2513
Sök

EvoTre's Mitsubishi Evolution III 600whp

Då var det dags och dela med mig mitt Evo projekt. Bilen införskaffades 2011 och sen dess har den rullat som steg 1. Nu ska det bli lite värre grejor inför 2013-2014. Målet är 500whp och den skall hålla för att vågas leka med... Visa mer

Evo raggare
123 289 Visningar
Uppdaterades senast 21 maj 2017
Evo raggare
386 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#1
Hallå!

Då var det dags och dela med mig mitt Evo projekt. Bilen införskaffades 2011 och sen dess har den rullat som steg 1. Nu ska det bli lite värre grejor inför 2013.  Målet är 500whp och den skall hålla för att vågas leka med rejält både gata och bana.

År 2011 Juli införskaffades bilen helt original med en effekt runt 270hk
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-26b89dcbedeb57d680a9ddbdfcb5979f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-fec0609348725f22adf33026c160935f.jpg

År 2012 bestämde jag mig för att bygga steg 1 vilket innebär
* 3" downpipe samt avgassystem
* Boostcontroll med uppställt laddtryck
* Bränsletrycksregulator
* Gizzmo chippad ECU
* Extraktorgrenrör
* Effekt runt 330-350hk
http://www.twostrokerider.se/forum/album_pic.php?pic_id=20299
Detta gav en strippen tid på 12,80s / 172km/h - 60-fot: 1,88s - Mantorp Action Meet 2012 (gatdäck)

År 2013 blev det planer att plocka ur motorn och bygga smiddbotten, byta turbo samt burbygge. Projekt start hittar ni längre ner.

Såhär blev då receptet:
Bottendelen:
* Wiseco kolvar 9.0:1 - 85,5mm ÖD
* Eagle H-Profil stakar
* ACL Tri-metal vevlager
* ACL Tri-metal ram- & axiallager
* ARP bultar till vevstakar

Turbo -avgas och Insug:
* Precision 5858 Turbo BB, mitsubishi bolton hus med integrerad wastegate
* XS-Power extraktorgrenrör
* 3" Turbo Elbow egetsvetsat
* 3" Downpipe/Frontpipe med cutout
* 2,5" Screamerpipe
* Rallykatalysator SBF Godkänd
* FMIC 600x300x76 - 3" in/ut
* Tial 50mm dumpventil
* Race insug byggt av Ferrita

Toppen:
* Topplock renoverat och Race portad av BMW750Robban
* Fixade förbränningsrum/Squishar
* Frästa ventilsäten
* Blästrade och frästa ventiler
* Inslipade ventilsäten
* Kelford 272 kammar
* Brian Crower hårdare ventilfjädrar
* Brian Crower titanbrickor
* 3mm lyftare
* HKS ställbara kamdrev
* ARP bultad topp
* Cometic MLS topplockspackning

Bränsle och motorstyrning:
* AN8>AN6 Etanol.
* Link G3 med G4 Programvara Motorstyrning
* 4 Bars Mapsensor
* Microtech x10 tändförstärkare
* Magnacore 10mm Racetändkablar
* Bosch 1680cc Spridare
* 40l Fuelcell
* Aeromotive A1000 BTR
* Aeromotive Tsunami extern bränslepump
* HKS S35G Iridiumstift
* TP Oljepump

Drivlina:
* ACT 2900 koppling
* Fidanze svänghjul
* 6 puckad sinter med fjädrad lamell centrum
* Växellåda original

Chassi:   
* 6punkt helbur
* Cusco Coilovers fram o bak
* Cusco Fjäderbensstag fram o bak
* Sparco Huvlås
* Taklucka

Såhär blev då resultatet

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-37c581deac21096700d977db54e9b6b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-90461823a6901c95aafcb807b1ec0514.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-67b809fddebea08661a88e5926e2ec46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-87d63353c09177ed9b79f3386e907f2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a95c65eb86172576ad709bb43ab04a03.jpg
Effekten låg runt 450HK (gatmappad 1.5bar). Detta gav en tid på strippen 11,70s / 202km/h - 60-fot: 1,90s (gatdäck).

