Ja lite udda fråga men jag har alltid undrat vad en Volvo 850 T5 klarar för hk om den är original i motorn. Säger vi om chippar den så den får 300hk, klarar den det utan problem? bör man byta till större spriddare? Bränslepump? Mvh tacksam för svar
850 T5 är ju 2.0T import. 850 TURBO är 2.3T. (olika benämningar) Vi säger att du har 2.3Tn. TM racing i katrineholm säger för att vara på säkra sidan så ska du ligga på 280hk innan stakarna ger sig, stakarna är nämnligen vitblockarnas svagaste punkt för trimmning. Men byter du till H-profil stakar så kan du ladda bra mycket innan du behöver byta soppapump. Spridare behöver du inte byta för ~280hk såvida du inte ska köra på etanol. Orginal laddtryck ligger på 0.7-0.8. med 280hk 1.1-1.2kg. ca. Mer laddtryck enså, så är du inne på smärtgränsen.
Visst du kan köra med 2bar om du har tur så håller det. Men är det värt och riskera?
850 T5 är ju 2.0T import. 850 TURBO är 2.3T. (olika benämningar) Vi säger att du har 2.3Tn. TM racing i katrineholm säger för att vara på säkra sidan så ska du ligga på 280hk innan stakarna ger sig, stakarna är nämnligen vitblockarnas svagaste punkt för trimmning. Men byter du till H-profil stakar så kan du ladda bra mycket innan du behöver byta soppapump. Spridare behöver du inte byta för ~280hk såvida du inte ska köra på etanol. Orginal laddtryck ligger på 0.7-0.8. med 280hk 1.1-1.2kg. ca. Mer laddtryck enså, så är du inne på smärtgränsen.
Visst du kan köra med 2bar om du har tur så håller det. Men är det värt och riskera?
kej tack för svar! Har en 850 T5 på G nämligen -94 som är chippad steg 3 o T19 turbo på på 315 häst. laddar 0.9 då Är det okej?
Laddar den 0.9 så är det inget steg 3 i. Förmodligen orginal chip och 19T på. Är vell 240hk på sin höjd ^^. Du kan inte ladda mycket med en 19T på orginalstakar dock Kolla om vevhusventilattionen är rengjord när du köper bilen, annars är det en prio 1 sak att byta/renovera på bilen när du köper den. Blir den igensatt så käkar den packningar och trycker ut olja överallt. Standard på dessa bilar med alu topp. Kolla underbilen om den läcker olja mellan låda och motor då packboxen i lådan blir sliten vid felskötsel.
Sen känn noga efter spikningar, lätt att få fel inställningar på motrerna. Känner du att bilen rycker vid gaspådrag så akta dig.
Sen ska ju kammrem bytas vid 12 och 24 tusen mil Lycka till
850 T5 är ju 2.0T import. 850 TURBO är 2.3T. (olika benämningar)
behöver det inte alls vara då det bara var i Sverige och några länder till dom hette turbo, i dom övriga hette dom T5 2 liters maskinerna sitter framför allt i bilar som kommer ifrån Italien då dom har/hade straff skatt då bilar som har större motorer än 2 liter.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
håller med christian,sen kan stakarna hålla för det upp till 350 hk med,finns många som kört med orginalgrejer på dessa bilarna o det har hållit,orginal så laddar den 0,6-0,7...