3288
Sök

Passat 2007 2.0 TDI DSG låter skumt (köpt för 4 dagar sedan(video link i tråden))

360 Inlägg
11 mars 2013
#61
Skulle sätta en femma på dubbelmassesvänhjulet som några andra sagt också // vw mek, dock väldigt svårt att höra på film!


72 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#62
Selleen skrev:
Skulle sätta en femma på dubbelmassesvänhjulet som några andra sagt också // vw mek, dock väldigt svårt att höra på film!

Va det deras egen kille sa också att han var i stortsett hundra på


Evildan
11 mars 2013
#63
Läst igenom tråden nu och skönt att det görs ett återköp, jag har kört mkt med DSG6 och DSG7 sedan dom kom, 7an är det mera strul med men 6an är inte heller den något vidare hållbar.
DSG är enligt min erfarenhet av 20-talet fordon bara en tickande bomb som väntar på att brisera runt 10k-12k mil, 1.4 gaswagen skulle jag inte ta i med tio tänger, flertalet raserade motorer, och ja dom är givetvis servade av VW enligt deras intervaller.

Nu till V50/Focusen wink ni är intresserade av.
2.0D är en FORD diesel som i c.max har varit lite av ett problembarn i de 2 av 4 bilarna som ingick i taxiflottan, spännaren till kamdrivningen har havererat på 2 av 3 bilar i flottan under 12000mil, den 4e klarade sig då den var en spritbil och istället hade smakfullheten att begå självmord mot en felsidesåkande ML i ett "chicken race" på en kurvig skogsväg.

Hjullager bak är väl inte helt ovanliga fel på V50/Focus, som du skriver en ngt plastigare bil, stolarna i Passaten ger jag dock inte mkt för om det ska åkas långt nonstop, klämmer runt låren och ryggen då dom är ovanligt smala för att vara en tysk bil, "plattheten" i v50 stolarna kommer antagligen uppskattas på långkörningar.

Tippar annars om (som jag så ofta gör) Toyota Avensis, pålitliga med i princip total avsaknad av typfel och god totalekonomi.
Körde Avensis/Corolla Verso Diesel 180hk 36000mil utan problem med någon av dom, dessutom är Toyotas återförsäljare/verkstad smidiga att ha att göra med, läs om VWs underbara tillmötesgående servicenät via google .
Hyundai och KIA är inte heller det dåliga alternativ att transportera er till en rimlig kostnad med.

72 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#64
Så med andra ord bör man undvika passaten helt? Vi gillar som sagt bilen skarpt och var/är inte otänkbart med en manuell eller icke DSG automat hur är dem då ? Fungerar dem som dem ska problemfritt? Vad är Bluemotion för variant?? Tankarna går lite mot en manuell passat iaf :S..

Låter ju inte riktigt som V50 är ett vettigt alternativ alls :S
Senast redigerat av Magg0t (12 mars 2013)


72 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#65
Evildan skrev:
Läst igenom tråden nu och skönt att det görs ett återköp, jag har kört mkt med DSG6 och DSG7 sedan dom kom, 7an är det mera strul med men 6an är inte heller den något vidare hållbar.
DSG är enligt min erfarenhet av 20-talet fordon bara en tickande bomb som väntar på att brisera runt 10k-12k mil, 1.4 gaswagen skulle jag inte ta i med tio tänger, flertalet raserade motorer, och ja dom är givetvis servade av VW enligt deras intervaller.

Nu till V50/Focusen wink ni är intresserade av.
2.0D är en FORD diesel som i c.max har varit lite av ett problembarn i de 2 av 4 bilarna som ingick i taxiflottan, spännaren till kamdrivningen har havererat på 2 av 3 bilar i flottan under 12000mil, den 4e klarade sig då den var en spritbil och istället hade smakfullheten att begå självmord mot en felsidesåkande ML i ett "chicken race" på en kurvig skogsväg.

Hjullager bak är väl inte helt ovanliga fel på V50/Focus, som du skriver en ngt plastigare bil, stolarna i Passaten ger jag dock inte mkt för om det ska åkas långt nonstop, klämmer runt låren och ryggen då dom är ovanligt smala för att vara en tysk bil, "plattheten" i v50 stolarna kommer antagligen uppskattas på långkörningar.

Tippar annars om (som jag så ofta gör) Toyota Avensis, pålitliga med i princip total avsaknad av typfel och god totalekonomi.
Körde Avensis/Corolla Verso Diesel 180hk 36000mil utan problem med någon av dom, dessutom är Toyotas återförsäljare/verkstad smidiga att ha att göra med, läs om VWs underbara tillmötesgående servicenät via google .
Hyundai och KIA är inte heller det dåliga alternativ att transportera er till en rimlig kostnad med.

Passaterna utan DSG är dem vettiga? Manuell eller Auto utan (om det finns) ?


