Uppdatering 24 mars!Då var det äntligen dags för uppdatering, mycket har hänt! Det har jobbats för fullt för att hinna med tidsramen men som det ser ut nu så kommer det kunna funka!
I veckan kom ett efterlängtat paket ifrån USA med massa godis!
Precision 5858BB billet snurran
Lite skillnad?
Nya TP oljepumpen
Aermotive Tsunami bränslepumpen
Nya Wiseco kolvarna
Fidanza svänghjulet
Kelford 272 kammarna
Komplett TP packningssats samt packboxar för hela motorn
BurenDå var huvudbågen kapad då den var för hög
För att få buren att sitta stabilt i bakfästena så var vi tvungna att tillverka en platta som skall svetsa fast i de bakre hjulhusen
Nu när burens alla fästen är klara så var det dags för sista provmontering innan lackering. För att få en så bra lackering som möjligt så valde vi att slipa rent alla delar, vilket var något av det jobbigaste hittills i projektet haha
Såhär kommer det ser ut! Vad tycks?
färgen är Hammerites vita färg som förhoppningsvis kommer tåla mycket! Som vi märkte så är torktiden väldigt lång, så dem kommer få stå minst ett par dagar till innan vi monterar in den
BränslesystemetBilen skall köras på E85 så bränslesystemet ska byggas ifrån en Fuellcell som ska finnas i skuffen. Iden är att förfina utrymmet, lackera den och använda durkplåt för att få det stilrent.
Setup:
AN8(matning)>AN6(retur)
Aeromotive Bränsletrycksregulator
Aeromotive Tsunami extern bränslepump
Aeromotive Bränslefilter
40l Fuelcellen
Den kommer sitta ungefär såhär, utrymmet skall lackeras och det ska sättas durkplåt runt om. Samt jag ska sätta en platta på botten av baljan där pumpen och bränslesystemet skal byggas på
För att fuelcellen ska stå stabilt så tillverkade vi ett stöd järn där den skall stå på
Blev förjävla bra!
Lackerade utrymmet lite lätt som staget. Fortsättningen om detta kommer i nästa uppdatering
TopplocketI helgen blev det även en resa till Västerås för inlämning av topplocket! Det blir en hel renovering med frästa ventilsäten, nya ventiltätningar, planing och mycket mer! Samt få den race portad
Setup
* Topplock renoverat och Race portad av BMW750Robban
* Kelford 272 kammar
* Brian Crower hårdare ventilfjädrar
* Brian Crower titanbrickor
* 3mm lyftare
* HKS ställbara kamdrev
* ARP bultad topp
* Cometic MLS topplockspackning
MotorblocketÄntligen så är motorblocket isär från något. Nu skall det iväg till Skara motor för motor/maskin arbete. Den skall borras till första Ö.D (85.5mm), topp deckas, slipas, viktas samt renoveras med nya lager samt packboxar så jobbet blir komplett.
Setup:
* Wiseco kolvar 9.0:1
* Eagle H-Profil stakar
* ACL Tri-metal vevlager
* ACL Tri-metal ram- & axiallager
* ARP bultar till ram- & axiallager
* ARP bultar till vevstakar
* Nya packboxar samt packningar
* Ny TP oljepump
* Borttagna balansaxlar
Det var allt för denna uppdatering! Nästa update blir troligen i veckan då buren har torkat, då den skall monteras in. Nu när motorn samt topplocket är inne på på arbete så är det fullt arbete på att få ihop på bränslesystemet så det blir den största prion nu!
Glöm inte att följa!
/Kong