Tja ! Vill INTE ha nåt TJAFS om vilket som är bäst och sämst.. Däremot fördelar och nackdelar osv. Men inget bråk om det ! Kommenterar ni så håll er till en vuxen nivå.
Går i tankarna om att byta min KTM 250 SX-F -09 mot en KTM 250 SX -09, Anledningen till trådstarten.
Ta hänsyn till att jag är en nybörjare på både motorer och crossåkning.
-------------------------------
Detta är ju ett evigt återkommande ämne för dom som åker cross/enduro.. Och bråket slutar ALDRIG och kommer nog inte heller göra det.. För det är ju för och nackdelar med båda, nu är jag inte så pass insatt så jag kan dra alla för och nackdelar med dom.. Och för mig som bara
motionskör på nybörjarnivå så spelar det väl egentligen ingen roll vilken jag väljer.. Eller? Men som alltid vill man ju komma undan så billigt som möjligt.
Har redan sökt på detta ämne så jag vet redan relativt mycket, men vill få ett utförligare svar, infon finns ju redan utspritt på nätet men vill försöka samla allt på ett stället, istället för att läs fragment från många sidor..
Utbyte av kolv: (bara som exempel)
Kolv:
2takt: KTM SX 2009 - 1339:-
4takt: KTM SX-F 2009 - 1599:-Kollade
Vevstakssats m,m och vad jag kan se så är det inte alls många hundralappar det skiljer.
Men med tanke på att
4takt har
Kamkedja,ventiler osv, är det därför man säger att
4takt är dyrare i driftkostnad?
Lättare att meka med 2takt än en 4takt säger väl sig självt.. Men det mesta är ju enkelt om man kan det.
En 2takt varvar mycket mer och därför behöver därför tätare kolvbyten än en 4takt?
Ur miljösynpunkt, vilken motor släpper ut mest?
En 2taktare stör mer eftersom den låter mer än en 4takts dovare ljud?
Kommer inte på mer frågor nu.. Men alla åsikter räknas, med tanke på att jag är nybörjare är ALL information nyttig.
Mycket text men hoppas på ett par svar som kanske kan vägleda mig till ett bättre val. (än 4taktare dvs)