3897
Sök

4takt vs 2takt (motorcross)

Meldem
4 137 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#1
Tja ! Vill INTE ha nåt TJAFS om vilket som är bäst och sämst.. Däremot fördelar och nackdelar osv. Men inget bråk om det ! Kommenterar ni så håll er till en vuxen nivå. smile

Går i tankarna om att byta min KTM 250 SX-F -09 mot en KTM 250 SX -09, Anledningen till trådstarten.

Ta hänsyn till att jag är en nybörjare på både motorer och crossåkning.

-------------------------------

Detta är ju ett evigt återkommande ämne för dom som åker cross/enduro.. Och bråket slutar ALDRIG och kommer nog inte heller göra det.. För det är ju för och nackdelar med båda, nu är jag inte så pass insatt så jag kan dra alla för och nackdelar med dom.. Och för mig som bara motionskör på nybörjarnivå så spelar det väl egentligen ingen roll vilken jag väljer.. Eller? Men som alltid vill man ju komma undan så billigt som möjligt.

Har redan sökt på detta ämne så jag vet redan relativt mycket, men vill få ett utförligare svar, infon finns ju redan utspritt på nätet men vill försöka samla allt på ett stället, istället för att läs fragment från många sidor..

Utbyte av kolv: (bara som exempel)

Kolv:
2takt: KTM SX 2009 - 1339:-
4takt: KTM SX-F 2009 - 1599:-


Kollade Vevstakssats m,m och vad jag kan se så är det inte alls många hundralappar det skiljer.
Men med tanke på att 4takt har Kamkedja,ventiler osv, är det därför man säger att 4takt är dyrare i driftkostnad?

Lättare att meka med 2takt än en 4takt säger väl sig självt.. Men det mesta är ju enkelt om man kan det.

En 2takt varvar mycket mer och därför behöver därför tätare kolvbyten än en 4takt?

Ur miljösynpunkt, vilken motor släpper ut mest?

En 2taktare stör mer eftersom den låter mer än en 4takts dovare ljud?

Kommer inte på mer frågor nu.. Men alla åsikter räknas, med tanke på att jag är nybörjare är ALL information nyttig. smile

Mycket text men hoppas på ett par svar som kanske kan vägleda mig till ett bättre val. (än 4taktare dvs)
Senast redigerat av TouchOfRed (2 april 2013)


Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
2 april 2013
#2
Rent miljömässigt så är ju 2takt mycket sämre. Det är väl det jag kan komma med. Vet inte hur bra motorljudet blir på moderna crossar men går man några år tillbaka så var ju alltid 2taktarna mer högljudda.


Meldem
4 137 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#3
Noart skrev:
Rent miljömässigt så är ju 2takt mycket sämre. Det är väl det jag kan komma med. Vet inte hur bra motorljudet blir på moderna crossar men går man några år tillbaka så var ju alltid 2taktarna mer högljudda.

Var det jag misstänkte. smile


Saabifierad
2 031 Inlägg
2 april 2013
#4
Vad spelar egentligen miljöpåverkan för roll? bara att du väljer att hålla på med en motorsport innebär miljöpåverkan i sig, att den ena släpper ut mer än den andra borde vara av mindre betydelse då motorsport syftar till att ha roligt. Jag menar att det är fel utgångspunkt att ta in miljöaspekter om man ändå ska hålla på med en motorsport. Hade du däremot valet mellan låt oss säga en cross som går på vätgas och en som går på bensin, ett tydligt miljöval, då kan man börja ta in miljöaspekter.

Hursomhelst: Ja, 2-taktare har tätare byten av kolvar men är istället mer lättmekade än 4-taktare. 2-taktare har även fördelen att om något går sönder behöver det inte alltid innebära så avancerade ingrepp.

2-taktare är lättare, mer kompakta och ger ifrån sig en kraftigare effektskick när de kommer upp i höga varvtal vilket du inte får av en 4-takt. Däremot får du istället en ketchupeffekt som du inte får av en 4-taktare. 2-taktare är ungefär som att köra turbobil (speciellt äldre), tar ett tag innan effekten nås.

När man pratar om nybörjarvänlighet är 4-taktare "vänligare" då du har mycket effekt från botten och behöver inte gasa på så värst mycket för att få ut effekt, detta gör att du som nybörjar även kan känna dig som en "mästare". 2-taktare är "ovänligare" då de är tvärtom, du måste gasa rätt rejält för att få ut effekt och det tar ett tag att vänja sig (om man ens gör det).

Rent ekonomiskt är 4-taktarna driftsäkrare men istället går du miste om det "galna" med 2-taktare.
Så nybörjarmässigt är en 4-taktare att föredra om du kan leva utan 2-taktskänslan.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Meldem
4 137 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#5
Slash skrev:
Vad spelar egentligen miljöpåverkan för roll? bara att du väljer att hålla på med en motorsport innebär miljöpåverkan i sig, att den ena släpper ut mer än den andra borde vara av mindre betydelse då motorsport syftar till att ha roligt. Jag menar att det är fel utgångspunkt att ta in miljöaspekter om man ändå ska hålla på med en motorsport. Hade du däremot valet mellan låt oss säga en cross som går på vätgas och en som går på bensin, ett tydligt miljöval, då kan man börja ta in miljöaspekter.

Hursomhelst: Ja, 2-taktare har tätare byten av kolvar men är istället mer lättmekade än 4-taktare. 2-taktare har även fördelen att om något går sönder behöver det inte alltid innebära så avancerade ingrepp.

2-taktare är lättare, mer kompakta och ger ifrån sig en kraftigare effektskick när de kommer upp i höga varvtal vilket du inte får av en 4-takt. Däremot får du istället en ketchupeffekt som du inte får av en 4-taktare. 2-taktare är ungefär som att köra turbobil (speciellt äldre), tar ett tag innan effekten nås.

När man pratar om nybörjarvänlighet är 4-taktare "vänligare" då du har mycket effekt från botten och behöver inte gasa på så värst mycket för att få ut effekt, detta gör att du som nybörjar även kan känna dig som en "mästare". 2-taktare är "ovänligare" då de är tvärtom, du måste gasa rätt rejält för att få ut effekt och det tar ett tag att vänja sig (om man ens gör det).

Rent ekonomiskt är 4-taktarna driftsäkrare men istället går du miste om det "galna" med 2-taktare.
Så nybörjarmässigt är en 4-taktare att föredra om du kan leva utan 2-taktskänslan.

Jo, men man kan ju försöka hålla ner utsläppen så mycket som det går ändå?

Tack för en ingående förklaring ! smile

Så rent prismässigt på reparationer så är det hugget som stucket? om det inte händer något allvarligare på en 4takt dvs?

Har aldrig kört en 2takt så vet faktiskt inte hur dom beter sig. Är väldigt sugen på en 2takt, men vill också ha kvar min 4taktare då den låter grymmare och sånt sjukt bottendrag..

Kanske köra ett tag och se hur det fungerar. Tröttnar jag eller börjar tycka det är segt att köra kanske man borde byta till en 2takt? smile


370 Inlägg
3 april 2013
#6
TouchOfRed skrev:
Slash skrev:
Vad spelar egentligen miljöpåverkan för roll? bara att du väljer att hålla på med en motorsport innebär miljöpåverkan i sig, att den ena släpper ut mer än den andra borde vara av mindre betydelse då motorsport syftar till att ha roligt. Jag menar att det är fel utgångspunkt att ta in miljöaspekter om man ändå ska hålla på med en motorsport. Hade du däremot valet mellan låt oss säga en cross som går på vätgas och en som går på bensin, ett tydligt miljöval, då kan man börja ta in miljöaspekter.

Hursomhelst: Ja, 2-taktare har tätare byten av kolvar men är istället mer lättmekade än 4-taktare. 2-taktare har även fördelen att om något går sönder behöver det inte alltid innebära så avancerade ingrepp.

2-taktare är lättare, mer kompakta och ger ifrån sig en kraftigare effektskick när de kommer upp i höga varvtal vilket du inte får av en 4-takt. Däremot får du istället en ketchupeffekt som du inte får av en 4-taktare. 2-taktare är ungefär som att köra turbobil (speciellt äldre), tar ett tag innan effekten nås.

När man pratar om nybörjarvänlighet är 4-taktare "vänligare" då du har mycket effekt från botten och behöver inte gasa på så värst mycket för att få ut effekt, detta gör att du som nybörjar även kan känna dig som en "mästare". 2-taktare är "ovänligare" då de är tvärtom, du måste gasa rätt rejält för att få ut effekt och det tar ett tag att vänja sig (om man ens gör det).

Rent ekonomiskt är 4-taktarna driftsäkrare men istället går du miste om det "galna" med 2-taktare.
Så nybörjarmässigt är en 4-taktare att föredra om du kan leva utan 2-taktskänslan.

Jo, men man kan ju försöka hålla ner utsläppen så mycket som det går ändå?

Tack för en ingående förklaring ! smile

Så rent prismässigt på reparationer så är det hugget som stucket? om det inte händer något allvarligare på en 4takt dvs?

Har aldrig kört en 2takt så vet faktiskt inte hur dom beter sig. Är väldigt sugen på en 2takt, men vill också ha kvar min 4taktare då den låter grymmare och sånt sjukt bottendrag..

Kanske köra ett tag och se hur det fungerar. Tröttnar jag eller börjar tycka det är segt att köra kanske man borde byta till en 2takt? smile

oj oj oj  2takts ljudet är helt galet fint, lukten av dom oljeblandade avgaserna får en att bli alldeles till sig...
Personligen tror jag 2takt är mycket billigare att underhålla, en kolv håller länge om du inte tävlingskör eller kan nyttja effekten till max.

250 2t har bra botten (iaf nyare  årsm.)och du behöver inte tokvarva för att det ska hända något således är dom inte speciellt svårkörda.

Jag hade bara övervägt 4takt om du går upp i cc...annars är det 2t som gäller.

//My point of view
Senast redigerat av Unleash (3 april 2013)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Meldem
4 137 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#7
Unleash skrev:
TouchOfRed skrev:
Slash skrev:
Vad spelar egentligen miljöpåverkan för roll? bara att du väljer att hålla på med en motorsport innebär miljöpåverkan i sig, att den ena släpper ut mer än den andra borde vara av mindre betydelse då motorsport syftar till att ha roligt. Jag menar att det är fel utgångspunkt att ta in miljöaspekter om man ändå ska hålla på med en motorsport. Hade du däremot valet mellan låt oss säga en cross som går på vätgas och en som går på bensin, ett tydligt miljöval, då kan man börja ta in miljöaspekter.

Hursomhelst: Ja, 2-taktare har tätare byten av kolvar men är istället mer lättmekade än 4-taktare. 2-taktare har även fördelen att om något går sönder behöver det inte alltid innebära så avancerade ingrepp.

2-taktare är lättare, mer kompakta och ger ifrån sig en kraftigare effektskick när de kommer upp i höga varvtal vilket du inte får av en 4-takt. Däremot får du istället en ketchupeffekt som du inte får av en 4-taktare. 2-taktare är ungefär som att köra turbobil (speciellt äldre), tar ett tag innan effekten nås.

När man pratar om nybörjarvänlighet är 4-taktare "vänligare" då du har mycket effekt från botten och behöver inte gasa på så värst mycket för att få ut effekt, detta gör att du som nybörjar även kan känna dig som en "mästare". 2-taktare är "ovänligare" då de är tvärtom, du måste gasa rätt rejält för att få ut effekt och det tar ett tag att vänja sig (om man ens gör det).

Rent ekonomiskt är 4-taktarna driftsäkrare men istället går du miste om det "galna" med 2-taktare.
Så nybörjarmässigt är en 4-taktare att föredra om du kan leva utan 2-taktskänslan.

Jo, men man kan ju försöka hålla ner utsläppen så mycket som det går ändå?

Tack för en ingående förklaring ! smile

Så rent prismässigt på reparationer så är det hugget som stucket? om det inte händer något allvarligare på en 4takt dvs?

Har aldrig kört en 2takt så vet faktiskt inte hur dom beter sig. Är väldigt sugen på en 2takt, men vill också ha kvar min 4taktare då den låter grymmare och sånt sjukt bottendrag..

Kanske köra ett tag och se hur det fungerar. Tröttnar jag eller börjar tycka det är segt att köra kanske man borde byta till en 2takt? smile

oj oj oj  2takts ljudet är helt galet fint, lukten av dom oljeblandade avgaserna får en att bli alldeles till sig...
Personligen tror jag 2takt är mycket billigare att underhålla, en kolv håller länge om du inte tävlingskör eller kan nyttja effekten till max.

