3250
Sök

Passat 2007 2.0 TDI DSG låter skumt (köpt för 4 dagar sedan(video link i tråden))

72 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#81
Dieselsmurfen skrev:
spokenratt skrev:
Kan ju vara sa att verkstan har som rutiner att inte häva köpen iafll dom åtgärdar fele, men att du enligt lag och konsumentverkat har rätt att häva köpet iaf...?

Nix. Man kan hävda återköp om felet lagas men består. Man kan även häva det om bilen inte kan lagas "inom rimlig tid" Vilket är svävande. Fixar de lådan och annat tror jag inte att återköp kan hävdas rent lagstadgat.

De vill inte ha tillbaka bilen? Kände det på mig som jag skrev innan... Tråkigt!

EDIT: Så firman är som en drivande skuta utan kapten nu? Ingen kan besluta om någonting? Kalla mig pessimist men det där tror jag inte på... I de fall när chefen/ägaren varit borta på de bilfirmor jag jobbat på har han alltid ringt eller man kunde ringa för råd. Fast han kanske ligger på dödsbädden? Då är det en annan sak.

hmm mjo detta blev inge vidare. Jag är inne på exakt samma spår synd är att jag inte sköter detta personligen utan bilen står på min sambos mamma som håller i det. Detta luktar fiasko.
Senast redigerat av Magg0t (13 mars 2013)


Forummoderator
17 996 Inlägg
13 mars 2013
#82
Magg0t skrev:
Dieselsmurfen skrev:
spokenratt skrev:
Kan ju vara sa att verkstan har som rutiner att inte häva köpen iafll dom åtgärdar fele, men att du enligt lag och konsumentverkat har rätt att häva köpet iaf...?

Nix. Man kan hävda återköp om felet lagas men består. Man kan även häva det om bilen inte kan lagas "inom rimlig tid" Vilket är svävande. Fixar de lådan och annat tror jag inte att återköp kan hävdas rent lagstadgat.

De vill inte ha tillbaka bilen? Kände det på mig som jag skrev innan... Tråkigt!

EDIT: Så firman är som en drivande skuta utan kapten nu? Ingen kan besluta om någonting? Kalla mig pessimist men det där tror jag inte på... I de fall när chefen/ägaren varit borta på de bilfirmor jag jobbat på har han alltid ringt eller man kunde ringa för råd. Fast han kanske ligger på dödsbädden? Då är det en annan sak.

hmm mjo detta blev inge vidare. Jag är inne på exakt samma spår synd är att jag inte sköter detta personligen utan bilen står på min sambos mamma som håller i det. Detta luktar fiasko.

Usch ja! Men du kan vara en "Besvärlig kund" och leva rövare om allt som är fel. Skallrande askkopp? Fel. Repa i nän dörrsida? Fel. Dåligt halvljus? Fel. Drar för mycket? Fel. Du fattar... Då kan firman tycka att "Det är bättre att vi köper tillbaka bilfan" istället för att ha dig springande där en gång i veckan i ett halvår till... Det har funkat på mig iallafall :-)

Så helt kört är det inte. Men du får nog vara "En besvärlig jävel" i deras tycke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

DMNDphoto
727 Inlägg
13 mars 2013
#83
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Xaos skrev:

eller en Hyundai... drygt du uttryckte dig då

Hehe... Givetvis!

Hyundai var ett slående exempel, dessa är bra medans KIA är skräp eller tvärtom, intelligent tänkt när de delar den mesta teknologin.
Det är ju tyvärr så, man får ständigt förklara sig inför dessa självutnämnda "förståsigpåare" som ofta menar att Skoda Octavia är skräp och VW Golf är det bästa som finns eller Ford Ka är en kanonbil medans FIAT 500 är rena skiten.

Finns mkt inskränkta okunniga märkeshatare, inte sällan visar det sig att dom aldrig åkt exempelvis Octavia men har en farbrors sysslings kusins arbetskompis morsa som hade en och den var rena skiten för torkarbladet gick sönder när det hade frusit fast på rutan en kall vinterdag...puuuuust och suck.

Eller som jag hörde i skolan. "Opel calibra är ingen bra bil för min farbror körde i diket med en sån"....


När våran gamla Honda blev krockad så fick vi en V50 som hyrbil och usch gillade den inte alls. Bilen kändes trång, obekväm och billig.