72 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#66
Vi är lite nyfikna på http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 10&w=2

Funderar på att kolla på den innan vi tar ett beslut. Därför jag är nyfiken på vad man hört om Manuella varianten. Just den där har ju 5-6 ägare och det talar väl inte positivt även om säkert 2 är firmor. Fast som ni nämnt tidigare bör man kanske släppa VW helt pga deras service men jag det är ingen kombi mer än BMW 330 och V70n som är intressant egentligen och BMWn är lite dyr + att vi har 11 mil till närmsta bmw verkstad (vägrar lämna till lokala mekonomen osv efter deras missar dem gjort med andra (glömde en bult på spännaren till kammremmen osv.....))
Senast redigerat av Magg0t (12 mars 2013)


72 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#68
Vi har trasslat vidare med detta. Testat lite fler olika bilar i vänta på deras utredning ang Passaten, dem ringde idag och ville inte häva köpet om det inte fanns nått fel alls på bilen men det känns väl rätt lugnt med tanke på ljuden som ekade.

Vi provade en Ford Mondeo idag, den var ju snarlik och gav ett mysigt intryck, hur är en ford idag?


Evildan
12 mars 2013
#69
Mondeo är ett kanonköp, det är väl dieseln som jag skrev om tidigare som "vi" haft problem med, annars mkt bil för pengarna, de som rullat som TAXI inom bolaget jag körde har det varit mindre strul med än kusinen V70N, bekväma, rymliga, lågt pris, kamkedja, ofta mkt utrustning, jag ser inga nackdelar med en modern FORD Mondeo.

Forummoderator
17 996 Inlägg
12 mars 2013
#70
Evildan skrev:
Mondeo är ett kanonköp, det är väl dieseln som jag skrev om tidigare som "vi" haft problem med, annars mkt bil för pengarna, de som rullat som TAXI inom bolaget jag körde har det varit mindre strul med än kusinen V70N, bekväma, rymliga, lågt pris, kamkedja, ofta mkt utrustning, jag ser inga nackdelar med en modern FORD Mondeo.

Är man fördomsfri kan man köpa både en Ford, Saab eller Fiat Croma. Om man pallar med märket...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

kaptenXaos
136 Inlägg
12 mars 2013
#71
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Mondeo är ett kanonköp, det är väl dieseln som jag skrev om tidigare som "vi" haft problem med, annars mkt bil för pengarna, de som rullat som TAXI inom bolaget jag körde har det varit mindre strul med än kusinen V70N, bekväma, rymliga, lågt pris, kamkedja, ofta mkt utrustning, jag ser inga nackdelar med en modern FORD Mondeo.

Är man fördomsfri kan man köpa både en Ford, Saab eller Fiat Croma. Om man pallar med märket...

eller en Hyundai... drygt du uttryckte dig då


3 860 Inlägg
13 mars 2013
#72
Focus 2.0D manuell låda, har vi 2 st på jobbet. Har 2 octavier, manuella och 2 jetti DSG7... den senare rasade vi en av så klart, inom 3 månader från köpet!!!
Men, den Focus jag kör har idag rullat ca 12k mil nu, kör rond/ryck väktare och bilarna rullar VARJE dag och natt och kommer snabbt upp i dom milen och notera körningen som dom får utstå ibland wink

Inte haft mer än 1 endaste litet problem med "min" Focus... Fick en trevlig lysande motorlampa och limpmode på motorvägen för kanske 6 månader sen. På verkstan konstaterade man att man under service antagligen råkat lossa en kontakt lite så att den senare under ett av arbetspassen hoppade ur vilket orsakade vårt lilla missöde. Inget annat hände mer än att dom tryckte tillbaka kontakten och bilen gick oc går som en klocka.

Vi har även varit ganska impade av den låga förbrukningen med tanke på hur vi kör, snabbt och mycket stadskörning.

Kör ju själv volvo och då jämför man ju med vad man har, då känns forden lite billig invändigt och ganska bullrig. Personligen irriterar jag mig på att bilen piper och varnar för att man öppnar dörren när belysningen är till eller när bilen inte står helt stilla, även varningen för frost/halkrisk lyser allt för starkt och trotts alla lampor och indikeringar så övervakar den inte en så enkel grej som lamporna!

MEN! Man ska ju klart tänka på att JAG använder bilen 11 timmar/arbetspass, då finns det ju alltid saker man stör sig på så jag kan nog ändå säga att det är en bra bil för privatpersoner som använder bilen som "normalt" folk!!
Senast redigerat av spokenratt (13 mars 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
17 996 Inlägg
13 mars 2013
#73
Xaos skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Mondeo är ett kanonköp, det är väl dieseln som jag skrev om tidigare som "vi" haft problem med, annars mkt bil för pengarna, de som rullat som TAXI inom bolaget jag körde har det varit mindre strul med än kusinen V70N, bekväma, rymliga, lågt pris, kamkedja, ofta mkt utrustning, jag ser inga nackdelar med en modern FORD Mondeo.

