2368
Sök

Bygga Rallycrossbil 2150 Val av bil ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
19 mars 2013
#21
fördelen med volvo rovan är att man inte behöver pröva sig fram utan det mesta är redan genomtänkt så det är bara att köra på det alla andra gör.
360 bör vara kvickast iväg men kräver lite eftersom bilen har typ 50/50 i viktfördelning orginal.

lådan är den stora svaga punkten. tror att axlar och allt håller skapligt eftersom man snackar om så lite effekt.
polarn har kört med 16v turbo spis i sin 360 som hade runt 300-320hk och inte en drivaxel eller något annat i drivlinan har dött fast då är det så klart ganska icke våldskörning vid starten

Kör fort så hinner inget hända...

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#22
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
jävligt jobbigt reglemente ... istortsett endast rödblockaren man kan köra med ju yikes

eller en vässad golf 2 med 2e block och crossflow topp big_smile sen 4 mc förgasare på de
dock så blir de ju fwd, men skulle vilja påstå att det går köra fortare ed fwd runt en rallycross bana

Det är verkligen knepigt alltså, max 2150cc och max två ventiler per cyl.. det begränsar det hela till en handfull tänkbara modeller..

Framhjulsdrivet är segare i starten än bakhjulsdrivet enligt experterna, ofta får dom framhjulsdrivna jaga ikapp det dom missar i starten för att ha chans till bra placering.. så vill jag inte ha det.. :S  hahaha, dessutom är jag kass på att köra framhjulsdrift.

BMW E36, Volvo 240, Volvo 360 är väl vad som är hetast för mig just nu..  Ang E36 så blir det ju en 318 eller att byta motor till volvo rödblockare = mycket jobb och tar tid, siktar på att ha bilen klar tills sommarens tävlingar.

E34 finns det gott om men känns som dom är lite tunga och klumpiga.

absolut tappar man lite i starten, men en rutinerad förare kommer iväg snabbt ändå och i kurvorna kan du hålla mycket högre hastighet smile om du är ovan med fwd är det ju bara att öva wink angående 318 med 2 ventilstoppen så hade jag backat där ... riktig skit motor, antar att m40 är 2 ventilstopp inte 100 men skit motor är det iaf

Tanken var att komma igång och köra några tävlingar i sommar.. dumt att satsa på framhjulsdrift om jag inte vet att jag kommer hantera det.. :S

Ang bmw så var det 316 jag menade som har 8 ventilstoppen.. 318 tror jag har 16 hela bunten och vi snackar E36.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#23
Growe skrev:
fördelen med volvo rovan är att man inte behöver pröva sig fram utan det mesta är redan genomtänkt så det är bara att köra på det alla andra gör.
360 bör vara kvickast iväg men kräver lite eftersom bilen har typ 50/50 i viktfördelning orginal.

lådan är den stora svaga punkten. tror att axlar och allt håller skapligt eftersom man snackar om så lite effekt.
polarn har kört med 16v turbo spis i sin 360 som hade runt 300-320hk och inte en drivaxel eller något annat i drivlinan har dött fast då är det så klart ganska icke våldskörning vid starten

Jag förstår, ska titta på en Volvo 360 inom ett par dagar, men nåt säger mig att en E36 med Volvo rödblockare i skulle vara bättre.. sällan man ser 360 som nån bra placering i tävlingarna.. MEN E36.. ja fan det är en riktigt vinnarbil det verkar det som.. big_smile Frågan är dock hur mycket jobb det är med att sätta i tex en B21 i en E36...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 318 Inlägg
19 mars 2013
#24
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:

Det är verkligen knepigt alltså, max 2150cc och max två ventiler per cyl.. det begränsar det hela till en handfull tänkbara modeller..

Framhjulsdrivet är segare i starten än bakhjulsdrivet enligt experterna, ofta får dom framhjulsdrivna jaga ikapp det dom missar i starten för att ha chans till bra placering.. så vill jag inte ha det.. :S  hahaha, dessutom är jag kass på att köra framhjulsdrift.

BMW E36, Volvo 240, Volvo 360 är väl vad som är hetast för mig just nu..  Ang E36 så blir det ju en 318 eller att byta motor till volvo rödblockare = mycket jobb och tar tid, siktar på att ha bilen klar tills sommarens tävlingar.

E34 finns det gott om men känns som dom är lite tunga och klumpiga.

absolut tappar man lite i starten, men en rutinerad förare kommer iväg snabbt ändå och i kurvorna kan du hålla mycket högre hastighet smile om du är ovan med fwd är det ju bara att öva wink angående 318 med 2 ventilstoppen så hade jag backat där ... riktig skit motor, antar att m40 är 2 ventilstopp inte 100 men skit motor är det iaf

Tanken var att komma igång och köra några tävlingar i sommar.. dumt att satsa på framhjulsdrift om jag inte vet att jag kommer hantera det.. :S

Ang bmw så var det 316 jag menade som har 8 ventilstoppen.. 318 tror jag har 16 hela bunten och vi snackar E36.

nja inte säker på att vanliga 318 har det ... 318is har det där imot  316 och 318 har i stort sätt "samma" motor dvs m40 ... bmws sämsta motor


3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#25
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:

absolut tappar man lite i starten, men en rutinerad förare kommer iväg snabbt ändå och i kurvorna kan du hålla mycket högre hastighet smile om du är ovan med fwd är det ju bara att öva wink angående 318 med 2 ventilstoppen så hade jag backat där ... riktig skit motor, antar att m40 är 2 ventilstopp inte 100 men skit motor är det iaf

Tanken var att komma igång och köra några tävlingar i sommar.. dumt att satsa på framhjulsdrift om jag inte vet att jag kommer hantera det.. :S

Ang bmw så var det 316 jag menade som har 8 ventilstoppen.. 318 tror jag har 16 hela bunten och vi snackar E36.

nja inte säker på att vanliga 318 har det ... 318is har det där imot  316 och 318 har i stort sätt "samma" motor dvs m40 ... bmws sämsta motor

Ja det kanske finns även E36 318 med 8 ventilstopp, men hur som helst så är ju det inget vinnarkoncept, Volvo motor är nästan ett måste anser jag..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 318 Inlägg
19 mars 2013
#26
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:

Tanken var att komma igång och köra några tävlingar i sommar.. dumt att satsa på framhjulsdrift om jag inte vet att jag kommer hantera det.. :S

Ang bmw så var det 316 jag menade som har 8 ventilstoppen.. 318 tror jag har 16 hela bunten och vi snackar E36.

nja inte säker på att vanliga 318 har det ... 318is har det där imot  316 och 318 har i stort sätt "samma" motor dvs m40 ... bmws sämsta motor

Ja det kanske finns även E36 318 med 8 ventilstopp, men hur som helst så är ju det inget vinnarkoncept, Volvo motor är nästan ett måste anser jag..

jo rödblockaren är en många gånger bättre motor än bmw spisen


3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#27
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:

nja inte säker på att vanliga 318 har det ... 318is har det där imot  316 och 318 har i stort sätt "samma" motor dvs m40 ... bmws sämsta motor

Ja det kanske finns även E36 318 med 8 ventilstopp, men hur som helst så är ju det inget vinnarkoncept, Volvo motor är nästan ett måste anser jag..

jo rödblockaren är en många gånger bättre motor än bmw spisen

Ja precis, det anser jag åxå.. gäller att ta reda på hur svårt det är att hänga i en sån i en E36 bara, så man vet lite hur man går till väga innan man börjar köpa nåt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#28
Efter diverse funderingar så kan man ju komma fram till då att det igentligen bara finns två bilar som skulle kunna vara intressant.. Volvo 240 och BMW E36, fördelen med Volvo då är ju att jag inte behöver hålla på byta motor och bygga nya motorfästen osv osv, hittar jag en med B21 i så blir det ju bra att bygga på. 240 placerar sig ganska bra åxå i resultatlistorna.

BMW ja det blir en hel del jobb som jag sagt förut med att byta till Volvo rödblockare för att man ska kunna få tag på bra och vettiga trimdelar osv osv.

Troligen kan jag få tag på både BMW och Volvo till ungefär samma pris, trist bara att dom flesta bilarna som verkar intressanta är så långt bort..

Förstahandsvalet ligget på BMW än om det är mycket jobb. Sen kommer Volvo 240 då..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

67 Inlägg
Ubåtsingenjör
7 318 Inlägg
20 mars 2013
#30
Danny-D skrev:
http://www.facebook.com/IsakssonMotorsport

Rallycross e36

grymt bygge de där !


3 292 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#31
Danny-D skrev:
http://www.facebook.com/IsakssonMotorsport

Rallycross e36

Ja riktigt grymt.. massa massa pengar nerplöjt, han lär väl ha hållit på i ett år eller så, tar man tid på sig så blir det inte så mycket pengar på en och samma gång..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#32
Lär nog köpa en BMW 316 E36 endå, undra om och hur mycket man kan borra den motorn.. och plana toppen och möjligen om inte sprutet pallar kanske montera förgasare.. ?

