2649
Sök

Batteriet laddas ut. Volvo 240

8 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Mitt batteri laddas ur hela tiden.

Det höll på att strula för kankse 4 månader sedan. Antog då att mitt batteri var kasst eftersom det var ganska gammalt. Så jag köpte ett nytt och allt funkade fint.

Sedan för en vecka sedan så var bilen stendöd när jag skulle starta den. Hade inte haft minsta problem att starta innan dess. Så jag laddade upp batteriet och bytte kol i generatorn.

Jag passade även på att mäta batteriet efter att jag hade laddat upp det.

Motorn av: 13,7 Volt.
Motorn på: 14,1 Volt.

Jag mätte även tjuvströmmen ( Jag tror jag gjorde det rätt iaf, plockade bort pluskabeln och mätte mellan den och pluspolen på batteriet med motorn avstängd.)

Tjuvströmmen hoppade mellan 10-20 mA.

Igår började bilen jävlas igen, lite trögstartad och stereon dör på lite högre volym och idag när jag skulle hem från jobbet så var biljäveln död igen. Startar dock direkt med startkablar.

Så jag antar att det verken är fel på batteriet eller på generatorn (?)

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

Tack på förhand

//Ludvig


21 761 Inlägg
8 mars 2013
#2
Vilken årsmodell är det på bilen?
Har den larm?

10-20 mA får anses vara normalt på en bil om den inte har en massa extrautrustning som drar ström med bilen avstängd. Att strömmen varierade kan bero på klockan. smile

Vart satte du mätpinnarna när du mätte 14,1 V, på batteripolerna eller på polskorna?

8 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#3
Jag tycker med att 10-20 mA borde vara ganska normalt. Ska det ladda ur 60Ah tar det ju mer än 1 vecka.

Det är en 88'a helt orginal förutom en varvräknare från biltema och en jvc stereo. Men känns inte som att något utav dem borde vara problemet då jag har haft både varvräknaren och stereon i snart 2 år och som sagt 10-20mA tycker jag låter ganska rimligt.

Har inget larm på bilen och ingen annan extrautrustning så som elhissar heller.

När jag mätte 14,1V hade jag mätpinnarna på polerna.


8 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#4
Startade bilen idag med startkablar för att köra hem den till farsan och ladda batteriet.

En jobbakompis sa att han hade en bil där startmotorn var trasig och drog ut all kräm.

Så jag testade mäta lite:

Spännigen låg på cirka 13V (batteriet urladdat och bilen av) När jag startade bilen så sjönk spänningen till cirka 9V och gick sedan upp till cirka 13V igen.

Testade att mäta igen: Nu låg spänningen på cirka 11-12 volt och när jag vred om nyckeln så sjönk den till 5-6V, bilen startade dock aldrig.

Skulle det kunna vara startmatorn som är kass eller? En ny startmotor är ju inte gratis så vill ju inte köpa en i "onödan" till en såpass billig skitbil.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 186 Inlägg
9 mars 2013
#5
Ludz skrev:
Startade bilen idag med startkablar för att köra hem den till farsan och ladda batteriet.

En jobbakompis sa att han hade en bil där startmotorn var trasig och drog ut all kräm.

Så jag testade mäta lite:

Spännigen låg på cirka 13V (batteriet urladdat och bilen av) När jag startade bilen så sjönk spänningen till cirka 9V och gick sedan upp till cirka 13V igen.

Testade att mäta igen: Nu låg spänningen på cirka 11-12 volt och när jag vred om nyckeln så sjönk den till 5-6V, bilen startade dock aldrig.

Skulle det kunna vara startmatorn som är kass eller? En ny startmotor är ju inte gratis så vill ju inte köpa en i "onödan" till en såpass billig skitbil.
Koppla bort startmotorn och låt bilen stå några dagar. Koppla sedan tillbaka startmotorn och testa om det är likadant då. Är det likadant så är det förmodligen inte startmotorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#6
Problemet är att jag behöver min bil dagligen för att ta mig fram och tillbaka från jobbet.

Om startmotorn är kass så drar den väl massa störm vid start? Alltså hjälper det inte att bara koppla bort den?

