3448
Sök

Ingen turboeffekt i Golf mk5 GTI

Dope MF
213 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#1
• Bilmodell

Golf Mk5 GTI

• Årsmodell

2005

• Miltal

C:a 1800 mil (utbytt motor)

• Modifikationer på bilen 

- AWE Tuning K04 Turbokitt.
- GIAC Programvara. Motsvarar steg 3.5??
- Neuspeed Air Intake.
- VF Engineering high-flow Front Mount Intercooler Kit.
- Wavetrac Diffbroms.
- Steg 3 koppling med lättat svänghjul och hårdare lamell.
- Autotech Fuel Pump Upgrade Kit.
-3" Downpipe i rostfritt från Dahlbäck Racing.

• Hur yttrar sig felet? 
I fredags när jag tog ett lugnt varv i solen så hackade bilen till med tre ordentliga ryck i 60km/h på 6:an, efter detta så har jag ingen turboeffekt alls. Scannat igenom med vag-com utan några som helst felkoder på motorn. Vad har hänt? yikes Bilen är mappad på 98okt, men kört ca:a 10 mil 50/50 med 98 och 95okt då jag inte kan tanka 98 på min ort. Iom detta har jag även kört mycket lugnt. Bilen tar inga vätskor, har inga missljud och ryker inget.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet är permanent. Bilen går bra, fast helt utan turboeffekt. Lät som fan ur det öppna filtret förut, sög luft som fasen och dumpen lät högt. Detta hörs inte alls nu. Väser lite ur filtret bara.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Plockat ner hela motorutrymmet och letat luftläckor helt utan framgång. haft ner dumpen (förstärkt orginaldump från Vw) men den såg helt & fin ut. Kollat igenom bilen med vagcom utan felkoder.
Har tyvärr ingen laddtryckmätare i bilen (vilket ska beställas från staterna snarast), men den lär inte ladda mycket. Max 0.2bar. Jämför då med min saab som haft liknande problem.


4 767 Inlägg
25 mars 2013
#2
Tycker ändå det låter som att en ic slang har hoppat. Kolla även så inte icn har spruckit i gavlarna eller nåt sånt, men vf icn är väl helsvetsad antar jag. Kolla slangar mellan ic rör så att ingen är sprucken eller så. Testa att plugga dumpen.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Dope MF
213 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#3
Hmm.. Jag hittar inget fel iaf. Om ic:n skulle ha spruckit så skulle det vell höras? Samt att bilen i övrigt knappt skulle gå? Hände på saaben i somras att ena slangen till Ic:n hoppade av. Då dog bilen direkt. Blir mycket skruvande i påsk känner jag. 2x bilar som måste fixas nu sad blä


Dope MF
213 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#4
Även pratat med Sterman Motorsport som byggde motorn.. Iof bara lite snabbt över facebook. De trodde också på luftläckage. Kanske får ta ner Ic:n och provtrycka då


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
25 mars 2013
#5
låter helt klart som tjuvluft i tryckrören/slangarna !

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

4 767 Inlägg
26 mars 2013
#6
Har din bil lmm eller mapsensor?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Dope MF
213 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
#7
Erick skrev:
Har din bil lmm eller mapsensor?

Den har en lmm. Provat att rycka kontakten till den utan att jag märker någon skillnad på bilen.

Men imorn ska jag in till en mekonomenverkstad efter stängning och få lite hjälp smile


34 Inlägg
26 mars 2013
#8
har du provat att logga laddtryck med vag-com (vcds)?
kolla också funktionen av n75 ventilen via vag-com om du har möjlighet.

låter verkligen som ett luftläckage någonstans.


Dope MF
213 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
#9
Allt det där fixar vi på verkstaden imorn smile Jag är väldigt inne på att n75 ventilen har gett sig. Läst mycket på amerikanska forum där folk har haft exakt samma fel som mig och då har n75 gett upp. Mycket skumt att det hände vid lugn körning också tycker jag.. Jobbigt är det sad


Dope MF
213 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#10
Bumpar lite.. Blev lite ont om tid på verkstaden idag, så fick aldrig möjlighet till att logga laddtryck..
Sen så krånglade deras system endel, så skulle köra massa tester av olika styrningar i bilen, men maskinen fick ingen kontakt med bilen.

Fick ut lite felkoder idag iaf, men vi kunde inte konstatera specifikt fel, men troligtvis dump + n75.

Koderna jag fick:

P0209 - Turbo  / Överladdning undertryck (permanent)
P0033 - Turbo/överladdning förbikopplingsventil styrkrets / öppen (intermittent
P0100 - Luftflödeskrets, massa eller volym, fel (intermittent)


Dope MF
213 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#11
En liten update!

