2693
Sök

Hjälp en nybörjare köpa rätt (25,000 kr)

2 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
Hej,

Jag har en Golf 1.6 FSI 2005 och vill nu byta ut originalljudet i den men eftersom jag ingenting kan om billjud så kommer jag att lämna in bilen i Göteborgområdet för att få allt installerat så tips på bra firmor som gör allt rätt och har bra priser önskas också.

Men nu till huvudfrågan: Har max 25,000 kr att lägga på en komplett anläggning, d.v.s. frontenhet, framsystem, slutsteg, sub, låda, installation etc.

Jag har barn så barnvagnen måste få plats. Detta gör att baslådan inte kan vara hur stor och djup som helst utan jag tror att en grund låda som bygger längst hela ryggstödet vore bäst? Eller? Kan som sagt inget om billjud men det verkar mest logiskt tycker man.

Har tittat på lite olika klipp på Youtube och det verkar ju finns riktigt bra små 6.5- och 8-tummare. Men det är kanske för lite? Jag vill kunna spela riktigt högt och med ett riktigt bra tryck. Låter kanske pubertalt men jag vill att man ska höra, och helst känna, att jag kommer körandes.

Min musiksmak? Alla form av elektronisk musik går hem även fast det är Trance som spelas mest.

Tack på förhand,
/ZOiD
Senast redigerat av ZOiD (31 mars 2013)

1 727 Inlägg
31 mars 2013
ZOiD skrev:
Låter kanske pubertalt
/ZOiD

Inte då, snarare vuxet att vilja köra barnvagn men ÄNDÅ INTE ge avkall(toffel) på lite kul. smile

Tyvärr känner jag bara till en Helsingborgsfirma(Ljudbyggaren) på västkusten.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 mars 2013
Börja med att fundera ut hur mycket volym du är villig att offra i skuffen, sen när du har gjort det så gör du valet av bas efter det.
För att räkna ut volymen så tar du bredd x djup x höjd i decimeter (glöm inte att materialtjockleken tillkommer).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

5 127 Inlägg
31 mars 2013
Kan rekomendera en helt ok bas för hyfsade pengar, gladen sqx 8. Vill ha liten låda. 10l sluten eller 18 liter portad. Spelar ruskigt bra för pengen och storleken.
Men ska allt plockas i av en firma så kan nog dom rekomendera vad gör prylar du ska satsa på. Ta en firma som säljer "bra saker" sen får dom bygga och konstruera efter dina behov och din musiksmak. Och så klart vad som är lysnarglädje för dig. Alla gillar ju olika. Jag gillar lagomt med bas men skönt hårt tryck i mellanregister och mjuk diskant. Naturligt utan att något tar över. Sen finns de dom som vill ha bas så man inte kan andas osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

559 Inlägg
1 april 2013
Synd du begränsar dej till göteborgsområdet då jag skulle rekommenderat dej PM-Shopen i Solna Stockholm då fe skulle skräddarsy den bilen perfekt efter dina önskemål.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

2 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
Hm, hade hoppts på lite seriösa svar. Att rekommendera en butik som ligger 50 mil bort enkel väg, och som tipsaren verkar ha samröre med, var inte vad jag hade hoppats på. Att bygga ljud i en bil tar ju inte bara några timmar så det medför ju övernattning för mig samt bensinpengar, en massa omkostnader som istället kan läggas på ljudet. Samma med alla PM jag fått från butiker som försöker pracka på mig aktiva baslådor för 1,500 kr och påstår att "detta är basen du letar efter". Egentligen borde jag hänga ut butikerna för bara för jag skriver att jag ingenting kan om billjud så är jag inte dum. Men tack för att ni har hört av er, då vet jag ju vilka butiker som jag inte ska vända mig till.

Sedan att tipsa om basar man anser vara "ok". Personligen så är jag bara ute efter det bästa man kan få för pengarna, men det kanske bara är jag som är funtad så?

Mitt konto kan avaktiveras.

1 400 Inlägg
1 april 2013
ta kontakt med CD bilradio AB
Färgfabriksgatan 1 (backaplan)

Dom kommer hjälpa dig.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

559 Inlägg
1 april 2013
ZOiD skrev:
Hm, hade hoppts på lite seriösa svar. Att rekommendera en butik som ligger 50 mil bort enkel väg, och som tipsaren verkar ha samröre med, var inte vad jag hade hoppats på. Att bygga ljud i en bil tar ju inte bara några timmar så det medför ju övernattning för mig samt bensinpengar, en massa omkostnader som istället kan läggas på ljudet. Samma med alla PM jag fått från butiker som försöker pracka på mig aktiva baslådor för 1,500 kr och påstår att "detta är basen du letar efter". Egentligen borde jag hänga ut butikerna för bara för jag skriver att jag ingenting kan om billjud så är jag inte dum. Men tack för att ni har hört av er, då vet jag ju vilka butiker som jag inte ska vända mig till.

Sedan att tipsa om basar man anser vara "ok". Personligen så är jag bara ute efter det bästa man kan få för pengarna, men det kanske bara är jag som är funtad så?

Om man vill ha tips på bra butiker i närområdet så är ju allt relativt, ta kontakt med Brl Trollhättan. men det kanske är för långt borta? Butiker finns på fler ställen men jag gissar att du inte bara vill ha det installerat utan att det ska vara proffesionellt utfört och att det ska låta ohyggligt bra. Förstår att du vill få det bästa man kan få för pengar men det kan nog ingen svara på utan att själv bilda sig en uppfattning om vilket just du tycker är det bästa.

