3541
Sök

Snabba tips och råd! vid köp av turbo till 940

61 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#1
Halloj! Som ämnet lyder, behöver tips om vilken turbo jag ska välja!
Specs:
390cc saab spridare
Chippade boxar
3" hela vägen
40mm HKS Modell 1 WG
Öppen återcirkulerande dump
m90
Extraktor

å en a-kam ska in med för att få lite livligare botten.

Turbon jag har just nu (Holset hx30. Inte säker på exakta sorten men storleksmässigt verkar hx30in vara lika, hittar inget med numren som står på turbon..)  trycker olja igenom ic'n och sedan skjuter den ut oljan igenom dumpen så motorutrymmet är.. hmm.. kletigt kort å gott..

Någon som har tips på ev. turbos med extern-wg å prislappen runt 2-4 tusen?.
Posta gärna länkar, tidigare erfarenheter av diverse turbos etc etc!

förövrigt, målet är väl 250-300hk, tänkts köras på ca 1 bars ladd!

MVH Markus

61 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#3
SuperGnaget skrev:
Denna rekomenderar jag! wink http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … o/t70.html   Funkar kanoners!

Tackar för respons!
Verkar bra, rätt prisklass iaf!
Hur är den att köra med rent laddmässigt? Sent ladd? Slowspool?

MVH

573 Inlägg
22 mars 2013
#4
lugnt smile Lite ketchup blire ju men inte så farligt, testat den i en standard ft me t-kam o d sköt på riktigt fint efter ca 3800rpm men blir nog roligare ihop me v lr k-kam. Spoolen e bara lite sämre en en t3/t4 typ smile

MSCR

61 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#5
SuperGnaget skrev:
standard ft me t-kam o d sköt på riktigt fint efter ca 3800rpm men blir nog roligare ihop me v lr k-kam. Spoolen e bara lite sämre en en t3/t4 typ smile

Känner nämligen två stycken i området som rasat 2st sådana..  - Fick jag veta idag;(

släppte den iväg vid 3.8 eller började den spoola då? Vill helst ha en spool på redan 3000rpm! eller iaf 3-3.2!
Tänkte mig en a-kam bara för att inte va alldeles för slö under 3k/rpm. Men det får man väl testa sig fram med!

MVH

573 Inlägg
23 mars 2013
#6
ok, dom från kl har inte kina lager så dom e ok! Typ fullt ladd vid 3-800-4000 nån gång smile

MSCR

61 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#7
SuperGnaget skrev:
ok, dom från kl har inte kina lager så dom e ok! Typ fullt ladd vid 3-800-4000 nån gång smile

Ska ta en funderare, kan tänkas på en sådan. Tackar!

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
24 mars 2013
#8
varför sån gammal teknik för den lilla effekten?

du kan likagärna köra ett 16T istället och slippa vänta 2veckor ¨på laddtrycket.
bilen blir lättare att använda och man slipper väntetiden

Kör fort så hinner inget hända...

61 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#10
Growe skrev:
varför sån gammal teknik för den lilla effekten?

du kan likagärna köra ett 16T istället och slippa vänta 2veckor ¨på laddtrycket.
bilen blir lättare att använda och man slipper väntetiden

Inhandlat extraktor, ny wg, byggt dp, fixat OR och OT, saknas bara en turbo som är bult-on sen är allting färdigt, blir planerna att plocka isär motorn för trimning / bearbetning i framtiden vill jag ha turbobiten klart - Dvs att jag inte behöver göra andra modifikationer å ändå ha en turbo som orkar med ett tag till;)


Sök