3943
Sök

Passat 1.8T 2002. Oljelampan tänds vid varvning

14 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
Heej, nu kommer jag igen med passaten o mer problem haha hmm cool

Olje lampan tänds varje gång jag motorvarvet är över 3000 RPM sad

oljenivån är okej, har kollat, oljefiltret är nytt, mer vet jag inte vad ja ska kolla på?

all hjälp är välkommen!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (15 mars 2013)

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
15 mars 2013
inga knackningar?

igensatt oljesil?
klen olja?
oljetryckskontakten?
sliten oljepump?
Senast redigerat av Saab_Guden (15 mars 2013)

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

14 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
Saab_Guden skrev:
inga knackningar?  -- inga knackningar

igensatt oljesil? -- kollat, och inte igensatt.
klen olja? -- klen olja, de vet jag inte, för de är pappas bil de här, men om jag minns rätt so tror jag de är Castrol olja i.
oljetryckskontakten? -- de har jag inte kollat, ärligt so vet jag inte var den är nånstans heller hmm
sliten oljepump? -- kan va en möjlig sak det med.
Senast redigerat av NissanGT-R (15 mars 2013)

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
15 mars 2013
då har du lite grejer att kolla upp då! wink

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

14 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
Saab_Guden skrev:
då har du lite grejer att kolla upp då! wink

visst fan har jag de haha smile tack för din tid tongue

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
15 mars 2013
ingen orsak.. lycka till pööjk! wink

5 119 Inlägg
15 mars 2013
Skulle se till att gå oljetrycket mätt innan du gör nått annat eller kör med den. Mät oljetrycket eller kör den till någon som kan. Säkerligen oljesilen m.m. Som är tät som "vanligt" googla oljetryck och 1,8t så bör du hitta massa info:-) finns massor med trådar här på gorg innom samma ämne som du kan hitta lite mera info i.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
15 mars 2013
Oljelampan kan tändas av flera orsaker, jag vet ingenting mer än vad som är skrivet. För mig låter det som det skulle vara sliten oljepump. Oljepumpen är sliten och kan inte få iväg rätt mängd olja över 3000 rpm, bilen reagerar på det och oljalampan tänds. Det är min teori.

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
15 mars 2013
Pierrelkpg skrev:
Oljelampan kan tändas av flera orsaker, jag vet ingenting mer än vad som är skrivet. För mig låter det som det skulle vara sliten oljepump. Oljepumpen är sliten och kan inte få iväg rätt mängd olja över 3000 rpm, bilen reagerar på det och oljalampan tänds. Det är min teori.

Och när oljepumpen inte får "iväg" rätt mängd olja sänks oljetrycket.
Missade det smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
16 mars 2013
Garanterat igensatt oljesil. Bara riva och hoppas inga mera skador skett på motorn. Tyvär vanligt på den motorn.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök