3104
Sök

Spl/musiklåda till SPL Dynamics XTR-380D2S

275 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
Behöver lite råd och hjälp inför lådbygget till mina 2 SPL Dynamics XTR-380D2S.
Jag kommer driva dem med var sitt 1500.1 spl steg.
Vad ska avstämningen vara för att det ska spela så högt som möjligt men ändå lite musikaliskt? vet inte själv vart peaken för bilen ligger :S
De kommer sitta i en 940, tro dock ej att det är ett oseriöst bygge, kommer satsa fullt på att det ska spela så bra och så högt som möjligt då jag har bassrace i tankarna! smile
Max innervolym för basarna är 155l, så kom med förslag! smile
Tack på förhand !
Senast redigerat av Raawn (28 mars 2013)

412 Inlägg
28 mars 2013
Raawn skrev:
Vad ska avstämningen vara för att det ska spela så högt som möjligt men ändå lite musikaliskt? vet inte själv vart peaken för bilen ligger :S
De kommer sitta i en 940, tro dock ej att det är ett oseriöst bygge, kommer satsa fullt på att det ska spela så bra och så högt som möjligt då jag har bassrace i tankarna! smile
Tack på förhand !

har du all info om basarna? alla paragrafer osv? :p skicka det till mig i såna fall så räknar jag ut att exakt till dig i ett baslådeprogram där du kan välja precis som du vill hur det ska spela så löser vi det wink

275 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
LillemanT skrev:
Raawn skrev:
Tack på förhand !

har du all info om basarna? alla paragrafer osv? :p skicka det till mig i såna fall så räknar jag ut att exakt till dig i ett baslådeprogram där du kan välja precis som du vill hur det ska spela så löser vi det wink

Kanon, spec finns här smile http://www.spldynamics.fi/products/subw … d2s-e.html

vill ju helst kunna spela högt men endel djupbas me smile

372 Inlägg
29 mars 2013
Varför inte kontakta dBakuten?

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

275 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
octan skrev:
Varför inte kontakta dBakuten?

Kan ju alltid gå och prata med dom när jag ska upp till elmia nu på lördag och se vad dom har att säga smile

21 761 Inlägg
29 mars 2013
Med tanke på att lådans innervolym är begränsad till 155 liter så får du i så fall bygga lådan så stor, egentligen skulle det behövas lite större låda för att spela riktigt högt (men ändå inte entonigt). Räknat på 155 liter brutto kan du sätta 2 st 6" portar med full längd (30 cm rör, sedan trattar i båda ändar), då borde avstämningen hamna omkring 40 Hz och nettovolymen runt 130 liter. smile

275 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Med tanke på att lådans innervolym är begränsad till 155 liter så får du i så fall bygga lådan så stor, egentligen skulle det behövas lite större låda för att spela riktigt högt (men ändå inte entonigt). Räknat på 155 liter brutto kan du sätta 2 st 6" portar med full längd (30 cm rör, sedan trattar i båda ändar), då borde avstämningen hamna omkring 40 Hz och nettovolymen runt 130 liter. smile

Tackar ! smile Hade tänkt mig slotport istället för aero, hur stor ska den vara isf? smile

610 Inlägg
29 mars 2013
Drönirettab skrev:

Hur stor skulle lådan egentligen behöva vara? 170L?

21 761 Inlägg
29 mars 2013
Raawn skrev:
Hade tänkt mig slotport istället för aero, hur stor ska den vara isf? smile

Har räknat på ca 346 cm2 slotport (45x7,7 cm i uträkningen) och även sänkt avstämningen till ca 38-39 Hz med tanke på att du ville spela en del djupare bas, då blir den 37 cm lång. Nettovolymen minskar till 125-126 liter. smile

Ljud-fan skrev:

170 liter ser ut att funka teoretiskt iaf. smile

275 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Raawn skrev:
Hade tänkt mig slotport istället för aero, hur stor ska den vara isf? smile

Har räknat på ca 346 cm2 slotport (45x7,7 cm i uträkningen) och även sänkt avstämningen till ca 38-39 Hz med tanke på att du ville spela en del djupare bas, då blir den 37 cm lång. Nettovolymen minskar till 125-126 liter. smile

Ljud-fan skrev:

170 liter ser ut att funka teoretiskt iaf. smile

Trodde porten behövde vara större än 400cm2, men blir ju perfekt att inte porten behöver vara så lång smile
Senast redigerat av Raawn (29 mars 2013)

21 761 Inlägg
29 mars 2013
Se dock till att alla kanter är ordentligt avrundade. smile

275 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Se dock till att alla kanter är ordentligt avrundade. smile

Japp smile

har tänkt att porten ska spela in genom skidluckan så gör den 19*19cm så borde det bli bra big_smile
rent teoretisk hur högt spelar den lådan?
hur mycket kupeförstärkning kan man tänka sig att det blir ? smile

21 761 Inlägg
29 mars 2013
Det går inte att säga hur högt lådan kan spela, för många saker som påverkar. Vilken kupeförstärkning din bil har vet jag inte, men när jag gör beräkningar så utgår jag ifrån en generell förstärkning av 12 dB/oktav från 60 Hz och nedåt.

Med en sån där port kan avstämningen hamna någon Hz högre än beräknat eftersom en "vanlig" fyrkantig port blir litegrann längre för samma avstämning jämfört med slotport, fast skillnaden är ju inte jättestor. smile

275 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det går inte att säga hur högt lådan kan spela, för många saker som påverkar. Vilken kupeförstärkning din bil har vet jag inte, men när jag gör beräkningar så utgår jag ifrån en generell förstärkning av 12 dB/oktav från 60 Hz och nedåt.

Med en sån där port kan avstämningen hamna någon Hz högre än beräknat eftersom en "vanlig" fyrkantig port blir litegrann längre för samma avstämning jämfört med slotport, fast skillnaden är ju inte jättestor. smile

Okej smile
ja det blir ju lite mer material som tar upp volym men kan kanske kompensera det med 2 cm längre port då smile

Sök