Är man fördomsfri kan man köpa både en Ford, Saab eller Fiat Croma. Om man pallar med märket...

eller en Hyundai... drygt du uttryckte dig då

Hehe... Givetvis!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
13 mars 2013
#74
Dieselsmurfen skrev:
Xaos skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Är man fördomsfri kan man köpa både en Ford, Saab eller Fiat Croma. Om man pallar med märket...

eller en Hyundai... drygt du uttryckte dig då

Hehe... Givetvis!

Hyundai var ett slående exempel, dessa är bra medans KIA är skräp eller tvärtom, intelligent tänkt när de delar den mesta teknologin.
Det är ju tyvärr så, man får ständigt förklara sig inför dessa självutnämnda "förståsigpåare" som ofta menar att Skoda Octavia är skräp och VW Golf är det bästa som finns eller Ford Ka är en kanonbil medans FIAT 500 är rena skiten.

Finns mkt inskränkta okunniga märkeshatare, inte sällan visar det sig att dom aldrig åkt exempelvis Octavia men har en farbrors sysslings kusins arbetskompis morsa som hade en och den var rena skiten för torkarbladet gick sönder när det hade frusit fast på rutan en kall vinterdag...puuuuust och suck.

Forummoderator
17 996 Inlägg
13 mars 2013
#75
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Xaos skrev:
eller en Hyundai... drygt du uttryckte dig då

Hehe... Givetvis!

Hyundai var ett slående exempel, dessa är bra medans KIA är skräp eller tvärtom, intelligent tänkt när de delar den mesta teknologin.
Det är ju tyvärr så, man får ständigt förklara sig inför dessa självutnämnda "förståsigpåare" som ofta menar att Skoda Octavia är skräp och VW Golf är det bästa som finns eller Ford Ka är en kanonbil medans FIAT 500 är rena skiten.

Finns mkt inskränkta okunniga märkeshatare, inte sällan visar det sig att dom aldrig åkt exempelvis Octavia men har en farbrors sysslings kusins arbetskompis morsa som hade en och den var rena skiten för torkarbladet gick sönder när det hade frusit fast på rutan en kall vinterdag...puuuuust och suck.

Jaja. Jag kanske uppfattades som lite fyrkantig där men tanken var väl att det finns mycket fina bilar om man ser till vad man får får pengarna. Som vissa av er vet körde jag ju Alfa Romeo ett kort tag i somras... Och! Gillar Citroen! Evildan vet om min något svarta humor men för er andra... "Svärfar" har köpt en Ny Yeti Diesel 4x4 med DSG7. Det kan bli intressant...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#76
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hehe... Givetvis!

Hyundai var ett slående exempel, dessa är bra medans KIA är skräp eller tvärtom, intelligent tänkt när de delar den mesta teknologin.
Det är ju tyvärr så, man får ständigt förklara sig inför dessa självutnämnda "förståsigpåare" som ofta menar att Skoda Octavia är skräp och VW Golf är det bästa som finns eller Ford Ka är en kanonbil medans FIAT 500 är rena skiten.

Finns mkt inskränkta okunniga märkeshatare, inte sällan visar det sig att dom aldrig åkt exempelvis Octavia men har en farbrors sysslings kusins arbetskompis morsa som hade en och den var rena skiten för torkarbladet gick sönder när det hade frusit fast på rutan en kall vinterdag...puuuuust och suck.

Jaja. Jag kanske uppfattades som lite fyrkantig där men tanken var väl att det finns mycket fina bilar om man ser till vad man får får pengarna. Som vissa av er vet körde jag ju Alfa Romeo ett kort tag i somras... Och! Gillar Citroen! Evildan vet om min något svarta humor men för er andra... "Svärfar" har köpt en Ny Yeti Diesel 4x4 med DSG7. Det kan bli intressant...

;P spännande. Lite uppdatering för dem som bryr sig, idag ringde dem och sa att han "chefen" som tar beslut ang återköp var sjuk och borta ett tag. Därför skulle vi invänta det, dem har hittat fel mer än på svänghjulet (som ni var inne på) det var lite elfel med speglar osv plus att nu när dem tog in den slutade även låset till bakluckan att fungera tongue

Men till våran oro pratade vi med en annan säljare (forden vi tittade på) och han sa att vi nog inte ska kolla på en ny bil för man kan inte kräva återköp om dem lagar felen. Varpå firman passaten stod på sa att hon inte trodde det häller och att dem kan lämna 2 års garanti på lådan........ MEN! enligt konsumentverket har man rätt till att återlämna och det är ett fel som kan stå till besvär? Hur tolkar man det ? Självklart är det ett besvär för oss om lådan ska rasa varje gång man ska köra med skiten?