Ford Mondeo är rätt bra bil som du funderat över men passaten är en bra bil förutom DSG lådan.

Grannen som jobbar som VAG-mek säger att DSG6 och DSG7 är riktiga skitlådor och att var o varannan bil med dom rasar inom 12000 mil. Dom nyare från ca 2011 håller bättre dock (Eller så har inte problemen uppstått ännu.)

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

Forummoderator
17 996 Inlägg
13 mars 2013
#84
Mattyyy skrev:
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hehe... Givetvis!

Hyundai var ett slående exempel, dessa är bra medans KIA är skräp eller tvärtom, intelligent tänkt när de delar den mesta teknologin.
Det är ju tyvärr så, man får ständigt förklara sig inför dessa självutnämnda "förståsigpåare" som ofta menar att Skoda Octavia är skräp och VW Golf är det bästa som finns eller Ford Ka är en kanonbil medans FIAT 500 är rena skiten.

Finns mkt inskränkta okunniga märkeshatare, inte sällan visar det sig att dom aldrig åkt exempelvis Octavia men har en farbrors sysslings kusins arbetskompis morsa som hade en och den var rena skiten för torkarbladet gick sönder när det hade frusit fast på rutan en kall vinterdag...puuuuust och suck.

Eller som jag hörde i skolan. "Opel calibra är ingen bra bil för min farbror körde i diket med en sån"....


När våran gamla Honda blev krockad så fick vi en V50 som hyrbil och usch gillade den inte alls. Bilen kändes trång, obekväm och billig.


Ford Mondeo är rätt bra bil som du funderat över men passaten är en bra bil förutom DSG lådan.

Grannen som jobbar som VAG-mek säger att DSG6 och DSG7 är riktiga skitlådor och att var o varannan bil med dom rasar inom 12000 mil. Dom nyare från ca 2011 håller bättre dock (Eller så har inte problemen uppstått ännu.)

Läste tidningsartikel om en bil med DSG7 som rasade efter 3 månader. Kom inte ihåg var eller när så ni får tro på mitt ord. Brukar ju inte dikta ihop historier... Dock verkar DSG6 lite bättre. Men inte bra. Men TS ska ju inte ha en ny bil så då är det väl DSG6 som gäller. Svärfars Superb -10 (11?) med DSG6 har dock fungerat oklanderligt i 5500 mil. Men då kör han långt och mycket och rätt hårt har jag förstått.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

DMNDphoto
727 Inlägg
13 mars 2013
#85
Dieselsmurfen skrev:
Mattyyy skrev:
Evildan skrev:

Hyundai var ett slående exempel, dessa är bra medans KIA är skräp eller tvärtom, intelligent tänkt när de delar den mesta teknologin.
Det är ju tyvärr så, man får ständigt förklara sig inför dessa självutnämnda "förståsigpåare" som ofta menar att Skoda Octavia är skräp och VW Golf är det bästa som finns eller Ford Ka är en kanonbil medans FIAT 500 är rena skiten.

Finns mkt inskränkta okunniga märkeshatare, inte sällan visar det sig att dom aldrig åkt exempelvis Octavia men har en farbrors sysslings kusins arbetskompis morsa som hade en och den var rena skiten för torkarbladet gick sönder när det hade frusit fast på rutan en kall vinterdag...puuuuust och suck.

Eller som jag hörde i skolan. "Opel calibra är ingen bra bil för min farbror körde i diket med en sån"....


När våran gamla Honda blev krockad så fick vi en V50 som hyrbil och usch gillade den inte alls. Bilen kändes trång, obekväm och billig.


Ford Mondeo är rätt bra bil som du funderat över men passaten är en bra bil förutom DSG lådan.

Grannen som jobbar som VAG-mek säger att DSG6 och DSG7 är riktiga skitlådor och att var o varannan bil med dom rasar inom 12000 mil. Dom nyare från ca 2011 håller bättre dock (Eller så har inte problemen uppstått ännu.)

Läste tidningsartikel om en bil med DSG7 som rasade efter 3 månader. Kom inte ihåg var eller när så ni får tro på mitt ord. Brukar ju inte dikta ihop historier... Dock verkar DSG6 lite bättre. Men inte bra. Men TS ska ju inte ha en ny bil så då är det väl DSG6 som gäller. Svärfars Superb -10 (11?) med DSG6 har dock fungerat oklanderligt i 5500 mil. Men då kör han långt och mycket och rätt hårt har jag förstått.

Jag tror dig helt klart. Han säger att de nyare lådorna håller bättre MEN dom är fortfarande inte problemfria.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

72 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#86
Mattyyy skrev:
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hehe... Givetvis!

Hyundai var ett slående exempel, dessa är bra medans KIA är skräp eller tvärtom, intelligent tänkt när de delar den mesta teknologin.
Det är ju tyvärr så, man får ständigt förklara sig inför dessa självutnämnda "förståsigpåare" som ofta menar att Skoda Octavia är skräp och VW Golf är det bästa som finns eller Ford Ka är en kanonbil medans FIAT 500 är rena skiten.

Finns mkt inskränkta okunniga märkeshatare, inte sällan visar det sig att dom aldrig åkt exempelvis Octavia men har en farbrors sysslings kusins arbetskompis morsa som hade en och den var rena skiten för torkarbladet gick sönder när det hade frusit fast på rutan en kall vinterdag...puuuuust och suck.

Eller som jag hörde i skolan. "Opel calibra är ingen bra bil för min farbror körde i diket med en sån"....


När våran gamla Honda blev krockad så fick vi en V50 som hyrbil och usch gillade den inte alls. Bilen kändes trång, obekväm och billig.


Ford Mondeo är rätt bra bil som du funderat över men passaten är en bra bil förutom DSG lådan.

Grannen som jobbar som VAG-mek säger att DSG6 och DSG7 är riktiga skitlådor och att var o varannan bil med dom rasar inom 12000 mil. Dom nyare från ca 2011 håller bättre dock (Eller så har inte problemen uppstått ännu.)

Mjo lutar mot Mondeo eller Manuell passat men VW har jag helt tappat intresset för så sistnämnd är långt  borta. Men vi vill INTE ha kvar den vi köpte och hoppas innerligt på att få den återköpt, hon säljare sa även att detta kan komma att ta några veckor ?!?!?! Vi fick iaf en 12s golf sålänge


Evildan
13 mars 2013
#87
VWs ökända kundpolitik: köp bilen och sen kan du dra å hlv--

En kollega fick meddelande om att han skulle lämna deras POLO -11 på fri uppdatering av ngn mjukvara, han ringde och bikade tid hos den lokala VWverkstaden, när han kom in och skulle lämna bilen säger kundmottagaren: Hur fan fick du tid här? sådana jobb vill vi inte ta emot, det blir gratisarbete för oss.

En annan kollega fick sin VW TDi DSG påbackad av en lastbil, fronten o huven blev totalförstörda och DSG lådan fick en sådan smäll att Dläget hoppade ur, plåtverkstaden tänkte byta det kosmetiska och låta det vara där.
När bilen hämtades hos verkstaden vibrerade den kraftigt i transmissionen vid gaspådrag, han vände och körde in till verkstaden igen, dom hade inte märkt detta vid provkörning påstod dom.
Det felsöktes, drivaxlar, svänghjul, kopplingar, växellåda, hjullager, bäramar samt glödstift byttes, de sistnämnda för enl VWmekaniker kan bilen rycka vid gaspådrag om dom är dåliga!

Verkstaden klarade inte av att reparera bilen, ägaren hade från början meddelat försäkringbolaget att dom kunde lösa in den för 40k men den skulle minsann lagas, jag har nu sett sluträkningen på 107k.

Bilen lämnades till bilägarens kamrat då VW inte klarade av att felsöka längre, efter några timmar hittades det att ett motorfäste var knäckt
(antagligen sådant som händer när en lastbil trycker en bil med D-läget i baklänges)
och byttes ut på försäkringsbolagets bekostnad och nu fungerar bilen smärtfritt återigen.

Annan kollega köpte 1år gammal Fabia, när den hämtades saknades en nyckel, den skule försäljaren genast leta reda på, dagar blev till 3 veckor, säljaren svarade inte på telefonsamtal utan ägaren fick åka ned på plats för att kunna föra ett samtal, efter dessa tre veckor beställdes det en ny nyckel på företagets bekostnad, efter 2veckor ringde ägaren återigen ned för att få ett levransbesked, då visar det sig att säljren hade inte beställt ngn nyckel utan har "letet" vidare.
Då blev nyckeln med bilägaren på plats beställd och anlände efter 1vecka, nu kom nästa problem, en tid att få den inkodad....det var 3veckors väntetid på verkstaden för det och dom behövde ha bilen hela dagen, inte världens nöjdaste kund den bilköparen.