Bilen drar ju bara 10-20 mA tjuvström.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 186 Inlägg
9 mars 2013
#7
Ludz skrev:
Problemet är att jag behöver min bil dagligen för att ta mig fram och tillbaka från jobbet.

Om startmotorn är kass så drar den väl massa störm vid start? Alltså hjälper det inte att bara koppla bort den?

Bilen drar ju bara 10-20 mA tjuvström.
Det kan vara startmotorkolen i så fall. Det kan bli ett sånt fenomen som du beskriver. Jag trodde att batteriet på min Van var sopslut så jag köpte ett nytt men fick samma resultat. Startmotorn orkade knappt dra runt motorn. Plockade isär startmotorn och det bokstavligen ramlade ut smådelar från kolen. Köpte ny startmotor och då snurrade motorn så fort som den aldrig gjort förut och startade på ett killevipp. Kolla startmotorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
9 mars 2013
#8
Ludz skrev:
Spännigen låg på cirka 13V (batteriet urladdat och bilen av) När jag startade bilen så sjönk spänningen till cirka 9V och gick sedan upp till cirka 13V igen.
Du menar väl att batteriet var uppladdat, inte urladdat?

Ludz skrev:
Testade att mäta igen: Nu låg spänningen på cirka 11-12 volt och när jag vred om nyckeln så sjönk den till 5-6V, bilen startade dock aldrig.
Om spänningen mättes på själva polerna så finns det två orsaker till den låga spänningen, antingen drar startmotorn ruskigt mycket ström eller så är batteriet dåligt.

För att veta om startmotorn drar extra mycket ström så kan man mäta med tångamperemeter när man kör startmotorn. I ditt fall tror jag dock att batteriet är dåligt, spänningen ska inte sjunka från 9 V till 5-6 V mellan två mätningar (om man inte kör på startmotorn ett långt tag vid första mätningen förstås).

För ett par år sedan blev startmotorn dålig på min 240-86 och drog mycket ström, var tvungen att byta ut den. Tyvärr tog jag inte reda på hur mycket ström den drog, men när den snurrade så hördes det att den gick ovanligt tungt. Den gick heller inte tungt på samma sätt som vid en vinterkallstart utan hade ett annat "sound".

Går din startmotor "ovanligt tungt"?

Jag har mätt några gånger på min 240 hur mycket spänningen sjunker vid kallstarter, den enda gången spänningen sjönk ner mot 9 V var när den hade stått ett par dagar i 30-35 graders kyla. Dock var det väl typ 27-28 grader när jag mätte. smile

Om du gör en strömmätning på startmotorn så kan man nog utgå ifrån omkring 180-200 A vid kallstart i 15-20 minusgrader, det har iaf jag mätt upp med den gamla startmotorn innan den blev dålig. Drar det 300-400 A så är något rimligtvis fel.

8 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#9
Nej batteriet var urladdat när det gav 13V, hade startat med kablar och sedan kört kankse 1-2 mil.

Jag har svårt att tro att batteriet är kasst eftersom det är cirka 4 månader gammalt och det mäter ju strax över 14 Volt.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 186 Inlägg
9 mars 2013
#10
Ludz skrev:
Nej batteriet var urladdat när det gav 13V, hade startat med kablar och sedan kört kankse 1-2 mil.

Jag har svårt att tro att batteriet är kasst eftersom det är cirka 4 månader gammalt och det mäter ju strax över 14 Volt.
Om det är urladdat visar ingen mätare 13 Volt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#11
Bilen var stendöd, startade med kablar. Körde 1-2 mil stängde av bilen. Då visade det 13V. Sen startade jag ju bilen och stängde av den igen. Då visade den ca 11 och startade inte.

Batteriet är urladdat, för jag har det just nu på laddning och det är ganska många lampor som lyser.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 186 Inlägg
9 mars 2013
#12
Ludz skrev:
Bilen var stendöd, startade med kablar. Körde 1-2 mil stängde av bilen. Då visade det 13V. Sen startade jag ju bilen och stängde av den igen. Då visade den ca 11 och startade inte.

