3522
Sök

EvoTre's Mitsubishi Evolution III 600whp

Då var det dags och dela med mig mitt Evo projekt. Bilen införskaffades 2011 och sen dess har den rullat som steg 1. Nu ska det bli lite värre grejor inför 2013-2014. Målet är 500whp och den skall hålla för att vågas leka med... Visa mer

Evo raggare
123 307 Visningar
Uppdaterades senast 21 maj 2017
94 Inlägg
3 oktober 2013
#121
Ser jävligt bra ut! smile Gött jobbat!
Oroa dig inte för tändningen, den bör räcka till. Original skrotet klarar 600+hk utan problem. Gäller att köra med rätt stift i förhållande till bränsle.
Kör du E85? (Minns inte om jag läst det...)


Evo raggare
386 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
#122
Sutalainen skrev:
Ser riktigt galet jävla bra ut! wink

Tack tack! big_smile

GVR4 skrev:
Ser jävligt bra ut! smile Gött jobbat!
Oroa dig inte för tändningen, den bör räcka till. Original skrotet klarar 600+hk utan problem. Gäller att köra med rätt stift i förhållande till bränsle.
Kör du E85? (Minns inte om jag läst det...)

Yes jag kommer ha med org spolar till bänkningen utifall det strular med cop tändningen. Japp jag kommer köra med E85. Kör med BR8ES stift

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
4 oktober 2013
#123
Du sliter på som vanligt du! big_smile ser fram imot att se den häromkring nästa säsong! big_smile jag kan få testa på att åka i en 500hk evo och du kan få testa på att åka i en låg tyskare? wink eller vad säger du? wink

haha nä men detta blir ju KANON! smile

Stil>Funktion

Evo raggare
386 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#124
P-K skrev:
Du sliter på som vanligt du! big_smile ser fram imot att se den häromkring nästa säsong! big_smile jag kan få testa på att åka i en 500hk evo och du kan få testa på att åka i en låg tyskare? wink eller vad säger du? wink

haha nä men detta blir ju KANON! smile

Ja nu längtar man verkligen tills nästa säsong. Hehe ja det låter ju som en bra idé där, det kör vi på tycker jag wink

Passar på att köra en liten uppdatering big_smile

Såhär ser det ut just nu! Allt i stort sett klart bara lite små fix kvar. Så nu är det inte långt kvar tills mappning och bänkning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-554aa011d6804e3ddd840f8e10122b80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-7e3da71e8777ad1d0e691e2f62464f70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-1866ba1cdb412831cbce380318a68002.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-03cd758a1bd0cdf71416fb3d8cb47fd3.jpg

Datum och plats för mappning håller jag hemligt tills vidare wink

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Evo raggare
386 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#125
J-spec.. vilket Kalle Anka företag. Blir så frustrerad när dem skickar fel. Beställer en batch med AN kopplingar samt rakt avgasrör och ett flexirör, upptäcker att 2/3 AN kopplingar är fel, och fick även fel avgasrör. Happ, jag kontaktar dem och dem ber så hemskt mycket om ursäkt och skickar nya AN kopplingar och avgasrör. Tillslut fick jag rätt AN kopplingar, men inte fick jag något rätt avgasrör, nä då får jag ett nytt flexirör.. Well Well.

Dem må ha bra service och trevlig bemötande personal, men rätt saker kan dom då inte skicka. GÖR OM GÖR RÄTT!

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Arn Racing
194 Inlägg
21 oktober 2013
#126
EvoTre skrev:
J-spec.. vilket Kalle Anka företag. Blir så frustrerad när dem skickar fel. Beställer en batch med AN kopplingar samt rakt avgasrör och ett flexirör, upptäcker att 2/3 AN kopplingar är fel, och fick även fel avgasrör. Happ, jag kontaktar dem och dem ber så hemskt mycket om ursäkt och skickar nya AN kopplingar och avgasrör. Tillslut fick jag rätt AN kopplingar, men inte fick jag något rätt avgasrör, nä då får jag ett nytt flexirör.. Well Well.