Så, nää, nyare VW känns sisådär för mig om man behöver ha med verkstaden att göra.

DMNDphoto
727 Inlägg
13 mars 2013
#88
Evildan skrev:
VWs ökända kundpolitik: köp bilen och sen kan du dra å hlv--

En kollega fick meddelande om att han skulle lämna deras POLO -11 på fri uppdatering av ngn mjukvara, han ringde och bikade tid hos den lokala VWverkstaden, när han kom in och skulle lämna bilen säger kundmottagaren: Hur fan fick du tid här? sådana jobb vill vi inte ta emot, det blir gratisarbete för oss.

En annan kollega fick sin VW TDi DSG påbackad av en lastbil, fronten o huven blev totalförstörda och DSG lådan fick en sådan smäll att Dläget hoppade ur, plåtverkstaden tänkte byta det kosmetiska och låta det vara där.
När bilen hämtades hos verkstaden vibrerade den kraftigt i transmissionen vid gaspådrag, han vände och körde in till verkstaden igen, dom hade inte märkt detta vid provkörning påstod dom.
Det felsöktes, drivaxlar, svänghjul, kopplingar, växellåda, hjullager, bäramar samt glödstift byttes, de sistnämnda för enl VWmekaniker kan bilen rycka vid gaspådrag om dom är dåliga!

Verkstaden klarade inte av att reparera bilen, ägaren hade från början meddelat försäkringbolaget att dom kunde lösa in den för 40k men den skulle minsann lagas, jag har nu sett sluträkningen på 107k.

Bilen lämnades till bilägarens kamrat då VW inte klarade av att felsöka längre, efter några timmar hittades det att ett motorfäste var knäckt
(antagligen sådant som händer när en lastbil trycker en bil med D-läget i baklänges)
och byttes ut på försäkringsbolagets bekostnad och nu fungerar bilen smärtfritt återigen.

Annan kollega köpte 1år gammal Fabia, när den hämtades saknades en nyckel, den skule försäljaren genast leta reda på, dagar blev till 3 veckor, säljaren svarade inte på telefonsamtal utan ägaren fick åka ned på plats för att kunna föra ett samtal, efter dessa tre veckor beställdes det en ny nyckel på företagets bekostnad, efter 2veckor ringde ägaren återigen ned för att få ett levransbesked, då visar det sig att säljren hade inte beställt ngn nyckel utan har "letet" vidare.
Då blev nyckeln med bilägaren på plats beställd och anlände efter 1vecka, nu kom nästa problem, en tid att få den inkodad....det var 3veckors väntetid på verkstaden för det och dom behövde ha bilen hela dagen, inte världens nöjdaste kund den bilköparen.

Så, nää, nyare VW känns sisådär för mig om man behöver ha med verkstaden att göra.

VAG (Ej skoda dock) här i stan dvs Möller bil är ett rent jävla skämt och dom är verkligen inte kunniga. Har hört om flera skräckexempel från just Möller i Eskilstuna där motorer har rasat efter vanliga servicear pga slarv av mekaniker. Tråkigt men sant.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

72 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#89
Evildan skrev:
VWs ökända kundpolitik: köp bilen och sen kan du dra å hlv--

En kollega fick meddelande om att han skulle lämna deras POLO -11 på fri uppdatering av ngn mjukvara, han ringde och bikade tid hos den lokala VWverkstaden, när han kom in och skulle lämna bilen säger kundmottagaren: Hur fan fick du tid här? sådana jobb vill vi inte ta emot, det blir gratisarbete för oss.

En annan kollega fick sin VW TDi DSG påbackad av en lastbil, fronten o huven blev totalförstörda och DSG lådan fick en sådan smäll att Dläget hoppade ur, plåtverkstaden tänkte byta det kosmetiska och låta det vara där.
När bilen hämtades hos verkstaden vibrerade den kraftigt i transmissionen vid gaspådrag, han vände och körde in till verkstaden igen, dom hade inte märkt detta vid provkörning påstod dom.
Det felsöktes, drivaxlar, svänghjul, kopplingar, växellåda, hjullager, bäramar samt glödstift byttes, de sistnämnda för enl VWmekaniker kan bilen rycka vid gaspådrag om dom är dåliga!

