2374
Sök

Saab 9000cs -92 byte av motor, behöver man byta styrsystemet också?

Kalle9K
9 mars 2013
Trådstartare
Tjena.

Tanken har funnits där LÄNGE angående min saab 9000. den är av årsmodell 1992 och utrustad med en långmotor, där sitter även ett Jetronic styrsystem vilket gör det hela ganska mycket svårare för just trimning.
Planen är då att det ska i en kortmotor i denna 9000 alltså en motor mellan 94-98.
Men så kommer de där styrsystemet in i bilden igen, planerna är att trimma till 350-450 hk. Behöver man då byta hela styrsystemet (kabelhärvan och boxen)?

Känner att man behöver lite tips om de, det är kanske lättare att köpa en nyare 9000 som redan har trionic systemet?.
Tacksam för svar!

George
1 956 Inlägg
9 mars 2013
Utan att riktigt veta svaret på din fråga så känns det rent spontant att det är billigare att köpa en nyare bil.
Du sparar krångel och massa extra mek.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Kalle9K
9 mars 2013
Trådstartare
jojje81 skrev:
Utan att riktigt veta svaret på din fråga så känns det rent spontant att det är billigare att köpa en nyare bil.

ja precis!. men samtidigt me så tycker ja de e synd att skrota denna karossen hmm den e rätt fri från skavanker hmm

George
1 956 Inlägg
9 mars 2013
Kalle9K skrev:
jojje81 skrev:

ja precis!. men samtidigt me så tycker ja de e synd att skrota denna karossen hmm den e rätt fri från skavanker hmm

Precis det jag misstänkte.. att du har en fin kaross just nu.
Men tror ändå du kan hitta en fin för rimliga pengar som motiverar all extra mek och krångel.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

930 Inlägg
10 mars 2013
varför ska du byta motor? trimma den du har ist? big_smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 mars 2013
det går o byta motor o lådao stoppa i T5.5 o ha kvar den gamla M92 härvan i bilen, dock mpåste du kunna el väldigt bra!

1 062 Inlägg
10 mars 2013
Kalle9K skrev:
Tjena.

Tanken har funnits där LÄNGE angående min saab 9000. den är av årsmodell 1992 och utrustad med en långmotor, där sitter även ett Jetronic styrsystem vilket gör det hela ganska mycket svårare för just trimning.
Planen är då att det ska i en kortmotor i denna 9000 alltså en motor mellan 94-98.
Men så kommer de där styrsystemet in i bilden igen, planerna är att trimma till 350-450 hk. Behöver man då byta hela styrsystemet (kabelhärvan och boxen)?

Känner att man behöver lite tips om de, det är kanske lättare att köpa en nyare 9000 som redan har trionic systemet?.
Tacksam för svar!

Byt bara styrsystemet så kan du mappa realtid och trimma bäst du vill! Hårdvaran i din motor är MINST lika stabil så behåll den smile

M.V.H.

4 670 Inlägg
10 mars 2013
Enklaste är väl o skaffa donatorbil. Går att göra riktiga klipp på 9000 94-98 om man letar lite!

Vet att det finns personer på saab turbo club som gjort detta så in o sök i forumet där så borde du hitta bra info!

Kalle9K
10 mars 2013
Trådstartare
jonnielahti skrev:
jo du måste byta ut hela elsystemet + hastighetsmätaren och allt annat elskit, de är bra att sätta igång, sen måste du dit med andra drivaxlar och låda också, men hittar man en billig donator så blir de inte så dyrt smile

det jag misstänkte då, får se om man kanske kan hitta en bra och fin donatorbil kanske eller om jag skrotar den jag har o köper en ny smile

Kalle9K
10 mars 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Enklaste är väl o skaffa donatorbil. Går att göra riktiga klipp på 9000 94-98 om man letar lite!

Vet att det finns personer på saab turbo club som gjort detta så in o sök i forumet där så borde du hitta bra info!

jag har hittat en del donatorbilar ja så det tror jag värkligen att man kan göra, ska kolla på STC efter lite mer info! smile

Kalle9K
10 mars 2013
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Kalle9K skrev:
Tjena.

Tacksam för svar!

Byt bara styrsystemet så kan du mappa realtid och trimma bäst du vill! Hårdvaran i din motor är MINST lika stabil så behåll den smile

M.V.H.

problemet är att långmotorerna käkar toppackningar tongue.. inte lite iheller för den delen. smile

Kalle9K
10 mars 2013
Trådstartare
Funkiee skrev:
det går o byta motor o lådao stoppa i T5.5 o ha kvar den gamla M92 härvan i bilen, dock mpåste du kunna el väldigt bra!

jaha? okej, då får man kanske lära sig lite el då smile. men du tror det är möjligt då så man slipper byta ALLT liksom? smile

Kalle9K
10 mars 2013
Trådstartare
Kamulen skrev:
varför ska du byta motor? trimma den du har ist? big_smile