3 860 Inlägg
13 mars 2013
#77
Kan ju vara sa att verkstan har som rutiner att inte häva köpen iafll dom åtgärdar fele, men att du enligt lag och konsumentverkat har rätt att häva köpet iaf...?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
17 996 Inlägg
13 mars 2013
#78
spokenratt skrev:
Kan ju vara sa att verkstan har som rutiner att inte häva köpen iafll dom åtgärdar fele, men att du enligt lag och konsumentverkat har rätt att häva köpet iaf...?

Nix. Man kan hävda återköp om felet lagas men består. Man kan även häva det om bilen inte kan lagas "inom rimlig tid" Vilket är svävande. Fixar de lådan och annat tror jag inte att återköp kan hävdas rent lagstadgat.

De vill inte ha tillbaka bilen? Kände det på mig som jag skrev innan... Tråkigt!

EDIT: Så firman är som en drivande skuta utan kapten nu? Ingen kan besluta om någonting? Kalla mig pessimist men det där tror jag inte på... I de fall när chefen/ägaren varit borta på de bilfirmor jag jobbat på har han alltid ringt eller man kunde ringa för råd. Fast han kanske ligger på dödsbädden? Då är det en annan sak.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (13 mars 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
13 mars 2013
#79
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hehe... Givetvis!

Hyundai var ett slående exempel, dessa är bra medans KIA är skräp eller tvärtom, intelligent tänkt när de delar den mesta teknologin.
Det är ju tyvärr så, man får ständigt förklara sig inför dessa självutnämnda "förståsigpåare" som ofta menar att Skoda Octavia är skräp och VW Golf är det bästa som finns eller Ford Ka är en kanonbil medans FIAT 500 är rena skiten.

Finns mkt inskränkta okunniga märkeshatare, inte sällan visar det sig att dom aldrig åkt exempelvis Octavia men har en farbrors sysslings kusins arbetskompis morsa som hade en och den var rena skiten för torkarbladet gick sönder när det hade frusit fast på rutan en kall vinterdag...puuuuust och suck.

Jaja. Jag kanske uppfattades som lite fyrkantig där men tanken var väl att det finns mycket fina bilar om man ser till vad man får får pengarna. Som vissa av er vet körde jag ju Alfa Romeo ett kort tag i somras... Och! Gillar Citroen! Evildan vet om min något svarta humor men för er andra... "Svärfar" har köpt en Ny Yeti Diesel 4x4 med DSG7. Det kan bli intressant...

HAHA, nädå, ingen "square" varning.

Vem faen gillar inte Citroën? Bekvämt, prisvärt, och otroligt nog relativt lättmekad sett till jämngamla bilar av andra märken. (avhandlat i en annan tråd redan)

Jag tror på Yetin, bortsett från alla de stundande DSGproblemen som väntar på honom runt hörnet likt en smältande glasspinne i en sandlåda en varm sommardag.

Forummoderator
17 996 Inlägg
13 mars 2013
#80
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Hyundai var ett slående exempel, dessa är bra medans KIA är skräp eller tvärtom, intelligent tänkt när de delar den mesta teknologin.
Det är ju tyvärr så, man får ständigt förklara sig inför dessa självutnämnda "förståsigpåare" som ofta menar att Skoda Octavia är skräp och VW Golf är det bästa som finns eller Ford Ka är en kanonbil medans FIAT 500 är rena skiten.

Finns mkt inskränkta okunniga märkeshatare, inte sällan visar det sig att dom aldrig åkt exempelvis Octavia men har en farbrors sysslings kusins arbetskompis morsa som hade en och den var rena skiten för torkarbladet gick sönder när det hade frusit fast på rutan en kall vinterdag...puuuuust och suck.

Jaja. Jag kanske uppfattades som lite fyrkantig där men tanken var väl att det finns mycket fina bilar om man ser till vad man får får pengarna. Som vissa av er vet körde jag ju Alfa Romeo ett kort tag i somras... Och! Gillar Citroen! Evildan vet om min något svarta humor men för er andra... "Svärfar" har köpt en Ny Yeti Diesel 4x4 med DSG7. Det kan bli intressant...

HAHA, nädå, ingen "square" varning.

Vem faen gillar inte Citroën? Bekvämt, prisvärt, och otroligt nog relativt lättmekad sett till jämngamla bilar av andra märken. (avhandlat i en annan tråd redan)

Jag tror på Yetin, bortsett från alla de stundande DSGproblemen som väntar på honom runt hörnet likt en smältande glasspinne i en sandlåda en varm sommardag.



Den formuleringen ska jag stjäla rakt av...

Fast jag hoppas TS får rätsida på sin Passat. Inte kul att köpa en "ny" bil och den låter som ett tröskverk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök