2666
Sök

Köpråd! BMW M6 05/06

7 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#1
HEJ!

Jag funderar på att inportera en BMW M6 år 05/06 från spanien.
Någon som vet vad det kostar att ta in den till sverige?? och sedan registrera om den samt ett ungefärligt pris på försäkring då bilen är importerad??

MVH!!


1 365 Inlägg
13 mars 2013
#2
Flygbiljett till Spanien (1500?)
Soppa, vägtullar, hotell hem (10000)
Regbesiktning, inklusive besiktning max 2000 kr om allt är som det ska

helförsäkring skulle jag tippa ligger kring 25 000 till 40 000 och då gissar jag att du är mellan 25 och 32 år.




TimHoff skrev:
HEJ!

Jag funderar på att inportera en BMW M6 år 05/06 från spanien.
Någon som vet vad det kostar att ta in den till sverige?? och sedan registrera om den samt ett ungefärligt pris på försäkring då bilen är importerad??

MVH!!


7 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#3
Ok! tackar så mkt för bra svar!
Flyg och bensin vet jag redan ungefär vart det ligger, var mer osäker på resten!

men då borde ju detta bli riktigt värt!! bilens pris + ca 13000 att hämta den själv!

tackar en engång! smile


1 365 Inlägg
13 mars 2013
#4
Japp kom ihåg alla orginaldokument och bevis från Spanien.

Det är försäkringskostnaden som brukar vara mindre kul, samma för min del

TimHoff skrev:
Ok! tackar så mkt för bra svar!
Flyg och bensin vet jag redan ungefär vart det ligger, var mer osäker på resten!

men då borde ju detta bli riktigt värt!! bilens pris + ca 13000 att hämta den själv!

tackar en engång! smile


7 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#5
Det skall jag komma i håg!

Nej precis! Från min nuvarande bil är det en jäkla skillnad!


1 365 Inlägg
13 mars 2013
#6
Haha kan man säga, har ju haft flera 328 och de är ju gratis att försäkra smile

TimHoff skrev:
Det skall jag komma i håg!

Nej precis! Från min nuvarande bil är det en jäkla skillnad!


7 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#7
Richtenb skrev:
Haha kan man säga, har ju haft flera 328 och de är ju gratis att försäkra smile

TimHoff skrev:
Det skall jag komma i håg!

Nej precis! Från min nuvarande bil är det en jäkla skillnad!


Men det ska bli jävla kul och se om det blir en M6a och om inte så kör jag på en 645a!


1 365 Inlägg
13 mars 2013
#8
Låter kanon bägge alternativen. M6 är ju förjävla snygga

Lycka till och glöm inga dokument, det kan innebära att du inte kan registrera in bilen i Sverige

TimHoff skrev:
Richtenb skrev:
Haha kan man säga, har ju haft flera 328 och de är ju gratis att försäkra smile

TimHoff skrev:
Det skall jag komma i håg!

Nej precis! Från min nuvarande bil är det en jäkla skillnad!


Men det ska bli jävla kul och se om det blir en M6a och om inte så kör jag på en 645a!


7 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#9
Richtenb skrev:
Låter kanon bägge alternativen. M6 är ju förjävla snygga

Lycka till och glöm inga dokument, det kan innebära att du inte kan registrera in bilen i Sverige

TimHoff skrev:
Richtenb skrev:
Haha kan man säga, har ju haft flera 328 och de är ju gratis att försäkra smile



Men det ska bli jävla kul och se om det blir en M6a och om inte så kör jag på en 645a!


Tackar tackar!

Lägger garanterat upp bilder på bilen här när jag köper mig en!


Large Cap
1 816 Inlägg
18 mars 2013
#10
Lånar tråden lite om det går bra. Hur är M6 som bil i övrigt? Vad bör man tänka på vid köp? Har hört lite om växellådan, eller kopplingen för att vara mer exakt. Har sett flera annonser då kopplingen är bytt redan vid te.x 8000 mil. Är det människan som har orsakat kopplingsproblemet eller är det enkelt så att den lär bytas ofta? Några andra saker som är värd att tänka på?

Sen, hur pass stötig är den? Vill gärna ha lite komfort blandat med bra väghållning eller är det M5:an som gäller då?

