3359
Sök

öppen dump och lmm = skadligt för motorn ?

200 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#1
många säger att öppen dump och lmm är skadligt och bilen ska gå skit efter gaspådrag  men endå så kör många med det?
kan man tabort lmm ?

645 Inlägg
21 oktober 2006
#2
lmm är väl till för att optimera bränsle-luftblandningen till lamba1 ( 14,7 delar luft på 1 del bränsle ) så om du tar bort den får du nog sämre effekt.
Har ingen direkt erfarenhet av lmm, bara läst om det men det är vad jag tror iaf, om jag inte minns hetl fel:P

//Marcus Saari

Wankel
1 080 Inlägg
21 oktober 2006
#3
vad jag har hört så är det ju som zajja säger...lmm bestämmer hur mycket luft som ska in i motorn, men öppen dump släpper ut lite luften så det blir fel blandning...
OBS detta är bara vad jag har hört av en jobbarkompis, vet inte själv hur det fungerar riktigt..kass mekaniker ^^

MDS Västerås

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
21 oktober 2006
#4
tar du bort lmm så har inte motorn någon som hellst aning om hur mycket luft som motorn får och därför fungerar inte saker och ting som det ska...

öppen dump är skadligt för motorn om det sitter återcirkulerande i original. tvärt om när det gäller återcirkulerande.

man lever bara en gång så lev väl!

200 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#5
Bullo skrev:
öppen dump är skadligt för motorn om det sitter återcirkulerande i original. tvärt om när det gäller återcirkulerande.

det sitter återcirkulerande på min bil men endå så är det massor som har öppna dumpar

V.A.G Mekaniker
42 Inlägg
21 oktober 2006
#6
Du kan ju prova köpa en hybrid dump annars smile både öppen och återcirkulerande smile

V.A.G mekaniker

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
21 oktober 2006
#7
m3l1n skrev:
Bullo skrev:
öppen dump är skadligt för motorn om det sitter återcirkulerande i original. tvärt om när det gäller återcirkulerande.

det sitter återcirkulerande på min bil men endå så är det massor som har öppna dumpar

då ska du ha en återcirkulerande om du köper ny! vet också att många kör med öppna men i vilken grad det är skadligt vet jag inte. poängen är att luften "försvinner" utan att motorn vet om det och därför går motorn i det ögonblicket för fett. (eftersom luften släpps ut och motorn tror att luften kommer tillbaks (ej via lmm))

man lever bara en gång så lev väl!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 oktober 2006
#8
m3l1n skrev:
många säger att öppen dump och lmm är skadligt och bilen ska gå skit efter gaspådrag  men endå så kör många med det?
kan man tabort lmm ?

Javisst går det ta bort LMM! Men då får du införskaffa ett piggyback system smt 6 passar perfekt...


200 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
#9
kostar ?? kommer det ändra nått som gör att bilen inte går igenom besiktningen smile

12 086 Inlägg
22 oktober 2006
#10
Jag hänger med att man lurar LMM med öppen dump, som resulterar i att LMM ger fel signal och skickar på för mkt soppa.. men och? Hur skulle det skada LMM? Ser inte hur de skulle skada motorn häller.. därimot tar en keramisk kat stryk av att gå för fett då den bryts ner mkt fortare och slutar funka.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
22 oktober 2006
#11
JapMax skrev:
Jag hänger med att man lurar LMM med öppen dump, som resulterar i att LMM ger fel signal och skickar på för mkt soppa.. men och? Hur skulle det skada LMM? Ser inte hur de skulle skada motorn häller.. därimot tar en keramisk kat stryk av att gå för fett då den bryts ner mkt fortare och slutar funka.

jag har aldrig sagt, och vet ej heller om eller varför en lmm tar skada av öppen dump. däremot kan motorn göra det pga den går för fett.

man lever bara en gång så lev väl!

200 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
#12
om bilen går för fett spolar den bort oljedimman i cylindrarna det blir slitage..

35 Inlägg
23 oktober 2006
#13
köpte mej ett öppet filter till Golfen och frågade då om det skadar lmm, svaret ja fick va att det inte är någon skillnad mot orginal, glad av lycka åkte ja hem och monterade det, efter ca 3 dagars körning började "motor" symbolen lysa lite som den ville, ytterligare en dag gick och lampan lös fortfarande lite ibland. dagen efter kom jag ut och skulle åka till jobbet. vred om nyckeln, men bilen gick inte igång. fattade inte va d kunde vara. men efter ca 10 min malande på start motorn, då slog det mej att jag skulle koppla bort snabbkopplingen till Lmm å vipps så gick bilen igång. bilen gick dock som en påse skit rent ut sakt, och drog ca 3 liter milen + att allt laddtryck va helt borta. så det ja lärde mej av detta va att man INTE ska exprimentera för mycke med Lmm. ny är allt återställt ( orginal luftfilter,Ny Lmm,Orginal dump) och bilen går som aldrig förr..!!! smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 oktober 2006
#14
m3l1n skrev:
kostar ?? kommer det ändra nått som gör att bilen inte går igenom besiktningen smile

Smt 6/7 mellan 4-6000....Det är en box som kopplas in i styrboxen används för att "Lura"
styrboxen...Piggyback,Tempmätare,Barsensor sen går det rycka bort lmm:en....

Besikting? Tja man kan få nedslag på öppet filter pga av att man igentligen inte får ändra nåtgt imotorn men till 90% skiter dom i såna saker så länge värdena stämmer.....



Sök