Det är inte omöjligt men börja med stiften.... man börjar alltid med de billigaste delarna innan man ger sig på givare OM det inte finns felkoder

Men verkstaden kanske har fått fram felkoder....


4-stroke skrev:

Jo det är returen fick jag reda på nu! pumpen går och skickar fram bränsle
Har pratat med  en verkstad som skruvar mycket med BMW. dom trodde på kamaxelgivare och vevaxelgivare. så ska kolla vidare på detta.


bara pratat på telefon med verkstan. givarna köper jag på skroten, då kan jag ju lämna tillbaka dom om det inte är trasigt.
får kolla stiften med


5 Inlägg
6 mars 2013
#9
min röda gick ryckigt till och från men ja såg va felet va innan jag sålde den , det va en vakum slang som de hade gått hål på .. så de kan också va bra o kolla till när du ändå håller på ! smile


Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#10
han är inlämnad på verkstad nu.  dom har felsökt och dom tror på att en styrbox är skrot... får hoppas på det så det inte skenar iväg i kostnader. får svar om en halvtimme
Annars så säljs det en bmw 525 i delar väldigt snart

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
8 mars 2013
#11
har du fått svar från verkstaden än? e intresserad på hur de gick smile

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

2 174 Inlägg
8 mars 2013
#12
4-stroke skrev:
han är inlämnad på verkstad nu.  dom har felsökt och dom tror på att en styrbox är skrot... får hoppas på det så det inte skenar iväg i kostnader. får svar om en halvtimme
Annars så säljs det en bmw 525 i delar väldigt snart

fast en styrbox till en såndär finns det ju uppsjöar av, inget speciellt med kodning eller något bara ta en från en annan, leta på bmw forumet över 500 kr kommer du inte få ge.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 mars 2013
#13
Har för mig att om givarna bråkar så brukar bilen starta när den är kall för att sen börjar bråka vid värme igen.

2slow

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#14
Bilen får ingen spänning till diagnosuttag, styrbox osv. Då jag inte vill lägga flera tusen i verkstadskostnader på den så ska jag ta hem den och leta efter kabelbrott, rengöra jordpunkter osv. funkar inte det så kommer jag sälja den i delar.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#15
kom på att jag kanske lyckades klämma en kabel i måndags när jag skulle sätta tillbaka en panel under rattstången... hoppas det bara är det

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#16
Har fått hem bilen nu och kollat på den. Verkstan hade ju tokfel! jag har ju konstant med spänning till styrboxen även när tändningen är av! har tagit ur alla relän men ändå så har jag spänning till styrboxen utan tändning. Bilen går ändå inte igång.
har testat koppla ur tändningslåset men har ändå spänning till styrboxen.
någon som har någon ide om vad som kan vara fel?

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#17
Mätt vevaxelgivaren nu. han ligger på ca 147 ohm och pendlar upp och ner lite grann... det ska väl vara 500-800 ohm på dessa om jag inte har helt del?

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 174 Inlägg
10 mars 2013
#18
4-stroke skrev:
Mätt vevaxelgivaren nu. han ligger på ca 147 ohm och pendlar upp och ner lite grann... det ska väl vara 500-800 ohm på dessa om jag inte har helt del?

vet inte värdet direkt, men köp en ny va inga stora pengar....

http://www.skruvat.se/Sensor-kamaxelgivare-P63834.aspx


Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#19
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/ … htm#paging
Det är den näst längst upp jag ska ha eller?

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#20
hangman skrev:
4-stroke skrev:
Mätt vevaxelgivaren nu. han ligger på ca 147 ohm och pendlar upp och ner lite grann... det ska väl vara 500-800 ohm på dessa om jag inte har helt del?

vet inte värdet direkt, men köp en ny va inga stora pengar....

http://www.skruvat.se/Sensor-kamaxelgivare-P63834.aspx

det är inte kamaxelgivaren som är trasig

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök