1752
Sök

Diesel + fritösolja=sant?

53 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
#1
hej alla!

Såg härom veckan ytterligare ett program där de testar att köra bilar på vanlig fritösolja. Den här ågnen var det Mythbusters som var i farten.

Där visar de att det går att köra en dieseldriven bil på filtrerad fritösolja. Är detta ngt som kan testas med en gammal dieselbil?

Vore ju värt ett försök faktiskt, vad tror ni som kan lite mer om motorer än vad jag görsmile


mvh


-----------------

De kunde köra en hel tank med fritösolja utan att ngt synbart hände dieselmotorn..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 oktober 2006
#2
Hej, sen så lär du ju få avlagringar lite här och där o sen lär man nog få byta filter lite då och då... Men nån gammal skitdiesel kan säkert klara det...


Envis optimist
454 Inlägg
21 oktober 2006
#3
Jag vet en som har både provat fritösolja samt rapsolja. Rapsoljan köpte han en pall på willys, fick ett literpris runt 5 kronor om jag inte minns fel. Fungerade tydligen rätt bra. Firtösoljan funkade också men som bumpe nämner så fick han pommesresten som slammade igen ganska bra.


460 Inlägg
21 oktober 2006
#4
arvidj skrev:
hej alla!

Såg härom veckan ytterligare ett program där de testar att köra bilar på vanlig fritösolja. Den här ågnen var det Mythbusters som var i farten.

Där visar de att det går att köra en dieseldriven bil på filtrerad fritösolja. Är detta ngt som kan testas med en gammal dieselbil?

Vore ju värt ett försök faktiskt, vad tror ni som kan lite mer om motorer än vad jag görsmile


mvh


-----------------

De kunde köra en hel tank med fritösolja utan att ngt synbart hände dieselmotorn..
Går tydligen rätt bra..
http://web.telia.com/~u41122308/4.6valkommen.HTML

A.E
bilverkstadsägare i 25år

53 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#5
Jäklar vad sugen man blir på att ge det ett försöksmile

654 Inlägg
21 oktober 2006
#6
Rapsoljan är mer trögflytande än diesel/biodiesel vilket kan ge problem med insprutning och filter. Sedan måste man vara uppmärksam på att salterna kan ge beläggningar i motorn som inte är av det trevliga slaget.
Med frityroljan ska man se upp med alla salter och rester som ger beläggningar i slangar och motor, denna vätska har också andra egenskaper som gör att det kan bli problem med insprutning och filter. Frityroljan kan också förstöra slangar av dålig kvalité.

Det går att köra på, men bara ett litet tag.
Inget att rekommendera om du inte gör det för att det skulle vara kul att prova.
Det kommer nog dröja ett tag innan mellanösternproblemen kan lösas av våra restauranger.
Senast redigerat av danhild (21 oktober 2006)

Rörpulare
1 453 Inlägg
21 oktober 2006
#7
Scaniana testade detta på några av sina lastbilar tidigare i år och dom rev motorerna efter ca 3000 mil och då kikade dom i motorn och allt va hur fint som helst! men detta är ingen framtids lösning pga av att rapsen går inte att producera spec fort!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

654 Inlägg
21 oktober 2006
#8
nissan 200sx skrev:
Scaniana testade detta på några av sina lastbilar tidigare i år och dom rev motorerna efter ca 3000 mil och då kikade dom i motorn och allt va hur fint som helst! men detta är ingen framtids lösning pga av att rapsen går inte att producera spec fort!
Vad testade de? Säker på att de körde på ren rapsolja eller frityrolja?
Det låter mer rimligt om de kört på biodiesel eller RME (RapsMetylEster) som är tillverkad av rapsolja? RME ger inte samma effekter på motorn som rapsolja.
Framtidslösningar behövs det flera av. Här är en som kan användas i moderna dieselmotorer i stort sett utan justeringar. Det som behövs är fler bönder som odlar mer raps!
Senast redigerat av danhild (21 oktober 2006)

