Jag har detta fantastiska problem att fyrhjulsdriften har slutat fungera på min Audi S3a av 2001års modell. Har haft den på lite felsökning hos en verkstad. Inte en Audi verkstad men vi kom i alla fall fram till att det är troligt att styrdonet till Haldexen som har gått sönder, eventuellt en oljepump som behöver bytas också.
Har letat efter dessa delar på bildelsbasen men det är inte lätt att hitta... dvs jag har inte hittat ett skit.
Någon som vet vart man kan få tag dessa delar (begagnade, nya kostar de väldigt för mycket!) eventuellt något ställe man kan skicka in styrdonet för renovering /reparation?
Hur kom ni fram till det? Läste ni av styrdonet? Kontrollerades elen? En trasig jordkabel räcker för att modulen ska slås ut och pumpen slutar gå att själva styrdonet skulle gå sönder är ovanligt och direktkopplade ni pumpen eller hur kom ni fram till att den behöver bytas?
Annars är det bara fortsätta leta på skrotar det dyker upp ibland men dessa delar är inga vanliga slitdelar därav priset på vag.
kollades säkringen till haldexen? vet att säkringen till tror de var pumpen kunde brinna på någon bil då pumpen drog lite för mycket ström i startögonblicket
Tack för responsen! Vi fick låna en styrenhet från en Audi verkstad och så funkade det så lutar ju åt att det är styrenheten...
Tilläggas bör väl kanske att jag misstänker att Haldexen aldrig har blivit servad innan jag köpte bilen. Oljan och filter skall ju bytas med 3000/6000Mils intervaller har jag för mig.
Så det känns kanske rimligt att pumpen åtminstone har gett sig. Styrenheten är väl en annan gåta i så fall om det är sällsynt att den behöver bytas! Men jag ska forska vidare och se vad jag kommer fram till.