Verkstaden klarade inte av att reparera bilen, ägaren hade från början meddelat försäkringbolaget att dom kunde lösa in den för 40k men den skulle minsann lagas, jag har nu sett sluträkningen på 107k.

Bilen lämnades till bilägarens kamrat då VW inte klarade av att felsöka längre, efter några timmar hittades det att ett motorfäste var knäckt
(antagligen sådant som händer när en lastbil trycker en bil med D-läget i baklänges)
och byttes ut på försäkringsbolagets bekostnad och nu fungerar bilen smärtfritt återigen.

Annan kollega köpte 1år gammal Fabia, när den hämtades saknades en nyckel, den skule försäljaren genast leta reda på, dagar blev till 3 veckor, säljaren svarade inte på telefonsamtal utan ägaren fick åka ned på plats för att kunna föra ett samtal, efter dessa tre veckor beställdes det en ny nyckel på företagets bekostnad, efter 2veckor ringde ägaren återigen ned för att få ett levransbesked, då visar det sig att säljren hade inte beställt ngn nyckel utan har "letet" vidare.
Då blev nyckeln med bilägaren på plats beställd och anlände efter 1vecka, nu kom nästa problem, en tid att få den inkodad....det var 3veckors väntetid på verkstaden för det och dom behövde ha bilen hela dagen, inte världens nöjdaste kund den bilköparen.

Så, nää, nyare VW känns sisådär för mig om man behöver ha med verkstaden att göra.

Mjo, dessa på denna firma har sin egen verkstad och dem kör endast VW/Skoda/Audi dära, vet inte om det är en för eller nackdel. Dem var dock inte ointresserad av att hjälpa till och tog oss seriösa. Men vi får väl se vart detta bär.


72 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#90
Mattyyy skrev:
Evildan skrev:
VWs ökända kundpolitik: köp bilen och sen kan du dra å hlv--

En kollega fick meddelande om att han skulle lämna deras POLO -11 på fri uppdatering av ngn mjukvara, han ringde och bikade tid hos den lokala VWverkstaden, när han kom in och skulle lämna bilen säger kundmottagaren: Hur fan fick du tid här? sådana jobb vill vi inte ta emot, det blir gratisarbete för oss.

En annan kollega fick sin VW TDi DSG påbackad av en lastbil, fronten o huven blev totalförstörda och DSG lådan fick en sådan smäll att Dläget hoppade ur, plåtverkstaden tänkte byta det kosmetiska och låta det vara där.
När bilen hämtades hos verkstaden vibrerade den kraftigt i transmissionen vid gaspådrag, han vände och körde in till verkstaden igen, dom hade inte märkt detta vid provkörning påstod dom.
Det felsöktes, drivaxlar, svänghjul, kopplingar, växellåda, hjullager, bäramar samt glödstift byttes, de sistnämnda för enl VWmekaniker kan bilen rycka vid gaspådrag om dom är dåliga!

Verkstaden klarade inte av att reparera bilen, ägaren hade från början meddelat försäkringbolaget att dom kunde lösa in den för 40k men den skulle minsann lagas, jag har nu sett sluträkningen på 107k.

Bilen lämnades till bilägarens kamrat då VW inte klarade av att felsöka längre, efter några timmar hittades det att ett motorfäste var knäckt
(antagligen sådant som händer när en lastbil trycker en bil med D-läget i baklänges)
och byttes ut på försäkringsbolagets bekostnad och nu fungerar bilen smärtfritt återigen.

Annan kollega köpte 1år gammal Fabia, när den hämtades saknades en nyckel, den skule försäljaren genast leta reda på, dagar blev till 3 veckor, säljaren svarade inte på telefonsamtal utan ägaren fick åka ned på plats för att kunna föra ett samtal, efter dessa tre veckor beställdes det en ny nyckel på företagets bekostnad, efter 2veckor ringde ägaren återigen ned för att få ett levransbesked, då visar det sig att säljren hade inte beställt ngn nyckel utan har "letet" vidare.
Då blev nyckeln med bilägaren på plats beställd och anlände efter 1vecka, nu kom nästa problem, en tid att få den inkodad....det var 3veckors väntetid på verkstaden för det och dom behövde ha bilen hela dagen, inte världens nöjdaste kund den bilköparen.