Den är ju på 102 pigga kusar nu.. och tv ventiler per cyl vilket är tillåtet enligt reglementet för 2150.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#33
Eller stoppa i ett 318 block och använda 316 topp för att behålla två ventiler per cyl.. kanske bättre att borra ett sånt block.. i alla fall klämma ur några hästar till.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 318 Inlägg
20 mars 2013
#34
men se då förgudsskulle till att hitta en med m43 maskinen ! fast den kanske fick fler ventilsteknik då?.

Men om du ändå funderar på att vända orginal maskinen kan du lika gärna leta efter en vanlig 318 ( inte en is) då det är mer eller mindra samma maskin. Hade jag varit dig hade jag glömt denna motorn i vilket fall då det är det sämsta möget bmw spottat ut. Googla gärna bmw m40 så hittar du garanterat en massa skit om just den maskinen.

är man begränsad till 4 cylindrar ? om inte är ju bmw m20 ett alternativ dvs den sexan som sitter i bw e30 och tidiga e34

Danne_1977 skrev:
Eller stoppa i ett 318 block och använda 316 topp för att behålla två ventiler per cyl.. kanske bättre att borra ett sånt block.. i alla fall klämma ur några hästar till.. big_smile

finns ingen mening med det då 318 också har tvåventils topp smile 318is där imot har 4 ventilstopp
även i stort sätt samma block också, ända som skiljer är borrningen dvs att du kan borra en 316 lika mycket som en 318
Senast redigerat av CHEEVA (20 mars 2013)


3 292 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#35
CHEEVA skrev:
men se då förgudsskulle till att hitta en med m43 maskinen ! fast den kanske fick fler ventilsteknik då?.

Men om du ändå funderar på att vända orginal maskinen kan du lika gärna leta efter en vanlig 318 ( inte en is) då det är mer eller mindra samma maskin. Hade jag varit dig hade jag glömt denna motorn i vilket fall då det är det sämsta möget bmw spottat ut. Googla gärna bmw m40 så hittar du garanterat en massa skit om just den maskinen.

är man begränsad till 4 cylindrar ? om inte är ju bmw m20 ett alternativ dvs den sexan som sitter i bw e30 och tidiga e34

Danne_1977 skrev:
Eller stoppa i ett 318 block och använda 316 topp för att behålla två ventiler per cyl.. kanske bättre att borra ett sånt block.. i alla fall klämma ur några hästar till.. big_smile

finns ingen mening med det då 318 också har tvåventils topp smile 318is där imot har 4 ventilstopp
även i stort sätt samma block också, ända som skiljer är borrningen dvs att du kan borra en 316 lika mycket som en 318

Jag kan inte mycket om BMW som du märker.. men ja det är en 316 jag ska kolla på iaf, och är den relativt bra i karossen så blir det affär.. faktiskt rätt så dyr E36 endå fast dom börjar på bli rätt så gammal..

Undrar då vad man kan göra.. hmm, fanns det flera olika 1.6 motorer i E36 verkligen ? detta jag ska kolla på är en 1997 års modell..

Ja men får ha hur många cyl man vill men bara två ventiler per cyl.. undra hur svårt det är att stoppa i en sån äldre 6:a i en E36.. kanske passar nästan bolt on ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 318 Inlägg
20 mars 2013
#36
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
men se då förgudsskulle till att hitta en med m43 maskinen ! fast den kanske fick fler ventilsteknik då?.

Men om du ändå funderar på att vända orginal maskinen kan du lika gärna leta efter en vanlig 318 ( inte en is) då det är mer eller mindra samma maskin. Hade jag varit dig hade jag glömt denna motorn i vilket fall då det är det sämsta möget bmw spottat ut. Googla gärna bmw m40 så hittar du garanterat en massa skit om just den maskinen.

är man begränsad till 4 cylindrar ? om inte är ju bmw m20 ett alternativ dvs den sexan som sitter i bw e30 och tidiga e34

Danne_1977 skrev:
Eller stoppa i ett 318 block och använda 316 topp för att behålla två ventiler per cyl.. kanske bättre att borra ett sånt block.. i alla fall klämma ur några hästar till.. big_smile

finns ingen mening med det då 318 också har tvåventils topp smile 318is där imot har 4 ventilstopp
även i stort sätt samma block också, ända som skiljer är borrningen dvs att du kan borra en 316 lika mycket som en 318

Jag kan inte mycket om BMW som du märker.. men ja det är en 316 jag ska kolla på iaf, och är den relativt bra i karossen så blir det affär.. faktiskt rätt så dyr E36 endå fast dom börjar på bli rätt så gammal..

