4750
Sök

Köpråd! Nissan 200sx

194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#1
Hallå! Va alltid sugen på en 200sx när man var yngre och letar nu efter en hyfsat billig lekbil och tänkte att nu är det dags!

Men till min fråga. S13 eller S14 generellt?

Kommer komma fler frågor under trådens gång men tänkte att vi börjar där smile

Tacksam för hjälp

Mvh Robin

7 120 Inlägg
27 mars 2013
#2
S13 är mycket ballare, köp min wink

194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#3
Aerodynamik skrev:
S13 är mycket ballare, köp min wink

skicka pm med pris!

184 Inlägg
27 mars 2013
#4
Jag har ägt flera s13 och äger även en s14a just nu och jag kan utan tvekan säga att jag skulle köpa en S14 / s14. Ja, de är lite dyrare men det är av en bra anledning.

* Mycket mer hållbara motorer ( sr20det ) som är ganska lätt att trimma och inte lider av vevlagerras
* Lättare att hitta rostfria karosser ( de flesta s13 karosser pga åldern är i inget vidare skick )
* Inte sönderkörda
* Inte lika många som har varit på de och pillat pga just priset

Egen erfarenhet och andras som jag känner säger att man är oftare inne i garaget mekar än ute på gatan kör när man äger en 200sx s13 wink . Skulle du mot förmodan hitta en 200sx s13 så ska du absolut köpa en orörd, otrimmad ( svårt att hitta sådana numera tyvärr ). Hör av dig om du behöver mer tips och råd smile


194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#5
Mr_Yellow skrev:
Jag har ägt flera s13 och äger även en s14a just nu och jag kan utan tvekan säga att jag skulle köpa en S14 / s14. Ja, de är lite dyrare men det är av en bra anledning.

* Mycket mer hållbara motorer ( sr20det ) som är ganska lätt att trimma och inte lider av vevlagerras
* Lättare att hitta rostfria karosser ( de flesta s13 karosser pga åldern är i inget vidare skick )
* Inte sönderkörda
* Inte lika många som har varit på de och pillat pga just priset

Egen erfarenhet och andras som jag känner säger att man är oftare inne i garaget mekar än ute på gatan kör när man äger en 200sx s13 wink . Skulle du mot förmodan hitta en 200sx s13 så ska du absolut köpa en orörd, otrimmad ( svårt att hitta sådana numera tyvärr ). Hör av dig om du behöver mer tips och råd smile

Tack! Va sånna här svar jag var ute efter smile Gillar s13 till utseendet och hade (tyvärr) velat köpa en som är ganska färdig.. S14a är jag också väldigt intresserad av.. Pengarna i sig är väl inget problem igentligen, mer att jag vill ha den i ett så pass billigt pris så att man verkligen vågar använda den om du förstår hur jag menar? Hade möjligtvis tänkt börja köra lite drifting nästa sommar också..

194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#6
Men som vanligt när man är ute och letar så är där ju inget till salu smile Och vill inte ha något överstylat! Stilrent men lågt och brett smile

184 Inlägg
27 mars 2013
#7
Om du mek kunskaper och vill meka så kan du alltid köpa en någorlunda original s13 men räkna med att de går sönder när man börjar / börjat trimma de. Du får vänta nån månad till, de brukar dyka upp på blocket snart. Annars finns ju också nogs.se , där finns det en hel del 200or till salu....


194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#8
Mr_Yellow skrev:
Om du mek kunskaper och vill meka så kan du alltid köpa en någorlunda original s13 men räkna med att de går sönder när man börjar / börjat trimma de. Du får vänta nån månad till, de brukar dyka upp på blocket snart. Annars finns ju också nogs.se , där finns det en hel del 200or till salu....

Nja, är väl inte jätteglad för att stå i garaget (om det inte är jag själv som valt det) Får väl ha lite is i magen smile
Tack, ska bli medlem där!

456 Inlägg
27 mars 2013
#9
s13 är världens jävla skiit, hade knapt tagit en gratis med så mycke jävla skruvande o bök vi haft med polarens ...

Satsa på en s14 MYCKET snyggare och håller lite bättre med. eller så köper du en r33a..

Lycka Till


194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#10
VinDisel skrev:
s13 är världens jävla skiit, hade knapt tagit en gratis med så mycke jävla skruvande o bök vi haft med polarens ...

Satsa på en s14 MYCKET snyggare och håller lite bättre med. eller så köper du en r33a..