Så, nää, nyare VW känns sisådär för mig om man behöver ha med verkstaden att göra.

VAG (Ej skoda dock) här i stan dvs Möller bil är ett rent jävla skämt och dom är verkligen inte kunniga. Har hört om flera skräckexempel från just Möller i Eskilstuna där motorer har rasat efter vanliga servicear pga slarv av mekaniker. Tråkigt men sant.

Vi har en liknande här vars son tror jag det var jobbade för han har stått för 2 haverier då han glömt bultarna till spännaren efter kambyten
Senast redigerat av Magg0t (13 mars 2013)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 mars 2013
#91
Evildan skrev:
VWs ökända kundpolitik: Köp bilen och sen kan du dra å hlv, men kom gärna tillbaka för att köpa service och reservdelar.

Jag vågade mig på att rätta dig en smula. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

72 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#92
Vad har Caddys runt 03-09 för lådor ? Står DSG på dem och vi har dem som tjänstebilar nu + att jag delade post i några för ett par år sedan. Dem höll ju på min bil jag hade på citymail från att jag fick den (ca 200mil) tills jag slutade ca 9000mil va dem på efter 3-4 år. Dem lådorna höll rätt bra med den enorma misshandels. Jag minns en tjej som va så lack på sin bil för om man inte stod helt stilla när man slängde i "P" så var hon tvungen att starta om bilen för att kunna lägga ur växeln tongue


360 Inlägg
13 mars 2013
#93
Att vissa mekaniker kan så lite om bilar är verkligen förvånande. Det är oftast dom som kan mindre om bilar som jobbar på större verkstäder, för att där behöver dom oftast bara göra en grej. Vissa mekaniker gör bara service hela dagarna tex. Vissa monterar dragkrokar hela dagarna etc. Ofta är dom egentligen knappt intresserade av bilar utan är där för att ha ett jobb. Iallafall min egen uppfattning
Tänker inte nämna någon verkstad, men när jag sommarjobbade på en stor verkstad när jag var 18 så hade många semester och då fick jag som sommarjobbare byta kamremmar för många kunde/ville inte det. Men tror faktiskt dom inte kunde det heller!
Efter det håller jag mig till lite mindre verkstad där man får bestämma lite själv som mekaniker också.


Forummoderator
17 996 Inlägg
13 mars 2013
#94
Evildan skrev:
VWs ökända kundpolitik: köp bilen och sen kan du dra å hlv--

En kollega fick meddelande om att han skulle lämna deras POLO -11 på fri uppdatering av ngn mjukvara, han ringde och bikade tid hos den lokala VWverkstaden, när han kom in och skulle lämna bilen säger kundmottagaren: Hur fan fick du tid här? sådana jobb vill vi inte ta emot, det blir gratisarbete för oss.

En annan kollega fick sin VW TDi DSG påbackad av en lastbil, fronten o huven blev totalförstörda och DSG lådan fick en sådan smäll att Dläget hoppade ur, plåtverkstaden tänkte byta det kosmetiska och låta det vara där.
När bilen hämtades hos verkstaden vibrerade den kraftigt i transmissionen vid gaspådrag, han vände och körde in till verkstaden igen, dom hade inte märkt detta vid provkörning påstod dom.
Det felsöktes, drivaxlar, svänghjul, kopplingar, växellåda, hjullager, bäramar samt glödstift byttes, de sistnämnda för enl VWmekaniker kan bilen rycka vid gaspådrag om dom är dåliga!

Verkstaden klarade inte av att reparera bilen, ägaren hade från början meddelat försäkringbolaget att dom kunde lösa in den för 40k men den skulle minsann lagas, jag har nu sett sluträkningen på 107k.

Bilen lämnades till bilägarens kamrat då VW inte klarade av att felsöka längre, efter några timmar hittades det att ett motorfäste var knäckt
(antagligen sådant som händer när en lastbil trycker en bil med D-läget i baklänges)
och byttes ut på försäkringsbolagets bekostnad och nu fungerar bilen smärtfritt återigen.