Undrar då vad man kan göra.. hmm, fanns det flera olika 1.6 motorer i E36 verkligen ? detta jag ska kolla på är en 1997 års modell..

Ja men får ha hur många cyl man vill men bara två ventiler per cyl.. undra hur svårt det är att stoppa i en sån äldre 6:a i en E36.. kanske passar nästan bolt on ?

hur passformen är vågar jag ej svara på, jepp fanns 2 316 i e36... m40 och m43
i och med att du ska kolla på en senare e36 är jag nästan säker på att det är m43 som sitter i den ( har för mig de bytte 94, men kolla wiki för säker hets skull så jag inte sitter här och lurar dig) ! har för mig den fick 4v topp men inte 100 ( wikipedia har säkert svaret på den frågan)

men som sagt, skippa 316 ... finns ingen mening att köpa en sån när du får en 318 för mer eller mindre samma pengar smile det du ska undvika är 318is den fick flerventilstopp bromsad diff bättre väghållning bla

nu vet jag inte vad e36an du ska kolla på kostar men denna http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_318i … _8&w=3 bör va en bättre kaross att bygga på då den är lättare

sen vet jag inte om du har tänkt på sierra med soch motorn ? smile

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M40
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M43 tydligen 2 ventils toppar hela bunten där med smile
Senast redigerat av CHEEVA (21 mars 2013)


3 292 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#37
Jag förstår.. jag kommer endå köpa denna bilen om den är fin i karossen, i alla andra lägen får jag sitta och åka minst 50 mil för att hitta nån i min prisklass, tanken var endå att sätta i volvo motor i skiten. .big_smile men ev testa nåt annat om det är möjligt, jag ska inte bygga nån vinnar bil nu.. jag ska testa rallycross några tävlingar denna sommaren och gillar jag det så blir det motorbygge och total make over under nästa vinter.

Går det att borra motorn som sitter i och om möjligt plocka ut lite mer hästar genom att plana toppen åxå så hade jag tänkt testa det dels för att spara en massa tid på att passa in volvomotor, och dels för att allt ska går snabbt och enkelt att montera tillbaka sen..

BMW växer inte på träd här där jag bor, allt är minst 50 mil bort och nu fick jag tips om en som jag kan få köpa så ska kolla på den.. och den är ungefär 1.5 mil bort. big_smile

Jag tänker låg budget nu.. inget vinnarkoncept.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 318 Inlägg
21 mars 2013
#38
Danne_1977 skrev:
Jag förstår.. jag kommer endå köpa denna bilen om den är fin i karossen, i alla andra lägen får jag sitta och åka minst 50 mil för att hitta nån i min prisklass, tanken var endå att sätta i volvo motor i skiten. .big_smile men ev testa nåt annat om det är möjligt, jag ska inte bygga nån vinnar bil nu.. jag ska testa rallycross några tävlingar denna sommaren och gillar jag det så blir det motorbygge och total make over under nästa vinter.

Går det att borra motorn som sitter i och om möjligt plocka ut lite mer hästar genom att plana toppen åxå så hade jag tänkt testa det dels för att spara en massa tid på att passa in volvomotor, och dels för att allt ska går snabbt och enkelt att montera tillbaka sen..

BMW växer inte på träd här där jag bor, allt är minst 50 mil bort och nu fick jag tips om en som jag kan få köpa så ska kolla på den.. och den är ungefär 1.5 mil bort. big_smile

Jag tänker låg budget nu.. inget vinnarkoncept.

jaha har du ändå tänkt byta motor är det ju skit samma smile men ska du börja borra osv så börjar det kosta en massa pengar, bättre att satsa på volvo snurran direkt då !

men helt klart som du säger, lätta och bygg denna bilen billigt nu får du mer smak så är de bara att börja bygga smile

synd det där med att man endast får ha 2 ventilsteknik hmm hade varit mycket mer spännande med lite fler ventiler !
Senast redigerat av CHEEVA (21 mars 2013)


3 292 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#39
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag förstår.. jag kommer endå köpa denna bilen om den är fin i karossen, i alla andra lägen får jag sitta och åka minst 50 mil för att hitta nån i min prisklass, tanken var endå att sätta i volvo motor i skiten. .big_smile men ev testa nåt annat om det är möjligt, jag ska inte bygga nån vinnar bil nu.. jag ska testa rallycross några tävlingar denna sommaren och gillar jag det så blir det motorbygge och total make over under nästa vinter.