Batteriet är urladdat, för jag har det just nu på laddning och det är ganska många lampor som lyser.
Kan det inte vara en massa oxider mellan polskorna och polerna så det inte blir riktig kontakt när det behövs en massa kraft som det gör vid en start av motor?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
9 mars 2013
#13
Ett urladdat friskt batteri visar aldrig 13 V i vilospänning när det har varit orört i flera timmar, däremot kan ett dåligt batteri visa ganska hög spänning och sedan sjunka rejält vid belastning. Nu blev dock den där mätningen missvisande eftersom den gjordes när bilen nyligen var körd, då kan man inte ge några bombsäkra svar egentligen.

Låt laddaren ladda tills den visar på fulladdat. När det är klart så plockar du sedan ur säkringarna till soppapumparna (så att inte motorn ska starta) och kör startmotorn i 10-15 sekunder, mät spänningen direkt på batteripolerna när startmotorn snurrar. En sån mätning kommer att ge ett ganska säkert svar på batteriets skick. smile

8 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#14
Det är inga oxider mellan polerna och skorna.

Men om jag mäter så som du säger utan soppapumparna kan inte det då antingen tyda på att batteriet är kasst ELLER att startmotorn drar en jävla massa kräm?


21 761 Inlägg
9 mars 2013
#15
Jo, visserligen, men det finns en sak till som jag inte riktigt tänkte på förut. Om startmotorn är dålig så skulle det troligen bli problem även fast du får starthjälp eftersom strömmen kan bli väldigt hög när en startmotor tex "fältar". smile

Fast om du har tillgång till tångamperemätare så vore det bra, då kan du med hjälp av den mätningen utesluta någon av sakerna direkt.

8 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#16
Tack för alla svar! Ber om ursäkt om detta inlägg dröjde, men jag har testat lite olika saker:

Jag testade att byta startmotor (fick tag i en billigt av en polare), det hjälpte inte.
Testade att köra med stereon urkopplad, det hjälpte inte heller.
Testade även att koppla bort minuskabeln varje gång jag ställde bilen (Biltemas snabbfästen var ganska smidiga), detta hjälpte inte heller.
Har nog laddat upp batteriet 5 gånger nu. Det tar cirka 1-1,5 veckor innan det är slut.

Som några av er sa så köpte jag ett nytt batteri idag (ville inte tro att det var batteriet när det var så pass nytt.)
Passade även på att mäta lite, verkar som om generatorn är kass? Men borde inte batteriet ladda ur fortare än 1-1,5 veckor med kass generator?

Alla dessa värden är med ett splitternytt 55Ah batteri från biltema:

Bilen avstängd (hade inte varit igång på ca 30 min): 12.5V
Bilen igång: 13,5V
Bilen igång och varvning (vet inte exakta varvtal då jag var själv och varvade inne i motorrummet, men borde varit ungefär 3000): 12,5V
Bilen igång med helljus, varningsblinkers, full fläkt, stereo och bakruta(samma värde när jag varvade): 12V

Inte fan borde väl spänningen sjunka när jag varvar?
Är det generatorn som är kass eller?
Tror jag skrev i tidigare inlägg att jag har bytt laddningsregulator, men lika bra att nämna det igen.

Om det är generatorn som är kass, finns det något mer jag kan göra? Eller är det bara att åka och köpa en ny/bättre beg?


21 761 Inlägg
9 april 2013
#17
Hur fort batteriet borde laddas ur med dålig generator beror det bla på hur många strömförbrukare du har igång och vilket varvtal motorn har mestadels. Vid "rätta" förhållandena kan det nog dröja ett tag innan batteriet mattas tydligt.

Spänningen ska definitivt inte sjunka när man varvar upp motorn, i så fall är generatorn dålig eller så slirar drivremmen. Inte alltid som det tjuter när en rem slirar, därför kan det vara lite lurigt. Om du kan låna en generator och testa så vore det ju enklast tycker jag, men kika också hur rem och remskivor ser ut.

Visar det sig att generatorn är kass så finns det exempelvis 100 A universalgenerator (artnr 63-628) på Biltema som ska passa, har nämligen en sån på min 240-86 och den har funkat i flera år. smile


Sök