Annan kollega köpte 1år gammal Fabia, när den hämtades saknades en nyckel, den skule försäljaren genast leta reda på, dagar blev till 3 veckor, säljaren svarade inte på telefonsamtal utan ägaren fick åka ned på plats för att kunna föra ett samtal, efter dessa tre veckor beställdes det en ny nyckel på företagets bekostnad, efter 2veckor ringde ägaren återigen ned för att få ett levransbesked, då visar det sig att säljren hade inte beställt ngn nyckel utan har "letet" vidare.
Då blev nyckeln med bilägaren på plats beställd och anlände efter 1vecka, nu kom nästa problem, en tid att få den inkodad....det var 3veckors väntetid på verkstaden för det och dom behövde ha bilen hela dagen, inte världens nöjdaste kund den bilköparen.

Så, nää, nyare VW känns sisådär för mig om man behöver ha med verkstaden att göra.

Heeelt sjukt. Glödstift är till för att bilfan ska starta om det är kallt ute. På en TDi (direktinsprutad diesel) så är de mindre känsliga för kyla.Ner mot -10 ska den hoppa igång utan glödning. Jag glöder sällan min gamla diesel-mersa och den startar snällt efter några sekunder. Låter som en stenkross förvisso men den går. En mycket gammal Virvelkammardiesel! Man blir ju bara trött över att höra sånt (ursäkta uttrycket: Skitsnack) från en verkstad. Usch!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#95
Chefen tillbaka idag, ringde upp och sa att han förstår att vi inte vill ha bilen vi köpte (passaten) men att han inte vill tappa oss som kund och frågade vilka bilar vi önskar så kunde han ev fixa fram en bil åt oss igenom dem. Jag vet inte vad jag tycker men det är ju kanske bra beroende på vad dem hittar för någonting.


Forummoderator
17 996 Inlägg
14 mars 2013
#96
Magg0t skrev:
Chefen tillbaka idag, ringde upp och sa att han förstår att vi inte vill ha bilen vi köpte (passaten) men att han inte vill tappa oss som kund och frågade vilka bilar vi önskar så kunde han ev fixa fram en bil åt oss igenom dem. Jag vet inte vad jag tycker men det är ju kanske bra beroende på vad dem hittar för någonting.

Säg vad ni kan tänka er för andra bilalternativ till honom. Handlare pratar och köper mellan varann hejt vilt. Han kanske kan hitta något ni vill ha? Då blir ju hanteringen bra mycket smidigare dessutom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#97
Dieselsmurfen skrev:
Magg0t skrev:
Chefen tillbaka idag, ringde upp och sa att han förstår att vi inte vill ha bilen vi köpte (passaten) men att han inte vill tappa oss som kund och frågade vilka bilar vi önskar så kunde han ev fixa fram en bil åt oss igenom dem. Jag vet inte vad jag tycker men det är ju kanske bra beroende på vad dem hittar för någonting.

Säg vad ni kan tänka er för andra bilalternativ till honom. Handlare pratar och köper mellan varann hejt vilt. Han kanske kan hitta något ni vill ha? Då blir ju hanteringen bra mycket smidigare dessutom.

Ja precis va lite så han uttryckte sig, att han kan få bra priser hos andra så han tyckte vi skulle köra på en sådan lösning. Just nu ligger Ford Mondeo 08-10 bra till dem ligger rätt i prisklassen och verkar inte ha nått större problem om man sköter all service och lägger nån krona extra på rostskydd. Den passar oss bra i storleken osv också, utöver den vet jag faktiskt inte vilken vi kan få hyffsat okej för oss. Nått tips ?


72 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#98
Nu är allt löst, förhoppningsvis på bästa sätt. Slutade med en Volvo V70 iaf smile


Evildan
22 mars 2013
#99
Fan vad skönt, stort grattis.

Vad för V70?
Motor?
Låda?

Även om ni behållt Passaten efter den hade blivit reparerad så hade den där trista känslan av "att nu går den säkert sönder snart" säkerligen hängt kvar.

Administratör
2 978 Inlägg
22 mars 2013
#100
Kul att VW får skit för sånt svenska återförsäljare ställer till med....  Även kul att det löste sig för TS !

En kopp av den svarta såsen...


Sök