3475
Sök

På väg mot drifting! Från första körningen och vidare!

Visar min väg från första körningen till drifting på tävlingsnivå! Om det går enligt planerna...

21 438 Visningar
Projektet avslutat 23 juli 2014
174 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#21
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-84b010401536e2a33f5354967378cf8f.jpg

174 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#22
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-ad9dc9f5c3e252aeca7d08f62861606f.jpg

174 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#23
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-9c35ee2779631d10f3e0f03c565d0284.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-029ae95acd6e9d370262875f0496818d.jpg

174 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#24
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-0890e39f7306afee225eaa39703679bc.jpg

En bild från gladare dagar då maskin faktiskt rullade big_smile Dåligt med ladd den dagen så vart inget riktigt bra flyt men bitvis gick det hyfsat tongue

174 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#25
Okej! Efter en lugn helg så blir det att ge sig på bilen igen. Ska lyfta ner tråget och kika runt och har även fått tag i en större O-ring till adaptern för oljekylaren. Håller tummarna för att den håller tätt sen.

Om inte detta hjälper vet jag inte vad man ska göra.... hmm

Aja! Ut i garaget för åtgärd och startförsök nummer 3.

174 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#26
Saaatan vad otrevligt förbannat jobbigt!! Vi har hållit på i 4 timmar och försökt få i motorn i bilen och det går fasen inte. Hur gjorde vi förra gången !?!

Ligger så förbannat tajt med kuddarna och fästena. Måste försöka bygga om något annars kommer det inte bli bra!
Sliter mycket på bulten när man lyfter ur motorn också. Originalkuddarna jag hade förut raka vi bort varenda gäng på. Tur att dessa tål lite mera misshandel. Men måste ändras! Går inte att misshandla de så mycket eftersom det verkar bli att hänga ur motorn efter varje körning tongue

Inga bilder från garaget för det är ingen vacker syn! Ilska och svordomar verkar fastna i väggarna. Nästan så färgen faller av.

Lyckades slita sönder en kabel till fjärde spridaren också... Tabbe där... Gjorde inte dagen bättre men det är bara klantigt.

Aja! Man lär sig väl av allt.

174 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#27
För övrigt! Om någon har ett tips för att lättare få ner motorn i en 240 med original motorfästen så får denne gärna förklara hur denne beter sig.

Over and out!

174 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#28
Nu så! Efter ytterligare lite trixande så har vi nu kommit på en förbannat smidig metod att få ner motorn i bilen big_smile Tog kanske en halvtimma idag på morgonen.

Hur som helst. Lite hemmabygge på sladden till spridaren som vi slet sönder för att kunna provstarta.
I med olja och vatten och det höll tätt. Så sen var det ju bara den ytterst spännande stunden då en slår på huvudströmmen och tändningen och ska trycka på start!

Och den startade! Och den fick oljetryck! OCH den läckte inte olja eller vatten nånstans!
Gick så jämnt och fint så. Satan så underbart! Efter ett par månader av väntan och skruvande så lirar den!

Vet inte hur länge sedan det är sen jag hade kardan monterad i bilen tongue

Hur skönt som helst! Varmkörd och toppen är efterdragen! Nu är det bara lite småpyssel och fixa till inför körning big_smile

Kastar upp nån bild i nästa vecka på maskin när han är komplett!

174 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#29
Jaha! Maskin står på hjulen igen och inväntar nästa körning som blir om knappt två veckor. Sista för i år och nästa år blir det nog tyvärr inte så mycket åka eftersom jag börjar plugga igen. Men lite får det ta och bli wink

Fruktansvärt skönt att den lirar och går fint. Känns nästan konstigt att se den stående komplett på hjulen i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-18790a5915c684c790de7d442e17ac3e.jpg

Officiellt provkörd wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-4ad36ae1f17609b54b8ac365c11e25f8.jpg

Vila inför Mantorp Park den 30de augusti!
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-ab72292a46c4f0194f8fb4d04c672b0b.jpg

Blir spännande att se om den håller ihop lite bättre nu! big_smile

Thedriftking
18 augusti 2013
#30
jasså du som kör runt i andreas gamla smile
Lycka till med framtida körningar big_smile

174 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#31
Ajemänn tongue Inte blivit så mycket kört men blir en vända på Mantorp park nu den 30de.

Tackar så mycket! smile

Kör du också eller ?

Thedriftking
20 augusti 2013
#32
-Gustav- skrev:
Ajemänn tongue Inte blivit så mycket kört men blir en vända på Mantorp park nu den 30de.