Rörpulare
1 453 Inlägg
21 oktober 2006
#9
Mm dom testade att köra på raps olja de e va som skrev iaf var i en teknikens värld tidning! men glömde skriva att de e omöjligt att hel gå över från disel till raps pga av att de aldrig skulle kunna hinna producera tillräckligt mkt. (åkrarna e ju inga små farbiker som alla vet)big_smile men e rätt ballt att lastbilarna pallade de utan några som helst problem va bara en liten justering sen va de good to go!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

654 Inlägg
21 oktober 2006
#10
Det är jag mycket tveksam till. Vet du vad skillnaden mellan rapsolja och RME är?
Scania har kört massor av tester med RME och har godkänt de flesta av sina motorer för just detta. Alla diesel-motorer klarar av att köra på rme med små justeringar. Det är mest slangar som behövs bytas för att inte torka sönder och möjligen justering av insprutningen.

Och visst är det som du säger att rme aldrig kan ersätta all den olja vi bränner idag. Men det kommer nog utgöra en stor del av vår energitillgång när det gäller fordonsrelaterade frågor tillsammans med ex etanol och biogas.
Om inte bmw får igång sina vätgasmotorer förstås...

Rörpulare
1 453 Inlägg
21 oktober 2006
#11
Já kan inte utala mej om RME eller va de va! kan ha vart de men dom utalade de iaf som raps olja i texterna... samt bmw har fått igång sin vätgas motor:)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

654 Inlägg
21 oktober 2006
#12
RME är den förädlade formen av rapsolja som har mycket bättre förbränningsegenskaper, det är möjligt att de ville få folka att förstå att det var miljövänligt istället för att använda en massa invecklade termer som rapsmetylester.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
21 oktober 2006
#13
RME är det man tankar med, Rapsolja är det du steker i. Man KAN köra vanlig rapsolja i en motor, men det är inte lika effektivt.


8 156 Inlägg
21 oktober 2006
#14
Gårdarna kan bli självförsörjande på bränsle till sina egna fordon, men till lastbilarna lär det bli svårt att få fram bränsle...
Lär bli tufft när oljan tar slut.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

654 Inlägg
22 oktober 2006
#15
Phaetoon skrev:
Gårdarna kan bli självförsörjande på bränsle till sina egna fordon, men till lastbilarna lär det bli svårt att få fram bränsle...
Lär bli tufft när oljan tar slut.
Japp, och ändå är de tyska chaufförerna irriterade över att de inte får tag på rme när de kör igenom Sverige.
Vad tror ni är framtidens bränsle för stora lastbilar eller hur ska man transportera gods överhuvudtaget?
Senast redigerat av danhild (22 oktober 2006)

460 Inlägg
22 oktober 2006
#16
Phaetoon skrev:
Gårdarna kan bli självförsörjande på bränsle till sina egna fordon, men till lastbilarna lär det bli svårt att få fram bränsle...
Lär bli tufft när oljan tar slut.
Finns gårdar som har utustning för egen produktion av RME för drift av fordonen i företaget

12 Inlägg
1 februari 2009
#17
Gammal tråd, men jag lyfter den ändå...
Har nu körd 35000 km med begagnad fritösolja, renad med centrifug och pumpat genom vanligt dieselfilter monterad i motorrummet, inkl. uppvärmning.
Fordonet, en Fiat Ducato 2,5l 1994 modell.
Har inte märkt någon skillnad på effekten, några säger 5% mindre effekt, men man öppnar kanske 5% mera på IP'n i så fall. Kraften och hastigheten är den samma, och med dessa mil under huven, känner jag mig rätt säker på detta CO2 neutrala bränslet.

Kika in på www.selkomotor.no/page11.html och http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/forum/
kan vara värt besväret. :-)

1 754 Inlägg
1 februari 2009
#18
Vad jag vet så ska man kunna driva sin dieselbil på filtrerad fritösolja... Utan några tillsatser tongue

Jag kan inget om allt.

12 086 Inlägg
1 februari 2009
#19
Mcd kör ju sina transportbilar på fritösolja smile

624 Inlägg
2 februari 2009
#20
mcdonalds har som mål att driva alla sina lastbilar på sin egna "olja" från resturangerna.
redan nu så rullar flera.

who´s the man?


Sök