4 163 Inlägg
18 mars 2013
#11
Westergren skrev:
Lånar tråden lite om det går bra. Hur är M6 som bil i övrigt? Vad bör man tänka på vid köp? Har hört lite om växellådan, eller kopplingen för att vara mer exakt. Har sett flera annonser då kopplingen är bytt redan vid te.x 8000 mil. Är det människan som har orsakat kopplingsproblemet eller är det enkelt så att den lär bytas ofta? Några andra saker som är värd att tänka på?

Sen, hur pass stötig är den? Vill gärna ha lite komfort blandat med bra väghållning eller är det M5:an som gäller då?

På M5an så kan man ju ställa fjädringen som man vill ha den, om man vill ha mjuk lr hård dvs. Skulle tro att det är samma på en M6a.


Large Cap
1 816 Inlägg
18 mars 2013
#12
zemet skrev:
Westergren skrev:
Lånar tråden lite om det går bra. Hur är M6 som bil i övrigt? Vad bör man tänka på vid köp? Har hört lite om växellådan, eller kopplingen för att vara mer exakt. Har sett flera annonser då kopplingen är bytt redan vid te.x 8000 mil. Är det människan som har orsakat kopplingsproblemet eller är det enkelt så att den lär bytas ofta? Några andra saker som är värd att tänka på?

Sen, hur pass stötig är den? Vill gärna ha lite komfort blandat med bra väghållning eller är det M5:an som gäller då?

På M5an så kan man ju ställa fjädringen som man vill ha den, om man vill ha mjuk lr hård dvs. Skulle tro att det är samma på en M6a.

Okej, tack för svaret smile visste att det fanns på M5:an, så kollade på ett youtube-klipp och det visade sig finnas på M6:an också smile

Några fler som vet hur det är med kopplingen samt hur M6:an är som bil i övrigt? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2013
#13
Westergren skrev:
zemet skrev:
Westergren skrev:
Lånar tråden lite om det går bra. Hur är M6 som bil i övrigt? Vad bör man tänka på vid köp? Har hört lite om växellådan, eller kopplingen för att vara mer exakt. Har sett flera annonser då kopplingen är bytt redan vid te.x 8000 mil. Är det människan som har orsakat kopplingsproblemet eller är det enkelt så att den lär bytas ofta? Några andra saker som är värd att tänka på?

Sen, hur pass stötig är den? Vill gärna ha lite komfort blandat med bra väghållning eller är det M5:an som gäller då?

På M5an så kan man ju ställa fjädringen som man vill ha den, om man vill ha mjuk lr hård dvs. Skulle tro att det är samma på en M6a.

Okej, tack för svaret smile visste att det fanns på M5:an, så kollade på ett youtube-klipp och det visade sig finnas på M6:an också smile

Några fler som vet hur det är med kopplingen samt hur M6:an är som bil i övrigt? smile

Räkna med hög förbrukning, BMW´s siffror på 1.5L/mil blandad körning är inte realistiskt utan de vill ha 2L/mil åtminstone. Upptill så skall den ha lite olja, inte mycket men motorn är byggd för att ta lite grand och det är ingen olja du köper på macken utan dyra droppar. Småpengar i sammanhanget dock, men bra att veta.

Angående kopplingen så sliter SMG i kombination med så hög effekt helt enkelt rejält på kopplingen, visst beror det på hur man kör men ett kopplingsbyte vid 8-10.000mil får nog ses som normalt och inte ett tecken på buskörning. Tänk på att ett byte kostar motsvarande en månadslön för många, runt 20.000:- får du räkna med och på fel verkstad (En med hög timtaxa) kan det kosta klart mer.

Så dyra är dem men har du råd är det en fantastiskt rolig bil, och bekväm även på långresor vågar jag påstå. Fjädringen är fast men det hör till biltypen och blir inte obekvämt. Men jag rekommenderar dig att räkna och fundera mer än en gång innan ett köp eftersom en 650i (ex.) dricker kanske hälften så mycket, kostar inte en bråkdel så mycket i drift och har riktigt bra prestanda den med. Mycket mer körglädje per krona skulle en del hävda även om en BMW M-modell självklart är något extra.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Large Cap
1 816 Inlägg
18 mars 2013
#14
Rquired skrev:
Westergren skrev:
zemet skrev:

På M5an så kan man ju ställa fjädringen som man vill ha den, om man vill ha mjuk lr hård dvs. Skulle tro att det är samma på en M6a.

