3790
Sök

Den mest svårmekade/lättmekade bilen du stött på?

7 399 Inlägg
8 mars 2013
#41
jag vart posetivt överskad av min granada idag då jag skulle bort med spolarmunstycken osv,, drog inte heller av något smile trodde det då bilen har varit i trafik sen 85 smile

värsta meket är nog en pegga 306


10 164 Inlägg
8 mars 2013
#42
Andromeda skrev:
Djo skrev:
Lätaste helt klart min volvo pv inte en bult satt fastrostad ingen bult drog man rund skallen på eller drog av rena drömmen och har plokat ner hela bilen.

drygaste ja växellådsbyte på en halvgammal audi 100 avant typ 96 varför i hela jävla friden dom satt fast växellådan med 15-20 bult och alla olika varnadra endel genomgående bult med muter endel gängade i lådan och endel i motorn och olika storlekar på allt ja uch idiotilösning.

sen är alla moderna bilar överlag skit för dom är så jäkla trånga och svårt att komma åt och såvidare finns dock några som har tänkt till men sällan är det så tyvär och bilmekaniker ska man bli med haha.

Ja, den sista punkten är nog inte mycket att göra någonting åt. För det första är det ju mycket mer som ska få plats under huven på en modern bil, och för det andra är det rätt ute att designa fyrkantiga bilar där nästan halva bilen utgörs av motorhuven med en halvmeterhög grill.

Jo vist ska mer få plats och bilarna är trängre så då blir det trångt men många saker skulle kunna gå att göra bätre för många gånger känns det som ingen tänkt på att någon ska behövs laga någonting¨på bilen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
8 mars 2013
#43
Djo skrev:
Andromeda skrev:
Djo skrev:
Lätaste helt klart min volvo pv inte en bult satt fastrostad ingen bult drog man rund skallen på eller drog av rena drömmen och har plokat ner hela bilen.

drygaste ja växellådsbyte på en halvgammal audi 100 avant typ 96 varför i hela jävla friden dom satt fast växellådan med 15-20 bult och alla olika varnadra endel genomgående bult med muter endel gängade i lådan och endel i motorn och olika storlekar på allt ja uch idiotilösning.

sen är alla moderna bilar överlag skit för dom är så jäkla trånga och svårt att komma åt och såvidare finns dock några som har tänkt till men sällan är det så tyvär och bilmekaniker ska man bli med haha.

Ja, den sista punkten är nog inte mycket att göra någonting åt. För det första är det ju mycket mer som ska få plats under huven på en modern bil, och för det andra är det rätt ute att designa fyrkantiga bilar där nästan halva bilen utgörs av motorhuven med en halvmeterhög grill.

Jo vist ska mer få plats och bilarna är trängre så då blir det trångt men många saker skulle kunna gå att göra bätre för många gånger känns det som ingen tänkt på att någon ska behövs laga någonting¨på bilen.

tror den enda lösningen är att antingen gör en bilmekanikerna ritningarna på bilarna eller så tvingar man dom där korkade konstruktörerna att meka skiten dom själva ritat.

den ena lösningen är fan dummare än den andra.

Kör fort så hinner inget hända...

430 Inlägg
8 mars 2013
#44
lättast måste nog vara volvo 1-2 serien...ganska enkel mekanik som de flesta med en normal verktygslåda kan skruva med.
svårast står mellan citroen och jaguar, citroen pga allt hopplöst trångt och kräver div specialverktyg...jaguar pga alla fingängade bultar och konstiga lucas elsystem...fått både 2 och 3 gråa hår av sånna bilar...

Mopar or no car!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 mars 2013
#45
Min tidigare Citroën XM var ur vissa perspektiv en mardröm att skruva med. Trångt under huven var bara förnamnet.

SAAB 9000 är medel. För att komma åt generatorn är man tvungen att skruva loss höger framhjul samt innerskärmen. Att byta framlampor på höger sida kräver också lite möda eftersom en kylslang effektivt blockerar allt utrymme framför kåpan. I övrigt är modellen förhållandevis enkel att skruva med.

Den enklaste bilen jag har arbetat med var farsans Mercedes 220 SE - 65. Utrymmet vid motorn var så stort att man nästan kunde kliva ner och arbeta direkt under huven tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 364 Inlägg
9 mars 2013
#46
En Nissan sunny 88a  hade ingen tomgång stoppa in en liten pinne från marken i en vakum slang

Problemet löst!


Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
9 mars 2013
#47
Lättaste är nog golf I och II

En bil, två fil, tre mil

7 399 Inlägg
9 mars 2013
#48
tror en 240 med b20 och E34 med 1,8 motorn är de som har mest plats runt motorn smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 mars 2013
#49
Lättast; Allting till höger om Audi's gamla 5-cyl
Svårast; Allting till vänster om Audi's gamla 5-cyl

Ni som haft en förstår nog vad jag menar tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

326 Inlägg
9 mars 2013
#50
Dieselsmurfen skrev:
Hehe... Citroen CX Turbo 2 -88...

På den tiden jag hade en CX så skulle jag nog hållit med dig i början. Sen när jag ägt den nåt år började jag förstå hur dom tänkt och då tyckte man plötsligt att den var ganska lättmekad. Lite bakvänd konstruktion i vissa lägen, men svårmekad..nä, det tycker inte jag.

78 Inlägg
9 mars 2013
#51
peugeot 807 2.2hdi är jobbiga att mecka i, skulle lyfta övre delen av toppen som är delad i 2, motorn sitter under framrutan...

https://www.google.se/search?hl=sv& … 1280%3B960
Senast redigerat av yAmh (9 mars 2013)


Sök