Dem må ha bra service och trevlig bemötande personal, men rätt saker kan dom då inte skicka. GÖR OM GÖR RÄTT!

ne dom är tyvärr inge vidare, inte bra kvalité på grejerna heller sad Ska bli kul att se denna i sommar samt bli ifrån åkt ! wink

Oh man, this is gonna hurt!

Evo raggare
386 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#127
Uppdatering 30 Oktober

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-6c9227b0ac48e06fcebee088c1b322cc.jpg
Down- och screamerpipe färdig svetsade! Tackar David Rudhem för detta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f0e8f4458821a00890fbfd4a8ebea882.jpg
Oljereturen blev perfekt med 60graders AN10 koppling!

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-2d0125251e68a0802fbeef214b39bec8.jpg
Trångt med tryckrör men det passade perfekt

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-64de263c594bb4d89e9cb52cca242311.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-022dbe0040f26b29c5cd960cab989b41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d0adebae14616ff5c31e1978cb639da3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-167a4af7688e793d7118f01f10b717ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-84994d26e12409f6aec711522aa35ef9.jpg
Blev en provtur med bilen, men den gick som en påse nötter. Efter en liten felsökning så hittade jag felet. Verkar som spridar hattarna inte gillade E85.. så dem hade satt igen sig. Rengjorde dem i E85 samt bensin, gjorde en ultraljudstvätt och blåste ur dem och Voila nu öppnar/stänger dem som de skall och bilen går som den ska igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-83878453708e424df8b259ad18945813.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-fdf24ccae211d154058e5837f87e3fa0.jpg
På lördag är det dags för mappning och bänkning! big_smile Film på det kommer upp sen. Mappning blir på LG-Speed i Karlskoga. Nu blir det lite små fix inför mappningen men annars så skall allt vara klart för att visa vad hon går för wink

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

78 Inlägg
74 Inlägg
2 november 2013
#129
Mycket bra jobb! Nu får man lite inspiration till sitt eget bygge! big_smile

Evo raggare
386 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#130
Uppdatering 2 November!

Evon lämnade 601HK/698NM @ 1.7bar  Tyvärr så gick spjällhuset sönder så blev stopp där, men mer fanns det och hämta! Nu är det riktigt bra skjut i kärran. Går helt galet! Tackar LG-Speed för detta!! big_smile

Grundladdtryck 504HK @ 1.3bar
Stora mappen 601HK/698NM @ 1.7bar

FILM: http://www.garaget.org/video/141181



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-d03f7bb5745046fd030a0a8bb7808f93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-f23002a21a8c47e403465b87085b9db5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-2d61e96decc3312c5a047dfd723199f1.jpg


/Kong
Senast redigerat av EvoTre (2 november 2013)

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

78 Inlägg
2 november 2013
#131
Grymt, grattis! Mycket ös på rätt lite laddtryck är trevligt smile


74 Inlägg
2 november 2013
#132
Gratulerar till effekten! Har man nåt att sikta på, grymt fint! smile)

Evo raggare
386 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#133
uranium skrev:
Grymt, grattis! Mycket ös på rätt lite laddtryck är trevligt smile

Jaa den leverade förvånadsvärt bra med mos på så låg laddtryck! big_smile

Fredde_M skrev:
Gratulerar till effekten! Har man nåt att sikta på, grymt fint! smile)

Tackar tackar big_smile Ja det är bara börja bygga wink

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

HOLSET ÄLSKARE
53 Inlägg
3 november 2013
#134
Det gjorde vi bra. blir bra till våren , då ska vi tömma ur det sista ur turbon.
och kan säga det efter att mappat den att motorn vill mer än vad denna turbon klarar av.
det var inga problem att nå denna effekten. och att den ger 504 på grundladd ca 1,35 bar är ju inte fy skam på 2 liter
// Rudhem


27 Inlägg
3 november 2013
#135
Bara gratulera till fin effekt:) Måste dra grymmt hårt nu?


14 Inlägg
3 november 2013
#136
Tjo, grymt bygge :-) och grattis till siffrorna :-) lite nyfiken varför du bytte insug? Begränsade det ferrita byggt?