Men som sagt Brl Trollhättan är ett hett tips annars butiken du blev tipsad om på backaplan valet är ditt. Men åk till en fysisk butik och lyssna ut ditt nästa system är alltid rätt väg att gå eftersonm du vill lägga ut så mycket pengar som du skrev.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 april 2013
ZOiD skrev:
Men nu till huvudfrågan: Har max 25,000 kr att lägga på en komplett anläggning, d.v.s. frontenhet, framsystem, slutsteg, sub, låda, installation etc.

Det är en rätt snäv budget när monteringen skall ingå.

ZOiD skrev:
Jag har barn så barnvagnen måste få plats. Detta gör att baslådan inte kan vara hur stor och djup som helst utan jag tror att en grund låda som bygger längst hela ryggstödet vore bäst? Eller? Kan som sagt inget om billjud men det verkar mest logiskt tycker man.

Detta begränsar dig, men det är inte omöjligt.

ZOiD skrev:
Har tittat på lite olika klipp på Youtube och det verkar ju finns riktigt bra små 6.5- och 8-tummare. Men det är kanske för lite? Jag vill kunna spela riktigt högt och med ett riktigt bra tryck. Låter kanske pubertalt men jag vill att man ska höra, och helst känna, att jag kommer körandes.

Det är nu det börjar bli svårt.. Om folk ska kunna KÄNNA när du kommer körandes så är det i alla fall 140dB+ som vi pratar om, dessutom vid lite lägre frekvenser.
Sammanfattat så har du rätt mycket krav, med tanke på att det ska ingå montage, får inte ta mycket plats OCH det ska spela högt med en begränsad budget.

ZOiD skrev:
Hm, hade hoppts på lite seriösa svar. Att rekommendera en butik som ligger 50 mil bort enkel väg, och som tipsaren verkar ha samröre med, var inte vad jag hade hoppats på.

När man har mycket krav så får man vara beredd på att inte vem som helst kan utföra jobbet. Om du visste vem Putte är så hade du insett att han inte skulle rekommendera PM-shopen (som för övrigt har funnits sedan 90-talet) om det inte var så att han visste att de kunde utföra ett bra jobb.
ZOiD skrev:
Att bygga ljud i en bil tar ju inte bara några timmar så det medför ju övernattning för mig samt bensinpengar, en massa omkostnader som istället kan läggas på ljudet.

Se mitt svar ovanför, dessutom så skrev han "Synd du begränsar dej till göteborgsområdet ".

ZOiD skrev:

Den basen kanske är det bästa du kan få för de pengarna du är villig att lägga (jag vet inte då jag aldrig hört den). Självklart så finns det värre prylar, men det är väl knappast lönt att rekommendera en bas som inte ligger inom en rimlig prisklass..?
ZOiD skrev:

Är det nu vi ska be dig stanna?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

82 Inlägg
3 april 2013
ExtraKim skrev:
ZOiD skrev:

Det är en rätt snäv budget när monteringen skall ingå.

ZOiD skrev:

Detta begränsar dig, men det är inte omöjligt.

ZOiD skrev:

Det är nu det börjar bli svårt.. Om folk ska kunna KÄNNA när du kommer körandes så är det i alla fall 140dB+ som vi pratar om, dessutom vid lite lägre frekvenser.
Sammanfattat så har du rätt mycket krav, med tanke på att det ska ingå montage, får inte ta mycket plats OCH det ska spela högt med en begränsad budget.

ZOiD skrev:
Hm, hade hoppts på lite seriösa svar. Att rekommendera en butik som ligger 50 mil bort enkel väg, och som tipsaren verkar ha samröre med, var inte vad jag hade hoppats på.

När man har mycket krav så får man vara beredd på att inte vem som helst kan utföra jobbet. Om du visste vem Putte är så hade du insett att han inte skulle rekommendera PM-shopen (som för övrigt har funnits sedan 90-talet) om det inte var så att han visste att de kunde utföra ett bra jobb.
ZOiD skrev:
Att bygga ljud i en bil tar ju inte bara några timmar så det medför ju övernattning för mig samt bensinpengar, en massa omkostnader som istället kan läggas på ljudet.

Se mitt svar ovanför, dessutom så skrev han "Synd du begränsar dej till göteborgsområdet ".

ZOiD skrev:

Den basen kanske är det bästa du kan få för de pengarna du är villig att lägga (jag vet inte då jag aldrig hört den). Självklart så finns det värre prylar, men det är väl knappast lönt att rekommendera en bas som inte ligger inom en rimlig prisklass..?
ZOiD skrev:

Är det nu vi ska be dig stanna?

Grymt bra svar ! Sakligt å kunnigt

38 Inlägg
3 april 2013
ZOiD skrev:

Rätt montering och inställt med finess är mer värt än ett 10000:- dyrare system inkastat av en klåpare. (No offense Rikard Karlsson )

1000:- i bensin
1000:- för en natt på hotell
23000:- på bilstereo som ger dig ett leende på läpparna.

Det finns så sjukt många försäljare av bilstereo i detta avlånga land som inte kan leverera ett system och en installation värt namnet.
Många av dem florerar på olika forum och går över lik för ett sälj.

Hade jag varit i din sits hade min erfarenhet gett mig ett alternativ på 4-5 butiker som jag skulle kunna bege mig till för en affär.
Utöver dessa butiker så känner jag till kanske 10-15 privatpersoner som jag vet skulle göra mig nöjd.
Större är inte marknaden idag för att få ett riktigt bra OCH snyggt installerat system i Sverige.

Så i slutändan så är resan till och från dessa butiker ett äventyr i sig, och småpengar i din totala budget.
Sen om du väljer Helsingborg, Växjö, Trollhättan eller Stockholm som resmål spelar mindre roll, ta den stad som känns mest spännande för montörer finns av klass i samtliga. :-)

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/

Sök