• Bilmodell
Golf Mk5 GTI
• Årsmodell
2005
• Miltal
C:a 1800 mil (utbytt motor)
• Modifikationer på bilen
- AWE Tuning K04 Turbokitt.
- GIAC Programvara. Motsvarar steg 3.5??
- Neuspeed Air Intake.
- VF Engineering high-flow Front Mount Intercooler Kit.
- Wavetrac Diffbroms.
- Steg 3 koppling med lättat svänghjul och hårdare lamell.
- Autotech Fuel Pump Upgrade Kit.
-3" Downpipe i rostfritt från Dahlbäck Racing.
• Hur yttrar sig felet?
I fredags när jag tog ett lugnt varv i solen så hackade bilen till med tre ordentliga ryck i 60km/h på 6:an, efter detta så har jag ingen turboeffekt alls. Scannat igenom med vag-com utan några som helst felkoder på motorn. Vad har hänt?
Bilen är mappad på 98okt, men kört ca:a 10 mil 50/50 med 98 och 95okt då jag inte kan tanka 98 på min ort. Iom detta har jag även kört mycket lugnt. Bilen tar inga vätskor, har inga missljud och ryker inget.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet är permanent. Bilen går bra, fast helt utan turboeffekt. Lät som fan ur det öppna filtret förut, sög luft som fasen och dumpen lät högt. Detta hörs inte alls nu. Väser lite ur filtret bara.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Plockat ner hela motorutrymmet och letat luftläckor helt utan framgång. haft ner dumpen (förstärkt orginaldump från Vw) men den såg helt & fin ut. Kollat igenom bilen med vagcom utan felkoder.
Har tyvärr ingen laddtryckmätare i bilen (vilket ska beställas från staterna snarast), men den lär inte ladda mycket. Max 0.2bar. Jämför då med min saab som haft liknande problem.