250 2t har bra botten (iaf nyare  årsm.)och du behöver inte tokvarva för att det ska hända något således är dom inte speciellt svårkörda.

Jag hade bara övervägt 4takt om du går upp i cc...annars är det 2t som gäller.

//My point of view

Hmm ok, jo lite billigare är det nog med 2takt.
Men ska jag byta mot 2t så vill jag ha en Enduro.
Och jag vill ju inte byta mot en 2t Enduro + pengar emellan för min del, och sen inse att 2t suger.. tongue


Saabifierad
2 031 Inlägg
3 april 2013
#8
TouchOfRed skrev:
Slash skrev:
Vad spelar egentligen miljöpåverkan för roll? bara att du väljer att hålla på med en motorsport innebär miljöpåverkan i sig, att den ena släpper ut mer än den andra borde vara av mindre betydelse då motorsport syftar till att ha roligt. Jag menar att det är fel utgångspunkt att ta in miljöaspekter om man ändå ska hålla på med en motorsport. Hade du däremot valet mellan låt oss säga en cross som går på vätgas och en som går på bensin, ett tydligt miljöval, då kan man börja ta in miljöaspekter.

Hursomhelst: Ja, 2-taktare har tätare byten av kolvar men är istället mer lättmekade än 4-taktare. 2-taktare har även fördelen att om något går sönder behöver det inte alltid innebära så avancerade ingrepp.

2-taktare är lättare, mer kompakta och ger ifrån sig en kraftigare effektskick när de kommer upp i höga varvtal vilket du inte får av en 4-takt. Däremot får du istället en ketchupeffekt som du inte får av en 4-taktare. 2-taktare är ungefär som att köra turbobil (speciellt äldre), tar ett tag innan effekten nås.

När man pratar om nybörjarvänlighet är 4-taktare "vänligare" då du har mycket effekt från botten och behöver inte gasa på så värst mycket för att få ut effekt, detta gör att du som nybörjar även kan känna dig som en "mästare". 2-taktare är "ovänligare" då de är tvärtom, du måste gasa rätt rejält för att få ut effekt och det tar ett tag att vänja sig (om man ens gör det).

Rent ekonomiskt är 4-taktarna driftsäkrare men istället går du miste om det "galna" med 2-taktare.
Så nybörjarmässigt är en 4-taktare att föredra om du kan leva utan 2-taktskänslan.

Jo, men man kan ju försöka hålla ner utsläppen så mycket som det går ändå?

Tack för en ingående förklaring ! smile

Så rent prismässigt på reparationer så är det hugget som stucket? om det inte händer något allvarligare på en 4takt dvs?

Har aldrig kört en 2takt så vet faktiskt inte hur dom beter sig. Är väldigt sugen på en 2takt, men vill också ha kvar min 4taktare då den låter grymmare och sånt sjukt bottendrag..

Kanske köra ett tag och se hur det fungerar. Tröttnar jag eller börjar tycka det är segt att köra kanske man borde byta till en 2takt? smile

Ditt "strå till stacken" spelar egentligen ingen större roll, sedan tror jag inte utsläppsmässigt att det är så himla stor skillnad mellan de båda för ingen av dem har katalysator. Passa på medan du ändå har chansen att kunna göra valet wink

På sätt och vis. Det som är billigare i delar till 2-taktaren kan mycket väl ätas upp av bränsle- och 2-taktsoljekostnader samt byte av kolven.

Jo jag vet "tänk om alla skulle tänka som du, då skulle världen redan gått under" men så är inte sanningen om man nu inte äger massvis med smutsiga industrier runt om i världen där man har valet att rena utsläppen eller inte och struntar i det tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Meldem
4 137 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#9
Slash skrev:
TouchOfRed skrev:
Slash skrev:
Vad spelar egentligen miljöpåverkan för roll? bara att du väljer att hålla på med en motorsport innebär miljöpåverkan i sig, att den ena släpper ut mer än den andra borde vara av mindre betydelse då motorsport syftar till att ha roligt. Jag menar att det är fel utgångspunkt att ta in miljöaspekter om man ändå ska hålla på med en motorsport. Hade du däremot valet mellan låt oss säga en cross som går på vätgas och en som går på bensin, ett tydligt miljöval, då kan man börja ta in miljöaspekter.