Går det att borra motorn som sitter i och om möjligt plocka ut lite mer hästar genom att plana toppen åxå så hade jag tänkt testa det dels för att spara en massa tid på att passa in volvomotor, och dels för att allt ska går snabbt och enkelt att montera tillbaka sen..

BMW växer inte på träd här där jag bor, allt är minst 50 mil bort och nu fick jag tips om en som jag kan få köpa så ska kolla på den.. och den är ungefär 1.5 mil bort. big_smile

Jag tänker låg budget nu.. inget vinnarkoncept.

jaha har du ändå tänkt byta motor är det ju skit samma smile men ska du börja borra osv så börjar det kosta en massa pengar, bättre att satsa på volvo snurran direkt då !

men helt klart som du säger, lätta och bygg denna bilen billigt nu får du mer smak så är de bara att börja bygga smile

synd det där med att man endast får ha 2 ventilsteknik hmm hade varit mycket mer spännande med lite fler ventiler !

Ja jag tänkte att ha en bil med lite mer hästar i än orginal iaf, eller få tag på en 318 motor och borra lite lätt och plana toppen lite lätt.. och extraktorgrenrör och köra med det.. vill helst skippa volvo konverteringen då detta kommer ta så mycket tid att jag troligen inte kommer hinna som jag tänkt.. bilen ska stå besiktad och klar inom senast 2 månader.

Orginal 1.6 åker jag inte.. hahah, möjligen byta till nåt som passar nästa bolt on.. eller nåt sånt som tar lite tid. Tiden är superviktig för mig nu när jag är så sent ute.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 318 Inlägg
21 mars 2013
#40
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag förstår.. jag kommer endå köpa denna bilen om den är fin i karossen, i alla andra lägen får jag sitta och åka minst 50 mil för att hitta nån i min prisklass, tanken var endå att sätta i volvo motor i skiten. .big_smile men ev testa nåt annat om det är möjligt, jag ska inte bygga nån vinnar bil nu.. jag ska testa rallycross några tävlingar denna sommaren och gillar jag det så blir det motorbygge och total make over under nästa vinter.

Går det att borra motorn som sitter i och om möjligt plocka ut lite mer hästar genom att plana toppen åxå så hade jag tänkt testa det dels för att spara en massa tid på att passa in volvomotor, och dels för att allt ska går snabbt och enkelt att montera tillbaka sen..

BMW växer inte på träd här där jag bor, allt är minst 50 mil bort och nu fick jag tips om en som jag kan få köpa så ska kolla på den.. och den är ungefär 1.5 mil bort. big_smile

Jag tänker låg budget nu.. inget vinnarkoncept.

jaha har du ändå tänkt byta motor är det ju skit samma smile men ska du börja borra osv så börjar det kosta en massa pengar, bättre att satsa på volvo snurran direkt då !

men helt klart som du säger, lätta och bygg denna bilen billigt nu får du mer smak så är de bara att börja bygga smile

synd det där med att man endast får ha 2 ventilsteknik hmm hade varit mycket mer spännande med lite fler ventiler !

Ja jag tänkte att ha en bil med lite mer hästar i än orginal iaf, eller få tag på en 318 motor och borra lite lätt och plana toppen lite lätt.. och extraktorgrenrör och köra med det.. vill helst skippa volvo konverteringen då detta kommer ta så mycket tid att jag troligen inte kommer hinna som jag tänkt.. bilen ska stå besiktad och klar inom senast 2 månader.

Orginal 1.6 åker jag inte.. hahah, möjligen byta till nåt som passar nästa bolt on.. eller nåt sånt som tar lite tid. Tiden är superviktig för mig nu när jag är så sent ute.

ja då hade jag letat efter en 318 m43 maskin konverterat till förgasare ( läst reglementet nu och förgasare är helt klart att föredra då man kan ändra lite utan att använda några poäng) och portat toppen.. eventuellt en liten planing. Nu när du funderar på att köra budget hade jag skippat att borra då det blir dyrt med nya kolvar osv.

Antar att det är svårt att hitta trim kam och hittar du är det tyvärr nog ganska dyrt så det hade jag med skippat.

Problemet med m40 motorn är att toppen är felkonstruerad så att det blir för stort tryck mot kammen, på grund utav detta nöts kammen ner... dessutom har den kamrem med ett intervall på 4000mil



Sök