3316
Sök

Trög växellåda saab 9-3 -06

68 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#1
Som sagt har haft bilen stående i stort sett hela tiden nu sedan nyår, minns att jag var in till stan i slutet på januari och då gick bilen felfritt. Så skulle jag ta den för drygt 2 veckor sedan, men fick knappt i backen det var trögt som torkad sirap att få i växlarna. Lät den stå och tog firmabilen...

Sedan dess har bilen stått och tänkte idag prova om det blivit någon skillnad då temperaturen fallit en aning, men det är omöjligt att få i backen! Fick rulla ut bilen och kunde få i 3an relativt enkelt samt 4an när jag körde iväg. Kändes som 5an och 6an var tröga de också.

Men som sagt 1an,2an samt backen var helt omöjliga att få i. Vad kan orsaken till detta vara ?

Har läst diverse trådar om samma situation, kan det vara olja ? känns dock knepigt när 3an och 4an glider i så lätt. Borde inte de också gå trögt ? Kopplingen fungerade fin, den gled lätt i utan hack eller något som kändes trögt.

Förstår inte själv hur det kan ha gått ifrån att ha varit helt "normalt" fungerade som vanligt, samt att bilen stått i kallgarage om den är kall... Till att bli så seg/trög på drygt 1 månad.

Är väldigt tacksam för de små hjälpsamma råd en kan få! Tack på förhand!
Senast redigerat av Jollen (18 mars 2013)


265 Inlägg
18 mars 2013
#2
Det känns som att det borde vara något med växelföringsmekanismen... Men mycket mer än så kan jag tyvärr inte tipsa om. smile

Det här verkar ju dock stämma in ganska bra på din bil;
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. … mp;t=98881

Och såhär ser delarna ut;
http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-3-Gear … 0948093308
Senast redigerat av Tunestream (18 mars 2013)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 mars 2013
#3
vet du om oljan är bytt någon gång?

för dem har ändrat oljevolymen på just F40 (6vxl) från 3,0L till 2,2L för att få den mer lättväxelad smile

Så börja med och prova 2,2L ny olja smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

68 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#4
kwansa skrev:
vet du om oljan är bytt någon gång?

för dem har ändrat oljevolymen på just F40 (6vxl) från 3,0L till 2,2L för att få den mer lättväxelad smile

Så börja med och prova 2,2L ny olja smile

Nej det vet jag inte, jag har ägt bilen sedan 09 och vad jag så har den inte bytts. Kanske vore läge för det då, oavsett om det nu inte skulle vara felet så kan det ju vara en god investering.

Är det en avancerad procedur som bör göras av fackmän ? Eller klara en det själv, underlättar det likt motoljebyte mycket att få hissa upp bilen.

Tack för snabbt svar smile


68 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#5
Tunestream skrev:
Det känns som att det borde vara något med växelföringsmekanismen... Men mycket mer än så kan jag tyvärr inte tipsa om. smile

Det här verkar ju dock stämma in ganska bra på din bil;
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. … mp;t=98881

Och såhär ser delarna ut;
http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-3-Gear … 0948093308

Och detta är väl nummer 2 i steget om oljan inte är lösningen, som han skriver i den tråden att det är ett vanligt fel på just 1,9 dieslarna med 6 växlar. Och det såg ju inte ut att vara alltför avancerade reservdelar, får en hoppas wink

Skall sätta mig in mer i det hela när jag är hemma, men tackar ödmjukast för era svar!
Senast redigerat av Jollen (18 mars 2013)


1 705 Inlägg
18 mars 2013
#6
Är det trögt/segt eller är det totalt mekaniskt stopp?
Fjädrar motståndet eller är det liksom som en vägg, helt stumt?


68 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#7
rcy skrev:
Är det trögt/segt eller är det totalt mekaniskt stopp?
Fjädrar motståndet eller är det liksom som en vägg, helt stumt?

Svårt att förklara, det går ju att skjuta spaken i sidled men det är totalt stopp känns det som att få i backen. Vill inte heller ta i för mycket.

Jag har dock kunnat köra bilen en sträcka på 3an samt 4an så växellådan lär väl fungera något sådär i varje fall.

Men som svar på din fråga det är trögt, rejält trögt.


1 705 Inlägg
18 mars 2013
#8
Trögt för mig är att det är ett rejält motstånd men ändå går. Men så är det alltså inte, du får inte i växlarna alls?


Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 mars 2013
#9
Har de ändrat volymen? WTF...  Hällde ju i tre liter färsk olja i min förra veckan...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

6 635 Inlägg
18 mars 2013
#10
Lufta kopplingen. Annars har slavcylindern gett sig.

De/Dem

68 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#11
Malheus skrev:
Lufta kopplingen. Annars har slavcylindern gett sig.

Hur vet jag i vilken ordning jag bör gå, är det mest troligt att det är slavcylinder som du säger ? Men hur kommer det sig att det blir så av ingenting, jag har ju inte märkt att det blivit sämre och sämre. Utan kört och det fungerat felfritt, ställt bilen. Och nästa gång jag tagit den så var det trögt hmm

Är det mer vanligt att den ger upp än att det är oljan som ska bytas ? Vad går en sådan reservdel på.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 mars 2013
#12
MrTurbo skrev:
Har de ändrat volymen? WTF...  Hällde ju i tre liter färsk olja i min förra veckan...

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=247986

smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

268 Inlägg
18 mars 2013
#13
det är din växelförarmekanism som har trögat ihop, bara att byta.  har bytt flera såna på jobbet pga att dom trögar!

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

6 635 Inlägg
19 mars 2013
#14
Jollen skrev:
Malheus skrev:
Lufta kopplingen. Annars har slavcylindern gett sig.

Hur vet jag i vilken ordning jag bör gå, är det mest troligt att det är slavcylinder som du säger ? Men hur kommer det sig att det blir så av ingenting, jag har ju inte märkt att det blivit sämre och sämre. Utan kört och det fungerat felfritt, ställt bilen. Och nästa gång jag tagit den så var det trögt hmm

Är det mer vanligt att den ger upp än att det är oljan som ska bytas ? Vad går en sådan reservdel på.

Jag antar att dina fel "försvinner" när allt blivit varmt? Har de problemet att växlingen fungerar utmärkt fram tills det blev 0 gradigt, då var de tvärstopp.

Har beställt en ny och ska bytas så fort de kommer, min läcker internt så. Måste pumpa ca 5-6 gånger på kopplingen sen trycka ner bromsen hårt för att få grejerna att lira.

De/Dem

68 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#15
Malheus skrev:
Jollen skrev:
Malheus skrev:
Lufta kopplingen. Annars har slavcylindern gett sig.

Hur vet jag i vilken ordning jag bör gå, är det mest troligt att det är slavcylinder som du säger ? Men hur kommer det sig att det blir så av ingenting, jag har ju inte märkt att det blivit sämre och sämre. Utan kört och det fungerat felfritt, ställt bilen. Och nästa gång jag tagit den så var det trögt hmm

Är det mer vanligt att den ger upp än att det är oljan som ska bytas ? Vad går en sådan reservdel på.

Jag antar att dina fel "försvinner" när allt blivit varmt? Har de problemet att växlingen fungerar utmärkt fram tills det blev 0 gradigt, då var de tvärstopp.

Har beställt en ny och ska bytas så fort de kommer, min läcker internt så. Måste pumpa ca 5-6 gånger på kopplingen sen trycka ner bromsen hårt för att få grejerna att lira.

Nej alltså jag har ändå kört när det varit bra många minusgrader, tror det var drygt 15 minus då jag var in till stan, men jag har aldrig riktigt kört såpass långt att bilen hunnit bli varm. Är inte alltför sugen att dra iväg med enbart 3an och 4an på vägn för att testa om det blir bättre när bilen blivit varm, då blir jag med all säkerhet stående någonstans hmm

Har inte en susning, så får väl byta olja och den där växelfördelarmekanismen som inte kostar multum.


68 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#16
Freddy_Fish skrev:
det är din växelförarmekanism som har trögat ihop, bara att byta.  har bytt flera såna på jobbet pga att dom trögar!

Såg att han i första svaret nämde växelförarmekanismen också och en produkt från eBay, hur väl fungerar den tror du ? Vad kostar en sådan i Sverige till en 6 växlad låda, samt är bytet avancerat ?

Vad är de tydliga tecknen på att det är just den delen som gått sönder?


562 Inlägg
24 mars 2013
#17
Freddy_Fish skrev:
det är din växelförarmekanism som har trögat ihop, bara att byta.  har bytt flera såna på jobbet pga att dom trögar!

Ibland ska man kunna värma på den lite med svetsen så att det släpper och sen funkar helt okej, iaf har vi lyckats med detta på vårat jobb! Dock osäker hur långsiktigt detta funkar!

9-5 Aero Sedan -05

268 Inlägg
24 mars 2013
#18
Vi byter hela växelföraren som sitter ner i lådan, har aldrig riktigt försökt laga en mer än att smörj lite här och där men det hjälper knappt..  så mitt tips för att det ska fungera felfritt framöver är att byta hela grejen, är inte så avancerat, loss med växelwirear och 3 bult, sen är det bara att lirka upp hela paketet.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

68 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
#19
Freddy_Fish skrev:
Vi byter hela växelföraren som sitter ner i lådan, har aldrig riktigt försökt laga en mer än att smörj lite här och där men det hjälper knappt..  så mitt tips för att det ska fungera felfritt framöver är att byta hela grejen, är inte så avancerat, loss med växelwirear och 3 bult, sen är det bara att lirka upp hela paketet.

Har fått kontakt med en kunnig person där jag bor som också sade att det var detta som var felet, och han skall titta på det nu till veckan.

Vad ligger priset på denna reservdel ? Vad söker jag på för att hitta den på webben.


268 Inlägg
5 maj 2013
#20
Vet inte om den går att köpa någon annanstans än Saab, kommer inte ihåg va den kostar men de e ju bara att ringa närmaste verkstad och fråga.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...


Sök