Tackar så mycket! smile

Kör du också eller ?

nice, kanske kommer och kollar dådå smile

Kör inte än, men håller på och bygger så förhoppningsvis kommer den ut till nästa säsong, annars blir det bara några test rundor i slutet av nästa sommar smile

174 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#33
Okaaj, spännande. Det tar sin lilla tid att få ordning på prylarna smile

174 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#34
Aigth! Fredagen närmar sig! Skaffat ett par nya fina däck som ska sättas fram på bilen så en har lite fäste tongue
Allt är redo tycker jag. Ser så ut åtminstone tongue Inga läckage och maskin går fint så det är bara att hoppas big_smile

Ska bara kasta ett öga på cykeldatorn då den gav upp senast på Mantorp. Lite kul att ha är den allt tongue Känns så bra när en kan ägna sig åt såna små oviktiga saker och pyssla med. Måla lite och snygga till lite granna.

Spännande, spännande. Känns som att dagarna går så långsamt nu bara tongue Så jäkla spänd inför körningen big_smile

174 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#35
Jaha! Fredagen är avklarad!

Vart inte mycket på banan tongue Skjutit slang till laddtrycket varje gång så finns inte så mycket effekt att jobba med tongue

Letar nu lite sätt att bättre fästa slangarna på rören så den inte skjuter bort dom. Ena röret till IC slog sönder en tändmodul när slangen till det röret hoppade loss så sen var det färdigkört. Blir ju en skaplig kraft som röret flyger loss med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-933d7a4ae3138e783e2d04a31cc16a85.jpg

Detta rör mellan IC och turbo sköts loss och tog livet av en tändmodul som man kan se nere till höger i bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-810f922be3baa160e5f571c49408a2b2.jpg

En bild från banan! Lyckades få svartflagg för att jag sladdade lite för mycket... ;D Fick man icke göra i amatörklassen. Men för mig känns det förbannat onödigt att åka ut med drifting killarna. Dels är det väldigt mycket bilar på banan och väldigt många som kör snabbt och brett. Då blir man ju mest ivägen för dom tycker jag.

Då känns det ju bättre om man kan få hänga ut lite smått i två tre kurvor i amatör då det inte är så många på banan så länge man inte gör det när det är någon nära bakom.

Hursomhelst är jag nöjd med dagen då jag fick lite bantid och motorn höll big_smile Sen är det ju synd att man inte kan få den effekt man vill ha men som sagt. Allt höll big_smile Förutom en tändmodul då tongue Men det känns ändå som ett acceptabelt problem smile

Nu får maskin stå och vila sig då detta var sista körningen för mig i år!

174 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#36
https://www1.garaget.org/archive/191/190509/324638/324638-3221971.jpg

Så såg tändmodulen ut tongue Ville inte vara med längre.

174 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#37
Jaha! Vintern närmar sig.

Planen för bilen under vintern är att svetsa på ordentliga kanter på tryckrören, kolla upp wastegaten ordentligt, laga växellådsbalken och byta en muff. Sen tänker jag också fästa stolen på ett annat sätt för att få ner den och lite bakåt. Funderar även på att fixa till skärmbreddare och spacers för att få lite bredd på grejerna.

Ser fram emot nästa säsong! Förhoppningsvis med lite mera körtid.

174 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#38
Hänt lite i garaget nu senaste helgen!
Stolen har åkt ner ungefär fem cm och lite bakåt med nya fina hemmabyggda fästen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-507298663b13f4585252a39924cb3029.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-e147dcd0e883a3f151290fa315dffbb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-07d9bfd907055b58e8d1228797751de7.jpg


Samt så har jag skaffat en rejäl klamma till turbon och svetsat ordentliga kanter på tryckrören.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-c18e726fc4476a6d63aaa6d3b629e095.jpg


Nästa på tur är att fixa urkopplingsmekanismen då den läcker olja och höja avluftningen från växellådan eftersom den trycker ur sig olja där tongue

Turbo?
440 Inlägg
7 november 2013
#39
Intressant projekt, kolla gärna in mitt projekt smile

Vad för effekt kör du med ungefär? Hur funkar det?
Hur har du gjort med framvagn och chassi? smile

Premlagd!

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

174 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#40
Jag åker på 450 häst och 640 Nm nånstans. Hittills har det lett till att jag fått köpa ett par motorer och ingen körning som gått felfritt! big_smile
Jag har haft problem med att turbon skjuter loss tryckrören eftersom jag kör med 2 bar då. Men nu är nog det löst eftersom jag svetsat kanter på rören och bytt klammor.
Men nu känner jag mig rätt övertygad om att det ska hålla. Ska få wastegaten undersökt ordentligt för att kolla om den är kass. Sen är det fit for fight! tongue
Fruktansvärt rolig att köra när saker lirar som det ska så nästa sommar kommer bli skoj big_smile

Det sitter lite värre dämpare, Volvo cup fjäderben och lite styvare bussningar. Annars är det såvitt jag vet hyfsat original. Det är föregående ägare som byggt ihop det mesta på bilen. Jag har bara byggt om lite och bytt motorblocket till ett Fk med oljekylda kolvar och bättre axiallager. Det var axiallagret som gav sig i gamla motorn som var en ET. Axeln rörde sig när man frikopplade och svarvade ur fästena i blocket tongue Tålde inte riktigt den hårdare kopplingen tongue


Sök