Hursomhelst: Ja, 2-taktare har tätare byten av kolvar men är istället mer lättmekade än 4-taktare. 2-taktare har även fördelen att om något går sönder behöver det inte alltid innebära så avancerade ingrepp.

2-taktare är lättare, mer kompakta och ger ifrån sig en kraftigare effektskick när de kommer upp i höga varvtal vilket du inte får av en 4-takt. Däremot får du istället en ketchupeffekt som du inte får av en 4-taktare. 2-taktare är ungefär som att köra turbobil (speciellt äldre), tar ett tag innan effekten nås.

När man pratar om nybörjarvänlighet är 4-taktare "vänligare" då du har mycket effekt från botten och behöver inte gasa på så värst mycket för att få ut effekt, detta gör att du som nybörjar även kan känna dig som en "mästare". 2-taktare är "ovänligare" då de är tvärtom, du måste gasa rätt rejält för att få ut effekt och det tar ett tag att vänja sig (om man ens gör det).

Rent ekonomiskt är 4-taktarna driftsäkrare men istället går du miste om det "galna" med 2-taktare.
Så nybörjarmässigt är en 4-taktare att föredra om du kan leva utan 2-taktskänslan.

Jo, men man kan ju försöka hålla ner utsläppen så mycket som det går ändå?

Tack för en ingående förklaring ! smile

Så rent prismässigt på reparationer så är det hugget som stucket? om det inte händer något allvarligare på en 4takt dvs?

Har aldrig kört en 2takt så vet faktiskt inte hur dom beter sig. Är väldigt sugen på en 2takt, men vill också ha kvar min 4taktare då den låter grymmare och sånt sjukt bottendrag..

Kanske köra ett tag och se hur det fungerar. Tröttnar jag eller börjar tycka det är segt att köra kanske man borde byta till en 2takt? smile

Ditt "strå till stacken" spelar egentligen ingen större roll, sedan tror jag inte utsläppsmässigt att det är så himla stor skillnad mellan de båda för ingen av dem har katalysator. Passa på medan du ändå har chansen att kunna göra valet wink

På sätt och vis. Det som är billigare i delar till 2-taktaren kan mycket väl ätas upp av bränsle- och 2-taktsoljekostnader samt byte av kolven.

Jo jag vet "tänk om alla skulle tänka som du, då skulle världen redan gått under" men så är inte sanningen om man nu inte äger massvis med smutsiga industrier runt om i världen där man har valet att rena utsläppen eller inte och struntar i det tongue

Tack !
Behåller min 4taktare.. smile Iaf denna sommar ut, sen kanske byter mot en likadan fast Enduro.. Det är fränare, sen "Ser det lagligare ut om man åker någonstans" med tanke på lysena. smile

Tack för svaren grappar !


Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 april 2013
#10
TouchOfRed skrev:
Tja ! Vill INTE ha nåt TJAFS om vilket som är bäst och sämst.. Däremot fördelar och nackdelar osv. Men inget bråk om det ! Kommenterar ni så håll er till en vuxen nivå. smile

Går i tankarna om att byta min KTM 250 SX-F -09 mot en KTM 250 SX -09, Anledningen till trådstarten.

Ta hänsyn till att jag är en nybörjare på både motorer och crossåkning.

-------------------------------

Detta är ju ett evigt återkommande ämne för dom som åker cross/enduro.. Och bråket slutar ALDRIG och kommer nog inte heller göra det.. För det är ju för och nackdelar med båda, nu är jag inte så pass insatt så jag kan dra alla för och nackdelar med dom.. Och för mig som bara motionskör på nybörjarnivå så spelar det väl egentligen ingen roll vilken jag väljer.. Eller? Men som alltid vill man ju komma undan så billigt som möjligt.

Har redan sökt på detta ämne så jag vet redan relativt mycket, men vill få ett utförligare svar, infon finns ju redan utspritt på nätet men vill försöka samla allt på ett stället, istället för att läs fragment från många sidor..

Utbyte av kolv: (bara som exempel)

Kolv:
2takt: KTM SX 2009 - 1339:-
4takt: KTM SX-F 2009 - 1599:-


Kollade Vevstakssats m,m och vad jag kan se så är det inte alls många hundralappar det skiljer.
Men med tanke på att 4takt har Kamkedja,ventiler osv, är det därför man säger att 4takt är dyrare i driftkostnad?