Långmotorn som jag har. den har käkat en del toppackningar, så man e lite småarg på den tongue men det är säkerligen möjligt och plocka ur 400 hästar ur den iallafall smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 mars 2013
Googla fram kopplings scheman för t5.5 o sen åk till Saab o fixa för -92 så löser det sig. Själva trionic är busenkelt o installera smile bara koppling till instrument osv som blir det lilla knepiga wink

Kalle9K
10 mars 2013
Trådstartare
Funkiee skrev:
Googla fram kopplings scheman för t5.5 o sen åk till Saab o fixa för -92 så löser det sig. Själva trionic är busenkelt o installera smile bara koppling till instrument osv som blir det lilla knepiga wink

aahaaa okej! smile du det ska jag göra! smile Tack för tipsen! big_smile

1 062 Inlägg
10 mars 2013
Kalle9K skrev:
problemet är att långmotorerna käkar toppackningar tongue.. inte lite iheller för den delen. smile

Struntprat, det är i princip samma topp, block och exakt samma packningsdesig och samma skruvar så det beror nog på att de är äldre, ren otur eller nåt.

Jag har kört 13år med min och klarat mig. Så om du byter för att du ska klara dig ifrån packningsbyte så tyckerj jag att du bör tänka om.

M.V.H.

Kalle9K
10 mars 2013
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Kalle9K skrev:

Struntprat, det är i princip samma topp, block och exakt samma packningsdesig och samma skruvar så det beror nog på att de är äldre, ren otur eller nåt.

Jag har kört 13år med min och klarat mig. Så om du byter för att du ska klara dig ifrån packningsbyte så tyckerj jag att du bör tänka om.

M.V.H.

så det är inte motorn som begränsar trimningen i sig utan motorsystemet?. såg att du hade en 93.a med långmotor... du har bara bytt styrsystemet till T5.2?.

Ditt värkar ju hålla, men uppenbarligen så gör inte min motor det då den har tagit 2 toppackningar för mig på mindre än ett halvår.. kanske bara är oturen som vart framme då...

5 710 Inlägg
10 mars 2013
-93 2.3T har Trionic original. T5.2.
Jag har gjort konverteringen på min men det är inte "bara".

Klipper in ett svar från härom veckan:

jonTe skrev:
Lite kort då:

• En kabelmatta från en bil med T5.2 (200 o 225hk -93) ej TCS
• Ett styrdorn från en T5.2, kvittar vad det är OM du ändå skall mappa om annars är det viktigt att det blir rätt.
• Mapsensor från en T5.X bil

Det svåra är hur man kopplar in det. Jag skaffade mig böckerna om bägge systemen där det finns elshceman och sedan följde jag varje tråd en och en. Tog sin tid att få ordning på allt.
Man får sedan koppla mellan bilens ordinarie system med LH handsken som sitter i bilen och trionicmattans kontakter.
Att bara få igång motorn är inte så svårt, har för mig att det är 3 trådar att dra.
Att få piktogram, förvärmning av lamda mm är lite mer meck.

Har du tänkt att lämna bort styrenheten för att få ett annat program och väljer en känd firma får du nog räkna med 5000kr. Sedan har man 500-1000kr för kabelmattan, 1000kr för styrenheten, 500 för MAP-sensor och om du behöver böckerna ytterligare en 500:ing.

Man uppnår ganska snart värdet på din bil och dessutom finns det andra nackdelar med en sådan gammal så mitt råd blir.
Finns det trimplaner utöver steg 3, byt bil.

MVH Jonas
..............

1 062 Inlägg
11 mars 2013
Kalle9K skrev:
AndreasPlars skrev:
Kalle9K skrev:

M.V.H.

så det är inte motorn som begränsar trimningen i sig utan motorsystemet?. såg att du hade en 93.a med långmotor... du har bara bytt styrsystemet till T5.2?.

Ditt värkar ju hålla, men uppenbarligen så gör inte min motor det då den har tagit 2 toppackningar för mig på mindre än ett halvår.. kanske bara är oturen som vart framme då...

Ja, om packningen går så fort så är något galet! Planade de toppen korrekt? Drogs alla skruvar på rätt sätt? Är blocket korroderat och anfrätt på något vis?
2,3T långmotor är minst lika stabil som en kortdito. Samma överdimensionerade bottendel och samma design men med lite lägre kompression.
Byter du till T5 är det bara att trimma på! Men toppen som långmotorerna har flödar lite sämre men inget du behöver bry dig om ifall du ska ha under 400hk.
Men det är inte jättesvårt att skruva dit en korttopp heller, man får täta med en plåtbit vid kedjesidan bara.

M.V.H.

5 710 Inlägg
12 mars 2013
AndreasPlars skrev:
Men det är inte jättesvårt att skruva dit en korttopp heller, man får täta med en plåtbit vid kedjesidan bara.

M.V.H.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … album=1635

Instämmer om packningen
Jag kör original packning och originalskruv, har aldrig haft problem med att det inte håller och då kör jag ganska hårt med min bil.....

MVH Jonas
..............

Sök