2564
Sök

Volvo 240 läcker vatten B21A-motor

4 637 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#1
Jo, någonstans längst bak i motorutrymmet rinner vattnet ut och droppar sedan på grenröret. Mörkt och kallt igår och trångt så kan inte se vart det läcker. Förutom att bilen tar vatten och då blir varm så verkar allt okej. Vad kan felet vara? Bra att vara lite förberedd innan den tas till någon mekgrop.
Senast redigerat av Navkapsel (11 mars 2013)

31 Inlägg
11 mars 2013
#2
röret som går från vattenpumpen bakåt kanske har rostat sönder?? kolla på det får du se smile

4 637 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#3
brainox skrev:
röret som går från vattenpumpen bakåt kanske har rostat sönder?? kolla på det får du se smile

Ska ta en titt på det i helgen. smile

4 637 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#4
Något mer det kan vara? Tänkte om man kan köpa allt som är möjligt inför bogsering till typ GDS-hall.
Senast redigerat av Navkapsel (12 mars 2013)

5 702 Inlägg
12 mars 2013
#5
Kranen till värmepaketet (om den sitter i motorrummet på 240).

Slangarna från vattenrören till värmepaketet (2st, ett inlopp och ett utlopp).

Och som brainox skrev:
brainox skrev:
röret som går från vattenpumpen bakåt kanske har rostat sönder?? kolla på det får du se smile
Senast redigerat av simlar (12 mars 2013)


4 637 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#6
Då blir det kika innan delar inhandlas. Eller om det blir verkstad. Värmefläkten har varit typ helslut och luktat bränt ett tag innan detta hände, saknar säkert samband men nämner det ändå. Inte så insatt i detta. Hoppas kunna vänta med värmefläkten, vår snart ändå.
Tackar för tips, bra med lite tips på vad man kan kika på. smile
Senast redigerat av Navkapsel (12 mars 2013)

4 637 Inlägg
16 mars 2013
Trådstartare
#7
Hur pass svårbytt är dessa saker för en okunnig med begränsad utrustning?

5 702 Inlägg
16 mars 2013
#8
Navkapsel skrev:
Hur pass svårbytt är dessa saker för en okunnig med begränsad utrustning?

Det är ganska trångt bakom motorn på 240 men för att byta vattenröret måste du:
Ta bort grenröret (13mm mot toppen och 15mm mot främrerör).
Lossa på slangklämman till slangen som går mellan vattenrör och värmepaket.
Skruva loss vattenröret (sitter med en skruv och mutter mot vattenpumpen och sedan ett fäste mot blocket, mot blocket är det en skruv med 10mm skalle om jag inte minns fel och skruven vid vattenpumpen är en insex storlek 4 eller 5 har jag för mig och muttern är 7mm eller 8mm).

För att byta vattenkran vet jag ej, men jag har för mig den bara sitter hängd på någon av slangarn till värmepaketet.

För att byta slangarn till värmepaketet behöver du:
Lossa slangklammret på slangen mellan värmepaket och vattenrör på grenrörssidan.
Lossa slangklammret mellan värmepaket och topplock (slangklammret sitter mittemellan 3an och 4ans insugsrör, dvs de två insugsrören längst bak på motorn)
Och även slangklammrena på inlopp och utlopp på värmepaketet.

Slangarna sitta fast så man får vrida på dem för att få dem att lossna. Och om du ändå ska byta slangarna behöver du inte vara orolig att skada slangarna så ta bara en tång och vrid på slangarna med, eller så skär du en skåra i slangändarna med en kniv så släpper dem lätt.


4 637 Inlägg
16 mars 2013
Trådstartare
#9
Tack för ännu ett toppensvar! Startade motorn nu och det blev blött under slangarna. Tryckte på slangarna för att se om det droppade och då sprutade det en stråle från mitten av övre slangen som sitter nära oljestickan. Så nu återstår bara byte.


Sök