Inför 2014, vinter 2013. Det slutade med att jag hade fått måndags exemplar av turbon så det var bara och bygga om, så det här blev ändrat i setupen.
* Precision 5858 Turbo BB - .63 AR med T3 v-band
* Tial MVR 44mm wastegate
* Coatat grenrör av Flandersmotosport
* JM Fabrication Race insug med PP 76mm gasspjäll
* Coil on plug tändning

Såhär blev resultatet

https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3244728.jpg
https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3290220.jpg
https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3244731.jpg
https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3226109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-2d61e96decc3312c5a047dfd723199f1.jpg
Bilen bänkades tillslut och gav 601HK/698NM@1.7bar. Så just nu står den redo inför 2014! smile


Slutet på 2014 inför 2015 blev det mindre förändringar. Mappning hos WiTune

https://www1.garaget.org/archive/146/145897/256786/256786-3557119.jpg
Bilen lämnade 670hk/730nm ~ 560whp. Detta blev effekten för 2015 säsongen.

PROJEKT START 2013

Lite bilder på delar som ska i smile

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/644276_10200748970426492_1729524809_n.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e16d37628a8d90a28cf4739eb28196a4_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-1125003e9e685a7fd2eb574b72d62cdb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-de02e38b6349f9cfaf987a72fa4252c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-623a6913f737e27a0a09f53d6a628930.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f14af459d79bd314cbd6f713b6cd6be1_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-dd01dd5d2c8f3b625e7381bcf984f840.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a0b241dca7efec70f039d2d2b12d3002.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-76f3399a53a63503f66814d1d0e4baa6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-82b598bfe0da47bb547e975107662331.jpg

Helgens arbete wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-180a312295f2473dba4580f213d3e57a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-da615bbd60769badcb63ed3acbbbff2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a80c544b4ac756fed368c6e5e8ddb841.jpg

Nya garaget för Evon. Här kommer man trivas! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4623f986cb7fad30cfbf9aa6020f6618.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-cb53173e198eca03eb6308b5709903b9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c020d47e47535ba6d40dd14f29d6f844.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-cb05b432cf05f5a810e6b379cd0cf6e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-985fbd5e594a807bbef2dcbe293e1a2f.jpg
Provar liften lite, fungerar kanon. Inga fler pallbockar cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-496c2a7a6687319480e8bf6bdf9d510b.jpg
Flickvännen är till stor hjälp wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-172a0a416547c19d8c1a2e4b66ea9368.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-b4ab0458db021b8df6bf36f9c8af0781.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-0eb08a5e2e1f6cdafba86bd9c685f06a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-8b593a5c3c1b06d4f7631ae029dc3c72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-88e4e50800cc27b86b34c0d94be643a3.jpg
Turbo systemet samt fördelningslådan väck!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a6cfa3a1066180e97dfdf13b37b47a23.jpg
Mr EvoFem, Erik i egen hög person assisterar självklart wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-1b2e7d1561b08767a4bc706acc9ccde8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a681d24e3e9e5056c546fe6709b4cbdf.jpg
Börjar bli lite fullt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-51ef68b523a449c0f0286f975f06ed2f.jpg
Blev att snickra ihop något för att stödja upp motorn, farsan hjälper självklart till smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-9162d6e0714084020cc5ff8e5abb0f85.jpg
Snett? Nemas problemas

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-49745270bfcd58bec1bb4eb9d59394c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c9c9529929e17abc74a38f97ee747910.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4aafd474316bd2bfa344b126b1c6675b.jpg
Det tog sin lilla stund att få isär allt som satt ihop med motorn men tillslut fick vi ur den

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-5482e99f8a4288aec1feac7f9c0f17d7.jpg
Växellådan som har fungerat prima under dessa år och skall fortsättas vara original tillsvidare