Evo raggare
386 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#137
244Drag skrev:
Det gjorde vi bra. blir bra till våren , då ska vi tömma ur det sista ur turbon.
och kan säga det efter att mappat den att motorn vill mer än vad denna turbon klarar av.
det var inga problem att nå denna effekten. och att den ger 504 på grundladd ca 1,35 bar är ju inte fy skam på 2 liter
// Rudhem

Yepp vi skall allt få ut dem där sista hästarna som går att klämma ur wink

aaante skrev:
Bara gratulera till fin effekt:) Måste dra grymmt hårt nu?

Tackar smile Har tyvärr inte fått känna helt på den nya effekten än.. Spällhuset gick ju sönder under bänkningen så det var de sista som blev. Blir till och fixa ett sådant så snart som möjligt så man kan ut och prova något innan snön kommer wink

proberas skrev:
Tjo, grymt bygge :-) och grattis till siffrorna :-) lite nyfiken varför du bytte insug? Begränsade det ferrita byggt?

Tjenare! Man tackar smile Nja jag bytte insuget mer bara för att.. Då jag även också ville ha ett gasspjäll med 3" anslutning. Vet ej hur ferrita insuget flödar eller presterar när det kommer till siffror, men den gick grymt på min gatmapp då jag körde runt 450~ hk smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

14 Inlägg
3 november 2013
#138
De går inte att smäcka på större spjällhus på det insuget? Även nyfiken på hur du dragit ic rören då han som byggt mitt har dragit det runt hela motorrummet.. Och ser att du fått upp det samma sida som insuget trots ic med uttag på båda sidorna så det måste ju gå :-)
Senast redigerat av proberas (3 november 2013)

Evo raggare
386 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#139
proberas skrev:
De går inte att smäcka på större spjällhus på det insuget? Även nyfiken på hur du dragit ic rören då han som byggt mitt har dragit det runt hela motorrummet.. Och ser att du fått upp det samma sida som insuget trots ic med uttag på båda sidorna så det måste ju gå :-)

Jovisst går det självklart att göra det. Men insuget var byggt för org evo 3 spjällhus håldelning. Men visst går det att svetsa på en annan fläns för andra spjäll.
Som jag ser det som så är din turbo "top mountad"? Dvs anslutningen kommer där uppe, då kan jag förstå att det blir lite svårt och det är inte direkt någon ultimat lösning med ett rör runt hela motorn.. Lättast är väl bara och vinkla  ner turbon

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-a2330f358c1b0742346ba6466d99f3ac.jpg

Vänstra anslutning IC > Insug
Högra anslutning IC > Turbo

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Evo raggare
386 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#140
Uppdatering 10 November

Tänkte ladda upp lite dyno papper för er som är intresserade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-225d2d43155d78adf71eb844182d8ec0.jpg
Här var första svepet på grundladdtryck som lämna 429HK/542NM. Vi såg redan att det fanns en hel del att göra för potential för 500hk på grundladd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-adba037f1085655973e4fafabe0c3ec1.jpg
Efter lite tid så lyckades vi tillslut krämma ur 501HK/566NM på grundladd. Det var rätt mycket som kunde hämtas från tidigare mapp som ni ser. Grafen visar även det sista svepet som gav 601HK/698NM.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-ac8c3c8f71c7f638677dab63576c7cc9.jpg
601HK/698NM@6139RPM svepet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145897/145897-7068b044cafb814ff578f9ea055cac08.jpg
Nu blire till och beställa ett nytt rejält gasspjäll som antagligen håller bättre. Som det ser ut nu så kommer det bli ett BBK. Så fort det är klart så ska jag ta med kameran och filma liten teaser för monstret inför 2014 wink

Till våren blir det ett sista besök hos LG-speed då vi har bestämt att vi ska klämma ur de sista hästarna som turbon klarar wink

/Kong

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed


Sök