Hallå!
Då var det dags och dela med mig mitt Evo projekt. Bilen införskaffades 2011 och sen dess har den rullat som steg 1. Nu ska det bli lite värre grejor inför 2013. Målet är 500whp och den skall hålla för att vågas leka med rejält både gata och bana.
År 2011 Juli införskaffades bilen helt original med en effekt runt 270hkÅr 2012 bestämde jag mig för att bygga steg 1 vilket innebär* 3" downpipe samt avgassystem
* Boostcontroll med uppställt laddtryck
* Bränsletrycksregulator
* Gizzmo chippad ECU
* Extraktorgrenrör
* Effekt runt 330-350hk
Detta gav en strippen tid på 12,80s / 172km/h - 60-fot: 1,88s - Mantorp Action Meet 2012 (gatdäck)
År 2013 blev det planer att plocka ur motorn och bygga smiddbotten, byta turbo samt burbygge. Projekt start hittar ni längre ner.Såhär blev då receptet:Bottendelen:* Wiseco kolvar 9.0:1 - 85,5mm ÖD
* Eagle H-Profil stakar
* ACL Tri-metal vevlager
* ACL Tri-metal ram- & axiallager
* ARP bultar till vevstakar
Turbo -avgas och Insug:* Precision 5858 Turbo BB, mitsubishi bolton hus med integrerad wastegate
* XS-Power extraktorgrenrör
* 3" Turbo Elbow egetsvetsat
* 3" Downpipe/Frontpipe med cutout
* 2,5" Screamerpipe
* Rallykatalysator SBF Godkänd
* FMIC 600x300x76 - 3" in/ut
* Tial 50mm dumpventil
* Race insug byggt av Ferrita
Toppen:* Topplock renoverat och Race portad av BMW750Robban
* Fixade förbränningsrum/Squishar
* Frästa ventilsäten
* Blästrade och frästa ventiler
* Inslipade ventilsäten
* Kelford 272 kammar
* Brian Crower hårdare ventilfjädrar
* Brian Crower titanbrickor
* 3mm lyftare
* HKS ställbara kamdrev
* ARP bultad topp
* Cometic MLS topplockspackning
Bränsle och motorstyrning:* AN8>AN6 Etanol.
* Link G3 med G4 Programvara Motorstyrning
* 4 Bars Mapsensor
* Microtech x10 tändförstärkare
* Magnacore 10mm Racetändkablar
* Bosch 1680cc Spridare
* 40l Fuelcell
* Aeromotive A1000 BTR
* Aeromotive Tsunami extern bränslepump
* HKS S35G Iridiumstift
* TP Oljepump
Drivlina: * ACT 2900 koppling
* Fidanze svänghjul
* 6 puckad sinter med fjädrad lamell centrum
* Växellåda original
Chassi: * 6punkt helbur
* Cusco Coilovers fram o bak
* Cusco Fjäderbensstag fram o bak
* Sparco Huvlås
* Taklucka
Såhär blev då resultatet
Effekten låg runt 450HK (gatmappad 1.5bar). Detta gav en tid på strippen 11,70s / 202km/h - 60-fot: 1,90s (gatdäck).
Inför 2014, vinter 2013. Det slutade med att jag hade fått måndags exemplar av turbon så det var bara och bygga om, så det här blev ändrat i setupen.* Precision 5858 Turbo BB - .63 AR med T3 v-band
* Tial MVR 44mm wastegate
* Coatat grenrör av Flandersmotosport
* JM Fabrication Race insug med PP 76mm gasspjäll
* Coil on plug tändning
Såhär blev resultatet
Bilen bänkades tillslut och gav
601HK/698NM@1.7bar. Så just nu står den redo inför 2014!
Slutet på 2014 inför 2015 blev det mindre förändringar. Mappning hos WiTune
Bilen lämnade 670hk/730nm ~ 560whp. Detta blev effekten för 2015 säsongen.
PROJEKT START 2013Lite bilder på delar som ska i
Helgens arbete
Nya garaget för Evon. Här kommer man trivas!
Provar liften lite, fungerar kanon. Inga fler pallbockar
Flickvännen är till stor hjälp
Turbo systemet samt fördelningslådan väck!
Mr EvoFem, Erik i egen hög person assisterar självklart
Börjar bli lite fullt..
Blev att snickra ihop något för att stödja upp motorn, farsan hjälper självklart till
Snett? Nemas problemas
Det tog sin lilla stund att få isär allt som satt ihop med motorn men tillslut fick vi ur den
Växellådan som har fungerat prima under dessa år och skall fortsättas vara original tillsvidare
Time to work
Växellådan, koppling, lamell samt svänghjul. Kopplingen såg riktigt bra ut för att vara original, man ser även att lamellen har varit utbytt någon gång, men trots det har den hållit nästa två hårda säsonger
Den är iaf historia nu!
Då var insuget borta
Sen var det dags för topplocket. Nu ska den göras ordning och skickas till Robban som ska Race porta, plana, samt renovera den.
Kolvarna såg bra ut tills jag kom till sista cylindern. Som jag har trott hela tiden, broken ringlands och en sprucken kolvring, ett vanligt fel på dessa gamla Evos, men nu ska det renoveras.
Lite skillnad? H-Profilstakar vs tandpetarna
Vevstaks- samt axiallagerna såg relativt fina ut till min förvåning. Men dem ska såklart bytas ut!
Avslutar helgens arbete med den här bilden. Nästa steg är att få av vevaxeln samt montera loss allt ifrån blocket som skall rengöras och lämnas in för motorarbete.
Glöm inte att följa!
// KoNG