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-747d80427dde8b58de36c2daa1fec1b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e1a84fcf3db3d3b6dcab7d721c76a3f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-07478953c457e65206a780ebb706d9d8.jpg
Time to work wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e0c1f145e58cbac6014e3bb9b7bf2bd6.jpg
Växellådan, koppling, lamell samt svänghjul. Kopplingen såg riktigt bra ut för att vara original, man ser även att lamellen har varit utbytt någon gång, men trots det har den hållit nästa två hårda säsonger neutral Den är iaf historia nu!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-c6bee2e7d9509046e6784d661a646d16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-0dde737ba0d53b04c43c56cfb4558f2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-b69249a51d923527101b8e01f2c92504.jpg
Då var insuget borta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-1d3b8a0168a3ed11faca3bf73c0629c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d3b356ba0ee828e0a9853a5af68c8e38.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-e00e968c95072638ba346436a7ae25a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4217e93919bcfb97bbdd9bfbf0ea175e.jpg
Sen var det dags för topplocket. Nu ska den göras ordning och skickas till Robban som ska Race porta, plana, samt renovera den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-4eaa650c2efaf633e6a24342fb35042e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-61e20051b3bb29160178cc3015cd58c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-1c126234929b5b11498b8ea1e4cdfe10.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-2c51fcc99bd98069cbacb9ef88f83456.jpg
Kolvarna såg bra ut tills jag kom till sista cylindern. Som jag har trott hela tiden, broken ringlands och en sprucken kolvring, ett vanligt fel på dessa gamla Evos, men nu ska det renoveras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-85cac790f60f203d686740596ed14b6a.jpg
Lite skillnad? H-Profilstakar vs tandpetarna wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-0df0aa2901b89718e52d9ed089e9db67.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-afeb11a76df4c2283332b421f6d5e438.jpg
Vevstaks- samt axiallagerna såg relativt fina ut till min förvåning. Men dem ska såklart bytas ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-32e526264877707defeb57e0c0dbd56e.jpg
Avslutar helgens arbete med den här bilden. Nästa steg är att få av vevaxeln samt montera loss allt ifrån blocket som skall rengöras och lämnas in för motorarbete.

Glöm inte att följa! wink

// KoNG
Senast redigerat av EvoTre (17 april 2016)

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Mitsubitchi
26 Inlägg
11 mars 2013
#3
Här gör vi inget i snigelfart iaf! Grymt bra jobbat och ska bli oerhört spännande att följa upp detta både IRL och här på gorg! wink


11 Inlägg
11 mars 2013
#4
Ser riktigt trevligt ut i det där garaget, en dröm att ha något liknande i framtiden.

Fungerade den hemmagjorda trä-supportbalken för motorn bra?


Evo raggare
386 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#5
Äntligen kastar du upp en tråd här! Kommer följas

Jaa! Jag tyckte det var dags nu, thanks! smile

TurboEmil skrev:
Här gör vi inget i snigelfart iaf! Grymt bra jobbat och ska bli oerhört spännande att följa upp detta både IRL och här på gorg! wink

Sweet! Ska bli roligt sen när du har tid över så vi kan börja greja tillsammans! smile

Ser riktigt trevligt ut i det där garaget, en dröm att ha något liknande i framtiden.

Fungerade den hemmagjorda trä-supportbalken för motorn bra?

Den fungerade suveränt! smile Men vi använde den inte så mkt, då vi valde att lyfta ur motorn med växellådan

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

357 Inlägg
11 mars 2013
#6
Bra avundsjuk man är på garaget!!! Grymt! Denna tråd ska följas! smile

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
11 mars 2013
#7
gött att du är igång nu! jag har väntat länge! big_smile

detta blir ju suveränt! najs garage du fick till! smile

Stil>Funktion

75 Inlägg
11 mars 2013
#8
Assistera vet ja la inte wink drack mest kaffe! Haha

Nya-trafikskolan.se
Ralliart/Mparts sweden
Racefan.se
Pbz.se

Evo raggare
386 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#9
P-K skrev:
gött att du är igång nu! jag har väntat länge! big_smile

detta blir ju suveränt! najs garage du fick till! smile

Schysst PK! Ja det blev riktigt bra, kommer spenderas mycket tid där nu framöver wink