Lättare att meka med 2takt än en 4takt säger väl sig självt.. Men det mesta är ju enkelt om man kan det.

En 2takt varvar mycket mer och därför behöver därför tätare kolvbyten än en 4takt?

Ur miljösynpunkt, vilken motor släpper ut mest?

En 2taktare stör mer eftersom den låter mer än en 4takts dovare ljud?

Kommer inte på mer frågor nu.. Men alla åsikter räknas, med tanke på att jag är nybörjare är ALL information nyttig. smile

Mycket text men hoppas på ett par svar som kanske kan vägleda mig till ett bättre val. (än 4taktare dvs)

Jag skulle säga att 2 taktaren låter inte mera än nya fyrtaktare, framförallt inte om du pratar enduroversioner som har effektivare ljuddämpare.

250 2 taktare varvar snarare mindre än 250 4T så kolvbyten blir det inte många av på en sådan 2 taktare, skilland om man kollar på 85cc och 125cc då dom måste köras på mycket högre varv samt har högre toppvarv.
Skulle nog säga att du byter kolv lika ofta ungefär på motionsnivå och då är det bra mycket minre jobb på 2 taktaren.

Jag hade kört på 2 taktaren så länge vi pratar den kubiken.
Att du sedan får mer pulver på köpet för mindre pengar är ju en bonus smile
Senast redigerat av Busgrabb (5 april 2013)

Autotech

Meldem
4 137 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#11
Busgrabb skrev:
TouchOfRed skrev:
Tja ! Vill INTE ha nåt TJAFS om vilket som är bäst och sämst.. Däremot fördelar och nackdelar osv. Men inget bråk om det ! Kommenterar ni så håll er till en vuxen nivå. smile

Går i tankarna om att byta min KTM 250 SX-F -09 mot en KTM 250 SX -09, Anledningen till trådstarten.

Ta hänsyn till att jag är en nybörjare på både motorer och crossåkning.

-------------------------------

Detta är ju ett evigt återkommande ämne för dom som åker cross/enduro.. Och bråket slutar ALDRIG och kommer nog inte heller göra det.. För det är ju för och nackdelar med båda, nu är jag inte så pass insatt så jag kan dra alla för och nackdelar med dom.. Och för mig som bara motionskör på nybörjarnivå så spelar det väl egentligen ingen roll vilken jag väljer.. Eller? Men som alltid vill man ju komma undan så billigt som möjligt.

Har redan sökt på detta ämne så jag vet redan relativt mycket, men vill få ett utförligare svar, infon finns ju redan utspritt på nätet men vill försöka samla allt på ett stället, istället för att läs fragment från många sidor..

Utbyte av kolv: (bara som exempel)

Kolv:
2takt: KTM SX 2009 - 1339:-
4takt: KTM SX-F 2009 - 1599:-


Kollade Vevstakssats m,m och vad jag kan se så är det inte alls många hundralappar det skiljer.
Men med tanke på att 4takt har Kamkedja,ventiler osv, är det därför man säger att 4takt är dyrare i driftkostnad?

Lättare att meka med 2takt än en 4takt säger väl sig självt.. Men det mesta är ju enkelt om man kan det.

En 2takt varvar mycket mer och därför behöver därför tätare kolvbyten än en 4takt?

Ur miljösynpunkt, vilken motor släpper ut mest?

En 2taktare stör mer eftersom den låter mer än en 4takts dovare ljud?

Kommer inte på mer frågor nu.. Men alla åsikter räknas, med tanke på att jag är nybörjare är ALL information nyttig. smile

Mycket text men hoppas på ett par svar som kanske kan vägleda mig till ett bättre val. (än 4taktare dvs)

Jag skulle säga att 2 taktaren låter inte mera än nya fyrtaktare, framförallt inte om du pratar enduroversioner som har effektivare ljuddämpare.

250 2 taktare varvar snarare mindre än 250 4T så kolvbyten blir det inte många av på en sådan 2 taktare, skilland om man kollar på 85cc och 125cc då dom måste köras på mycket högre varv samt har högre toppvarv.
Skulle nog säga att du byter kolv lika ofta ungefär på motionsnivå och då är det bra mycket minre jobb på 2 taktaren.

Jag hade kört på 2 taktaren så länge vi pratar den kubiken.
Att du sedan får mer pulver på köpet för mindre pengar är ju en bonus smile

Tror du har fel angående ljudet.. tongue Enduroversionerna vet jag inte.