Okej, tack för svaret smile visste att det fanns på M5:an, så kollade på ett youtube-klipp och det visade sig finnas på M6:an också smile

Några fler som vet hur det är med kopplingen samt hur M6:an är som bil i övrigt? smile

Räkna med hög förbrukning, BMW´s siffror på 1.5L/mil blandad körning är inte realistiskt utan de vill ha 2L/mil åtminstone. Upptill så skall den ha lite olja, inte mycket men motorn är byggd för att ta lite grand och det är ingen olja du köper på macken utan dyra droppar. Småpengar i sammanhanget dock, men bra att veta.

Angående kopplingen så sliter SMG i kombination med så hög effekt helt enkelt rejält på kopplingen, visst beror det på hur man kör men ett kopplingsbyte vid 8-10.000mil får nog ses som normalt och inte ett tecken på buskörning. Tänk på att ett byte kostar motsvarande en månadslön för många, runt 20.000:- får du räkna med och på fel verkstad (En med hög timtaxa) kan det kosta klart mer.

Så dyra är dem men har du råd är det en fantastiskt rolig bil, och bekväm även på långresor vågar jag påstå. Fjädringen är fast men det hör till biltypen och blir inte obekvämt. Men jag rekommenderar dig att räkna och fundera mer än en gång innan ett köp eftersom en 650i (ex.) dricker kanske hälften så mycket, kostar inte en bråkdel så mycket i drift och har riktigt bra prestanda den med. Mycket mer körglädje per krona skulle en del hävda även om en BMW M-modell självklart är något extra.

Tack så mkt för svaren! smile

Jo, bränsle-, försäkrings-, samt skattekostnaden har jag tänkt på redan. Är väl dom där "dolda" avgifterna som kan tänkas skrämmande, men egentligen så tillkommer dom ju i princip på vilken bil man än väljer, dock skiljer sig kostnaden mellan en M-bil och en "vanlig" bil givetvis. Får se till att ha en liten "just-in-case-budjet" om det blir en M6:a i framtiden.

Får kika efter en lågmilad för anser själv att 8-10.000 mil är rätt "långt" på en sådan bil.

Jo jag har kikat lite på samtliga bilar i E63:ans modellprogram men det är M6:an som intresserar mig smile
Men även M5 e60 är intressant då dessa två modeller har mycket gemensamt, dock känns M6:an mer som en "sportbil/nackvridare" än en M5:a(?).

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2013
#15
Westergren skrev:
Rquired skrev:
Westergren skrev:

Okej, tack för svaret smile visste att det fanns på M5:an, så kollade på ett youtube-klipp och det visade sig finnas på M6:an också smile

Några fler som vet hur det är med kopplingen samt hur M6:an är som bil i övrigt? smile

Räkna med hög förbrukning, BMW´s siffror på 1.5L/mil blandad körning är inte realistiskt utan de vill ha 2L/mil åtminstone. Upptill så skall den ha lite olja, inte mycket men motorn är byggd för att ta lite grand och det är ingen olja du köper på macken utan dyra droppar. Småpengar i sammanhanget dock, men bra att veta.

Angående kopplingen så sliter SMG i kombination med så hög effekt helt enkelt rejält på kopplingen, visst beror det på hur man kör men ett kopplingsbyte vid 8-10.000mil får nog ses som normalt och inte ett tecken på buskörning. Tänk på att ett byte kostar motsvarande en månadslön för många, runt 20.000:- får du räkna med och på fel verkstad (En med hög timtaxa) kan det kosta klart mer.

Så dyra är dem men har du råd är det en fantastiskt rolig bil, och bekväm även på långresor vågar jag påstå. Fjädringen är fast men det hör till biltypen och blir inte obekvämt. Men jag rekommenderar dig att räkna och fundera mer än en gång innan ett köp eftersom en 650i (ex.) dricker kanske hälften så mycket, kostar inte en bråkdel så mycket i drift och har riktigt bra prestanda den med. Mycket mer körglädje per krona skulle en del hävda även om en BMW M-modell självklart är något extra.