Gick igenom hela bilen i helgen, kollade över alla anslutningar till ic:n, provtryckte etc etc.. Hittade felet trodde jag smile Pcv:n var sprucken uppe på motorn, blev glad först då jag hade ett Forge cathtank kit liggandes, så kastade på det, allt var tätt och fint, men fortfarande inget ladd.

Har inte kommit över någon vag-com än, så får bli att lämna in bilen till VAG för felsökning helt enkelt.


236 Inlägg
22 april 2013
#12
Du har inte kollat wastegaten?
Om armen har hoppat av och ventilen står öppen så kommer turbon aldrig ladda korrekt, det fick jag lära mig av erfarenhet tongue
Symptomen stämmer bra med vad du beskrev. Bilen fungerar, inget tryck byggs upp samt att ingen slang läcker.
(exempel på en snurra som sitter på min bil... pilen pekar på wastegate-armen som hoppade av)
http://img15.imageshack.us/img15/8848/90845810200496963497875.jpg

Power is measured in dB

Dope MF
213 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#13
Armen sitter där den ska.. Hade upp bilden i helgen och kollade på ALLT.. Försökte mig på att byta N75ventilen, men kom inte åt sad Trångt och fel verktyg.. Känns som att den kan vara kaputt. Har bytt dumpventil också. Har haft av lmm och rengjort utan någon förbättring. Men känns inte som att turbon är ras iaf, för den varken ryker eller tar olja, går jämnt och fint överlag fast utan turbotryck. Har ingen laddmätare i den heller, vilket känns som ett måste på en såpass moddad bil. Får köpa det efter resan jag drar på snart.

Har hamnat i limpmode tidigare med bilen = den går knappt framåt. Nu går den skapligt, men ger jag mer än halvgas så händer inget mer lixom, den ger max där. Känner att jag inte vet vad jag letar efter längre så får nog lämna in på felsökning. Har ingen tillgång till bra garage längre heller (3 mil till närmsta) och vill inte köra så långt när bilen är som den är.


236 Inlägg
23 april 2013
#14
Låter som ett jäkligt problem hmm
Återkom gärna när du hittat felet smile

Power is measured in dB

7 276 Inlägg
23 april 2013
#15
Felkoderna säger väl att turbon inte bygger tryck och LMM läser fel vilket låter onekligen som läckage i trycksystemet.


Dope MF
213 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#16
Får bli att kolla koder igen.. Om jag inte helt missminner mig så var lmm urkopplad då vi läste ur koderna. Hittade som sagt en läcka i pcv:n som borde ha vart felet, bytte till ett Forge oil catch tank kit som förra ägaren skickade med, men ingen skillnad på motorns gång efter detta. Kopplade bort batteriet över en natt för att nolla boxen.

Delen som var paj, sprucken vid själva klockan:
http://www.awesomegti.com/car/vw/golfmk … jetta-2-0t

Grejerna från forge som jag slängde på:
http://www.awesomegti.com/car/vw/golfmk … -installed

Tror jag tar och lämnar in bilen för byte av N75 ventilen (har en liggandes) så får vi se vad som händer.. Den styr trots allt wastegaten.. Eller att de iaf kollar kollar funktionen av den som tidigare nämnts.

http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Gol … ES2574871/


Dope MF
213 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#17
Update igen då!

Haft bilen inne hos mekonomen idag och de har felsökt hela dagen..
De kom fram till att wastegaten är paj så den 14:e nu så ska den bytas...

Men de tyckte att det var jäkligt trångt så jag vet inte hur de går till väga, kan bli dyrt om de ska riva allt för mycket tycker jag?

Jaja, gött att de hittat felet smile


Dope MF
213 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#18
Liten update igen då..

Går inte så bra med bilen.. Mekonomen visade sig ha fel och kunde inget göra åt mig.
Lämnade då in bilen på VAG i hopp om att de kunde hitta något fel. De gick verkligen igenom allt men kunde inte heller hitta något.

Så får bli att åka till Stertman på semestern i sommar och låta dem felsöka. Troligtvis turbon som impellern skurit på..


Dope MF
213 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#19
En liten bump igen då.

Jag tog mig en tur till Stertman under semestern och där konstaterades att turbon stog still på avgassidan.. Så det blev ett turbobyte och nu är allt frid och fröjd igen smile

De verkar inte ha kollat det på de andra ställena jag vart in på =/


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
22 oktober 2013
#20
hade axeln snappat av alltså? utan att börja ryka?

Kör fort så hinner inget hända...


Sök