Att en 2taktare varvar mindre är inget jag har läst, har bara sett att dom skriver att 2taktare varvar mer. :o

Tror jag stannar kvar på 4takt. Har ingen ork till att byta, och vill inte lägga ännu mer pengar på en Enduro. Så får behålla min sålänge.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 april 2013
#12
TouchOfRed skrev:
Busgrabb skrev:
TouchOfRed skrev:
Tja ! Vill INTE ha nåt TJAFS om vilket som är bäst och sämst.. Däremot fördelar och nackdelar osv. Men inget bråk om det ! Kommenterar ni så håll er till en vuxen nivå. smile

Går i tankarna om att byta min KTM 250 SX-F -09 mot en KTM 250 SX -09, Anledningen till trådstarten.

Ta hänsyn till att jag är en nybörjare på både motorer och crossåkning.

-------------------------------

Detta är ju ett evigt återkommande ämne för dom som åker cross/enduro.. Och bråket slutar ALDRIG och kommer nog inte heller göra det.. För det är ju för och nackdelar med båda, nu är jag inte så pass insatt så jag kan dra alla för och nackdelar med dom.. Och för mig som bara motionskör på nybörjarnivå så spelar det väl egentligen ingen roll vilken jag väljer.. Eller? Men som alltid vill man ju komma undan så billigt som möjligt.

Har redan sökt på detta ämne så jag vet redan relativt mycket, men vill få ett utförligare svar, infon finns ju redan utspritt på nätet men vill försöka samla allt på ett stället, istället för att läs fragment från många sidor..

Utbyte av kolv: (bara som exempel)

Kolv:
2takt: KTM SX 2009 - 1339:-
4takt: KTM SX-F 2009 - 1599:-


Kollade Vevstakssats m,m och vad jag kan se så är det inte alls många hundralappar det skiljer.
Men med tanke på att 4takt har Kamkedja,ventiler osv, är det därför man säger att 4takt är dyrare i driftkostnad?

Lättare att meka med 2takt än en 4takt säger väl sig självt.. Men det mesta är ju enkelt om man kan det.

En 2takt varvar mycket mer och därför behöver därför tätare kolvbyten än en 4takt?

Ur miljösynpunkt, vilken motor släpper ut mest?

En 2taktare stör mer eftersom den låter mer än en 4takts dovare ljud?

Kommer inte på mer frågor nu.. Men alla åsikter räknas, med tanke på att jag är nybörjare är ALL information nyttig. smile

Mycket text men hoppas på ett par svar som kanske kan vägleda mig till ett bättre val. (än 4taktare dvs)

Jag skulle säga att 2 taktaren låter inte mera än nya fyrtaktare, framförallt inte om du pratar enduroversioner som har effektivare ljuddämpare.

250 2 taktare varvar snarare mindre än 250 4T så kolvbyten blir det inte många av på en sådan 2 taktare, skilland om man kollar på 85cc och 125cc då dom måste köras på mycket högre varv samt har högre toppvarv.
Skulle nog säga att du byter kolv lika ofta ungefär på motionsnivå och då är det bra mycket minre jobb på 2 taktaren.

Jag hade kört på 2 taktaren så länge vi pratar den kubiken.
Att du sedan får mer pulver på köpet för mindre pengar är ju en bonus smile

Tror du har fel angående ljudet.. tongue Enduroversionerna vet jag inte.

Att en 2taktare varvar mindre är inget jag har läst, har bara sett att dom skriver att 2taktare varvar mer. :o

Tror jag stannar kvar på 4takt. Har ingen ork till att byta, och vill inte lägga ännu mer pengar på en Enduro. Så får behålla min sålänge.

Kolla toppvarven på en 250 4T crosshoj....dom varvar på bra.
Ljudet från en öppnare 4T crosshoj är väldigt rått och hörs långt.

Autotech

Meldem
4 137 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#13
Busgrabb skrev:
TouchOfRed skrev:
Busgrabb skrev:

Jag skulle säga att 2 taktaren låter inte mera än nya fyrtaktare, framförallt inte om du pratar enduroversioner som har effektivare ljuddämpare.

250 2 taktare varvar snarare mindre än 250 4T så kolvbyten blir det inte många av på en sådan 2 taktare, skilland om man kollar på 85cc och 125cc då dom måste köras på mycket högre varv samt har högre toppvarv.
Skulle nog säga att du byter kolv lika ofta ungefär på motionsnivå och då är det bra mycket minre jobb på 2 taktaren.

Jag hade kört på 2 taktaren så länge vi pratar den kubiken.
Att du sedan får mer pulver på köpet för mindre pengar är ju en bonus smile

Tror du har fel angående ljudet.. tongue Enduroversionerna vet jag inte.

Att en 2taktare varvar mindre är inget jag har läst, har bara sett att dom skriver att 2taktare varvar mer. :o

Tror jag stannar kvar på 4takt. Har ingen ork till att byta, och vill inte lägga ännu mer pengar på en Enduro. Så får behålla min sålänge.

Kolla toppvarven på en 250 4T crosshoj....dom varvar på bra.
Ljudet från en öppnare 4T crosshoj är väldigt rått och hörs långt.

Är så SJUKT sugen på en ktm exc 2takt -09 enduro.. Har hittat en på blocket för 37k. Så lär få lägga MINST 20k emellan... Det är ganska mycket pengar, speciellt när jag inte vet om jag gillar 2takt


Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 april 2013
#14
TouchOfRed skrev:
Busgrabb skrev:
TouchOfRed skrev:

Tror du har fel angående ljudet.. tongue Enduroversionerna vet jag inte.

Att en 2taktare varvar mindre är inget jag har läst, har bara sett att dom skriver att 2taktare varvar mer. :o

Tror jag stannar kvar på 4takt. Har ingen ork till att byta, och vill inte lägga ännu mer pengar på en Enduro. Så får behålla min sålänge.

Kolla toppvarven på en 250 4T crosshoj....dom varvar på bra.
Ljudet från en öppnare 4T crosshoj är väldigt rått och hörs långt.

Är så SJUKT sugen på en ktm exc 2takt -09 enduro.. Har hittat en på blocket för 37k. Så lär få lägga MINST 20k emellan... Det är ganska mycket pengar, speciellt när jag inte vet om jag gillar 2takt

Så sant men lägg på lite mindre svängmassa på motorn och lite lägre vikt så väger det upp lite tongue

Autotech

Meldem
4 137 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#15
Busgrabb skrev:
TouchOfRed skrev:
Busgrabb skrev:

Kolla toppvarven på en 250 4T crosshoj....dom varvar på bra.
Ljudet från en öppnare 4T crosshoj är väldigt rått och hörs långt.

Är så SJUKT sugen på en ktm exc 2takt -09 enduro.. Har hittat en på blocket för 37k. Så lär få lägga MINST 20k emellan... Det är ganska mycket pengar, speciellt när jag inte vet om jag gillar 2takt

Så sant men lägg på lite mindre svängmassa på motorn och lite lägre vikt så väger det upp lite tongue

På 2taktarns motor menar du?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 april 2013
#16
TouchOfRed skrev:
Busgrabb skrev:
TouchOfRed skrev:

Är så SJUKT sugen på en ktm exc 2takt -09 enduro.. Har hittat en på blocket för 37k. Så lär få lägga MINST 20k emellan... Det är ganska mycket pengar, speciellt när jag inte vet om jag gillar 2takt

Så sant men lägg på lite mindre svängmassa på motorn och lite lägre vikt så väger det upp lite tongue

På 2taktarns motor menar du?

Japp...lite fler fördelar menar jag smile

Autotech

Meldem
4 137 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#17
Busgrabb skrev:
TouchOfRed skrev:
Busgrabb skrev:

Så sant men lägg på lite mindre svängmassa på motorn och lite lägre vikt så väger det upp lite tongue

På 2taktarns motor menar du?

Japp...lite fler fördelar menar jag smile

mhh ok. smile Har kommit till en slutsats iaf. Kommer köra med denna cross och samtidigt börja spara till en Enduro och när jag har lärt mig lite och börja våga mer, köper jag mig en Enduro, om det blir 2takt då, det återstår att se. smile


1 Inlägg
13 april 2013
#18
håll dig till 4takt, många mer fördelar + mer lättkörda och sen är de sällan man orkar köra sönder en 4takts motor om man servar den som man ska o inte är på varvstoppet hela tiden


Sök