Tack så mkt för svaren! smile

Jo, bränsle-, försäkrings-, samt skattekostnaden har jag tänkt på redan. Är väl dom där "dolda" avgifterna som kan tänkas skrämmande, men egentligen så tillkommer dom ju i princip på vilken bil man än väljer, dock skiljer sig kostnaden mellan en M-bil och en "vanlig" bil givetvis. Får se till att ha en liten "just-in-case-budjet" om det blir en M6:a i framtiden.

Får kika efter en lågmilad för anser själv att 8-10.000 mil är rätt "långt" på en sådan bil.

Jo jag har kikat lite på samtliga bilar i E63:ans modellprogram men det är M6:an som intresserar mig smile
Men även M5 e60 är intressant då dessa två modeller har mycket gemensamt, dock känns M6:an mer som en "sportbil/nackvridare" än en M5:a(?).

Har du ingen nytta av ett par bakdörrar och ett rejält baksäte är en 6-serie lite roligare samtidigt som en M5 är lite mer diskret, mätarställning är svårt att sia om men jag hade hellre siktat på en bil med 8000mil på mätaren och där slitdelarna gåtts igenom än en med 5000mil på mätaren som dels kostar mer i inköp men också står inför ett par dyra service.

Å andra sidan har du rätt i att lite högre mätarställning på en M5 eller M6 gör dem rätt kalla den dagen du skall sälja den.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Large Cap
1 816 Inlägg
18 mars 2013
#16
Rquired skrev:
Westergren skrev:
Rquired skrev:

Räkna med hög förbrukning, BMW´s siffror på 1.5L/mil blandad körning är inte realistiskt utan de vill ha 2L/mil åtminstone. Upptill så skall den ha lite olja, inte mycket men motorn är byggd för att ta lite grand och det är ingen olja du köper på macken utan dyra droppar. Småpengar i sammanhanget dock, men bra att veta.

Angående kopplingen så sliter SMG i kombination med så hög effekt helt enkelt rejält på kopplingen, visst beror det på hur man kör men ett kopplingsbyte vid 8-10.000mil får nog ses som normalt och inte ett tecken på buskörning. Tänk på att ett byte kostar motsvarande en månadslön för många, runt 20.000:- får du räkna med och på fel verkstad (En med hög timtaxa) kan det kosta klart mer.

Så dyra är dem men har du råd är det en fantastiskt rolig bil, och bekväm även på långresor vågar jag påstå. Fjädringen är fast men det hör till biltypen och blir inte obekvämt. Men jag rekommenderar dig att räkna och fundera mer än en gång innan ett köp eftersom en 650i (ex.) dricker kanske hälften så mycket, kostar inte en bråkdel så mycket i drift och har riktigt bra prestanda den med. Mycket mer körglädje per krona skulle en del hävda även om en BMW M-modell självklart är något extra.

Tack så mkt för svaren! smile

Jo, bränsle-, försäkrings-, samt skattekostnaden har jag tänkt på redan. Är väl dom där "dolda" avgifterna som kan tänkas skrämmande, men egentligen så tillkommer dom ju i princip på vilken bil man än väljer, dock skiljer sig kostnaden mellan en M-bil och en "vanlig" bil givetvis. Får se till att ha en liten "just-in-case-budjet" om det blir en M6:a i framtiden.

Får kika efter en lågmilad för anser själv att 8-10.000 mil är rätt "långt" på en sådan bil.

Jo jag har kikat lite på samtliga bilar i E63:ans modellprogram men det är M6:an som intresserar mig smile
Men även M5 e60 är intressant då dessa två modeller har mycket gemensamt, dock känns M6:an mer som en "sportbil/nackvridare" än en M5:a(?).

Har du ingen nytta av ett par bakdörrar och ett rejält baksäte är en 6-serie lite roligare samtidigt som en M5 är lite mer diskret, mätarställning är svårt att sia om men jag hade hellre siktat på en bil med 8000mil på mätaren och där slitdelarna gåtts igenom än en med 5000mil på mätaren som dels kostar mer i inköp men också står inför ett par dyra service.

Å andra sidan har du rätt i att lite högre mätarställning på en M5 eller M6 gör dem rätt kalla den dagen du skall sälja den.

Blir svårt det här känner jag hehe! Men ja, jag får tänka på saken en vända till nu när man har fått lite mer kött på benen! smile


Sök