850 t5 2,0, startar inte?

Faringstam
12 mars 2013 · 14 Inlägg

Hej , har problem med en 850 t5 2,0L   den vill inte starta . Den får gnista på alla stift och bensin fram till fuel railen , men vägrar starta , har hostat till någon gång men inte mer än så , fått fram felkod 1-2-3 men inget mera . Någon som har en ide ?


Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator

MatteSundstrom
12 mars 2013 · 97 Inlägg

I vilket uttag har du fått den felkoden? Kan tänka mej att det är felkoden "Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig" men som sagt det beror på..

Faringstam
12 mars 2013 · 14 Inlägg

i  uttag A2  " signal från kylvätskans temperaturgivare " som jag kan tyda det..

MatteSundstrom
12 mars 2013 · 97 Inlägg

Nej då är det som jag trodde. Se här
Betyder med andra ord att bilen förmodligen får för mager soppablandning när den ska starta, därav hostar den bara till.

Faringstam
12 mars 2013 · 14 Inlägg

Okej , från början började den dumma sig och ville knappt starta när den var varm och skenade även på tomgång , nu vill den inte alls .. , nån ide vad jag kan pröva med då ?? smile

MatteSundstrom
12 mars 2013 · 97 Inlägg

Jag hade börjat med att byta Motortempgivaren. Har för mej den sitter i eller intill termostathuset på 850.
Kostar inte mycket alls heller.

Faringstam
12 mars 2013 · 14 Inlägg

tror att den sitter i termostathuset . men det borde vell inte göra att den ej startar  ? får köpa ny i morgon å pröva det iallafall smile

MatteSundstrom
12 mars 2013 · 97 Inlägg

Gör så. Skriv hur det gick sen, är alltid bra med uppföljning om nån med samma symptom söker i den här tråden sen:)

Faringstam
12 mars 2013 · 14 Inlägg

det ska jag göra  smile , jo så som jag letat efter svar å ej funnit så borde det finnas någonstans snart..

BOLIN_
12 mars 2013 · 2 763 Inlägg

Den lille givaren sitter under termostaten, kolla sladdarna så ser du att de går ner under slangen där. Bara att ta av locket och byta den lille givarn smile

Volvo - For Life
Faringstam
13 mars 2013 · 14 Inlägg

Om någon har fler ideer e jag öppen för förslag ! smile

Meaganeowner
13 mars 2013 · 2 250 Inlägg

Hur ser det ut inuti tändfördelarlocket? Finns kolstiftet kvar dvs det stift som ska vila mot rotorn när locket är på plats? Är fet rent o fint på lockets insida?

Meaganeowner
13 mars 2013 · 2 250 Inlägg

Hur ser det ut inuti tändfördelarlocket? Finns kolstiftet kvar mitt i locket, dvs det stift som ska vila mot rotorn när locket är på plats? Är det rent o fint på lockets insida?

Senast redigerat av Meaganeowner (13 mars 2013)

Faringstam
13 mars 2013 · 14 Inlägg

Fördelarlocket är spritt nytt ..

Faringstam
13 mars 2013 · 14 Inlägg

givare bytt , ingen skillnad ..

Faringstam
13 mars 2013 · 14 Inlägg

NÅGON som har ett förslag på vad jag kan pröva med ?! även testat nollat boxen , tagit bort spridarkablarna o prövat utan framgång ..

MatteSundstrom
13 mars 2013 · 97 Inlägg

Verkar riktigt konstigt om du inte fått fler felkoder.. Vad jag förstår av ditt första inlägg så har du både soppa och tändning vilket betydet att det måste vara komp som saknas. Har motorn motorn tändning bränsle och komp så går den, så enkelt är det.
Eller finns det nån möjlighet att du har tankat fel bränsle?

Marlboroman
13 mars 2013 · 8 234 Inlägg

Ur med stiften, häll i en matsked olja i varje cylinder och prova igen. Inte ovanligt att cylinderväggarna blir torra och då försvinner kompressionen och det går inte att starta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Faringstam
14 mars 2013 · 14 Inlägg

Låter precis som vanligt , inte komplöst , men ska pröva olja när ja kommer hem . smile

Faringstam
14 mars 2013 · 14 Inlägg

har nu prövat med olja , va påväg igång 2 gånger sen sten död igen .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang