Läst igenom tråden nu och skönt att det görs ett återköp, jag har kört mkt med DSG6 och DSG7 sedan dom kom, 7an är det mera strul med men 6an är inte heller den något vidare hållbar.
DSG är enligt min erfarenhet av 20-talet fordon bara en tickande bomb som väntar på att brisera runt 10k-12k mil, 1.4 gaswagen skulle jag inte ta i med tio tänger, flertalet raserade motorer, och ja dom är givetvis servade av VW enligt deras intervaller.
Nu till V50/Focusen
ni är intresserade av.
2.0D är en FORD diesel som i c.max har varit lite av ett problembarn i de 2 av 4 bilarna som ingick i taxiflottan, spännaren till kamdrivningen har havererat på 2 av 3 bilar i flottan under 12000mil, den 4e klarade sig då den var en spritbil och istället hade smakfullheten att begå självmord mot en felsidesåkande ML i ett "chicken race" på en kurvig skogsväg.
Hjullager bak är väl inte helt ovanliga fel på V50/Focus, som du skriver en ngt plastigare bil, stolarna i Passaten ger jag dock inte mkt för om det ska åkas långt nonstop, klämmer runt låren och ryggen då dom är ovanligt smala för att vara en tysk bil, "plattheten" i v50 stolarna kommer antagligen uppskattas på långkörningar.
Tippar annars om (som jag så ofta gör) Toyota Avensis, pålitliga med i princip total avsaknad av typfel och god totalekonomi.
Körde Avensis/Corolla Verso Diesel 180hk 36000mil utan problem med någon av dom, dessutom är Toyotas återförsäljare/verkstad smidiga att ha att göra med, läs om VWs underbara tillmötesgående servicenät via google .
Hyundai och KIA är inte heller det dåliga alternativ att transportera er till en rimlig kostnad med.