3138
Sök

Volvo 745 årsm 92 dricker vatten. men bilen går bra och inget läcker

908 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
hallå min volvo dricker vatten.  säg de e fullt till kylarbehållaren så efter 10 dagar e den tom.
bilen går som den ska, rycker inte eller går kasst. oljan och stickan e helt fin. de läcker inget någonstanns
värmen i bilen funkar kalas och tempmätaren ligger där den ska. den ryker inte från avgasröret heller och inget vatten på golvet i bilen. vart tar det vägen :S

BASS GLAD
1 381 Inlägg
29 mars 2013
har du kollat så den inte läcker i värmekran inne i bilen så mattan är blö ?

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

908 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
tog ut alla mattor igår och dammsugade hela bilen och inget var blött va jag kunde se

908 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
ngn annan ide om var det tar vägen.?

509 Inlägg
29 mars 2013
Har du kollat värmekranen?
Det är mattorna som ligger i botten som blir blöta, inte de du tar bort när du dammsuger.

BASS GLAD
1 381 Inlägg
29 mars 2013
känn på mattan bakom gaspedalen

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

908 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
oki ska kolla upp det. några andra tips ?
men tror inte de e blött för vatt där o rotat och dragit kabel till slutsteg där igenom innan precis vid gas pedalen
Senast redigerat av davidklang (29 mars 2013)

908 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Nu har ja rotat fram matta o skruvat ner halva panelen och ingen vattenläcka i bilen. Så har skruvat ihop allt igen. Ngn annan med tips?

BASS GLAD
1 381 Inlägg
29 mars 2013
davidklang skrev:
Nu har ja rotat fram matta o skruvat ner halva panelen och ingen vattenläcka i bilen. Så har skruvat ihop allt igen. Ngn annan med tips?

de är inte kyllaren i sej sj'lv som läcker då ?

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

908 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Nej de läcker inget från den eller under bilen

pim_pim
29 mars 2013
Kör du hårt me bilen ?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 mars 2013
säkert dom där gammla hederliga S slangarna mellan motorn och torpedväggen brukar kunna bli rätt krispa och fina så de läcker minimalt då och då så man varken märker lr hittar de. en riktig klassiker

908 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Nej kör inte hårt med den.  men den tömmer behållaren på ca 10 dar så borde bu rinna lite isåfall

pim_pim
29 mars 2013
En kompis hade ett liknande problem, fast på sin 945turbo. En slang som hade en spricka, gick knappt att se. Den utvidgade sig när man gasade på och då spröt det en liten fin stråle på grenröret o vattnet ångades bort o man kunde inte se något läckage på marken..

Evildan
29 mars 2013
10 dagar även om bilen inte körs eller pendlar du 20mil enkelresa till jobbet?
Är väldig skillnad på symptom, går det åt 1.5liter vatten även om bilen inte körs är det inte ngt fel på topplockspackningen exempelvis.

Gjort kompressionstest?
Tittat okulärt i motorrummet när motorn är genomvarm?
Hur ser vattnet ut i expansionkärlet?
Luktat i expansionskärlet när det är låg nivå? luktar avgaser?
Har du blandat ordentligt med glykol? Frostplugg som det droppar ur?
Senast redigerat av Evildan (29 mars 2013)

908 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
har hittat var de läcker. är ngnstanns från vattenpumpen som det droppar. om de e e packning eller ngt som inte är åtdraget vet jag inte då de e trångt och se var de kommer ifrån.
Senast redigerat av davidklang (30 mars 2013)

Evildan
30 mars 2013
davidklang skrev:
har hittat var de läcker. är ngnstanns från vattenpumpen som det droppar. om de e e packning eller ngt som inte är åtdraget vet jag inte då de e trångt och se var de kommer ifrån.

bra jobbat, alltid skönt att veta var.
lätt att byta pump på en B230.

908 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
Okej räcker de byta packning för 40kr lr de e ny pump för 400 som behövs? Beror ju på var de öäcker med då ja inte kan se för alla slangar o skit :p

Evildan
30 mars 2013
tyvärr, jag är inte heller synsk wink

bara plocka bort prylar så du ser var det läcker.

86 Inlägg
30 mars 2013
Lika bra o byta vattenpump. Brukar inte vara nån packning som e kass. Hade samma fel på min. Den droppa under pumpen. Bara till o byta

Sök