Lycka Till

Haha okej, känns som intresset för en s13 har svalnat en del... smile Svårt att få upp en s14a i runt 300 kusar? Nja, vill ha något vänsterstyrt

En gång till nu
760 Inlägg
27 mars 2013
#11
Mr_Yellow skrev:
* Mycket mer hållbara motorer ( sr20det ) som är ganska lätt att trimma och inte lider av vevlagerras

Äger en s14a jag ock, men jag skulle vilja säga att vevlagerras till största delen beror (inte alla fall givetvis) på att oljetråget och antal liter olja man får in i maskin inte är tillräcklig, men brukar bli hjälpt en separat oljekyl som man sätter dit.

detta gäller främst s13 men även s14/s14a/s15 i viss mån, men farmor kör du bilen så behöver man inte oroa sig..tongue

man får komma ihåg att folk som köper dessa bilar är ju gasglada, och bilen även om den e i det lägre sportbilssegmentet så är den inte gjord för att lekas med under lång tid..

så bara man kommer ihåg en bra kylning som löper med hur mycket påfrestning du utsätter bilen för (och andra mods) så blir det ju ett bra recept på hållbarhet.


Till ts så skulle ja rekomendera s14 eller s14a.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

435 Inlägg
27 mars 2013
#12
180sx finns det ju några importerade nu så att gå på en sådan hade ju varit kanon.

en S13 kaross reggad med SR20DET motor och nyare årsmodeller än de 200sx (s13) som är europa spec.

No risk, No reward

184 Inlägg
27 mars 2013
#13
180sx finns bara som högerstyrda precis som Skyline / s15


194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#14
alexxe skrev:
Mr_Yellow skrev:
* Mycket mer hållbara motorer ( sr20det ) som är ganska lätt att trimma och inte lider av vevlagerras

Äger en s14a jag ock, men jag skulle vilja säga att vevlagerras till största delen beror (inte alla fall givetvis) på att oljetråget och antal liter olja man får in i maskin inte är tillräcklig, men brukar bli hjälpt en separat oljekyl som man sätter dit.

detta gäller främst s13 men även s14/s14a/s15 i viss mån, men farmor kör du bilen så behöver man inte oroa sig..tongue

man får komma ihåg att folk som köper dessa bilar är ju gasglada, och bilen även om den e i det lägre sportbilssegmentet så är den inte gjord för att lekas med under lång tid..

så bara man kommer ihåg en bra kylning som löper med hur mycket påfrestning du utsätter bilen för (och andra mods) så blir det ju ett bra recept på hållbarhet.


Till ts så skulle ja rekomendera s14 eller s14a.

Jo efter att jag varit ute och läst så har jag också förstått att oljekylning och bra med luft är ett måste i stort sätt! Tyvärr så kommer man ju inte att farmor köra wink

194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#15
Mr_Yellow skrev:
180sx finns bara som högerstyrda precis som Skyline / s15

typiskt =/

435 Inlägg
27 mars 2013
#16
Mr_Yellow skrev:
180sx finns bara som högerstyrda precis som Skyline / s15

Det är såna coola saker man får leva med tongue

No risk, No reward

184 Inlägg
27 mars 2013
#17
S14 / S14a har inte samma problem med vevlagerras som s13 har. I s13 är det främst pga den låga olje volymen , sliten turbon som drar olja som leder till vevlagerras. Känner flera som har fått ras trots att de kör lungt.

S14 / S14a sr20det motorn är hel aluminium och rymer mer olja. Sen så går det även att köpa större oljetråg till sr20det, brukar räcka för att man ska slippa montera oljekyl.


Robin86 skrev:
alexxe skrev:
Mr_Yellow skrev:
* Mycket mer hållbara motorer ( sr20det ) som är ganska lätt att trimma och inte lider av vevlagerras

Äger en s14a jag ock, men jag skulle vilja säga att vevlagerras till största delen beror (inte alla fall givetvis) på att oljetråget och antal liter olja man får in i maskin inte är tillräcklig, men brukar bli hjälpt en separat oljekyl som man sätter dit.

detta gäller främst s13 men även s14/s14a/s15 i viss mån, men farmor kör du bilen så behöver man inte oroa sig..tongue

man får komma ihåg att folk som köper dessa bilar är ju gasglada, och bilen även om den e i det lägre sportbilssegmentet så är den inte gjord för att lekas med under lång tid..

så bara man kommer ihåg en bra kylning som löper med hur mycket påfrestning du utsätter bilen för (och andra mods) så blir det ju ett bra recept på hållbarhet.


Till ts så skulle ja rekomendera s14 eller s14a.

Jo efter att jag varit ute och läst så har jag också förstått att oljekylning och bra med luft är ett måste i stort sätt! Tyvärr så kommer man ju inte att farmor köra wink


184 Inlägg
27 mars 2013
#18
Perss0n skrev:
Mr_Yellow skrev:
180sx finns bara som högerstyrda precis som Skyline / s15

Det är såna coola saker man får leva med tongue

Det var precis de coola saker som fick mig att byta från Nissan till annat märke wink


194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#19
Tycker helt enkelt att det är piss att 180sx inte finns som vänsterstyrda smile

194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#20
Något mer än motorn och sittplattsen som är skillnad på 200 och 180?


Sök