2627
Sök

Bygga Rallycrossbil 2150 Val av bil ?

3 292 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#1
Funderar på vilken bil man skulle välja att bygga rallycross bil för klassen 2150, måste ju vara så att man bör välja en bil med så mycket hästar som möjligt orginal och relativt liten kaross ?

Tänker klart på BMW 320 E36 då denna har skapligt med hästar orginal och lätta att trimma i framtiden och relativt liten kaross. Och dessa finns att köpa relativt billigt åxå..

I mina tankar finns inte att lägga massa pengar på trim och plastdelar osv osv, endast följa regelboken för hur en rallycrossbil ska vara tillverkad, till att börja med, gillar man sporten så bygger man vidare på bilen sen till kommande säsonger. Dumt att plöja för mycket pengar i början, man gör det ju bara för att det är roligt.

Några idéer kring att bygga en Rallycrossbil 2150 ?

EDIT: Volvo 850 kan åxå vara ett alternativ då GLT har 170 pigga kusar om jag inte missminner mig, dom är åxå relativt billiga att köpa och lätta att trimma och skrämma upp senare när man vill ha mer hästar.
Senast redigerat av Danne_1977 (15 mars 2013)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

671 Inlägg
16 mars 2013
#2
RC är lite finurligt då det gäller bilval jag har sett en ny fiesta kaross med en volvo rödblocksmotor och volvos  stela bakaxel. Såg även en M3 E30 med samma uppsättning så frågan lyder varför kör de inte med originalprylarna.

Åk till en eller helst flera rallycrosstävlingar, gå in i depån gå runt och titta och fråga så får du ett hum om vad som fungerar.

3 292 Inlägg
16 mars 2013
Trådstartare
#3
Jag har en ganska bra bild av varför det är så och det är troligen för att man vill ha en pålitlig motorn och är lätt att trimma och som går bra, Volvo motorer känner vi ju till sen länge att dom är både lätta och enkla att trimma, förhållandevis billiga åxå.

Volvo 850 GLT går inte använda med orginalmotor, inte till 2150 klassen i alla fall då den har 2.5 liter, finna en 850 med 2 liters motor, fast lite svåra att hitta kanske.. jag tänker mig ett bygge av absolut lägsta budgetklass men endå bra att bygga vidare på med trim och karossdelar i plast osv.

BMW E36 (318/320) kanske inte är så tokigt, lika med Saab 900 och Saab 9-3 med 2 liters motorn, eller en hederlig Volvo 240 med B21 motor.

Framhulsdrift eller bakhjulsdrift, ja vad är igentligen bäst ? tror många säger att en framhjulsdriven axxar snabbare än en bakjulsdriven tex..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#4
Jag har grävt lite vidare i reglementet ang detta, BMW 320 kan vi skippa då denna har 4 ventiler per cyl och det är inte tillåtet, och då tänkte jag på nyare Saab 900 och 9-3 men den kan vi skippa åxå då den åxå har 4 ventiler per cyl. Helst vill jag ha bakhjulsdrivet och har funderat på Volvo 360, den har troligen B200K eller B200A om man kollar på dom nyare årgångarna som 87-88 eller nåt sånt, troligen har den M47 låda åxå. Borde ju vara lätt att hitta ev trimkam till denna motorn då den är samma konstruktion som B230 och B23 och dom där.. lika med extraktorgrenrör, förgasare kan man montera weber eller Mikuni men är lite osäker på kostnad där.

Bilen i sig blir ju ganska lätt om man rensar bort allt onödigt och det är ju fördel...

Nån som har några idéer. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#5
Den enda som skulle kunna gå att bygga en 2140 bil av med standardmotor om vi snackar om E36 är ju 316 då den har två ventiler per cylinder. E30 320 är ju mycket roligare och går åxå använda men dom växer inte på träd och dom är förhållandevis tung i framänden åxå.

Volvo 360 som jag tidigare nämnt kan vara intressant åxå, B200k på nära 100 hästar eller en B200F med 110 hästar lär väl vara vanligast att det sitter under huven på en 360, en motor som är konstruerad på samma sätt som tex B23 och B230 vilket innebär att det finns gott om trim och sånt.

Volvo 240 kanske, om man hittar en med gärna B21E, kanske rätt så tung bil men sliter man ut allt som ska ut så blir det nog lite lättare, Volvo 240 finns det gott om delar till men själva bilarna i sig är rätt så dyra nu för tiden, folk tror att dom är gjorda av guld.

Dessa alternativ har jag kommit fram till att dom troligen är dom bästa för just Rallycross 2150..

Verkar rätt så svalt intresse för er att läsa och kommentera denna tråden..  kanske är inte rallycross så intressant.

Kommentera gärna ideéer och förslag. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 160 Inlägg
18 mars 2013
#6
importerade 850 kan ligga på 2liter .men då måste den vara en 10vent om jag förstått det rätt

3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#7
horbybonnen skrev:
importerade 850 kan ligga på 2liter .men då måste den vara en 10vent om jag förstått det rätt

Ja och om jag förstått saken rätt så finns S70 med 2liters 126 hästars motor och 10 ventiler åxå, dock framhjulsdrivet vilket jag inte behärskar så bra, jag upplever det som svårt att kontrollera sladdandet med framhjulsdrivet..:S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#8
Efter lite funderingar så kanske jag kommit på nåt bra, om man tänker sig att bygga av en 740, och så köper man en Volvo 960 med M90 och en Volvo S70 och så tar man motorn från S70:n och M90 lådan från den andra bilen. och alla motorfästen och sånt tar man från 960.n så klart, lika med oljetråg som man måste korta av så passar det sen bolt on.. MEN avgas måste man troligen på nåt sätt bygga själv, får man flänsarna tillverakde så kanske man kan svetsa själv nåt form av extraktorgrenrör ELLER så moddar man 960 grenröret.

B5202s har ju 126 hästar och 170nm, kanske inte så kraftigt men dom där 5:orna går faktiskt ganska bra. Troligen kan man greja lite med toppen och ev plana den en aning åxå samt extraktorgrenrör lär göra en liten aning.

M90 säger många är skit, ja det är det nog om man kör med Turbo och 200+ hästar.

Mycket jobb, jag vet, Kanske inget direkt vinnarkoncept för en rallycross bil i 2150 klassen direkt, fast sånt kan man inte veta..

Vad tror ni ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 160 Inlägg
19 mars 2013
#9
240 verkar enklast o prisvärt

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#10
horbybonnen skrev:
240 verkar enklast o prisvärt

Utveckla gärna den tanken lite och berätta varför big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 160 Inlägg
19 mars 2013
#11
billig att trimma du ville inte ha framhjulsdrift. släng ut allt=låg vikt .om du ska ha det som någerlunda billig hobby.
dock ej någon vinnarbil kanske men roligt för billig peng.alternativ folkrace

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
19 mars 2013
#12
Danne_1977 skrev:
horbybonnen skrev:
240 verkar enklast o prisvärt

Utveckla gärna den tanken lite och berätta varför big_smile

varför ändra på ett vinnande koncept smile

många kör även på s40

stelaxel är det som gäller och volvos rödblock
enda som fungerar oavsätt märke på kaross och det finns nog ganska bra anledningar till det
gör alla det så är det bara att inse att det är det enda valet man har.

Kör fort så hinner inget hända...

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#13
horbybonnen skrev:
billig att trimma du ville inte ha framhjulsdrift. släng ut allt=låg vikt .om du ska ha det som någerlunda billig hobby.
dock ej någon vinnarbil kanske men roligt för billig peng.alternativ folkrace

Ja framhjulsdrift är inget för mig.. det hanterar jag inte, om jag ska lära mig så kommer det ta tid.. :S, Folkrace blir det troligen inte tal om för min del, vill gärna lägga pengar på min bil och få behålla den big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#14
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:
horbybonnen skrev:
240 verkar enklast o prisvärt

Utveckla gärna den tanken lite och berätta varför big_smile

varför ändra på ett vinnande koncept smile

många kör även på s40

stelaxel är det som gäller och volvos rödblock
enda som fungerar oavsätt märke på kaross och det finns nog ganska bra anledningar till det
gör alla det så är det bara att inse att det är det enda valet man har.

Jag har faktiskt tänkt på S40, men väldigt mycket att bygga om för att göra den RWD, jag skulle nog inte ha nåt emot att ha en S40 med en B21 eller liknande i.. men som sagt, bra nog mycket jobb att bygga om..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#15
Det är väl så att 740 är tyngre än 240 även om man rensar bägge på allt skit, 240 ser man ju i placeringslistorna för rallycross tex att dom ligger ganska bra till, även S40 med rödblocksmotor och rwd ligger väldigt bra till. Skulle vara roligt att veta lite mer and bygga S40 med rödblocksmotor och rwd, vet att det är mycket jobb och troligen inget jag kommer hinna göra innan sommaren.. :S Kostnadsfråga åxå

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#16
Men BMW E36 med volvo rödblockare och lämplig låda är åxå med på placeringslistorna för rallycross 2150, troligen bra med jobb men inte mer än att bygga om S40 till rwd..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 318 Inlägg
19 mars 2013
#17
jävligt jobbigt reglemente ... istortsett endast rödblockaren man kan köra med ju yikes

eller en vässad golf 2 med 2e block och crossflow topp big_smile sen 4 mc förgasare på de
dock så blir de ju fwd, men skulle vilja påstå att det går köra fortare ed fwd runt en rallycross bana


3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#18
Inte lätt att hitta ett bra och hållbart koncept på rallycross 2150... funderar och funderar, tiden går. BMW E34 finns det gott om till bra priser.. men ack så tunga och klumpiga dom är.. kanske inte blir nåt vidare till rallycross ? Då kanske hederliga Volvo 240 är ett bättre val..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#19
CHEEVA skrev:
jävligt jobbigt reglemente ... istortsett endast rödblockaren man kan köra med ju yikes

eller en vässad golf 2 med 2e block och crossflow topp big_smile sen 4 mc förgasare på de
dock så blir de ju fwd, men skulle vilja påstå att det går köra fortare ed fwd runt en rallycross bana

Det är verkligen knepigt alltså, max 2150cc och max två ventiler per cyl.. det begränsar det hela till en handfull tänkbara modeller..

Framhjulsdrivet är segare i starten än bakhjulsdrivet enligt experterna, ofta får dom framhjulsdrivna jaga ikapp det dom missar i starten för att ha chans till bra placering.. så vill jag inte ha det.. :S  hahaha, dessutom är jag kass på att köra framhjulsdrift.

BMW E36, Volvo 240, Volvo 360 är väl vad som är hetast för mig just nu..  Ang E36 så blir det ju en 318 eller att byta motor till volvo rödblockare = mycket jobb och tar tid, siktar på att ha bilen klar tills sommarens tävlingar.

E34 finns det gott om men känns som dom är lite tunga och klumpiga.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 318 Inlägg
19 mars 2013
#20
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
jävligt jobbigt reglemente ... istortsett endast rödblockaren man kan köra med ju yikes

eller en vässad golf 2 med 2e block och crossflow topp big_smile sen 4 mc förgasare på de
dock så blir de ju fwd, men skulle vilja påstå att det går köra fortare ed fwd runt en rallycross bana

Det är verkligen knepigt alltså, max 2150cc och max två ventiler per cyl.. det begränsar det hela till en handfull tänkbara modeller..

Framhjulsdrivet är segare i starten än bakhjulsdrivet enligt experterna, ofta får dom framhjulsdrivna jaga ikapp det dom missar i starten för att ha chans till bra placering.. så vill jag inte ha det.. :S  hahaha, dessutom är jag kass på att köra framhjulsdrift.

BMW E36, Volvo 240, Volvo 360 är väl vad som är hetast för mig just nu..  Ang E36 så blir det ju en 318 eller att byta motor till volvo rödblockare = mycket jobb och tar tid, siktar på att ha bilen klar tills sommarens tävlingar.

E34 finns det gott om men känns som dom är lite tunga och klumpiga.

absolut tappar man lite i starten, men en rutinerad förare kommer iväg snabbt ändå och i kurvorna kan du hålla mycket högre hastighet smile om du är ovan med fwd är det ju bara att öva wink angående 318 med 2 ventilstoppen så hade jag backat där ... riktig skit motor, antar att m40 är 2 ventilstopp inte 100 men skit motor är det iaf



Sök