2785
Sök

Vag spolar 115 och megasquirt

123 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#1
hej någon som kopplat in vag spolar i megasquirt nån gång?
m50b25 turbo motor.

har kopplat på vag spolar och fått boxen ombyggd av mofid och kört i simulator och de fungera.
men får inte gnista i bilen......
stift 1 finns de ström på.
stift 2 är de signal jord som är jordad i ventilkåpan.
stift 3 signal från ms boxen
stift 4 jordat i ventilkåpa

men får inte gnista? har de nån betydelse om allt är jordat i ventilkåpan? skulle tydligen inte ha de iaf.
körde med edis spole innan.
har ställt om dwell tiderna samt spark inverted NO.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 mars 2013
#2
turbo_freak_89 skrev:
hej någon som kopplat in vag spolar i megasquirt nån gång?
m50b25 turbo motor.

har kopplat på vag spolar och fått boxen ombyggd av mofid och kört i simulator och de fungera.
men får inte gnista i bilen......
stift 1 finns de ström på.
stift 2 är de signal jord som är jordad i ventilkåpan.
stift 3 signal från ms boxen
stift 4 jordat i ventilkåpa

men får inte gnista? har de nån betydelse om allt är jordat i ventilkåpan? skulle tydligen inte ha de iaf.
körde med edis spole innan.
har ställt om dwell tiderna samt spark inverted NO.

Jag kör ingen jord i ventilkåpan eller något inklopplat på stift 4 alls.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

123 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#3
okej. kanske de som stör ut de?
läste att man ska inte koppla signal jord och kraft jord på samma punkt men kan jorda dom på samma del.
låter helt galet men kunde tydligen ge störningar.

123 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#4
hur har du jordat signal jorden till vpecen? har du på samma punkt som du jordat boxen eller bara på motorn?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 mars 2013
#5
turbo_freak_89 skrev:
hur har du jordat signal jorden till vpecen? har du på samma punkt som du jordat boxen eller bara på motorn?

Kommer inte ihåg smile. Sorry smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

30 Inlägg
20 mars 2013
#6
Vad är det för utgångar på mset? Är det med stor transistor eller liten eller ingen alls?

Har du en utgång per spole eller bara en, eller två?


123 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#7
har 3 uttgångar så kör med wastefire funktion.

transistor vet jag ej. men funkar enligt mofid iaf.?
Senast redigerat av turbo_freak_89 (21 mars 2013)

30 Inlägg
21 mars 2013
#8
stift 2 är signaljord och skall inte kopplas på ventilkåpan utan ska dras till MSet och koppls in på nåt stift där för signaljord. Samma jord som för tempgivare, TPS mm

Sen stift 3 är signalen, men denna ska alltså kopplas ihop med den andra spolen som ska skjutas samtidigt.

Running dwell skulle jag prova med 3.0ms


123 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#9
som jag läst så kan de räcka att jorda spolen (stift 2) på sammajord som ms-boxen typ på motorn. men kanske är såpass känsligt så de måste va så som du skrev. 

har ju en db15 kontakt på boxen som jag har en stor jordkabel samt på stora kontakten på ms-boxen.
från db15 kontakten har jag även 3 signal kablar till spolarna.
körden bilen innan med en edis spole innan ombyggdnaden.
kanske jord kabeln på db15 kontakten skall va sammband på jord signalen?

stift 4 har jag även jord till koppen på spolen. denna behövdes tydligen inte heller.

30 Inlägg
21 mars 2013
#10
Eftersom du kört med edis så är nogurgångarna förstärkta. Tycker du skall kontakta den som byggt MSet och be om ett elschema eftersom det är individuellt från box till box.


123 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#11
Okej. Men hur kunde de fungera för mofid i simulatorn? Vet du vem mofid är? Han bygger väldigt många MS boxar. Men ska höra av mig till företaget som byggde boxen. Körde inte med ett komplett Edis system utan bara en spole.
Senast redigerat av turbo_freak_89 (21 mars 2013)

30 Inlägg
21 mars 2013
#12
Simulatorn är orginal ej gjord för flera tändutgångar än 1. Kanske möjligen två.


123 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#13
Okej. De låter kanske rimligt att de inte fungerar då kanske. Jag mätte dom åxå på 700ohm då skulle dom jordas vid gnista så han lärde de först sen fick jag skicka upp allt igen så han lödde om boxen så dom skulle få 5v fallande vid gnista.

20 Inlägg
27 mars 2013
#14
Jag kör med vagspolar på ms1v3 i wasted fire (3 utgångar ur boxen som splittats 2+2+2) och det fungerar utmärkt! cool

Spark invented skall vara NO som du skrev.

Sedan har jag stift 2 samt 4 jordade i ventilkåpan dock på skillda platser (läst att många haft störningar om inte stift 4 är jordat)
+12v på stift 1 samt signal från boxen på stift 3


123 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#15
Toppe skrev:
Jag kör med vagspolar på ms1v3 i wasted fire (3 utgångar ur boxen som splittats 2+2+2) och det fungerar utmärkt! cool

Spark invented skall vara NO som du skrev.

Sedan har jag stift 2 samt 4 jordade i ventilkåpan dock på skillda platser (läst att många haft störningar om inte stift 4 är jordat)
+12v på stift 1 samt signal från boxen på stift 3

jag har åxå hört detta.
men jag kolla med multimeter samt diod lampa å de kommer inte nån signal från boxen. skulle va 5V fallande för gnista så de borde jag kunna se med diod lampa tycker jag.
så borde va fel i boxen för även om jorden inte är 100 på rätt plats eller så, så skulle de komma en signal till spolarna.

123 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#17
nu har jag hittat felet. va 100 på att jag kopplat rätt men hade kopplat fel på signal jord och signal från ecu.
lättaren än man tror hahah smile

men har ett annat problem nu att fort laddet kommer på högre varv så piper de till i datorn som om man stänger av och på tändningen. nån som kännt till detta förut? finns tydligen att man kan koppla på motstånd på signal kabeln till triggern eller ta bort c31 motståndet i boxen för flertandigt hjul. kör med 60-2 hjul samt original triggergivare.

kanske nån har en hyffsad mapp man kan kolla i?
vill att de skall fungera bra när jag ska in och mappa den.

20 Inlägg
6 april 2013
#18
så hade jag på min men bytte till riktiga tändkablar och felet var borta...men du har väl inga tändkablar så då har ja inge tips förutom att jorda pin 4 i ventilkåpan ifall du int har gjort det


123 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#19
jo den ä jordad åxå. men hade edis spole förut å jag trodde att de va tändkablarna som störde ut de hela å när jag hade 6 vag spolar på hyllan så satte jag på dom så felet har varit länge.
ska prova en ny vr-givare då den tappar trigger signalen.

20 Inlägg
7 april 2013
#20
Lägg ett motstånd i serie på triggerkabeln...har löst problem för många



Sök