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

1 101 Inlägg
11 mars 2013
#10
Skoj! Detta ska följas, tål säkert att höra igen att de inte bara bilen som är grymm utan även ditt garage är ju otroligt härligt smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

MitsuNörd
880 Inlägg
11 mars 2013
#11
Din jävel ! Lagom gött garage du har då...
Vad händer med drivlinan då? Planer`?

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

DMNDphoto
727 Inlägg
11 mars 2013
#12
Härligt att projektet är igång! smile Givetvis ska man ju följa det. När du ska trimma så mycket kommer du låta kardan och bakaxel vara original eller? Har hört att Evo 3 och 4 hade problem med dom när man trimmade men det kanske inte stämmer.

Kan ju säga att jag är lagom avundsjuk på ditt garage. Själv har man ett garage men det är fyllt med hojar och annat "skit" så jag får stå ute på gården och skruva bil sad


Känns som att detta är lite seriösare än projekttråden du hade på tsr förut? wink

Aja lycka till Kong detta kommer nog bli fett!

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

Evo raggare
386 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#13
Din jävel ! Lagom gött garage du har då...
Vad händer med drivlinan då? Planer`?

Hehe det är förjävla gött wink Växellådan skall vara original, den har fungerat bra de tidigare säsongerna så hoppas den håller till sommar också. Annars blir det, ACT2900 tryckplatta med 6puckad fjädrad lamell med fidanza svänghjul smile Diffarna kommer antagligen också förbli original.

Mattyyy skrev:
Härligt att projektet är igång! smile Givetvis ska man ju följa det. När du ska trimma så mycket kommer du låta kardan och bakaxel vara original eller? Har hört att Evo 3 och 4 hade problem med dom när man trimmade men det kanske inte stämmer.

Kan ju säga att jag är lagom avundsjuk på ditt garage. Själv har man ett garage men det är fyllt med hojar och annat "skit" så jag får stå ute på gården och skruva bil sad


Känns som att detta är lite seriösare än projekttråden du hade på tsr förut? wink

Aja lycka till Kong detta kommer nog bli fett!

Tackar och bockar! smile Nja kardan samt bakaxel håller inga problem för högre effektuttag så det är lugnt. Ja det kommer underlätta en hel del arbete nu med garaget smile Yes detta kommer bli lite mer seriösa än tråden på TSR, så följ här istället

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

321 Inlägg
11 mars 2013
#14
Ser bra ut ! Är riktigt sugen på att bygga motor i min med. Men det får bli till nästa vinter big_smile lycka till med bygget.

282 Inlägg
11 mars 2013
#15
Äntligen kom det nu skall de följas! ;D

Kolla gärna in http://www.garaget.org/starcrew
Har även en projekt tråd ni kan följa :)

676 Inlägg
12 mars 2013
#16
bara lagom avundsjuk på ditt garage! big_smile


603 Inlägg
12 mars 2013
#17
Från att ha uppmärksammat och gillat stuket på din Evo i somras till att se och läsa lite bakgrund, jobb och planer var trevligt!
Önskar dig all lycka till med projektet. Ses i sommar
Sebastian

In hoc signo vinces

A.Sörman
1 299 Inlägg
12 mars 2013
#18
Tyckte den gick bra förra sommaren dom racen jag såg. Ska bli roligt å se den nu då Tummen up smile


karpson
13 mars 2013
#19
smile som  Foffis sa   "bara lagom avundsjuk på ditt garage " ! big_smile lycka till med motorn .

vad jobbar din farsa med ? tycker han ser bekant ut..
Senast redigerat av karpson (13 mars 2013)

eatsleeprace
13 mars 2013
#20
Fan najs med mycket bilder, det gillar vi. Kommer att följas smile Mvh


Sök